Kolosej
Film distribucije Blitz Film & Video Distribution

Umri pokončno: Dober dan za smrt

akcijski triler
Podnapisi
Na sporedu od: 14.2.2013, Kolosej Ljubljana
7.3.2013, Kolosej DeLuxe Kranj
1h 39min / 99min
Leto: 2013
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Scenarij: Roderick Thorp, Skip Woods
Režija: John Moore
Kultni neuničljivi policist John McClane se pod taktirko režiserja akcijskih spektaklov Za sovražnikovo črto in Max Payne znova znajde v primežu okorelih kriminalcev. Med obiskom odtujenega sina Jacka, ki se je v Moskvi znašel v težavah z oblastmi, se John zaplete v neustavljivi vrtinec divjih spopadov s teroristi, ki želijo ogroziti svetovni mir. Pri divjih cestnih pregonih in smrtonosnih strelskih obračunih se mu pridruži tudi sin, ki sledi očetovemu zgledu dokazovanja, da je vsak dan dober dan za smrt.

Bruce Willis je spet v čevljih slovitega policijskega detektiva Johna McClana: Umri pokončno: Dober dan za smrt se odvija sredi smrtonosne korupcije in političnih maščevanj v Rusiji. McClane v Moskvo prispe, da izsledi svojega odtujenega sina Jacka (Jai Courtney). Osupel izve, da fant tajno varuje vladnega ovaduha Komarova. McClanova tako spet nosita kožo naprodaj in morata pozabiti na stare zamere, če hočeta Komarova spraviti na varno in preprečiti zločin z morebiti katastrofalnimi posledicami na najbolj zapuščenem kraju na svetu – v Černobilu.

McClane sam zase pravi, da je »James Bond iz Plainfielda, zvezna država New Jersey.« A Od Plainfielda do Moskve je dolga pot, in John in njegov sin Jack bosta imela družinsko srečanje, kakršnega ne bosta pozabila.

25 let je minilo od pohoda prvega filma iz franšize Umri pokončno v kinematografe, ki je uveljavil novega filmskega junaka in spremenil naravo akcijskih filmov. Z McClanom se lahko poistovetimo; podoben nam je. Običajen možakar, ki ga splet okoliščin pahne na neobičajno nalogo. Po tem se razlikuje od junakov iz stripov večine drugih akcijskih filmov, in tak se je uveljavil kot eden najbolj priljubljenih likov v filmski zgodovini.

Willis je McClane; in z veseljem je spet stopil v čevlje priljubljenega junaka, ki se kot zakleto vedno ob pravem času znajde na napačnem mestu. Se težave lepijo nanj ali jih išče sam? »Vsekakor ga težave privlačijo,« pravi igralec. »Res pa tudi težave očitno poiščejo njega. In zdi se mi zanimiv izziv, da dosežemo standarde, ki smo jih zastavili s franšizo. Z veseljem preverim, kako gre McClanu v različnih obdobjih njegovega življenja. V tej zgodbi je na točki, ko moški začno premlevati o lastni preteklosti. Za McClana je to njegov odnos z odtujenim sinom. Že več let ne govorita, in po dolgem času je prva novica to, da je fant v zaporu v Moskvi.«

Zasnova scenarija, ki sta ga spisala Skip Woods in Jason Keller, je nastala na podlagi zamisli Willisa, ki je želel raziskati razmerje med očetom in sinom v okolju, ki bi ju prisililo, da pozabita na medsebojne razlike in zamere, če hočeta preživeti. Kot pravi producent Alex Young, je bilo treba dognati, »kam ta odnos postaviti nekam, kjer bosta ujeta in ne bosta mogla dobiti zunanje pomoči. Moskva je bila s svojo razkošnostjo, pokvarjenim podzemljem in geografsko pravi blodnjak kot nalašč. Producent Wyck Godfrey pravi, da je prav izziv filma to, »kako bo McClane prilagodil svoje veščine v tuji deželi, kjer je kot riba na suhem. Ne pozna jezika, kulture ali okolice, zato mora storiti nekaj, česar mu doslej ni bilo treba: zanesti se mora na nekoga drugega.«

In ta drugi je njegov sin. Kot v prejšnjih filmih Umri pokončno se Dober dan za smrt vrti okoli članov družine, ki se znajdejo v nevarnosti, in jih je McClane pripravljen reševati. V prvih dveh filmih je bila to njegova žena, v četrtem njegova hči. Zdaj je v godlji njegov sin in McClane se boji, da je že prepozno in da je Jack že pregloboko zabredel v zločinsko življenje.

A ko prispe v Moskvo, izve, da je Jack v resnici operativec Cie in da že tri leta varuje ruskega tatu, ki je postal ovaduh: Komarova je nenadoma popadla vest in namerava pričati proti nekdanjemu partnerju Chagarinu, da mu prepreči vzpon na višji politični položaj. »To je odklon od običajnih scenarijev, kjer je McClane nepričakovani 'gost', ki uniči do potankosti izpiljen in zločinski načrt,« pravi Young. »Tokrat on zašuštra nevarno tajno operacijo, s katero se je dolgo trudil njegov sin.«

Kot sin najbolj slovitega newyorškega policista Jack dokazuje, da jabolko ne pade daleč od drevesa. Odlikujejo ga očetov občutek za dolžnost, pogum in pripravljenost, da druge obvaruje z lastnim življenjem. »Že nekaj leti živi kot Rus, govori rusko in se je vtihotapil v različne skupine, da bi dobil pogubne informacije o Chagarinu in mu preprečil, da bi škodil Komarovu v zaporu,« pravi Courtney. »Šokiran je, ko v najbolj usodnem trenutku prispe njegov oče in ga dobesedno razkrinka. Noče njegove pomoči; pravzaprav noče imeti z njim prav nič. Odločen je, da dokaže, da je sam svoj mož.«

A Chagrin je poslal svojega gorilo Alika (Raša Bukvić) in ekipo, da Komarova ugrabi. Gromka eksplozija opazovalce in poroto vrže ob zidove… in skoznje. Jack in Komarov, ki sta v neprebojnih zabojnikih, ubežita razdejanju, osupli John McClane pa se požene za njima – takoj za Alikom v enem od najbolj spektakularnih prizorov pregona, kar smo jih videli na velikih platnih. »82 dni smo ga snemali – po avtocestah, ozkih zakotnih ulicah, prek mostov… in pri tem uničili prek ducat dragih avtomobilov,« pravi režiser. »Prava epopeja je.«

Zdaj ko je Jack dobesedno razkrinkan, skuša z očetom Komarova spraviti na varno iz Moskve v Černobil, kjer se bodo dokopali za Chagarina obremenjujočih dokumentov. Rus se nenadoma znajde med prerekajočima se McClanoma, kar je še huje kot zapor, saj se zdi John razkurjen in do zob oborožen. A trojica je odločena, da se na kakršen koli način prebije iz mesta in sklene krhko zavezništvo.

Trojko naposled v plesni dvorani starega hotela v kot stisne skupina ruskih plačancev, ki so vse prej kot stereotipi v ameriških trenirkah in supergah. Alik in njegovi možje delujejo kot lastniki bank – ne pa kot banda, ki bo banko oropala. Raša Bukvić pravi, da je njegov Alik »prefinjen, kulturen kavalir, ki se oblači neoporečno in na ubijanje gleda kot zgolj na še enega od svojih mnogih talentov. Besen je, da sta dva ameriška kavboja uničila njegove namene, da hitro zaključi to nalogo in gre na baletno predstavo. Za to ju namerava kaznovati s trpinčenjem – a spozna, da McClanovi ne umirajo, ko jim je to namenjeno.«

V plohi nabojev McClanova pobegneta, a morata zdaj iz Alikovih rok rešiti Komarova. Jack ne ve več, kako in kaj, in mora za pomoč prositi Johna. »Najprej je Jack vztrajal, da očetove pomoči ne potrebuje,« povzame Godfrey. »A v resnici si želi le, da oče reče, Dobro ti gre, sin. Ponosen sem nate.«

O igralcih

Bruce Willis (John McClane) se je izkazal kot mnogostranski igralec s kariero, v kateri vrvi raznolikih likov – med njimi poklicni boksar v Tarantinovem Pulp Fiction, babjek in plačanec v Nobody’s Fool, junaški popotnik skozi čas v Gilliamovem 12 Monkeys, vietnamski veteran v In Country, sočutni psiholog v The Sixth Sense in njegova znamenita vloga, detektiv John McClane v franšizi Die Hard. Začel je na odrskih deskah in neštetih TV oglasih, dokler ni leta 1984 dobil glavne vloge v Shepardovi gledališki drami Fool For Love in se nato uveljavil kot mednarodni zvezdnik v uspešni nanizanki Moonlighting s Cybill Shepherd. Leta 1988 je debitiral na veliki platnih v romantični komediji Blind Date ob Kim Basinger in nato stopil v čevlje detektiva Johna McClana – Die Hard je bil eden najbolj donosnih filmov leta, vlogo pa je ponovil še v Die Hard: Die Harder, Die Hard: With A Vengeance in Live Free, Die Hard. V svoji bogati karieri je sodeloval je z režiserji, kot so Michael Bay (Armageddon), M. Night Shyamalan (The Sixth Sense, Unbreakable), Alan Rudolph (Mortal Thoughts, Breakfast of Champions), Walter Hill (Last Man Standing), Robert Benton (Billy Bathgate, Nobody’s Fool), Rob Reiner (The Story of Us), Ed Zwick (The Siege), Luc Besson (The Fifth Element), Barry Levinson (Bandits, What Just Happened), Robert Zemeckis (Death Becomes Her) in Robert Rodriguez (Sin City, Grind House). Poleg tega je nastopil v filmih The Jackal, Mercury Rising, Hart’s War, The Whole Nine Yards in nadaljevanje The Whole Ten Yards, The Kid, Tears of the Sun, Alpha Dog, Lucky Number Slevin... Glas je posodil jezičnemu dojenčku Mikeyju v komedijah Look Who’s Talking in Look Who’s Talking Too ter junakoma v risankah Over the Hedge in Rugrats Go Wild! Nazadnje smo ga videli v filmu RED s Helen Mirren, Morganom Freemanom in Johnom Malkovichem, The Cold Light of Day, Moonrise Kingdom in Looper, snema pa že Red 2. Ni le igralec; produciral je filma Hostage in The Whole ter kot izvršni producent sodeloval pri Breakfast of Champions po literarni uspešnici Kurta Vonneguta. Z bratom Davidom in poslovnim partnerjem Stehpenom Eadsom je osnoval produkcijsko podjetje Willis Brothers Films, sam pa še neprofitno gledališko skupino Company of Fools, za katero je tudi režiral. Je tudi dovršen glasbenik: leta 1986 je posnel album The Return of Bruno in z njega uspešnico Respect Yourself. Tri leta pozneje jed izdal album If It Don’t Kill You, It Just Makes You Stronger.

Jai Courtney (Jack McClane) postaja, odkar je igral ob Tomu Cruisu v trilerju Jack Reacher in zdaj ob Willisu v Umri pokončno: Dober dan za smrt, v Hollywoodu vse bolj iskan; kmalu ga bomo videli ob Joelu Edgertonu in Tomu Wilkinsonu v Felony ter ob Aaronu Eckhartu v I, Frankenstein. Avstralec je po igralski šoli v Perthu, ki nam je dala Hugha Jackmana in pokojnega Heatha Ledgerja, igral v domačih TV serijah Packed to the Rafters in All Saints in v gledališču, potem pa je dobil vlogo v ameriški seriji Spartacus: Blood and Sand. Jai neutrudno opozarja na potrebo za denar za snemanje celovečernega dokumentarca Be Here Now o njegovi prijateljici, ki je umrla zaradi nehodgkinsonovega limfomoma.

Sebastian Koch (Komarov), znani nemški igralec, je mednarodno javnost nase opozoril v z oskarjem nagrajeni Das Leben der Anderen in nato ob Liamu Neesonu v Unknown. Kmalu ga bomo videli v Figgisovem Suspension of Disbelief. Najprej je nameraval biti glasbenik, a se je po ogledu gledališke predstave Clausa Peymanna odločil za igralstvo in po uspehu v gledališču ob Catherine Deneuve nastopil v Princesse Marie ter v miniseriji Napoléon ob Gerardu Depardieuju, Johnu Malkovichu in Isabelli Rossellini. Med drugimi je igral Alberta Speera v miniseriji Speer und er in Klausa Manna v miniseriji Die Manns, v TV filmu Operation Valkryrie, v Verhoevnovem Black Book, v britanskem Albatross in grškem God Loves Caviar.

Raša Bukvić (Alik), srbski igralec, ki živi v Parizu, je mednarodno javnost nase opozoril ob Liamu Neesonu v trilerju Taken in nato ob Catherine Denueve igral v Les Biens-Aimes, v Le Femme Invisible z Gerardom Depardieujem in ob Kristin Scott Thomas v Largo Winch. Kmalu na platna pride v francoskem Goodbye Morocco. Sicer gledališki igralec v rodnem Beogradu je mednarodni filmski krst prestal v celovečercu French California.

Yulia Snigir (Irina) je pri 15 osvojila naziv šahovskega mojstrskega kandidata. Med študijem pedagogike je dobila ponudbo za manekenstvo, se nato vpisala na igralsko akademijo in igrala v dveh neodvisnih filmih. Veliki preboj ji je uspel z eno od glavnih vlog v ruski zf uspešnici Obitaemyy ostrov in je v nadaljevanju, Obitaemyy ostrov: Skhvatka, postala vseruska zvezda, nato pa še obraz kampanj za L’Oreal in MEXX. Trenutno je razpeta med TV, gledališke in filmske projekte in je pred kratkim končala snemanje glavne vloge v neodvisnem filmu Delirium Leeja Roya Kunza.

O ustvarjalcih

John Moore (režija je na rodnem Irskem začel s fotografiranjem, nato je postal snemalec in delal ob režiserjih, kot sta s Neil Jordan in Jim Sheridan. Zaslovel je z inventivnimi oglasi, polnimi posebnih učinkov, med njimi za znamke Adidas, Guinness in SEGA, nato pa je debitiral s celovečercem Behind Enemy Lines in nadaljeval s priredbo Flight of the Phoenix in priredbo klasične grozljivke The Omen. Leta 2008 je režiral uspešnico Max Paynez Markom Wahlbergom.

Skip Woods (scenarij, izvršni producent) je med drugim prispeval scenarije za filme Swordfish, Hitman, X-Men Origins: Wolverine in A-Team. Pred kratkim so zaključili snemanje filma po njegovem scenariju Ten z Arnoldom Schwarzeneggerjem, Samom Worthingtonom in Terrenceom Howardom, ki ga je Woods tudi produciral.

Jason Keller (scenarij, izvršni producent) je začel pisati med študijem filma in gledališča v Londonu in Los Angelesu. Prvi film po njegovem scenariju je bil akcijski triler Machine Gun Preacher z Gerardom Butlerjem v režiji Marca Forsterja, spisal pa je še Mirror, Mirror z Julio Roberts in prihajajoči The Tomb z Arnoldom Schwarzeneggerjem in Sylvestrom Stallonejem v režiji Danca Mikaela Hafstroma.

Komentarji

11.1. 2013 ob 5:23

Opa, sploh nism vedu da so ga snemal :) Zaenkrat ni noben del razočaral...

— Mandl
19.1. 2013 ob 9:02

nevrm men po trailrju zgleda kr neki res sam bumbubm tuš bumbm tš pol nneki govorijo mau pauze brez govrjenja jao kr neki res

— imeobveznohaha
15.2. 2013 ob 19:26

na momente dober ,drugače pa zamorjen!

— KRITIK
17.2. 2013 ob 17:41

Danes sem ga ogledal in mi je najslabši del iz celotne serije. Dosedaj mi je tretji del bil najslabši ampak ga je ta peti del premagal z ogromno razliko.

— Alex
19.2. 2013 ob 16:54

dobr film

— jasmina
21.2. 2013 ob 8:35

Super film! :)

— fekalija
26.2. 2013 ob 9:22

sem ga ze sla gledat in res je dober (vprasala bi ce kdo ve ali bo bil se kaksen del od SOMRAKA )
Hvala

— Jasmina
6.3. 2013 ob 18:01

Film je daleč od dobre akcije, prikazuje sovraštvo američanov nad rusi, in seveda ker je ameriški film na koncu ''zmagajo'' američani. Na kratko in jasno povedano film ni vreden ogleda.

— Katarina
7.3. 2013 ob 19:53

flm ni vreden ogleda,bolan do kraja,tipično ameriški

— vine
27.3. 2013 ob 19:12

od brusa vilisa sm gledu use filme pa je meu use dobre filme vas pa prosim da znizate karte ze tko smo v recasiji dejte znizat karte nazaj na 4eure če čte met kej folka

— mimejaga
28.3. 2013 ob 21:23

Film je mogoče dobr, mogoče pa ni dobr...nism ga še pogledu tko da ne vem

— Sašo

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.