Kolosej

Prenašalec

akcijski, pustolovski, kriminalka, drama, triler, gangsterski
Pravila so zato, da se jih krši!
Na sporedu od: 3.4.2003, Kolosej Ljubljana
1h 32min / 92min
Scenarij: Luc Besson, Robert Mark Kamen
Režija: Corey Yuen

Nekdanji specialec Frank Martin živi na videz mirno življenje ob francoski mediteranski obali. Preživlja se kot plačani "prenašalec" dobrin - ljudi in marsičesa drugega - iz enega kraja v drugega. Nobenih vprašanj ne zastavlja.

Izpolnjuje skrivnostne in včasih nevarne naloge v sfriziranem BMW-ju in se strogo drži svojih pravil, ki jih nikoli ne prekrši. Pravilo številka ena: nikoli ne spremeni dogovora. Številka dve: nobenih imen - Frank noče vedeti, za koga dela ali kaj prenaša. Številka tri: nikoli si ne oglej pošiljke.

Frankov novi transport se na videz ne razlikuje od neštetih drugih iz preteklosti. Najel ga je Američan, znan samo kot Wall Street (glej pravilo številka dve), da bi dostavil pošiljko. A ko se Frank na poti ustavi, opazi, da se njegov "paket" premika. Prekrši pravilo številka tri in pogleda v vrečo, v kateri leži prelepa zvezana ženska.

Frank prekrši svoja pravila, s pomočjo katerih mu je do zdaj uspelo preživeti, s svojo novo spremljevalko pa sta pahnjena na pot šokantnih skrivnosti in smrtonosnih zapletov. Frank spozna še nekaj neverjetnega: da so pravila postavljena zato, da jih prekršimo.

Jason Statham, ki je nastopil v dveh zabavnih filmih Guya Ritchieja, Morilci, tatovi in dve nabiti šibrovki ter Pljuni in jo stisni, morda na prvi pogled ni najbolj očitna izbira za najnovejšega akcijskega zvezdnika. A ko se je lani srečal s priznanih francoskim filmskim ustvarjalcem Lucom Bessonom (Nikita, Leon), se je Statham podal na pot, ki ga je pripeljala do iznajdljivega in občasno "smrtonosnega" prenašalca v Bessonovem najnovejšem projektu.

Stathamov menedžer Steven Chasman, ki je tudi producent Prenašalca, je z Bessonom sodeloval že pri Zmajevem poljubu. Vedel je, da ima Besson oko za odkrivanje talentov - med njegovimi odkritji je Natalie Portman - zato je stopil v stik z Bessonom in mu predlagal srečanje s Stathamom. Besson je bil nad igralcem tako navdušen, da je privolil, da bo z Robertom Markom Kamnom napisal scenarij POSEBEJ za Stathama.

Statham je že dolgo Bessonov občudovalec, zato je bilo srečanje z njim nepozabno doživetje. "Nisem mogel verjeti, da sedim v sobi z Lucom Bessonom in se pogovarjam z njim o vlogi v njegovem naslednjem filmu!" se spominja. "Sploh nisem mogel verjeti, da ga bo pripravil posebej zame. To je bila zame nepredstavljiva čast, kakšen privilegij!"

Bessonov koscenarist Robert Mark Kamen, ki je bi koscenarist tudi pri Zmajevem poljubu in Bessonovi znanstvenofantastični uspešnici Peti element, je bil ravno tako navdušen nad Stathamom. "Jason je imel nekaj, česar večina akcijskih junakov nima: človeškost in spodobnost, ki jo vidimo v Franku, čeprav je do kosti neizprosen. Luc je menil, da bo Jason gledalce navdušil v akcijskih prizorih, ganil pa jih bo tudi po čustveni plati."

Kamen je nekaj lastnosti iz Stathamovih vlog v Morilcih, tatovih in dveh nabitih šibrovkah ter Pljuni in jo stisni vnesel tudi v Prenašalca. "Ko sem Jasona gledal v filmih Guyu Ritchieja, sem takoj opazil, da Jason zna mirovati; v teh filmih vas pritegne, ker je tako tih in negiben. Ko torej na platnu nekaj stori, zares gledate - pritegne vas."

Statham meni, da je Frankova mirnost pravo ravnotežje za likovo fizično moč, saj omehča ostrino tipičnega akcijskega junaka. "Frank rad stvari ohranja preproste," pripomni igralec. "Živi mirno življenje na jugu Francije; okrog sebe je zgradil zid. Kar je najpomembneje: postavil je določena pravila, ki jih nikoli ne prekrši. Frank ni najeti morilec. Je nekaj posebnega. Zlahka bi zlomil vrat vsakomur, ki se mu postavi po robu, a jih namesto tega z minimalno škode onesposobi samo začasno, ne za vedno. Franku rad rečem Mašina razmišljujočega moškega, ker je njegova tehnika zelo stilizirana. Nikogar noče ubiti in zagotovo ne uživa v spopadih, v katere se pogosto zaplete."

Ker sta Besson in Kamen napisala vlogo Franka posebej za Stathama, ne preseneča, da je igralec telesno zelo sposoben, saj je leta treniral boks, borilne veščine, kickboxing in je izkušen potapljač. "Jason je telesno izredno močan, hkrati pa je sijajen igralec," pravi režiser Prenašalca Cory Yuen, eden najuglednejših akcijskih koreografov na svetu, čigar mojstrstvo smo lahko videli v Možeh X in Zmajevem poljubu.

"Bil sem navdušen, da bom končno lahko uporabil tudi svojo telesno moč, ki sem si jo natreniral v vseh teh letih," se smeji Statham. "V Guyevih filmih nisem dobil priložnosti za to."

Yuen je Stathama še dodatno namučil, saj je dva meseca vadil s koreografi akcijskih prizorov, ki jih je Yuen sam izbral. Yuen si je skrbno zamislil akcijske prizore, med katerimi je tudi izviren način, kako z nafto odženeš morilce, kot tudi prizor, v katerem Frank pulover spremeni v smrtonosno orožje. "Pri vsakem filmu skušam oblikovati akcijske sekvence, kakršne občinstvo še ni videlo," razlaga Yuen. "Akcija mora biti elegantna in mora imeti pomen. Pirotehnika in bojevanje samo po sebi me ne zanima."

Medtem ko je Yuen delal na obilici akcijskih prizorov, je umetniški direktor Louis Leterrier nadziral druge, bolj intimne, dramatične trenutke. Besson je puščal film v rokah izbranih vodij in je snemanje obiskoval le občasno. Je pa sam posnel sekvenco pod vodo, pri čemer je uporabil izkušnje, ki si jih je nabral pri Veliki modrini in Atlantidi, pomagalo pa je bilo tudi, da je Statham izkušen potapljač. Da bi bil prizor še bolj zanimiv, se je Statham uril z nekdanjim potapljačem marincem v podvodnih pečinah v bližini Marseillesa. Ker ima Frank jeklene živce, se je marinec odločil, da bo preiskusil še Stathamovo hladnokrvnost in mu je odvzel svetilko, tako da je igralec ostal v čisti temi. "Ko se potapljaš," razlaga igralec, "se moraš znati sprostiti, celo pod izjemnim pritiskom. Ne smeš se zmesti."

Pri tem in drugih prizorih se je Stathamu pridružila Shu Qi, ki igra Lai, "paket", ki za vedno spremeni Frankov vsakdan. Besson in producent Steven Chasman sta hotela izkušeno in nadarjeno igralko, ki pa je občinstvo ne bi poznalo. Čeprav je Shu ena vodilnih azijskih igralk in je posnela čez 40 filmov, je večini sveta še neznana.

Chasman je odpotoval v Malezijo, kjer je Shu snemala film. Že ob prvem srečanju je nanj naredila velik vtis. "Shu Qi je prava zvezda," pravi Chasman. "Njena lepota kar žari s platna."

Zagnano se je spopadla tudi z večino zahtevnih akcijskih prizorov. A morda njen največji "podvig" je bilo učenje angleščine s pomočjo učitelja, ki je bil prisoten ves čas snemanja. "Mislim, da je bila to najtežja stvar, kar sem jih kdaj počela v filmih!" se smeji.

Izkušeni igralec Francois Berleand upodablja policijskega detektiva Tarconija, ki sumi, da so Frankove transportne dejavnosti na nek način povezane z nezakonitimi dejavnostmi na območju. Tarconi in Frank spoštujeta drug drugega, čeprav sta na nasprotnih straneh zakona. V bistvu je detektiv edini prijatelj samotarskega Franka.

Pri zlikovcih sta scenarista Besson in Kamen ubrala nenavadno smer, saj sta spisala neusmiljenega morilca, znanega samo kot Wall Street (igra ga Matt Schulze iz Hitrih in drznih) in azijskega lorda kriminala gospoda Kwaia (Ric Young, ki je v Alias upodabljal mučitelja). "Zdelo se nama je odbito in zabavno, da zlikovaca nista Francoza," pravi Kamen. "Wall Street in Kwai sta prava parazita, ki prilezeta od vsepovsod, da bi speljala smrtonosni posel. In sploh jima ni mar, kje to počneta."

Področje južne Francije, ki si ga izbereta za svoje aktivnosti, še zdaleč ni s soncem obsijan paradiž, ki ga poznamo iz številnih filmov iz preteklosti. "Gre za jug Francije s tankerji, sodi nafte in majhnimi brezobličnimi hišami in čolni," pripomni Kamen. "To ni jug Francije Jamesa Bonda."

Kamen in Besson se poznata že več kot deset let, nazadnje sta združila moči pri Zmajevem poljubu. Po Kamenovih besadah je bilo pisanje scenarija za Prenašalca vrtinec intenzivnosti in ustvarjalnosti, sodelovanje "hitrih in drznih", saj sta delala nepretrgoma. "Samo pisala, spala in jedla sva," se spominja Kamen. "Prav adrenalinsko je delati ob Lucovih krasnih ustvarjalnih eksplozijah."

Besson in Kamen sta bila usklajena pri skoraj vseh vidikh filma, le na začetku se nista ujela pri eni stvari. "Lucu sprva ni bil všeč naslov Transporter," pravi Kamen, "saj ima v francoščini transporteur slabšalni prizvok. A sem vztrajal, da gre za krasen naslov - to pač tip počne. Dostavi, nič ne sprašuje."

O igralcih

Jason Statham (Frank) je debitiral v Morilcih, tatovih in dveh nabitih šibrovkah ter nato nastopil v še enem filmu Guyu Ritchieja, Pljuni in jo stisni. Posnel je še filme Edini (The One), The Mean Machine in The Italian Job.

Preden se je začel ukvarjati z igralstvom, je bil svetovno znani potapljač. Deset let je bil član britanske potapljaške ekipe in je leta 1988 sodeloval na olimpijskih igrah v Seulu.

Shu Qi (Lai) je v šestih letih posnela 45 filmov. Prodrla je z Millenium Mambo, med njenimi novejšimi filmi pa so For Bad Boys Only, Martial Angels in Skyline Cruisers.

Ob Jackieju Chanu je nastopila v romantični komediji Gorgeous in v hongkonški uspešnici, grozljivki Visible Secret. Nastopa tudi v hongkonškem odgovoru na Charliejeve angelčke, v Virtual Twilight.

Je tudi dobitnica nagrade zlati konj (azijska različica oskarja) za najboljšo stransko in glavno igralko.

Francois Berleand (Tarconi) je eden najbolj znanih in cenjenih francoskih igralcev. Nastopil je v več kot 100 filmih, nastopa pa tudi v gledališču. Med njegovimi filmi so Seventh Heaven, My Little Business, Romance ter Nasvidenje, otroci.

O filmskih ustvarjalcih

Cory Yuen (režiser) je v Hong Kongu posnel več kot 30 filmov in je vešč v vseh vidikih filmskega ustvarjanja, v režiji, montaži, igranju, producentstvu in koreografiranju akcijskih prizorov. Njegov prvi ameriški projekt je bil Smrtonosno orožje 4, kjer je bil koreograf akcijskih prizorov. To je bil tudi pri Romeo mora umreti, pri Možeh X pa je bil režiser druge ekipe.

Diplomiral je na prestižni Chinese Opera Academy. Bil je član Seven Little Fortunes, skupine, v kateri sta bila tudi Jackie Chan in Sammo Hung. Konec sedemdesetih so se vsi osredotočili na film. V naslednjih dveh desetletjih je Yuen sodeloval pri številnih najbolj priljubljenih hongkonških filmih vseh časov, med drugim pri Hero, The Black Rose, Mahjong Dragon, High Risk, My Father Is A Hero, The Bodyguard fom Bejing ter Fong Sai-Yunk I (v zadnjih štirih nastopa Jet Li).

Luc Besson (producent, koscenarist) se je rodil v Parizu 18.marca 1959 in večino otroštva preživel v idiličnih mediteranskih krajih, kjer sta njegova starša delala kot učitelja potapljanja. Zaradi okolja in družinskega vpliva se je zdelo očitno, da Bessona čaka podobna morska kariera. Pri desetih, po srečanju s prijaznim delfinom, se je Besson odločil postati pomorski biolog, specializiral pa bi se na preučevanje delfinov.

Vsa najstniška leta se je pripravljal na to kariero, potem pa mu je nesreča pri potapljanju pri sedemnajstih onemogočila, da bi se še kdaj potapljal. Ker so se njegove sanje razblinile, se je odločil postati filmski ustvarjalec.

Pustil je šolo in si iskal delo v francoski filmski industriji. Začel je snemati lastne eksperimentalne filme na 8 mm. Pri devetnajstih se je za tri mesece preselil v Los Angeles, kjer je prav tako delal v filmski industriji.

Leta 1983, po treh letih kot asistent režije, je posnel svoj prvi film, Le Dernier Combat. Žirija na festivalu znanstvenofantastičnega filma v Avoriazu ga je nagradila z dvema nagradama. Bil je nominiran tudi za cezarja in po vsem svetu dobil 12 nagrad.

Njegov drugi film je bil Subway: glavni igralec Christopher Lambert je za vlogo v njem dobil cezarja, sam film pa je imel 13 nominacij za cezarja. Danes film velja za kultno klasiko, s katero se je Besson uveljavil v svetu.

Leta 1988 je posnel Veliko modrino, v kateri je izsanjal svoje otroške sanje. To je prvi Bessonov film v angleščini, v ZDA pa so ga prikazali z nekaterimi neavtoriziranimi spremembami, med drugim so posegli v montažo in glasbo Erica Serre. Nedotaknjega verzija, nominirana za sedem cezarjev, je bila svetovna uspešnica in je med petimi najuspešnejšimi francoskimi filmi vseh časov. Lani je izdal režiserjevo verzijo na DVD.

Nikita je bila njegova prva svetovna senzacija, po kateri so posneli remake v ZDA in Hong Kongu. Botrovala je nastanku t.i. neo noir akcijskega filma.

Leta 1991 je doživela premiero Atlantida, ki jo je 16 mesecev snemal po vsem svetu.

Že leta 1993 je začel pripravljati Peti element, a je zaradi težav z denarjem vmes posnel še Leona.

Nagrado britanske filmske akademije je prejel kot producent filma Nil By Mouth z Garyjem Oldmanom.

Njegov osmi režijski dosežek je bila Ivana Orleanska leta 1999. Istega leta je bil producent Taxi 2 ter The Dancer.

Bil je tudi producent Zmajevega poljuba, 15 Aout, Yamakasi, les Samourais des temps modernes ter Wasabi.

S Pierrom-Angejem Le Pogamom je soustanovitelj evropskega filmskega studia Europa, kjer bo ne le produciral 4 do 8 filmov letno, ampak bo sodeloval tudi pri filmski distribuciji ter prodaji na tuje, videu in glasbenem založništvu.

Komentarji

30.10. 2005 ob 7:35

jaz mislim da je jason statham res najhujsi igralec na svetu!! najlepsi, najpametnejsi in najbolj psiho!! RES KONC

— tanja
7.11. 2005 ob 15:27

zlo dobr film

— miky
31.7. 2006 ob 18:49

men je biu cist hud film!

— maja
16.6. 2010 ob 11:47

ZELO SUPER FILM

— SABINA
29.1. 2011 ob 10:06

meni so ti trije dele i+eni izmed najboljših filmov

— tine
26.2. 2013 ob 19:46

film je bomba

— damijan

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.