Kolosej
Film distribucije 2i Film

Gospodarica orlov

pustolovski dokumentarec
Podnapisi
Na sporedu od: 26.1.2017, Kolosej Ljubljana
1h 27min / 87min
Leto: 2016
Jezik: kazaški
Režija: Otto Bell
V osupljivem prikazu zadnjih meja neukročene narave na mongolskih stepah spoznamo 13-letno kazaško dekle Aisholpan, ki želi postati prva lovka z orlom. Lov divjadi z udomačenimi orli je že 12 generacij del izročila njene družine, toda ona želi postati prvo dekle, ki bi nadaljevala sveto tradicijo. Poleg zahtevnega treninga z velikanskimi orli se mora spopadati s predsodki nomadske družbe, njena borba pa se ne konča na tekmovanjih, saj je njeno vsakdanje življenje v divji pokrajini polno nevarnosti in nepričakovanih izzivov.

Trinajstletna Aistholpan živi s svojo nomadsko družino v altajskem gorovju v Mongoliji. V tradicionalnem okolju kjer je funkcija žensk skrb za otroke, kuhinjo in čiščenje, moški pa so odgovorni za živino in lov z orli, je ambiciozna Aisholpan odločena, da si bo svojo prihodnost izbirala sama. Ob podpori staršev se v globoko zamrzneni pokrajini uri v lovu z orli, trdno odločena da bo s svojim znanjem na letnem Orlovem festivalu dokazala da je prava gospodarica orlov.

Dokumentarni film o preseganju tradicije in notranji moči dekleta, da postane to, kar si želi.

Festivali, nagrade

Sundance, Toronto, IDFA, Amsterdam – nagrada občinstva, Melbourne, Aspen, Denver.

Trinajstletna Kazakinja Aisholpan vztrajno trenira, da bi postala prva lovka z orli v družini, kjer že dvanajst generacij lovijo le moški. Z nomadsko družino živi v altajskem gorovju v Mongoliji, kjer je navada, da ženske skrbijo za otroke, kuhinjo in čiščenje, moški pa za čredo in lov na divjad s pomočjo orlov. Toda Aisholpan vidi svojo prihodnost drugače. V šoli se pridno uči, da bi postala zdravnica, doma pa se uri v lovu. Pri tem ima veliko podporo staršev, zato nikoli ne podvomi vase … Bliža se letni Orlov festival, kjer bodo izbrali najboljšega lovca. Aisholpan mora odjahati z očetom globoko v zmrznjeno pokrajino in dokazati, da je prava gospodarica orlov, ki se lahko udeleži tekmovanja.

Zanimivosti

Izvršna producentka in pripovedovalka Gospodarice orlov je Daisy Ridley, ki jo poznamo iz spektakla Vojna zvezd: Sila se prebuja. Tako kot njen lik Rey tudi Aisholpan nikoli ne podvomi o svoji sposobnosti, da je lahko enako močna in pogumna kot fantje.

Čeprav Aisholpan ni prva sodobna kazaška lovka z orli (prva je bila Makpal Abdrazakova, pravnica iz Kazahstana), je prva mongolska ženska, ki je tekmovala na festivalu Zlati orel v lgiiju in zmagala v konkurenci sedemdesetih veteranov lova z orli. Njena zmaga je bila še posebej spektakularna, saj je postavila rekord. Trideset sekund je odličen čas, da se orel spusti z vrha gore in pristane na gospodarjevi roki. V številnih primerih ptiči enostavno odletijo. Aisholpanin orel je na njeno roko priletel v petih sekundah, kar je rekordni dosežek.

Osemdesetletne staroste lova z orli, ki živijo v odročnih krajih in sledijo stoletja starim tradicijam, predstavljajo najbolj reakcionarne ideje o vlogah ženske med Kazahi in v Mongoliji na splošno. A kot izpričuje podpora, ki jo Aisholpanini starši izkazujejo njenim sanjam, je razpon kazaških pogledov zelo širok. »Pri lovu z orli ni nobene spolne diskriminacije,« je dejal oče Nurgaiv. »Lov z orli je dovoljen vsem, ki so zanj sposobni. Aisholpan je zelo pogumna punca. Jaha konje, pleza po skalah in zlahka lovi z orli tako kot fantje. Zelo sem ponosen nanjo.« Aisholpan pa je izjavila: »Punce in fantje so enako močni: če fant lahko naredi nekaj, potem lahko to naredi tudi punca.«

Čeprav se zdi, da je lov potekal en dan, so ga dejansko snemali dvaindvajset dni, saj pri 40 stopinjah Celzija pod ničlo ekipa ni mogla biti zunaj več kot nekaj ur skupaj. Stvari so se še poslabšale, ker si je Bell malo pred odhodom zlomil roko in se je moral s hudim mrazom spopadati v mavcu. »Za lov se toplo oblečemo,« je rekla Aisholpan, »a ni bilo lahko.« Bell je dodal: »Stavim, da so imeli ljudje, ki so snemali Povratnika, tople odeje. Mi jih nismo imeli. Pod motorjem kombija smo morali zakuriti ogenj, da je sploh vžgal. Roke so se nam lepile na stative in druge kovinske stvari. Sredi tundre smo iskali divje lisice in Aisholpanin orel je bil včasih preveč premražen, da bi letel agresivno.«

Ena od stvari, ki je Bella pri lovcih z orli najbolj navdušila, je njihov običaj, da po sedmih letih orle vrnejo nazaj v naravo.

Kritike

»Ta film je vreden ogleda že zaradi posnetkov ruralne Mongolije v slogu National Geographica, pri čemer je direktor fotografije Simon Niblett, ki običajno snema prostoživeče živali in rastline za televizijo, z lahkoto prešel na večje platno. Prav tako vsebuje posnetke z droni in gopro kamero, s pasom pripeto na orla, ki pričara resnični občutek napora in nevarnosti, s katerima se Aisholpan sooči, ko gre lovit svojega ptiča, pa tudi občutek hitrosti in spretnosti orla samega.« - Amber Wilkinson, Eye For Film

»Čestitke veteranu snemanja narave Simonu Niblettu, ki se je domislil načinov varnega snemanja spektakularne akcije v tako nevarnih okoljih – od drona lastne izdelave in žerjava do 'orlovske kamere', pri kateri je uporabljen pas za psa. Pravzaprav je atmosferično prizorišče enako zanimiv lik kot Aisholpan sama.« - Susan Wloszczyna, rogerebert.com

»Poleg prijetnih in družini prijaznih vidikov (ter pripovedovalke Daisy Ridley, Rey iz Vojne zvezd) film nudi tudi čudovite utrinke neornitoloških običajev te edinstvene družbe. Celo hudobneži, tisti podleži, ki skušajo dekletu preprečiti dosego sanj, čeprav je očitno, da je naravno nadarjena, so elegantno kadrirani z bleščečim dekorjem v njihovih tradicionalnih bivališčih. Kazaški nomadi morda nimajo veliko materialnih stvari, a tistim, ki jih imajo, ne manjka sloga.« - Jordan Hoffman, The Guardian

»Že od začetka je cilj Gospodarice orlov ta, da občinstvu vseh starosti na pladnju prinese osnovno zgodbo opolnomočenja.« - Dennis Harvey, Variety

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Bodi prvi in napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.