Kolosej
Film distribucije Cenex

Stanje zamaknjenosti

drama
Ljubo doma, kdor ga ima!
Na sporedu od: 21.11.2004, Kolosej Ljubljana
1h 49min / 109min
Leto: 2004
Država: ZDA
Scenarij: Zach Braff
Režija: Zach Braff
Depresivni mladenič Andrew se po desetih letih vrne domov, da bi se udeležil materinega pogreba. Po srečanju s starimi prijatelji, spozna nekoliko čudaško, a prav zato toliko bolj zanimivo Samantho. Toda za njeno ljubezen se bo moral še močno potruditi, čaka pa ga tudi soočenje z dominantnim očetom.

Dobrodošli v New Jersey

"Vso srečo pri raziskovanju brezna brez dna!" -- Andrew Largeman aka "Large"

Andrew Largeman (Zach Braff) se je vlekel skozi življenje kot v komi zaradi rednega jemanja litijevih tablet, ki mu jih je predpisal oče, dokler mu materina smrt ni ponudila priložnosti, da se jim za nekaj časa odreče in ugotovi, kako je živeti brez njih. "Large", televizijski igralec z nekaj skromnimi vlogami za seboj, ki živi sam v Los Angelesu, že devet let ni obiskal doma v New Jerseyju, ki mu pravijo tudi Garden State. Toda čeprav ju je ločevalo skoraj 5.000 km, se fant ni otresel vpliva svojega dominantnega očeta Gideona (Sir Ian Holm), zlasti učinka molka, ki ga je imel oče na svojega sina tudi od daleč.

Osupel zaradi prihoda domov po tako dolgi odsotnosti, Large za vsakim vogalom srečuje stare znance, ki vsak zase živi svoje nenavadno življenje; eden kot grobar (Peter Sarsgaard), drugi kot vitez v restavraciji s hitro hrano, tretji kot obseden pristaš sumljivih piramidnih denarnih vlaganj. Doma pa se nadvse, in nekaj časa uspešno, trudi izogniti neljubemu, toda neizogibnemu pogovoru s svojim očetom.

S pomočjo nenavadne usode Large spozna Sam (Natalie Portman), dekle, ki je vse, kar on ni. Kot vrelec toplih barv, upanja in duhovitih domislic je Sam tista punca, ki z nenavadnim in neposrednim pojasnilom zavrne vožnjo v prikolici njegovega motorja in postane njegova spremljevalka v času "počitnic" doma. Njena toplina in neustrašnost vlijeta Largu pogum, da odpre svoje srce veselju in bolečini brezdanjega brezna, ki je življenje.

Stanje zamaknjenosti je režiral in zanj napisal tudi scenarij mladi Zach Braff (znan iz televizijske nanizanke Mladi zdravniki (Scrubs)), ki je v filmu poleg tega tudi zaigral glavnega junaka ob obetavni igralki Natalie Portman (VOJNA ZVEZD: EPIZODA I in II, HLADNI VRH), Petru Sarsgaardu (ZLOMLJENO STEKLO, FANTJE NE JOČEJO), Ianu Holmu (OSMI POTNIK, OGNJENE KOČIJE, DAN PO JUTRIŠNJEM, GOSPODAR PRSTANOV), dobitniku nagrade emmy Jeanu Smartu (BRINGING DOWN THE HOUSE, SWEET HOME ALABAMA), Methodu Manu (SOUL PLANE, HOW HIGH), in Ronu Leibmanu (AUTO FOCUS, PERSONAL VELOCITY).

Nekaj malega o samem nastajanju filma

"Morda je družina v resnici samo skupina ljudi, ki sem ji toži po istem namišljenem kraju." -- Large

"Hotel sem narediti domiseln film o ljubezni za mlade in hkrati vanj ujeti nezlagana čustva, kako je, ko se vrneš domov, " nam pove Zach Braff, pisec, režiser in osrednji lik filma Stanje zamaknjenosti.

Da bi mu to uspelo, je moral opustiti zamisel o tradicionalni filmski zgradbi, ki temelji na klasični strukturi "treh dejanj". "Naveličal sem se filmov z enakim osnutkom, ko se mora tisto X zgoditi v prvih tridesetih minutah, sicer...," nadaljuje. "Nešteto filmov sledi enaki strukturi, kajti zelo težko je film izpeljati do konca, če je zasnovan drugače. "

Namesto tega je Braff ustvaril film, v katerem se dogodki odvijajo "kot bi se, če bi bili vi ta fant, ki se iznenada vrne domov. Srečujete ljudi, ki ste jih nekoč poznali, se z njimi družili, a jih po tistem morda nikoli več niste videli. Moj lik v tem času še pokoplje svojo mater in se zaljubi. Vse se zgodi za konec tedna."

"Stanje zamaknjenosti je komedija," razmišlja Natalie Portman, Zachova soigralka, "ki pa jo preveva srce. Marsikaj dandanes ne more biti smešno, če ni cinično, toda v tem filmu ni prav nič ciničnega. Ni vsakdanji in ni podoben ničemur, kar sem doslej izkusila. Prav zato je tako vznemirljiv in neponovljiv."

Pravzaprav je to film o čudnem obdobju v življenju med adolescenco in odraslostjo. "Spominjam se časa, ko sem odšel na kolidž. Tako zelo me je vleklo, da odidem iz rojstnega New Jerseyja," dodaja Braff. "Ko pa sem prišel tja, me je dobesedno zajelo domotožje, čeprav sem ob tem čutil, da hiša, v kateri sem odraščal, nekako ni več moj dom. Torej sem pogrešal kraj, ki v resnici ni obstajal. Ko počasi postajaš odrasla oseba, je tvoja naloga ustvariti si podobo lastnega doma zase in svoje otroke."

Braff se je zamisel o filmu, ki bo nekakšen homage rodnemu New Jerseyju, porodila že na kolidžu. Več let je zbiral anekdote in zapisoval prizore, ki bi jih lahko uporabil v filmu, toda šele leta 2000 se je zares usedel k delu in v treh mesecih napisal prvi celoviti osnutek scenarija Stanje zamaknjenosti.

"Prvotni naslov je bil LARGOVA BARKA," priznava Braff. "Od nekdaj mi je bila blizu biblična zgodba o Noetovi barki, o nekakšni neustavljivi sili, ki znova požene svet po katastrofi. Zdelo se mi je, da s tem, ko se Large vrne domov, skuša začeti na novo. Trudi se rešiti vse tiste delce sebe, ki jih je imel rad, in začeti povsem novo poglavje svojega življenja, kot Noe, ki je v svojo barko vkrcal živali in človeka, jih rešil pred apokalipso in začel znova. Large poskuša najti svojo barko."

Zdaj imaš priložnost, da storiš nekaj, česar do zdaj še ni storil nihče in česar ne bo nihče ponovil v vsej človeški zgodovini. Če nič drugega se te bodo spominjali kot nekoga, ki je to edini in kdajkoli storil. " -- Sam

Natalie Portman (Sam) je igralka, ki je za mladega avtorja in igralca Braffa s tem, ko je navdušeno sprejela vlogo v njegovem prvencu, neverjetno in srečno naključje. Pred kratkim je dokončala film Mika Nicholsa CLOSER, ki temelji na gledališki uspešnici Patricka Marberja. Njeni soigralci so bili Jude Law, Julia Roberts in Clive Owen.

Letos spomladi smo jo v naših kinih občudovali v zgodovinski drami HLADNI VRH Anthonyja Minghelle ob strani Juda Lawa, Nicole Kidman in Renee Zellweger.

Na njeno veliko veselje jo je George Lucas izbral za vlogo princese Amidale v najnoveši trilogiji Vojn zvezd (v prvi, drugi in tretji epizodi, slednja prihaja v kina drugo leto). Svojo pot na velikem platnu pa je začela ob strani Jeana Rena v PROFESIONALCU Luca Bessona. Že s svojim debijem je opozorila nase tako kritike kot gledalce po vsem svetu. Njeni poznejši znani filmi so VSI PRAVIJO LJUBIM TE Woodyja Allena, MARS NAPADA Tima Burtona, kjer sta bila njena soigralca Jack Nicholson in Glenn Close, ter VROČINA Michaela Manna, v katerem je zaigrala ob znanih imenih Al Pacino, Robert DeNiro, Val Kilmer, Ashley Judd in drugih.

Zach Braff opisuje njen lik kot popolno Largovo nasprotje. "Je polna upanja in energije, ki je ni mogoče zajeziti. Iz preprostega razloga, ker je tako navdušena nad tem, da živi. Tudi zato, ker izhaja iz nenavadne, toda izredno tople in ljubeče družine, ki na nek način nadomesti tudi njegovo. Njen šarm in energija ga osupneta in tudi zmedeta, zaljubi pa se v njeno neposrednost in izjemnost."

Zach Braff (Andrew Largeman) je s filmom STANJE ZAMAKNJENOSTI ustvaril svoj režijski in scenaristični prvenec. Ne tako dolgo tega je zaključil s snemanjem tretje sezone nanizanke Mladi zadravniki. Med njegovimi dosedanjimi filmskimi vlogami naj omenimo manjšo vlogo v drami THE BROKEN HEARTS CLUB, pa GETTING TO KNOW YOU in v izvrstnem MANHATTAN MURDER MYSTERY Woodyja Allena. Na gledališkem odru se je preizkušal v newyorškem City Public v delih "Twelfth Night" in "Macbeth."

Trenutno se posveča scenariju po otroški knjigi ANDREW HENRY'S MEADOW za filmsko družbo Twentieth Century Fox.

Peter Sarsgaard igra Marka, rahlo nemoralnega, predvsem pa zelo brezvoljnega grobarja, ki dela na pokopališču, kjer je pokopana Largova mati. Mark še vedno živi s svojo materjo (Jean Smart), malce zmedeno žensko, ki sina in njegove kolege opominja, da življenje ni samo vsakdanje životarjenje, ob tem pa Marka spravlja ob živce, ker spi z njegovim nekdanjim sošolcem, ki se udinja v bližnji restavraciji s hitro hrano kot "srednjeveški vitez". Markovi cilji v življenju ne sežejo više od popolne zbirke vojaških podobic iz prve iraške vojne Peščena nevihta. Tako se vsaj zdi.

Peter Sarsgaard je za upodobitev urednika časopisa New Republic Charlesa Lana v filmu ZLOMLJENO STEKLO (SHATTERED GLASS) prejel najbolj laskave ocene kritikov in hvalo gledalcev. Trenutno snema film THE SKELETON KEY s soigralko Kate Hudson v režiji Ehren Kruger (THE RING), končal pa je snemanje trilerja THE DYING GAUL za scenarist in režiserja Graiga Lucasa. Med njegovimi najbolj znanimi vlogami je gotovo tista v drami FANTJE NE JOČEJO ob Hilary Swank in Cloe Sevigny. Videli pa smo ga še v podmorniški drami K-19: THE WIDOWMAKER, pa v filmu THE SALTON SEA ob Valu Kilmerju in v kontroverznem THE CENTER OF THE WORLD Wayna Wanga. Nase je opozoril z vlogo v drami MOŽ Z ŽELEZNO MASKO ob Leonardu DiCapriu in Johnu Malkovichu, ena njegovih prvih vlog pa je bila v pretresljivi drami ZADNJI SPREHOD ob Seanu Pennu in Susan Sarandon.

Za vlogo Gideona, očeta Andrewa Largemana, je Braffu uspelo pridobiti starosto filmske igre in enega najboljših angleških igralcev starejše generacije, Sira Iana Holma. "Njegov lik," pojasnjuje Zach, "je kot Oz celotne zgodbe. Large svojega očeta razume kot vrhovnega gospodarja lutk, izkaže pa se, da je nič več in nič manj kot preplašen starček, ki v pižami in s smešno spalno čepico na glavi vsako noč joče v svoji samotni postelji."

"Prvič sem ga videl v drami THE SWEET HEREAFTER in s svojo igro mi je preprosto zaprl sapo. Spominjam se, kako me je poklical, da bi mi povedal, da bo zaigral v mojem filmu. Dejal je: 'Zach, tukaj Ian Holm.' Jaz pa sem bleknil: ‘O, moj bog.' On pa nazaj: ‘Ne, samo Ian Holm. Rad bi zaigral Gideona.' Takšen je. Zabaven in neposreden."

Ian Holm je za vlogo v OGNJENIH KOČIJAH osvojil nagrade BAFTA, cannesko zlato palmo in bil nominiran za oskarja. Pred kratkim smo ga občudovali kot Bilba Bisagina v priljubljeni trilogiji GOSPODAR PRSTANOV in filmu katastrofe z okoljevarstveno noto DAN PO JUTRIŠNJEM. Kmalu bo v kina prišel THE AVIATOR, ki temelji na življenju skrivnostnega milijonarja in ekscentrika Howarda Hughesa in v katerem bo zaigral ob Leonardu DiCapriu.

Njegova filmografija je obsežna in spoštovanje vzbujajoča. Najbrž se ga marsikdo spominja po izjemni upodobitvi "sintetičnega človeka" v prvem filmu o Osmem potniku Ridleyja Scotta. Nepozabne pa so njegove vloge v HAMLETU, FRANKENSTEINU, HENRYJU V, GOLEM KOSILU, EXISTENZ in NOROSTI KRALJA JURIJA, če naštejemo samo nekatere. Bil je nepozaben v PETEM ELEMENTU Luca Bessona, A LIFE LESS ORDINARY, BLESS THE CHILD, FROM HELL in CESARJEVIH NOVIH OBLAČILIH.

Prav tako je osupljiva njegova bera gledaliških vlog v Royal Shakespeare Company. Med njimi je za vlogo v "Henryju V" osvojil nagrado Evening Standard, za najboljšo stransko vlogo v "The Homecoming," na Boradwayu pa nagrado Tony. Izjemne ocene in nagrado združenja kritikov je požel z vlogo v drami "Moonlight" Harold Pinterja. Nagrajen je bil tudi za vlogo kralja Leara; televizijska priredba slednje mu je prinesla nagrado emmy.

Komentarji

2.11. 2004 ob 16:56 zvezdica

Majhen neodvisen projekt je poln zadetek v srce gledalca. Film je popoln na vec ravneh in a must see za vsakega gledalca. Napoedi v Koloseji ne pridejo niti blizu Garden Stateu. Film je le za resne filmske gledalce in ne za otroke oz. nezrele ljudi.

— Marko
22.11. 2004 ob 19:40

se mi zdi, da bo to tak že stokrat viden film, ampak še vedn radi gledamo take filme, zato si ga bom tut js ogledala, pa bom pol povedla, če je tak povprečn, al pa ni, pa je res film leta

— Polona
24.11. 2004 ob 19:21

sem slišu da je kul pa neki inserte sem vidu tko mislm da se film lahko kosa z mojstrovinami kot je butterfly effect. Pa se glavni igralec se mi dopade!!

— mumlj
28.11. 2004 ob 18:27 zvezdica

Definitivno najboljša holywoodska drama tega leta. Priporočam jo vsem, ki med filmske vrhunce uvrščajo še kaj več kot le visokoproračunske akcijsko-trilerske produkcije. Zgodba gledalca ne posiljuje, ampak ga dvigne in potem izpusti v prečudovitem stanju katarze.

— krjavl
1.12. 2004 ob 5:38 zvezdica

Zach Braff je car. Tole je zame definitivno film leta. Od iskrenih solz do popolnega nasmeha. Super dialogi in iskrenost. Definitivno NI za AKCIJSKE FENE. :)

— Marjan
5.12. 2004 ob 17:43 zvezdica

sej je smešno ampak ta film mi je vrnil upanje v ameriške filme...neskončno lep, poln resnice in življenja!

— Polona
9.12. 2004 ob 13:26

Priznam, da sem pred ogledom filma imel glede na komentarje in ocene fila, zelo veliko pričakovanje, ki pa se je žal izkazalo za popolnoma nepričakovano.Film ni realen!V 4 urah se ne moreš do nezavesti zaljubiti.Sploh če si bil 18 let prej na tabletah.Tudi o koncu je škoda izgubljati besed.Scenarij bi se lahko razvil v mnogo boljšo zgodbo.Glavni igralec pa do izraza pride samo v tisti zdravniški nanizanki.Žal.

— Domen
9.12. 2004 ob 16:55

Res zanimiv film, ki govori o sanjah življenja. Ne govori o izmišljenih sanjah, kot večino filmske produkcije, temveč so to utrinki resničnih sanj. Življenja samega.

— Damjan
17.12. 2004 ob 22:58 zvezdica

A je kakšna možnost, da bodo Stanje zamaknjenosti predvajali še v kinu Vič ali pa kje drugje? Ali je pač treba počakat na dvd, če si zamudil film v kinu? Se mi zdi prav škoda, da so takšni filmi, ki niso ravno recept za polno blagajno, prehitro umaknjeni s sporeda. Važno pa da se bo Nebeški kapitan ipd. obdržal na sporedu, že samo zaradi tega, ker je made in Hollywood in več vložijo v promocijo. Kar hočem reči je to, da nekaterim filmom v Koloseju ne date dosti časa, da bi se ljudje odločili zanje, slišali kakšno dobro mnenje ipd. Ko slišiš za en dober film v kinu, ga že ni več... škoda.

— katie
11.1. 2005 ob 10:19 zvezdica

Vsak človek v sebi skriva kakšno skrivnost, kakšno nerazrešeno čustveno zadevo, ki jo spričo zahtevnega vsakdana morda povsem pozabi, a se vendar hote ali nehote vedno znova vrača k tej nedokončani stvari, ki morda izgleda povsem abstraktno nerealna, a se morda na koncu izkaže, da prav v njej lahko najdemo svojo resnično eksistenco, medtem ko je trenutno življenje zgolj Stanje zamaknjenosti. Stanje zamaknjenosti je kot Matrica brez posebnih efektov, oziroma obratno, Stanje zamaknjenosti dokazuje, da že živimo v Matrici, ki pa je niso ustvarili roboti, temveč kar ljudje sami. Film veliko pove že s samimi simboli, a se prava lepota in veličina skriva v detajlih, tako zabavnih, kot tudi krutih. Film je na nek način, vsaj preko glavnega dojemanja likov, precej podoben nadaljevanki Scrubs - Mladi zdravniki, v kateri je režiser in scenarist Stanja zamaknjenosti Zach Braff doživel svoj igralski preboj, le da je zgodba precej manj burleskna. To je film o dveh dušah v stanju zamaknjenosti iz njunega vsakdana, v katerem sta prisiljena zanikati svoja čustva in svojo drugačnost, on v obliki pomirjeval, ona s stigmatiziranostjo. Film tako odlično opozori na problem sodobne ameriške in nasploh zahodne družbe, v kateri odstopanja niso dovoljena, ali pa so ostro sankcionirana, četudi iz povsem napačnih razlogov. On je po spletu nesrečnih okoliščin v invalidski voziček posadil mamo in bil "kaznovan" z vsakodnevnimi odmerki pomirjeval, kajti sistem nima časa, da bi se ukvarjal z vzroki in posamezniki, temveč raje reši problem globalno, tako, za vsak slučaj. Ona mora zaradi epileptičnih napadov v službi nositi smešno naglavno pokrivalo, ne zaradi njene zaščite, temveč zaradi pravne zaščite delodajalcev, ki se s tem dejanjem praktično izenačijo z nacisti in njihovimi davidovimi zvezdami za Žide. Glavno da sistem melje naprej! Toda, kar je dobro za sistem, ni nujno dobro tudi za posameznika, ki se počutita vse bolj utesnjena, dokler on končno ne odvrže naložene krivde in preneha jemati pomirjeval, on pa se s pomočjo njegove naklonjenosti počuti malce bolj "človeška". Seveda pa se takoj postavi vprašanje, ali je življenje v resničnem svetu sploh možno, ali pa je lažje živeti v Matrici navidezne harmonije in čustvene represije? Soočenje s problemi iz preteklosti vsekakor nikoli ni lahko ali prijetno, toda v večini primerov je to edina pot do spoznavanja, kdo pravzaprav smo in kaj v življenju želimo doseči. Toda kljub bolj razmišljujočemu podtonu film ponudi tudi pravo mero romantike, za kar poskrbita predvsem simpatična glavna igralca ter komičnosti, ki pa ni niti najmanj vsiljiva, temveč se kaže v drobcih, ki so morda tako neopazni, da jih v resničnem življenju niti ne registriramo ali pa so povsem samoumevne, ironično pa se izbistrijo šele, ko nastopi stanje zamaknjenosti, toda ne od kakšnih opojnih substanc, temveč čustveni in duhovni zamaknjenosti iz vsakdana. Stanje zamaknjenosti je pravzaprav stanje vsakega človeka, ki se na neki točki svojega življenja vpraša, če je njegovo trenutno stanje dejansko to, kar je in kar želi biti, ali pa je postal zgolj kolešček v mehanizmu velikega sistema, prisoten, pa vendar nadomestljiv, kar pa je iz vidika smiselnosti osebnega obstoja praktično nevzdržno. Toda hkrati je vedno treba vedeti, da nikoli ni prepozno za nov začetek! Lep živopisan pozdrav :-)

— spookyMulder
7.9. 2005 ob 15:53 zvezdica

film je res full karizmatičen in da človeku misliti o več stvareh.

— animo

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.