Špicelj!
Le kaj se plete v glavi Marka Whitacra? Vzpenjajoči se zvezdnik uglednega kmetijskega podjetja Archer Daniels Midland (ADM) Whitacre (Matt Damon) se nenadoma prelevi v ovaduha. FBI-ju razkrije zaroto dogovarjanja glede cen svojega podjetja z multinacionalkami in si že domišlja, da je junak preprostih ljudi in da ga čaka sijajno napredovanje. A preden se lahko kaj takšnega sploh zgodi, FBI potrebuje dokaze, zato Whitacre brez obotavljanja pristane, da mu v kovček namestijo prisluškovalno napravo. Zdaj si fant domišlja, da je pravi tajni agent.
Na žalost pa kronska priča FBI ni tako voljna razkriti, kako si je sama postregla v zakladnici podjetja. Whitacrova spreminjajoča se pričevanja najedajo agenta (Scott Bakula in Joel McHale) in ogrožajo preiskavo podjetja ADM, saj je vse težje razločiti, kaj je resnica in kaj proizvod Whitacrove bujne domišljije.
Z oskarjem nagrajeni Matt Damon (Good Will Hunting, serija filmov Bourne) je Špicelj! v filmu po resnični zgodbi o najbolj vidnem ovaduhu korporacijskih nečednosti v zgodovini ZDA. Igrajo še Scott Bakula, Joel McHale in Melaine Lynskey.
Film je po scenariju Scotta Z. Burnsa, ki je nastal po knjigi The Informant (A True Story) Kurta Eichenwalda, režiral dobitnik oskarja Steven Soderbergh (Traffic). Producenti so bili Gregory Jacobs, Jennifer Fox, Michael Jaffe, Howard Braunstein in Kurt Eichenwald; izvršni producenti so bili George Clooney, Jeff Skoll in Michael London, koproducent pa Michael Polaire.
Za kamerami so sodelovali še scenograf Doug Meerdink, montažer Stephen Mirrione ter kostumografka Shoshana Rubin. Glasbo je prispeval večkratni oskarjevec Marvin Hamlisch (The Sting, The Way We Were).
Warner Bros. Pictures družno s hišama Participant Media in Groundswell Productions predstavlja film Špicelj! podjetja Section Eight-Jaffe/Braunstein Enterprise.
O ustvarjanju filma
"Sleherni človek v tej državi je, še preden poje zajtrk, žrtev korporacijske kriminalitete."
Špicelj! je črna komedija o vohunstvu v korporativnem svetu, dogovarjanju o cenah med multinacionalkami, preiskavah FBI in slovitem ovaduhu. In kaj je pri tem tako smešnega? Pod taktirko režiserja Stevena Soderbergha domala vse.
Film zarisuje precej nenavadno in nepredvidljivo potovanje Marka Whitacra od zlatega dečka korporacijskega podjetja do špiclja FBI-ja med leti 1992 in 1996. "Več ko sem izvedel o zgodi, bolj sem se odzval na gradivo," pravi Soderbergh. "A vedel sem, da so o podobni tematiki izjemni filmarji posneli že več resnih filmov. Zdelo se mi je, da lahko ustvarim nekaj posebnega, če zaigram na karto ironije. Ko sem se odločil za to, se je ostalo sestavilo kot zloženka."
Matt Damon, ki igra Marka Whitacra, meni: "Kot bi lupil čebulo. Začneš z določenimi predpostavkami, potem pa dojameš, da ne smeš domnevati ničesar, saj postaja položaj dobesedno trapast. Gre za sijajno zgodbo in za neverjeten lik."
Zaplet Špiclja je bil prvič do potankosti objavljen v knjigi Kurta Eichenwalda, ki je pri filmu sodeloval kot producent. Scenarist Scott Z. Burns je za zgodbo slišal med radijskim intervjujem z Eichewaldom. "Na poti na obed sem bil, in do lokala sem se vozil celo uro," se spominja. "Od tam sem šel takoj kupit knjigo in jo bral ves dan." Scenarist se spominja, kako sta s Soderberghom začela govoriti o adaptaciji knjige. "Steven je rekel, da bi jo rad posnel kot komedijo. Sprva nisem bil prepričan, kaj naj si mislim, a ko sem začel pisati scenarij, se mi je posvetilo, da je večina reči, ki so se dogodile, zares histerično smešnih."
Burns je takoj posvojil koncept, ki je postal ključen za komično noto filma. Soderbergh pravi, da se je "Scott domislil, da bi uporabili glas pripovedovalca. Ko smo se odločili za to, je bilo jasno, kam gre film." Producent Gregory Jacobs se strinja: "Scott se je med drugim domislil, da bi film prepletli z notranjim monologom Marka Whitacra. Ta postopoma razkrije, kaj se z Markom dogaja pod masko, in zabavno je, kako te podatke skopo odmerja. To je edinstven vidik in prav zato je scenarij tako zanimiv."
Producentka Jennifer Fox dodaja: "S konceptom nezanesljivega pripovedovalca smo sijajno prikazali absurdnost položaja – gre namreč za najbolj nezanesljivega pripovedovalca, saj celo sam stežka razloči, kaj je resnica." Kot pravi Damon, Whitacrova pripoved ni le nezanesljiva, temveč tudi ne nujno povezana z dogajanjem na platnu. "Gre bolj za tok njegove zavesti; njegovo razmišljanje zahaja in uhaja. Morda se ravno pogovarja z nekom, pa nekaj sproži njegov notranji monolog, ki lahko krene v katero koli smer: kravate, severni medvedi, nabiranje letalskih milj… karkoli."
"Morali bi posneti TV oddajo o možakarju, ki telefonira domov, in je doma. Odgovori… a to je nekdo drug. Na nek način je razcepljen na dvoje…"
Steven Soderberg je že od vsega začetka v vlogi Marka Whitacra videl zgolj Matta Damona. "Matt je že od začetka vpleten v projekt; še preden smo sploh imeli scenarij," potrdi Jacobs. "Stevenu se je vedno zdelo, da je Matt popoln za vlogo; in v resnici je odličen v čemerkoli – v akciji, komediji, drami."
"Matt je neverjetno karizmatičen, kar je za vlogo zelo pomembno," pravi Fox. "Čeprav se gledalcu posveti, kaj lik počne in kakšne nesprejemljive odločitve sprejema, ga mora nekako imeti rad."
Mark Whitacre je biokemik in zvit poslovnež; obeta se mu hitra pot do uspeha pri kmetijskem konglomeratu Archer Daniels Midland (ADM), podjetju, ki si želi deleža z domala vsake police v supermarketu. Mark pri svojem delu dobro spozna notranje dogajanje v ADM-u in postane tudi del kolesja… poštenega in transparentnega, nekoliko pa tudi tistega skritega in zakritega. Morda ga zapeče vest, morda gre še za kaj bolj resnega; v vsakem primeru Mark nenadoma postane ovaduh. FBI-ju razkrije mednarodne dogovore za uskladitev cene novega dodatka k hrani. V nekem trenutku reče: "Vse je sila znanstveno, a za delničarja je pomembno le, da na enem koncu vtaknejo koruzo, na drugem pa pride ven dobiček."
Damon svoj lik opisuje kot uspešneža; "sijajen mlad poslovnež je, ki bo v tem podjetju še daleč prišel, zato se postavlja vprašanje, zakaj počne, kar počne. Morda to počne iz človekoljubja – morda ga čisto zares moti nezakonito postavljanje cene – a gledalec počasi dojema, da nekaj 'ne štima'. Zato je ta lik za igralca tako zanimiv."
"Matt je 'prijazen mladi mož', zlahka mu verjamemo; in to je lastnost, ki jo je težko zaigrati," pravi Soderbergh. "To je bilo za zgodbo ključnega pomena, saj mora gledalec brez prestanka verjeti v njegove besede, predvsem ko reče 'To je to; vse sem vam povedal.' Vsakič, ko to reče, mu moramo verjeti. Matt je čudovito deško očarljiv in poln optimizma, zaradi česar mu uspe prepričati. Vem tudi, da je neustrašen in da je pripravljen imeti rad sleherni delček lika, ne glede na to, v kakšni luči to prikaže njega. Naj gre za kilograme ali plešo, vedel sem, da se bo Matt brez obotavljanja stopil z likom."
Damon, ki se je za vlogo zredil za dobrih 13 kg, pove: "Ima bolj okrogel obraz kot jaz, zato so mi na dlesni položili nekaj, kar poveča moje ličnice. Nosil sem umetne brke. Whitacre je bil plešast in je nosil lasuljo, a tako dobro, da nihče ni opazil, da sploh nima las. To je sijajna metafora za lik. Vsem je bilo na očeh, pa se nikomur ni posvetilo."
"Ura je 7.30 zjutraj. Bližam se vhodu v pisarno. Ni varno."
Whitacrovo pričevanje o vpletenosti ADM-a v dogovarjanje glede cene v vladi zbudi veliko zanimanje, a to ni dovolj, da podjetje spravijo pred sodnika. Da dobijo zadostne dokaze, FBI Marka naprosi, da pogovore znotraj podjetja snema. Mark – pa četudi le v svoji glavi – postane tajni agent; in to lahko dokaže z najnovejšimi tehnološkimi napravicami. Zdaj je agent 0014 – ker je "dvakrat pametnejši od agenta 007". Za nekoga, ki si je kariero zgradil s hranjenjem mikrobov s sladkorjem in izumitvijo novega dodatka za hrano, so to sila razburljiv časi. "To, da mora usmerjati pogovore in iz ljudi izvabiti določene besede, da jih posname, je zanj skrajno vznemirljivo," pravi Damon. "In to mu gre dobro od rok. Prefrigan mora biti in všeč mu je, da je najpametnejši v sobi."
"Mark je ves iz sebe, da nosi mikrofon," se strinja Jacobs. "Mislim, da to razkriva še eno njegovo značilnost – domišlja si, da je nekakšen akcijski junak. Kot 'eden od agentov FBI' se počuti bajno. Pravim agentom pa se zdi krasno, da je pripravljen in zagnan, da jim priskrbi podatke, ki jih potrebujejo."
Mark sprva ni razmišljal, da bi vpletel FBI. Kot razlaga Jacobs, "naprej šefu reče, da ADM izsiljuje japonski tekmec, ki skuša novi dodatek za jedi sabotirati z virusom. Za 10 milijonov dolarjev so menda pripravljeni priskrbeti zdravilo. Nikoli ne razkrijemo, če je to res ali ne, a Mark domneva, da bo ADM pač plačal odkupnino. Namesto tega se v zadevo vplete FBI in to Marka nekoliko zmede." Ker Mark trdi, da je izsiljevalec klical njega na dom, FBI v njegovo hišo pošlje agenta, da na telefon namesti prisluškovalno napravo. A ko se agent že odpravlja, mu Markova žena Ginger jasno namigne, da se dogaja še marsikaj drugega, in tako moža postavi pred ultimat: "Boš kar rekel ti ali naj jaz?"
Melanie Lynskey, ki igra Ginger, pravi: "Nisem prepričana, koliko Ginger v resnici ve; po moje je od Marka dobila košček tu, košček tam. Verjame mu, tudi takrat, ko je bolj kot ona prepričan, da se bo vse izteklo dobro. Mislim, da je izjemna žena in izredna ženska." Soderberg potrdi, da "Ginger morda ne ve, v kaj vse je vpleten Mark, a njeno vodilo je: 'Moj mož je moj mož in to je vse, kar je treba vedeti.'"
"Zdi se dober dečko. Upam, da mi ne zameri, če mu rečem Brian in ne agent Shepard. Mogoče mu bom rekel celo Bri."
Ko mora FBI na Markov dom poslati agenta, ni nobenega dvoma, kdo bo pravi za posel: agent Brian Shepard, ki je hkrati edini agent FBI-ja v Decaturju v Illinoisu. Sam sedi v svoji majhni pisarni in niti sanja se mu ne, da ga bo skorajda rutinska naloga pripeljala do največjega primera v njegovi karieri. Agenta igra Scott Bakula: "Brianu nenadoma v naročje pade pomemben primer; to je priložnost njegovega življenja, a ne more vedeti, kam ga bo pripeljala. Zadeva je že tako zamotana; kaj šele, ko mora razločiti, kaj je res, in se ne pustiti zavesti Markovemu obnašanju – vsega tega Shepard verjetno niti ni pričakoval."
Ko vlada sliši, kaj vse Whitacre trdi glede ADM-ovega dogovarjanja okoli cen, Shepardu nemudoma dodelijo pomoč, agenta iz prestolnice. Agenta Boba Herndona igra Joel McHale: "Primer je prehud za enega agenta, zato na pomoč priskoči moj lik. Bolj zadržan je kot Shepard, ki ga primer in Whitacre povsem prevzameta. Bob je tudi mlajši od Sheparda in jaz sem precej mlajši od Scotta Bakule," podraži igralec. "Ko sem odraščal, sem ga gledal v serijah Quantum Leap in Enterprise, zato je bilo z njim sijajno delati."
Iskanje igralca za vlogo Joela McHala je bil del širšega koncepta, ki si ga je Soderbergh zamislil za film. "Ko smo začeli iskati igralce," razlaga režiser, "sem razmišljal o komikih, ki nastopajo po klubih, in o tem, kako izvirno energijo imajo. Iskalko igralcev Carmen Cuba sem prosil, naj prečeše komedijantske klube. Hotel sem igralce, ki jih široka javnost morda ne pozna, in nadvse sem zadovoljen z njenimi odločitvami."
Tako so se igralski zasedbi pridružili komiki Tom Papa, Tom Wilson, Rick Overton, Tony Hale, Patton Oswalt, Paul F. Tompkins in, kar je bila prava revolucionarna odločitev, legendarna brata Smothers.
Gregory Jacobs dodaja, da je Steven menil, "da gre za tako odbito zgodbo, da morajo v njej igrati komiki – da igrajo 'normalne' vloge, a jim dodajo svoj pečat. To je bila sijajna zamisel in dokaz, zakaj je Steven tako izjemen filmski ustvarjalec. Srečo smo imeli, da smo dobili najboljše med najboljšimi; prišli so na snemanje in zažgali."
"Niso gledali filma Firma ali prebrali knjige? Tam vse piše."
Po več kot dveh letih skrivnega snemanja sestankov in pogovorov ima ministrstvo za pravosodje dovolj dokazov, da lahko zašije ADM. Ko bodo za zapahi vsi direktorji podjetja, bo na vrhu kajpak praznina. Ker bo edini, ki bo ostal, Mark Whitacre logično domneva, da bo predsedniški stolček zasedel prav on. "Z zunanjega gledišča se zdi iluzorno, da ga bodo postavili za predsednika podjetja, ki ga je uničil," pravi Damon. "A v njegovih mislih so vodilni ADM-a pokvarjenci; počnejo nekaj nezakonitega. Zakaj torej ne bi nagradili tistega, ki je počistil hišo in podjetju vrnil ugled? Za delničarje bi to moral biti bleščeč dokaz, da je prav on pravi, da vodi podjetje. Ali je to utemeljen argument, pa je seveda čisto drugo vprašanje."
In to vprašanje mora postaviti Ginger. "Sem in tja mora priznati," pravi Melanie Lynskey, " da stvari, ki ji jih pripoveduje Mark, nimajo smisla. A prepričana je, da bo še vse v redu in mu zaupa. Zaupati mu mora, da govori resnico… dokler se vse ne sesede."
Scott Bakula dodaja, da "nihče ne ve, kaj natanko se dogaja v Whitacrovi glavi – nihče razen njega. Za FBI je 'riba', ki jo imajo na trnku, tako velika, da pozornost usmerjajo zgolj nanjo in čakajo… tudi potem, ko se zadeve začno razpletati." Tako so osredotočeni na glavni cilj, da ne opazijo, da Mark Whitacre skriva več kot le mikrofon. To, kar naposled izvedo o svoji kronski priči, postavi pod vprašaj vse, kar jim je Whitacre kdaj povedal.
"To, da smo se tematike lotili na nepričakovan način, torej kot komedije, filmu daje zanimiv ton," zaključi Matt Damon. "A zgodba in način, na katerega jo podajamo, sta tako absurdna, da si ne morete kaj, de ne bi smeje zmajevali z glavo."
O igralcih
Matt Damon (Mark Whitacre) si je spoštovanje pridobil na obeh straneh kamere; med drugim je dobil oskarja za najboljši scenarij in bil v igri za oskarja za najboljšo glavno vlogo. Trenutno snema dramo po resničnih dogodkih Ivictus v režiji Clinta Eastwooda, ki na platna pride 11. decembra, marca 2010 pa njegov triler Green Zone, ki ga režira Paul Greengrass.
Med njegovimi projekti so še neodvisni celovečerec Margaret v režiji Kennetha Lonergana, The Adjustment Bureau, ki ga trenutno snema George Nolfi, in The People Speak, ki ga Damon kot izvršni producent in nastopajoči snema za televizijski kanal History Channel (po knjigi, pri kateri je sodeloval sloviti zgodovinar Howard Zinn), v katerem bodo nastopila nekatera najvidnejša imena zabavne industrije.
Špicelj! je že četrti Damonov projekt s Stevenom Soderberghom. Skupaj sta posnela že komedije Ocean’s Eleven, Ocean’s Twelve in Ocean’s Thirteen, Damon pa se je pojavil tudi v majhni vlogi v drugem delu Soderberghove biografske drame Che.
Leta 2007 je Damon igral Jasona Bourna v akcijskem trilerju The Bourne Ultimatum Paula Greengrassa, nadaljevanju uspešnice iz leta 2002 The Bourne Identity Douga Limana in njegovega nadaljevanja The Bourne Supremacy, ki ga je prav tako režiral Greengrass. Med njegovimi novejšimi filmi so z oskarjem okinčani The Departed Martina Scorseseja, triler The Good Shepherd Roberta De Nira in geopolitični triler Syriana z Georgeom Clooneyjem.
Na velikih platnih se je prvikrat pojavil v komediji Mystic Pizza, nato v School Ties in Geronimo: An American Legend, pozornost pa je zbudil leta 1996 z vlogo veterana, ki ga mučijo krivda in spomini na zalivsko vojno v filmu Courage Under Fire.
Z dolgoletnim prijateljem Benom Affleckom je spisal scenarij za priznano dramo iz leta 1997 Good Will Hunting, za katerega sta dobila oskarja in zlati globus ter več nagrad kritikov. Damon je bil v igri za oskarja tudi za glavno vlogo v filmu, pa za zlati globus in nagrado Združenja igralcev. Istega leta je igral v filmu The Rainmaker Francisa Forda Coppole in se pojavil v komediji Chasing Amy.
Naslednje leto je igral naslovno vlogo v nagrajeni Spielbergovi vojni drami Saving Private Ryan in glavno vlogo v drami Rounders. Tretjo nominacijo za zlati globus si je prislužil leta 1999 za vlogo v Minghellinem The Talented Mr. Ripley. Z Benom Affleckom sta spet sodelovala v kontroverzni komediji Dogma Kevina Smitha. Igral je še v Redfordovem The Legend of Bagger Vance, All the Pretty Horses Billyja Boba Thorntona, v komediji bratov Farrelly Stuck on You, The Brothers Grimm Terryja Gilliama in kot obrobni lik v Confessions of a Dangerous Mind Georgea Clooneyja.
Damon in Affleck sta ustanovila produkcijsko podjetje LivePlanet za ustvarjanje filmov, televizijskih programov in vsebin za nove medije. Podjetje je produciralo tri za emmy nominirane sezone resničnostne serije Project Greenlight, ki beleži ustvarjalno pot filmov debitantskih scenaristov in režiserjev. Doslej so tako nastali že filmi Stolen Summer, The Battle of Shaker Heights in Feast, LivePlanet pa je produciral tudi dokumentarec Running the Sahara z oskarjem nagrajenega režiserja Jamesa Molla.
Scott Bakula (agent Brian Shepard) je znan po delu v mnogih medijih, od celovečercev in televizije do muzikalov. Pred nedavnim je v slovitem Hollywood Bowlu igral v muzikalu Guys and Dolls. Ob Rayu Romanu in Andreju Raugherju bo na kabelski mreži TNT kmalu nastopil v seriji Men of a Certain Age o moških v krizi srednjih let. Poleg tega občasno nastopa v humoristični seriji The New Adventures of Old Christine in v akcijski komični nanizanki Chuck. Pred tem je bil štiri leta kapitan Jonathan Archer v seriji Star Trek: Enterprise, zadnji v franšizi Zvezdnih stez. Televizijski gledalci ga poznajo tudi po pet sezon trajajoči znanstveno fantastični nanizanki Quantum Leap, za vlogo v kateri je prejel zlati globus in bil večkrat nominiran za emmyja in dodatne zlate globuse. Sam je celo režiral tri epizode serije, ki ostaja ena najbolj priljubljenih povsod po svetu.
Posnel je tudi nekaj televizijskih filmov in miniserij, med njimi What Girls Learn, Papa’s Angels, A Girl Thing, Blue Smoke po knjižni uspešnici Nore Roberts, NetForce po knjižni uspešnici Toma Clancyja in The Invaders. Gostoval je v nanizanki Boston Legal in v serijah Tracey Ullman's State of the Union, Designing Women in Murphy Brown.
Na velikih platnih je nastopil v Life as a House, v neodvisnem filmu Role of a Lifetime, v z oskarjem nagrajenem American Beauty, v Major League: Back to the Minors, v Lord of Illusions Cliva Barkerja, Color of Night z Bruceom Willisom, v nogometni komediji Necessary Roughness in v Reinerjevi komediji Sibling Rivalry, v kateri je debitiral.
Joel Mchale (Bob Herndon) je dočakal svojih pet minut. Poleg vloge v Špiclju bo letos igral tudi v novi humoristični seriji za mrežo NBC Community, sicer pa je v ZDA najbolj znan kot gostitelj satirične oddaje The Soup na kabelski postaji E! Za oddajo tudi piše in je njen producent. Pred tem je gostoval v serijah Will & Grace, CSI: Miami in Pushing Daisies, na velikih platnih pa v filmih Spider-Man 2 in Lords of Dogtown. Pred kratkim se je podal na turnejo po ameriških komedijskih klubih.
Melanie Lynskey (Ginger Whitacre) prihaja z Nove Zelandije. Kritike in občinstvo je očarala leta 1994 ob Kate Winslet v filmu Heavenly Creatures Petra Jacksona; za vlogo je prejela novozelandsko nagrado za najboljšo igralko v filmu in odtlej nastopila v zelo raznolikih vlogah na filmu in televiziji.
Pred kratkim smo jo videli v romantični komediji Sama Mendesa Away We Go; ob Edwardu Nortonu igra pa v Leaves of Grass in kmalu bo na platna prišla v Up in the Air Jasona Reitmana. Pred kratkim je končala snemanje neodvisnega celovečerca Helena from the Wedding, videli smo jo v Eastwoodovem Flags of Our Fathers ter v dveh filmih Andyja Tennanta: Sweet Home Alabama z Reese Witherspoon in Ever After z Drew Barrymore. Med ostalimi naslovi so še Shattered Glass, ekranizacija Čehovega Češnjevega vrta v režiji Michaela Cacoyannisa s Charlotte Rampling in Alanom Batesom ter novozelandski cestni film Snakeskin in drugi film Petra Jacksona The Frighteners.
Na televiziji je najbolj znana kot Rose v humoristični nanizanki Two and a Half Men, gostovala pa je tudi v serijah, kot so The L Word, Psych in The Shield ter v miniserijah Comanche Moon in Rose Red Stephena Kinga.
O ustvarjalcih
Steven Soderbergh (režiser) je za dramo Traffic leta 2000 prejel oskarja za najboljšo režijo. Isto leto je bil v igri za oskarja za najboljšega režiserja tudi s filmom Erin Brockovich z Julio Roberts, ki si je za naslovno vlogo prislužila oskarja. Za oskarja je bil v igri tudi leta 1990 za izviren scenarij za sex, lies, and videotape, svoj režijski prvenec, ki je leto poprej v Cannesu osvojil zlato palmo.
Posnel je tudi dvodelno biografsko dramo Che, trilogijo Ocean’s, The Good German, Bubble, Solaris, Full Frontal, The Limey, Out of Sight, Gray’s Anatomy, Schizopolis, The Underneath, King of the Hill in Kafko. Pred kratkim je režiral The Girlfriend Experience.
Spisal je, režiral, posnel in montiral Equilibrium, del erotičnega triptiha Eros, ki je premiero doživel na Beneškem festivalu 2004 – preostala segmenta sta režirala Michelangelo Antonioni in Wong Kar-wai. Poleg tega je bil producent ali izvršni producent pri vrsti filmov: Solitary Man, I’m Not There s Christianom Baleom, Cate Blanchett, Marcusom Carlom Franklinom, Richardom Gereom, Heathom Ledgerjem in Benom Whishawom, Michael Clayton in dokumentarec Roman Polanski: Wanted and Desired. Med njegovimi ostalimi producentskimi podvigi so še Wind Chill, Criminal, Good Night, and Good Luck, Confessions of a Dangerous Mind, A Scanner Darkly, Rumor Has It…, Syriana, Far From Heaven, Insomnia, Welcome to Collinwood, Pleasantville itd.
Scott Z. Burns (scenarist) je pred kratkim napisal scenarij za akcijsko uspešnico The Bourne Ultimatum v režiji Paula Greengrassa in z Mattom Damonom v glavni vlogi. Z Lawrenceom Benderjem in Laurie David je produciral z oskarjem nagrajeni dokumentarec An Inconvenient Truth ter spisal in režiral hvaljeni neodvisni film Pu-239 z Radho Mitchell in Paddyjem Considinom, ki sta ga producirala George Clooney in Steven Soderbergh. Trenutno piše psihološki triler Side Effects, ki ga namerava tudi režirati. Je tudi producent komedije Pumas z Jennifer Aniston in trilerja o reševanju talcev v Kolumbiji. Za kabelsko mrežo HBO pripravlja dve seriji: s kolegoma producentoma Angelino Jolie in Bradom Pittom o delu humanitarnih organizacij No Place Like Home ter humoristično nanizanko Yogaman, ki jo pomaga pisati David Duchovny.
Kariero je začel v oglaševalni industriji; med drugim je sodeloval pri znani kampanji za pitje mleka Got Milk?, pa pri kampanjah za bejzbolsko ligo, za MTV, VH1, Coors Light, Volkswagen in za nekatere okoljevarstvene organizacije. Za svoje delo je prejel več priznanj. Pripravil je in režiral tudi oglasno kampanjo za skupino The Detroit Project, ki jo je ustanovil z Arianno Huffington, Laurie David, Lawrenceom Benderjem in Arijem Emmanuelom in ki kritizira energetsko politiko ameriške vlade.
Gregory Jacobs (producent) že dolgo sodeluje s Stevenom Soderberghom – kot producent in kot pomočnik režiserja pri zelo raznolikih projektih. Zgodaj letos je produciral Soderberghov neodvisni film The Girlfriend Experience in bil izvršni producent njegovega dvodelnega biografskega filma Che z Beniciom Del Torom, ki si je za vlogo Che Gevare lani v Cannesu prislužil nagrado za najboljšega igralca. Jacobs je bil producent tudi pri Soderberghovih filmih The Good German ter Bubble, v katerem so igrali zgolj naturščki; bil je njegov pomočnik pri franšizi Ocean's, koproducent pri Ocean's Twelve in izvršni producent pri Ocean's Thirteen ter Solaris. Produciral je Full Frontal in Equilibrium, segment iz triptiha Eros.
S Soderberghom je Jacobs začel sodelovati kot njegov pomočnik pri filmu King of the Hill leta 1993 in bil njegov pomočnik tudi pri filmih Traffic, Erin Brockovich, The Limey, Out of Sight in The Underneath. Pred tem je bil drugi pomočnik režiserja pri filmih Goodbye Lover Rolanda Joffeja, pri Schlesingerjevem Eye for an Eye, Amateur, Little Man Tate Jodie Foster ter Miller’s Crossing bratov Coen.
Njegov scenaristični in režijski prvenec je bil Criminal; film je tudi produciral, leta 2007 pa je režiral še grozljivko Wind Chill.
Jennifer Fox (producentka) je bila v igri za oskarja z Michaelom Claytonom, ki se je potegoval za sedem kipcev, tudi za najboljši film, najboljši izvirni scenarij, najboljšega režiserja ter najboljšega glavnega in najboljšega stranskega igralca. Film in Foxova sta si nominacije prislužila tudi za nagrade Zveze ameriških producentov in za zlate globuse. Z Gilroyjem je Foxova sodelovala še pri filmu Duplicity.
Med leti 2001 in 2007 je bila predsednica Soderberghovega in Clooneyjevega producentskega podjetja Section Eight; skrbela je za vsakodnevne operacije in producirala film Syriana, ki je Clooneyju prinesel oskarja za stransko vlogo; bila je izvršna producentka Clooneyjevega režijskega podviga Good Night, and Good Luck, ki si je prislužil 6 nominacij za oskarje, A Scanner Darkly, Pu-239, Rumor Has It..., The Jacket in Criminal Gregoryja Jacobsa. Kot producentka je skrbela za filme v seriji Ocean's, Welcome to Collinwood, Far From Heaven, Insomnia, Confessions of a Dangerous Mind in The Good German.
Pred delom pri Section Eight je bila Foxova podpredsednica produkcije pri podjetju Universal Pictures, kjer je med drugim pod streho spravila tudi Soderberghov film Erin Brockovich.
Michael Jaffe (producent) se že štiri desetletja udinja v zabavnem poslu. Pred kratkim je bil izvršni producent neodvisne romantične komedije Jack and Jill vs. the World, pred tem pa filmov Mad at the Moon, Wedlock, 18 Again! in Bad Medicine. Produciral je komedije Disorderlies, One Crazy Summer in Better Off Dead.
S Howardom Braunsteinom vodi podjetje Jaffe/Braunstein Films, Ltd, ki je za kabelske postaje producirala prek 70 TV filmov in 6 miniserij, na primer Elvis, za vlogo v katerem je Jonathan Rhys Meyers dobil zlati globus, The Engagement Ring, 10.5 in 10.5 Apocalypse, Faith of My Fathers po knjižni uspešnici senatorja Johna McCaina, Touch the Top of the World po zgodbi slepega Erika Weihenmayerja, ki je preplezal Mt. Everest, The Brooke Ellison Story v režiji pokojnega Christopherja Reeva, triurni glasbeni dogodek Rodgers & Hammerstein’s South Pacific z Glenn Close in Harryjem Connickom Jr., First Do No Harm z Meryl Streep, Gilda Radner: It’s Always Something, Deliberate Intent, Ice Bound s Susan Sarandon ter The Rosa Parks Story z Angelo Bassett.
Howard Braunstein (producent) se je po petih letih raziskovanja, programiranja in ustvarjanja novih programov za mrežo Fox leta 1986 pridružil partnerju Michaelu Jaffeju v podjetju Jaffe/Braunstein Films, Ltd. Pri Špiclju prvikrat nastopa kot producent.
Kurt Eichenwald (avtor/producent) je avtor treh knjig, ki so pristale na lestvici knjižnih uspešnic New York Timesa. Nekoč samostojni raziskovalni novinar New York Timesa že dve desetletji piše o korupciji in podobnih temah. Trikrat je bil v igri za Pulitzerjevo nagrado; za članke o pomanjkljivostih ameriškega sistema za dializo ledvic je leta 1996 prejel nagrado Georga Polka in dve leti pozneje še eno, za serijo člankov o domnevni korupciji v največji ameriški verigi zasebnih bolnišnic. Leta 2006 je dobil Paynovo nagrado za moralnost v novinarstvu.
Njegova prva knjiga Serpent on the Rock je raziskovala investicijski škandal podjetja Prudential Securities, druga, The Informant, pa je bila v igri za knjižno nagrado J. Anthonyja Lucasa; New York Times jo je razglasil za eno najboljših knjig desetletja v neleposlovnem žanru. Njegova najnovejša knjiga Conspiracy of Fools: A True Story o škandalu z Enronom se je potegovala za nagrado Los Angeles Timesa; za prihodnje leto načrtuje zgodovinski pregled vojne proti terorju med leti 2001 in 2008.
George Clooney (izvršni producent) je bil leta 2006, ko je dobil oskarja za stransko vlogo v filmu Syriana, v igri za kipce še kot režiser in scenarist filma Good Night, And Good Luck. To je bilo prvič, da je bil posameznik isto leto nominiran za oskarja za vlogo in režijo za dva različna filma. Delo pri obeh filmih mu je prineslo še druga priznanja in nominacije: dva zlata globusa, bafto, nominacije za nagrado kritikov, Zveze režiserjev, Zveze scenaristov, Zveze filmskih igralcev itd. Lani se je spet potegoval za oskarja za glavno vlogo v filmu Michael Clayton, ki ga je tudi produciral in ki si je prislužil sedem nominacij za oskarja.
Clooney ima v ognju kar nekaj projektov, na primer Reitmanov Up in the Air, v katerem tudi igra, in risani film The Fantastic Mr. Fox. Jeseni bo na velika platna prišel The Men Who Stare at Goats, ki ga producira njegova hiša Smokehouse.
Prvi dosežek Smokehousa – podjetje je ustanovil z režiserjem Grantom Heslovom – je bil film Leatherheads iz leta 2008, ki ga je Clooney režiral, koproduciral in v njem ob Renee Zellweger tudi igral glavno vlogo. Istega leta je igral v črni komediji Burn After Reading bratov Coen z Bradom Pittom and Frances McDormand. Tokrat je že tretjič sodeloval z bratoma Coen – po filmih O Brother, Where Art Thou (za vlogo je dobil zlati globus) in Intolerable Cruelty.
Pred tem je bil Soderberghov partner pri podjetju Section Eight, ki je produciralo trilogijo Ocean's, Clooneyjev režijski prvenec Confessions of a Dangerous Mind in njegove filme Michael Clayton, Syriana in Good Night, and Good Luck. Clooney je sodeloval tudi pri televizijski produkciji podjetja kot izvršni producent in režiser petih epizod resničnostne serije Unscripted ter izvršni producent in snemalec serije K Street, obe za HBO.
Igral je še v filmih Solaris, The Perfect Storm, Three Kings, Out of Sight (v vseh pod Soderberghovo taktirko), The Peacemaker, Batman & Robin, One Fine Day in From Dusk Till Dawn. Igral je tudi v več TV serijah, a je najbolj znan kot dr. Ross iz serije ER, ki mu je prinesla več nagrad in nominacij.
Jeff Skoll (izvršni producent) je leta 2004 ustanovil podjetje Participant Productions (zdaj Participant Media), katere predsednik je. Prek nje skuša ustvariti neodvisno globalno medijsko podjetje, ki bo ustvarjalo in financiralo zabavni program, osredotočen na dolgoročne družbene koristi.
Skoll je kot izvršni producent sodeloval pri filmih svojega podjetja Good Night, and Good Luck, North Country, Syriana, American Gun, An Inconvenient Truth, The World According to Sesame Street, Fast Food Nation, Angels in the Dust, Darfur Now, The Kite Runner, Charlie Wilson’s War, The Soloist itd.
Michael London (izvršni producent) je glavni ustanovitelj neodvisne produkcijske družbe Groundswell Productions. Odkar je družba leta 2006 nastala, je producirala nekaj projektov, med drugim Van Santov z oskarjem nagrajeni film Milk s Seanom Pennom, Emilom Hirschom, Joshom Brolinom and Jamesom Francom, The Visitor, Appaloosa Eda Harrisa, Smart People, The Mysteries of Pittsburgh po romanu Michaela Chabona in The Marc Pease Experience. Družba trenutno dokončuje film All Good Things z Ryanom Goslingom, Kirsten Dunst in Frankom Langello.
Pred ustanovitvijo podjetja je Lodon produciral filme House of Sand and Fog, Thirteen in z oskarjem in zlatim globusom nagrajeni Sideways Alexandra Payna; leta 2005 je produciral The Family Stone in The Illusionist, naslednje leto pa, spet s Paynom, King of California. Pred tem je pri podjetju Fox delal v produkciji; med drugimi je nadzoroval nastanek filmov Alien3, Die Hard 2, Sleeping with the Enemy, Hoffa in The Sandlot.
Doug Meerdink (scenograf) je s Soderberghom prvič sodeloval pri filmu The Good German, nato pri Ocean’s Thirteen. Kariero je začel v studiih režiserja Rogerja Cormana in na televiziji, potem pa bil vodja scenografov pri filmih Contact, Titanic, The Perfect Storm, Jurassic Park III, The Italian Job in War of the Worlds.
Stephen Mirrione (montažer) si je za delo pri drami Traffic prislužil oskarja in več drugih nagrad. S Soderberghom je nato sodeloval še pri vse treh filmih Ocean's. Leta 2007 je bil spet v igri za oskarja za dramo Babel Alejandra Gonzáleza Iñárrituja, potem ko je z režiserjem že sodeloval pri filmu 21 Grams. Montiral je tudi Clooneyjeve režijske podvige Leatherheads, Confessions of a Dangerous Mind in Good Night, and Good Luck.
Marvin Hamlisch (skladatelj) je dobil malone sleherno nagrado, kar jih je; med njimi 3 oskarje, 4 grammyje, 4 emmyja, tonyja in 3 zlate globuse. Njegov muzikal A Chorus Line je prejel Pulitzerjevo nagrado, sicer pa je z glasbo podložil ali prispeval originalne skladbe za prek 40 filmov, med njimi The Way We Were, ki mu je prinesla oskarja za glasbo in za izvirno pesem, The Sting (tretji oskar, za adaptacijo), Sophie’s Choice, The Spy Who Loved Me, Ordinary People, Same Time Next Year, Three Men and a Baby itd. Je tudi glavni dirigent več ameriških simfoničnih orkestrov, vključno z National Symphony Orchestra. Leta 1994 je bil glasbeni direktor in aranžer ameriške koncertne turneje Barbre Streisand ter TV posnetka Barbra Streisand: The Concert, za katerega je prejel 2 emmyja.
S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.
Tvoj komentar
Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Bodi prvi in napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z .