Kolosej
Film distribucije Blitz Film & Video Distribution

Na varnem

akcijska kriminalka
Na sporedu od: 14.6.2012, Kolosej Ljubljana
1h 34min / 94min
Leto: 2012
Država: ZDA
Scenarij: Boaz Yakin
Režija: Boaz Yakin
Rokoborec Luke skuša preživeti v neizprosnem svetu krvavih dvobojev, toda ko nekoč pokvari prirejeno tekmo, se mu mafija maščuje z umorom njegove družine. Poln občutkov krivde in obupa med brezciljnim tavanjem po ulicah New Yorka Luke opazi nemočno 11-letno deklico Mei, ki se skuša skriti pred kriminalci. Luke jo vzame pod svojo zaščito, vendar si s tem nakoplje na glavo srd najbolj okrutnih newyorških lopovov, morilcev in izprijenih policistov, kar povzroči vrtoglavi vrtinec osupljivih spopadov in obračunov.

Včasih vam lahko naključno srečanje reši življenje.

Desetletno Kitajko Mei (Catherine Chan), matematičnega genija, iz doma v Nankingu ugrabi zloglasna triada. Vodja organizacije Han Jiao (James Hong) jo odpelje v ZDA, kjer naj bi služila kot »števec« za njihove izsiljevalske podvige. Nobenih računalnikov, nobenih zapisanih izračunov – deklica številke hrani v svoji glavi. Posvoji jo manj pomembni član triade Yao Chang (Reggie Lee), Jiao pa jo leto dni pozneje odpelje s seboj v New York na poslovni opravek.

Luke Wright (Jason Statham) je drugorazredni rokoborec v mešanih borilnih veščinah v New Jerseyju. Ko zašuštra sicer nameščen dvoboj, ruska mafija na njegovem primeru pokaže, da se ne šali: ubije mu ženo Annie in grozi vsakomur, s katerim bo sklenil kakršnokoli prijateljstvo ali razmerje. Brez doma, obubožan in povsem izločen iz družbe, Luke kot duh tava po newyorških ulicah; na robu samomora je.

Ko se šef triade Han Jiao prikaže v New Yorku, se začne v mestu dogajati marsikaj. Mei da »v spomin« številko, toda ko se dekletce s številko odpravi na njej sicer neznano nalogo, jo nasilno ugrabi ruska mafija, ki hoče podatek, shranjen v njeni glavi. Taisti podatek hoče tudi pokvarjeni načelnik Wolf (Robert John Burke) iz newyorške policije. Mei uspe pobegniti, a sama samcata v velikem mestu ne bo mogla preživeti.

Prestrašeno in preganjano dekletce, ki stoji na peronu podzemne železnice, pripravljajoč se, da skoči pod vlak, pritegne Lukovo pozornost. Jasno mu je, da nekaj ni v redu, in zaveda se, da se mora odločiti: se bo še naprej spuščal v brezno pozabe ali pa se bo pognal v akcijo in zaščitil dekletce, ki je še nikoli ni videl?

Luke se iztrga iz rok malodušja, se poda na nasilno pot in v eni sami grozoviti noči razrije mestno podzemlje, da reši Meino življenje in se pri tem morda odkupi za svoje.

O nastajanju filma

Lawrence Bender je produciral nekaj najizvirnejših in najbolj uspešnih akcijskih filmov vseh časov – med njimi Pulp Fiction, Reservoir Dogs, From Dusk Till Dawn, Kill Bill, Vol. 1 in 2 ter Inglorious Bastards. Ko se je torej Boaz Yakin lotil akcijskega filma, za katerega je spisal tudi scenarij, je hotel natanko njega: »Z Lawrenceom sva posnela Fresh in A Price Above Rubies. Nazadnje sva sodelovala pred skoraj desetimi leti, in ko sem iskal producenta za ta projekt, sem zbudil Lawrenceovo zanimanje.«

Bender je bil navdušen nad Yakinovim scenarijem: »Boaz ima krasen scenarističen stil in sijajen režiser je.« Yakin, sicer uveljavljen pisec scenarijev za akcijske filme – med njimi za The Punisher in Eastwoodov The Rookie – akcijskega filma sam še ni režiral.

A po treznem in čustveno napornem Death In Love je bil pripravljen na nov žanr: »Hotel sem posneti nekaj, kar ima širši doseg, pa sem si rekel, Poglejmo, če lahko še vedno napišem kaj takšnega, kot sem pisal, ko sem začenjal. Z razvojem zgodbe sem se precej poistovetil z glavnim junakom – z njegovim procesom bezanja lastnih čustvenih ostankov iz krempljev temačne usode; z njegovim postopnim vračanjem v življenje; z iskanjem razloga, da si sploh še želi živeti. Pri tem me je misel na režiranje akcijskega filma zelo pritegnila; a če za vso akcijo ni močne čustvene motivacije, potem je, kot bi usmerjal promet,« se nasmehne režiser. »Akcija je zelo tehnična zadeva; polna podrobnosti. Pri mnogih akcijskih filmih čakamo zgolj na pirotehnične trike. Jaz pa sem hotel, da je sleherni akcijski prizor v mojem filmu posledica čustvene potrebe v liku.«

Vse v zvezi s temi prizori so imeli v rokah Chad Stahelski, Brad Martin in J.J. Perry iz podjetja 8711. Režiser ima zanje samo pohvalne besede: »Za seboj imajo nemalo izkušenj. Prizore lahko postavijo v spanju. Pa so se še vedno domislili novih, drugačnih načinov, ki so – nepričakovano – vžgali. Posneli so poskusne prizore in nekakšne skice, si pomagali z našimi zamislimi in jih popeljali na čisto nove ravni. Naše sodelovanje je bilo fantastično. Akcija je sijajna. Večjih strokovnjakov od njih ni.«

Za glavno vlogo sta si tako Bender kot Yakin želela Jasona Stathama: »Spoznal sem ga in krasen dečko je. Res sem si želel sodelovati z njim,« pravi Bender. »Navdušuje me njegova dinamičnost; njegova podoba na platnu. Svojim likom vdahne neverjetno avtentičnost.«

Prav Bender je Stathamu poslal scenarij in bil »ključnega pomena, da je Jason pristal na sodelovanje in pomagal pri celotnem filmu,« priznava Yakin. »V tem filmu je kot riba v vodi. Igra surovino, a lik je precej bolj čustven in ranljiv, kot smo vajeni pri njegovih siceršnjih likih.«

Ko glavnemu junaku umorijo ženo, se znajde v praznini; za nič nima več živeti. »Vda se,« pravi Yakin. »Obkrožajo ga Rusi in mu govorijo, kako ga bodo speštali. Kamera se mu približa… kako minuto dolg kader; bližnji posnetek njegovega obraza; v njegovih očeh je neizmerna resnost in silovitost. Ni mnogo igralcev, ki bi zmogli odigrati, kar je odigral on.«

Kajpak je Yakin od Stathama pričakoval tudi, da je brezhiben v akcijskih prizorih: »Dlakocepski je, da je že kar noro,« se smeji režiser, ki so ga igralčevi dramatični trenutki navdušili v enaki meri: »Kar se tiče čustvene razsežnosti lika, se je res odrezal. Vse bo presenetilo, kako dober igralec je. Poleg tega odlično sodeluje pri kaskaderskih podvigih. To, kar je počel za film… je neverjetno.«

Mei, desetletno matematično čudo s Kitajske, spoznamo pred Lukom. »Ko ta naleti nanjo, vemo, s kom bo moral zobati češnje,« razloži Bender. Mei triadi služi kot »poslovna knjiga«, potem pa jo šef organizacije Han Jiao (James Hong) odpelje v New York na posebno nalogo: zapomniti si mora šifro sefa v kitajski četrti, v katerem je 30 milijonov dolarjev. Triada je gotovino leta pridno nabirala in jo namerava zdaj uporabiti za odkup pomembnega podatka. Mei kombinacije ne sme zaupati nikomur; njena naloga je triadi odpreti sef. Toda denar zavoha ruska mafija; že celo večnost se ga skušajo dokopati. Mei je dovolj bistra, da se zaveda, da je povsem vseeno, ali se do sefa prva dokoplje kitajska ali ruska mafija – kar se nje tiče, je v vsakem primeru mrtva.

Za igralskega veterana Jamesa Honga, ki igra Hana Jiaoja, je bil morda največji izziv govoriti v mandarinskem jeziku, saj to ni njegov materni jezik. Za iskalca igralcev Douga Abiela pa je bil največji izziv najti dekletce za vlogo Mei. Abiel je z Yakinom sodeloval že pri filmu Fresh in Abiel ima nedvomno neverjeten čut za izbiranje otroških igralcev, kar dokazujejo filmi Signs, The Royal Tennebaums in The Squid and the Whale. »Catherine je prišla že prvi dan avdicij,« se spominja Yakin. »Izžarevala je ranljivost in resnico.« Bender dodaja, da je izžarevala tudi »ravno pravo mero ognjevitosti – njen lik v filmu iz nedolžnega postane depresiven in na koncu odločen: Dajva jih! To je za enajstletnico zajeten in zahteven kup značajskih potez.«

Danes dvanajstletna igralka, za katero je to prvi celovečerec – in prva avdicija za »pravi film,« kot pravi sama – je bila »kar malo živčna. Mami sem rekla, da se, če ne dobim vloge, zaprem v omaro in ne pridem ven, dokler bo film v kinematografih.«

Gangsterja sodobne triade Changa igra Reggie Lee: »Reggie je moj najljubši igralec v tem filmu,« je navdušen režiser. »Običajnega gangsterja igra, ki skrbi za deklico. Pokvarjen je, a se vidi kot nekdo, ki pač mora opravljati svoje delo. Morda posvojitev deklice ni ravno nekaj, kar si je želel početi, toda res skrbi zanjo – in to z vsem spoštovanjem. In ko je Reggie snemal svoje prizore, smo vsi samo gledali. Nepričakovano neverjeten je bil.«

Lukovega dolgoletnega prijatelja in zdaj sovražnika, policijskega načelnika Wolfa, igra Robert John Burke, ki je najbolj navdušen nad Stathamom: »Predan profesionalec je – bister, zabaven, pozoren, ustvarjalen; trdo dela in se nikoli ne zadovolji zgolj s povprečnim.«

In Chris Sarandon je pokvarjeni župan: »Chris je klasični gledališki in filmski igralec,« pravi Yakin. »Ustvaril je že sijajne vloge. In čeprav gre za sodoben film, je v njem znal obuditi grobost akcijskih kriminalk iz sedemdesetih – naš vzor so bili nedvomno The Seven-Ups, The French Connection in podobni filmi. Chris je igral v nekaterih od njih; in vesel sem, da je k našemu filmu prispeval svojo energijo.«

O ustvarjalcih

Boaz Yakin (režiser), potomec umetniških duš, ki sta se srečali med študijem pantomime pri slovitem Etiennu Decrouxu v Parizu, je med študijem filmske umetnosti v New Yorku pri devetnajstih sklenil prvo pogodbo za scenarij, nato pa pomagal razvijati projekte za mnoga produkcijska podjetja. Njegov prvi scenarij, ki je oživel na velikih platnih, je bil The Punisher z Dolphom Lundgrenom; sledil je The Rookie s Clintom Eastwoodom; a Yakin se je želel spopasti z bolj osebnimi temami in tako režiral svoj scenarij Fresh s Samuelom L. Jacksonom, ki je požel nemalo priznanj. Nato je režiral A Price Above Rubies in nadaljeval s prvim projektom za velike studie Remember the Titans z Denzelom Washingtoom, z Uptown Girls z Brittany Murphy in Dakoto Fanning ter s partnerjema Elijem Rothom in Scottom Spieglom osnoval podjetje Raw Nerve, ki je svetu predstavila franšizo Hostel. Nazadnje je spisal, režiral in produciral kontroverzno dramo Death in Love.

Lawrence Bender (producent) že dve desetletji producira filmske uspešnice – med njimi so Inglourious Basterds, Pulp Fiction in Good Will Hunting – ki so skupaj prinesle 29 nominacij za oskarja, od katerih so jih dobile šest. An Inconvenient Truth, ki se spopada z vprašanjem globalnih klimatskih sprememb, je dobil oskarja za najboljši dokumentarec, Bender pa že snema Countdown To Zero, v katerem Tony Blair ter predsedniki Musharef, Gorbačov, De Klerk, Carter in drugi opozarjajo na nevarnosti jedrskega orožja. Med ostalimi naslovi so še From Dusk Till Dawn, Anna and the King, The Mexican, Innocent Voices, Reservoir Dogs, Jackie Brown, Kill Bill: Vol. 1 in Vol. 2, Havana Nights: Dirty Dancing 2, A Price Above Rubies, White Man’s Burden, Killing Zoe, Fresh… Je tudi zavzet družbeni in politični aktivist: leta 2003 je pomagal osnovati organizacijo Detroit Project za ukrotitev vozil s prekomerno porabo goriva, pri organizaciji Israeli Policy Forum sodeluje pri iskanju rešitve izraelskega vprašanja in je član mnogih drugih organizacij, svetov in združenj.

O igralcih

Jason Statham (Luke Wright) je na velikih platnih zaslovel v Ritchiejevem Lock, Stock and Two Smoking Barrels, nato pa igral še v njegovih filmih Snatch in Revolver. Danes velja za enega najbolj donosnih igralcev v akcijskem žanru: videli smo ga v Ghosts of Mars, Lijevih The One in War, London, v Bessonovem The Transporter, The Italian Job ob Charlize Theron in Marku Wahlbergu, Crank, Transporter II, Transporter III, The Bank Job, Death Race, Crank: High Voltage, v Stallonejevem The Expendables, The Mechanic, Blitz, The Killer Elite po romanu sira Ranulpha Feinnesa…, v risanki Gnomeo & Juliet pa je glas posodil Thybaltu.

Catherine Chan (Mei) je hodila na igralske vaje od svojega osmega leta in igrala v kratkih filmih Hannah and Henry, Underachievers, After Shock in nastopila v glasbenem video spotu za Trolls. Na varnem je njen celovečerni krst.

Robert John Burke (načelnik Wolf) igra že od konca sedemdesetih; začel je v srednji šoli in nadaljeval na TV v žajfnici As the World Turns in humoristični nanizanki Happy Days, na velikih platnih pa je krst pa je prestal v celovečercu Looking for Mr. Goodbar. V osemdesetih se je posvetil poskusnemu izobraževanju študentov za umetniške poklice, a se je v devetdesetih vrnil k filmu: Rambling Rose, Heaven & Earth Tombstone, RoboCop 3… ter, v sodelovanju s prijateljem Halom Hartleyem, The Unbelievable Truth, Simple Men, Flirt in No Such Thing. Videli smo ga v filmih Limitless, Brooklyn’s Finest, Miracle at St. Anna, Munich, Good Night and Good Luck in Hide & Seek. Na TV je gostoval v serijah White Collar, Blue Bloods, Rescue Me, Gossip Girls, Oz, Law & Order, v TV filmu Crazy for a Kiss in v miniseriji From the Earth to the Moon.

Reggie Lee (Yao Chang), morda najbolj znan iz nadaljevanke Prison Break, trenutno gostuje v nanizanki Grimm; na velikih platnih smo ga videli v filmih Pirates of the Caribbean: At World's End, Drag Me To Hell, Life As We Know It, Tropic Thunder, The Fast and the Furious, Masked and Anonymous, Frankenfish, Net Games, X.C.U. in Dimples. Končuje že snemanje filma Here Comes the Boom s Kevinom Jamesom in Salmo Hayek. Na Filipinih rojeni igralec je kariero začel na ameriških gledaliških odrih v muzikalih, na TV pa je igral še v serijah Luis, The Division, Judging Amy, Philly, Persons Unknown in No Ordinary Family ter gostoval v nebroju nanizank, med njimi v ER, Ellen Again, Strong Medicine, Mad About You, Walker, Texas Ranger, Diagnosis Murder, Chicago Hope, Beverly Hills 90210, Babylon 5, Party of Five…

James Hong (Han Jaio) ima za seboj že prek šest desetletij kariere v gledališču, na filmu in TV ter prek 500 celovečercev in TV oddaj, med njimi Blade Runner, Chinatown, kultno klasiko Big Trouble in Little China, Black Widow, Wayne’s World 2, The In-Laws, Mulan, Airplane!, The Two Jakes, Breathless in nedavno Kung Fu Panda 2 in The Day The Earth Stood Still. Na TV smo ga videli v serijah The West Wing, The Big Bang Theory, Bones, The X-Files, Law & Order, Malcolm in the Middle, Friends, Seinfeld, Charlie's Angels, Taxi, Dynasty, Starsky & Hutch, All in the Family, Hawaii Five-O, Mission Impossible…

Chris Sarandon (Mayor Tramello) je začel na gledališkem odru na fakulteti in nato na Broadwayu; v New Yorku je delal tudi na TV in pri filmu ter se z vlogo v svojem prvem celovečercu Dog Day Afternoon potegoval za oskarja. Sledili so Lipstick, The Sentinel, Cuba, Fright Night, The Princess Bride,The Nightmare Before Christmas…Igral je v TV filmih You Can't Go Home Again in The Day Christ Died, v miniseriji Liberty in v nadaljevankah The Guiding Light in Felicity.

Komentarji

24.6. 2012 ob 10:42

Film je popolnoma neizviren, s tipičnim Hollywoodskim konceptom in koncem, neinteresantnimi liki in s kolegico sva dobesedno zapravili 94 minut najinega življenja. Film vsebuje samo streljanje in pobijanje, drugega nič in je eden NAJSLABŠIH filmov kadarkoli, pa sem jih pogledala že dosti. Vsekakor ne priporočam in mu dam oceno 1. To ni nikakršna resna kriminalka, ki bi bila do vrhunca napeta in srhljiva, ampak brezvezno klanje, predvidljive situacije, nasploh ne rabim izgubljat besed. NE PRIPOROČAM!

— Maja
25.6. 2012 ob 20:04

Kdaj pride ta film v kolosej maribor?

— maja
10.7. 2012 ob 0:59

Film je super. Sicer je po hollywodskem kopitu narejen streljanje in fajtanje, samo je dobro odigrano. Kdor je fan jasona stathama ga film zagotovo ne bo razocaral. Meni osebno super akcija.
Lp

— ulrich

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.