Kolosej

Možje v črnem 2

Drugi izmečki, isti planet
Na sporedu od: 8.8.2002, Kolosej Ljubljana
1h 28min / 88min
Scenarij: Lowell Cunningham, Robert Gordon, Barry Fanaro
Ko so se filmsko občinstvo in Nezemljani zarotniško sešli v temačnih prostorih za konec tedna ob prazniku Dneva neodvisnosti 4.julija 1997, so nepomembno kratico MIB kmalu dekodirali kot okrajšavo za eno največjih filmskih uspešnic vseh časov. Še danes je rekorder po zaslužku na otvoritveni vikend praznika Dneva neodvisnosti.

Izvirnik Možje v črnem je nazadnje prislužil čez 587 milijonov dolarjev po vsem svetu (čez 250 v ZDA), v samo petih dneh priigral rekordnih 85 milijonov in postal največja uspešnica leta 1997. Občinstvu je predstavil agenta K-ja in J-ja, dvojico elitnih intergalaktičnih policajev, ki nadzorujeta aktivnosti Nezemljanov na Zemlji za agencijo, ki uradno sploh ne obstaja - za Može v črnem.

V Možeh v črnem dve spet spremljamo pustolovščine teh varuhov vhoda skozi portale na ta naš privlačni planet - obenem pa nam uspejo povedati še zgodbo o največji nevarnosti, ki je kdaj ogrožala obstoj Zemlje.

O snemanju

MIB so osupnili analitike industrije leta 1997, ki so se prikradli za hrbet občinstvu in prehiteli tako predvidljive, zanesljive poletne uspešnice, kot sta bila Jurski park 2: Izgubljeni svet ter Batman in Robin.

Možje v črnem se vračajo - "Morda se znova lahko prikrademo pod radarjem," predlaga režiser Barry Sonnenfeld. "Saj menda prihaja v kino nova Vojna zvezd?" Ne le, da so se MIB uspeli izogniti radarju in postati velikanska filmska uspešnica, vpeljali so tudi stilistične elemente, ki so hitro osvojili modni svet in se vpisali v ikonografijo pop kulture po vsem svetu.

"Vedno sem bil prepričan, da pripravljamo film o dveh prijateljih z obilico dima in ogledal, kar naj bi vas prepričalo, da so v njem tudi elementi znanstvenofantastičnega," pravi režiser. "A pri občinstvu se je že na začetku zelo dobro odrezal in teden dni kasneje so v časopisnih oglasih za tri druge filme igralci že nosili sončna očala. Willovo skladbo pa so predvajali povsod. In zato je bilo nenadoma kar prima opazovati, kako se je film zalezel v družbo."

"Otroke smo odpeljali na londonsko premiero Mož v črnem in se nato odpeljali na sever Anglije na krajše počitnice," se spominja producent Walter F.Parkes. "Nekaj dni kasneje smo sedeli v majhnem pubu bogu za hrbtom, jedli shepherd's pie in nenadoma so po radiu začeli predvajati skladbo Men in Black. To je bil eden tistih trenutkov, ko se jasno zaveš, kako vpliven je postal film."

Če so izvirni Možje v črnem presenetili občinstvo, je njihov velikanski uspeh prav osupnil tudi nekatere člane Sonnenfeldove ekipe. Sonnenfeld je svojo nenavadno režijsko tenkočutno tehniko prvič uporabil pri filmu Addamsovi. V njihovem nadaljevanju jo je znova uporabil... vendar ni šlo več za nekaj povsem novega.

"Tommy in Will na začetku filma zamenjata vlogi. Medtem ko Tommyja ni bilo, je Will postal vodilni agent pri MIB. Tommyjeva vrnitev pripelje do zabavne dinamike, ko mora Will poiskati način, da starejšega učitelja znova vpelje v svoje življenje. Do njega se mora vesti kot do mulca. Na ta način MIB 2 vpleta moč prvega dela, a na nov način," pripomni producentka Laurie MacDonald.

Agenta J in K ponovno združita moči zoper zlobno zapeljivko, ki predstavlja najhujši izziv za osnovno misijo MIB, ki se glasi: Zaščititi Zemljo pred izmečki vesolja.

Minula štiri leta, od kar sta agenta zadnjič preprečila intergalaktično katastrofo, je K užival življenje povprečnega civilista, J pa je prevzel vlogo nekdanjega partnerja kot najbolj zoprno učinkovitega uslužbenca neuradne vladne agencije, ki upravlja z vsemi nezemeljskimi rečmi na Zemlji.

Med navidez povsem rutinsko preiskavo zločina, ki naj bi ga en Nezemljan zakrivil nad drugim Nezemljanom, J odkrije peklenski načrt, ki sta ga skovala Serleena, hudobno kylothiansko bitje, ki se izdaja za zapeljivo manekenko za spodnje perilo, ter njen dvoglavi, bebavi sodelavec Scrad/Charlie. Samo ena oseba pozna skrivnost Serleenine misije na našem planetu: nekdanji MIB agent K, ki zdaj kraljuje v drugem velikem vladnem uradu, na Ameriški pošti.

Kot se bo občinstvo zagotovo spomnilo, so na koncu izvirnika Možje v črnem agenta K-ja nevralizirali - se pravi, mu izbrisali spomin - in ga upokojili. Vendar je bilo ponovno snidenje med J-jem in K-jem za vsakogar vedno najpomembnejši element nadaljevanja.

"Vedeli smo, da se bo prvi film končal tako, da bodo Tommyjev lik nevralizirali. In če bomo imeli srečo in bomo posneli nadaljevanje, ga bomo morali na nek način pripeljati nazaj," razlaga Parkes. "In tako smo se soočili s problemom: kako oblikovati zgodbo, ki bo to vključevala, in hkrati, kot nas je Barry ves čas opominjal, Tommyja hitro pripeljati nazaj."

"Kot pri vseh komičnih dvojicah, Burnsu in Allenu, Laurelu in Hardyju, je bil vedno eden od njiju tih in ni prav veliko storil, drugi pa je bil glasen" pravi Sonnenfeld. "Lik Tommyja Leeja je tih, Willov pa glasen. Eden največjih izzivov načrtovanja nadaljevanja je bil, kako ju čimprej spraviti skupaj, kajti njuna komična interakcija je srce filma. Prva dva tedna smo snemali v New Yorku samo z Willom in končno nas je čakal prizor z obema. Posneli smo ga na postaji Grand Central. Ob koncu večera se je Will ozrl k meni s širokim nasmehom na obrazu in dejal: "Kay naredi Jaya, s čimer je hotel povedati, da brez Tommyjevega lika ni Willovega lika. Brez Stana ni Olia."

Will Smith si je z Dnevom neodvisnosti, ki je v kino prišel sredi snemanja MIB 1, ustvaril ugled enega najbolj priljubljenih filmskih junakov. Zato se je z velikim veseljem ponovno lotil vloge, ki bo še utrdila njegov ugled velikanskega komičnega zvezdnika.

"Preprosto se mi zdi, da je koncept Mož v črnem, vladne organizacije, ki uzakonja in spremlja aktivnosti Nezemljanov na planetu Zemlja, kul," pravi Will Smith. "Hočem reči, da se stvari dogajajo pred našim nosom. Obstoj operacij tipa MIB omogoča razlago premnogih stvari, ki ste se jim vedno čudili - na primer, kako to, da je Regis tako uspešen? Vzel se je od nikoder in nenadoma je najhujša faca na televiziji. Vprašajte se: Kako to? Odgovor se glasi: ker ni od tukaj, a veste? Zato Možje v črnem razložijo mnoge stvari."

Če se agentu J-ju zdi obstoj organizacije za nadzor nezemeljskih aktivnosti nekaj povsem samo po sebi umevnega, se agentu K-ju, ko ga ponovno srečamo, o vsem tem niti ne sanja in je čisto zadovoljen tam, kjer je. No, ja, ne čisto.

"O njegovem življenju na pošti ne zvemo prav veliko," pravi Jones o K-ju. "Ampak nekako dobite občutek, da tam ni ravno zadovoljen. Je dober vodja pošte. Prebivalci mesta Truro ga imajo radi. A dvomim, da je stoodstotno srečen. Samega sebe sicer nisem nikoli nevraliziral, ampak nekako bi pričakoval, da bo človeku vseeno ostal občutek, da nekaj manjka. Ampak ta film se ne spušča v podrobnosti. Bistvo je, da najdejo K-ja in ga čimprej spet pripeljejo v službo. To skušamo speljati karseda hitro, ne da bi se posvečali podrobnostim. Vsak posameznik v občinstvu si lahko po mili volji sam zamisli vse, česar nismo povedali. Vsekakor jim za kaj takega nakažemo dovolj možnosti. Nas ne zanimajo, kajti ko se lotimo zadeve in naša ladja izpluje, se moramo ukvarjati s pomembnejšimi rečmi."

K seveda potihem pogreša akcijo, zato vodja MIB Z k njemu pošlje J-ja. "Z ve vse o vsem v tej organizaciji," pravi Rip Torn. "Ko torej agent J razloži, kaj se je zgodilo na prizorišču zločina, zelo dobro ve, kdo je kaj storil in zakaj. Težava je v tem, da manjka košček sestavljanke in Z pošlje J-ja ponj."

Manjkajoči del je um agenta K-ja, ki je brez spomina. Rešitev problema še bolj otežkoči nekaj, česar J nima.

Kot pri njihovih resničnih policijskih kolegih je tudi pri agentih MIB manjkajoči element njihovih življenj družica. To je samotarska služba in za družbo imaš samo svojega partnerja - še bolj samotarska pa postane, če moraš kar naprej nevralizirati svoje sodelavce. A preden spozna, da bo spet združil moči s starim partnerjem, J prekrši proceduralni protokol in nekemu civilistu dovoli, da mu pride do živega.

"Potem ko je bil partner z najboljšim Moškim v črnem v zgodovini agencije - kar je bil K - J zelo težko najde nekoga, ki bi bil njegov dostojen naslednik," razlaga Smith. "Zato v bistvu postane K. Saj veste, malce ciničen, malce odbit. Tovrstno obnašanje se sicer v takšni službi morda res obnese, v zasebnem življenju pa ne. Z ljudmi zgubite stik. Če si Moški v črnem, si osamljen. Ko J spozna Lauro, ga očara, in pozabi na pravila, posebej tista, ki določajo, da morajo vse priče zaslišati in nevralizirati. Privlači ga in noče je nevralizirati, ker želi, da bi se ga spominjala."

Ko torej nevralizira četico nekdanjih partnerjev, J spusti svoj ščit in v trenutku ranljivost ni pripravljen nevralizirati pričo, ki je videla Nezemljana.

"Mislim, da pritegnem njegovo pozornost zaradi svoje reakcije na norosti, ki sem jim priča. Zato začuti svojo osamljenost in si morda želi, da bi imel nekoga. Ne nujno fanta ali dekle, pač nekoga, ob katerem bi bil tak, kot je, in s katerim bi se lahko družil dlje časa. Ko vidi, me pogled na človeka, ki se spremeni v morsko zvezdo ali govorečega psa, ne prestraši, si morda misli: Morda je to nekdo, ki bi ga lahko pobliže spoznal," pravi Rosario Dawson.

Nekdo, ki ga J raje ne bi pobliže poznal, ga pa - kot se izkaže - zelo dobro pozna K, je Serleena, kreatura nevralne korenine, ki pa ni prav dolgo videti kot nevralna korenina (kakršnekoli so te pač že videti).

"Ko prispe, je videti kot kombinacija artičoke in meduze," opisuje Sonnenfeld. "Potem pa se spremeni v prelepo manekenko za reklamiranje spodnjega perila. Igra jo Lara Flynn Boyle, s katero je veselje delati. Njena upodobitev je popolnoma sarkastična. Zame je kot igralka idealna sodelavka."

Za Boylovo je upodobitev nezemeljske hudobnice v velikem filmu več kot le dobra poklicna priložnost. To je bil način, da za zabavo dobi plačilo.

"Ko so mi ponudili vlogo, sem pomislila: Prima, Nezemljanka bom v veliki uspešnici. Nisem pa vedela, kaj to sploh pomeni. Nad prvim delom sem bila zelo navdušena in Willa sem prek prijateljev z leti kar dobro spoznala. Vedela sem, da je prijeten človek in da imata s Tommyjem izjemno kemijo. Nisem pa vedela, kako zabavno je delati z Barryjem in njegovo ekipo."

Z njo soglašajo vsi. Smith, ki je s Sonnenfeldom delal že dvakrat, pravi, da ni režiserja, ki bi znal bolje iz igralca izbezati komičnost. "MIB 2 imajo izrazit sonnenfeldski pridih," pravi. "Zelo so sonnenfeldovski. S Tommyjev ponotranjiva njegovo rahločutnost, ko upodabljava ta lika. Če bi se oblikovanja vlog lotila sama, bi ju verjetno izoblikovala povsem drugače. Barry je prečudovito čudaško bitje in zaradi tega liki in film vžgejo."

Jones, ki je znan izključno po resnih vlogah, dodaja še en razlog, zakaj so MIB dobra komedija.

"Sem brez vsakršnega razpoznavnega smisla za humor," skremženo pojasni igralec. "Imam pa srečo, da se moj timing pogosto ujema z Willovim. Zato se ključ do tega, da sem zabaven, skriva v tem, da sem karseda blizu Willu Smithu in delam vse, kar mi ukaže Barry. Zdi se, da se sem ter tja kar dobro obnesem." In če se obnese Willova bližina v sodelovanju s sonnenfeldovsko metodo, se bo morda znova obnesla tudi celotna ekipa.

"Ena najbolj vznemirljivih stvari pri snemanju nadaljevanja je, da igralci zdaj vedo, kdo njihovi liki so," zaključuje Sonnenfeld.

O nezemeljskih bitjih

Poleg MIB osebja se z drugim delom vračajo tudi nekateri najljubši Sonnenfeldovi Nezemljani. "Eden od izzivov drugega dela je bil pogruntati, kaj pripeljati nazaj, ker je bilo občinstvu všeč v prvem delu," pravi režiser. "Poleg Tommyja in Willa se vračata lastnik zastavljalnice, Nezemljan Jeebs, pa kuža Pug - igra ga isti kuža kot v prvem delu (Mushu). In poleg tega so tu še Črvički, ki so imeli v izvirniku majhno vlogo, tokrat pa imajo precej večjo. Ti fantje so mi bili všeč, ker so politično tako oporečni: kadijo, hodijo na dolge odmore in so nesramni."

Črvičkov so se za izvirnik domislili bolj po naključju, prej, preden so sploh dobro vedeli, kaj bi z njimi počeli.

"Barry je končeval film Kdo bo koga (Get Shorty) in bili smo v oblikovalski fazi MIB," se spominja Rick Baker. "Z ekipo nismo imeli kaj početi, saj smo čakali na odobritev drugih dizajnov, zato sem predlagal, naj oblikujemo nekaj suhljatega, s čimer bi se lahko pozabavali kot z lutkami. Oblikovali smo jih brez predlogov Stevena Spielberga, Barryja Sonnenfelda ali obeh producentov, ki so se vsi ukvarjali zlasti z odobritvijo drugih bitij, zato smo jih dali na polico. Potem pa se je v scenariju znašel prizor, ki naj bi prikazal sobico za kavo v štabu MIB in Barry je dejal: Tam potrebujemo nekaj Nezemljanov. Kaj lahko storimo? Malce sem okleval, ker ni sodeloval v procesu nastajanja, a sem mu vseeno povedal za Črvičke. Navdušili so ga."

Med novimi nezemeljskimi kreaturami izstopa Serleenin pomočnik, ki ga igra Johnny Knoxville. Šlo pa je tudi za eno najzahtevnejših vlog. "Johnny igra obe glavi, kar se je takrat, ko se nam je ideja porodila, zdelo krasno," pravi Sonnenfeld o igralcu, s katerim je nedavno sodeloval pri Big Trouble. "Ampak dejansko je bila to prava nočna mora, saj lahko snemaš samo s po eno glavo in šele čez nekaj tednov še z drugo."

O igralcih

Tommy Lee Jones (agent K): leta 1993 ga je akademija nagradila z oskarjem za najboljšega stranskega igralca za upodobitev zveznega šerifa Samuela Gerarda v Beguncu. Za vlogo je dobil tudi zlati globus. Leta 1991 je bil prvikrat nominiran za oskarja in zlati globus za upodobitev Claya Shawja v JFK-ju Oliverja Stonea.

Jones je debitiral v Ljubezenski zgodbi Arthurja Hillerja kot sostanovalec Ryana O'Neala. Med njegovimi so denimo še Double Jeopardy, Zvezni šerif, Vesoljski kavboji, Rules of Engagement, Oči Laure Mars, Rudarjeva hčerka (za vlogo so ga prvič nominirali za zlati globus), Viharni ponedeljek, Paket, Oblegani, Nebo in zemlja, Klient, Rojena morilca, Modro nebo, Batman za vse čase, Cobb in The River Rat. Kot režiser je debitiral leta 1995 in sicer v televizijski priredbi knjige Elmerja Keltona The Good old Boys. Jones je v tem filmu tudi igral.

Nagrado emmy je prav tako prejel za svoje delo na televiziji: za upodobitev Garyja Gilmorja v Rabljevi pesmi - z vlogo se je dokončno prebil v ospredje, za vlogo v nadaljevanki Lonesome Dove pa je prejel tako nominacijo za zlati globus kot emmy. Za vlogo v Good old Boys je bil nominiran za nagradi CableAce in Screen Actors Guild. Med njegovimi številnimi filmi na televiziji velja omeniti še naslovno vlogo v Neverjetnem Howardu Hughesu, Mačko na vroči pločevinati strehi, Rainmakerja, Yurija Nosenka, KGB in April Morning.

Leta 1969 je debitiral na Broadwayu v drami Johna Osborna A Patriot for me. Na Broadwayu je med drugim nastopil še v Four on the Garden ter Ulysses in Nihgttown.

Rodil se je v San Sabi v Texasu, kratek čas delal z očetom na naftnih poljih, potem pa se je odpravil na univerzo Harvard, kjer je diplomiral iz angleščine. Ko ne snema, domuje v San Antoniju v Texasu.

Njegov naslednji projekt je The Hunted v režiji Williama Friedkina.

Will Smith (agent J): med njegovimi filmi so Dan neodvisnosti, Podli fantje, Državni sovražnik, Legenda o Baggerju Vanceu, Divji, divji zahod in Ali, za vlogo v katerem je bil letos nominiran za oskarja.

Leta 1986 je osvojil glasbeno sceno kot Novopečeni princ oziroma polovica rap dueta DJ Jazz in Novopečeni princ, ki je osvojil nagrado grammy. Smithova sposobnost zabavanja ljudi in magnetizem sta botrovala nastanku uspešne nadaljevanke Princ iz Bel Aira.

Ker je bila nadaljevanka tako priljubljena, je Smith pristal tudi pri filmu. Kritiki so ga hvalili v Six Degrees of Separation, za vlogo v katerem je bil nominiran za oskarja za stransko vlogo. Poleg tega je igral še v Made in America in Where the Day takes you.

Smith je začel rap izvajati na zabavah, ko mu je bilo 12 let. Pred osmimi leti sta z Jeffom Townesom postala DJ Jazzy and The Fresh Prince. Z njunega debitantskega albuma Rock the House je uspešnica Girls ain't nothing but trouble. Na njunem naslednjem albumu He's the DJ, I'm the rapper se nahaja njuna najbolj priljubljena skladba Parents just don't understand, ki je leta 1988 prejela nagrado grammy za najboljši rap nastop.

Leta 1989 sta bila nominirana za grammyja za skladbo I think I can beat Mike Tyson z albuma And in this Corner. Grammyja sta dobila za skladbo Summertime z albuma Homebase, ki sta ga izdala leta 1991 in je postal platinast.

Leta 1992 so Smitha in Townesa nagradili z nagrado NAACP Image kot izjemna rap umetnika.

Lara Flynn Boyle (Serleena) je nastopila v filmih Happiness, Afterglow, Equinox, Red Rock West, The Road to Wellville, The Rookie, Waynov svet, Threesome, Where The Day Takes You. Prodrla je z nadaljevanko Twin Peaks, zdaj pa že šest sezon nastopa v Praksi.

Za kamero

Barry Sonnenfeld (režiser): nazadnje je režiral film Big Trouble z Rene Russo in Timom Allenom (bil je tudi prodcent filma), režiral pa je tudi pilotsko epizodo nadaljevanke The Thick. Nnjegov film Kdo bo koga (Get Shorty) je bil nominiran za zlati globus v kategoriji najboljša komedija, za vlogo v njem pa je zlati globus prejel John Travolta. Cenijo ga zaradi inovativnega dela pri uspešnici Pri Addamsovih, s katerimi je kot re`iser debitiral na filmu. Potem je režiral tudi Pri Addamsovih 2. V obeh filmih so igrali pokojni Raul Julia, Angelica Huston in Christopher Lloyd. Prav po zaslugi Sonnenfeldovih filmov je mračnjaška družina osvojila nove generacija občudovalcev. Addamsovi so bili sprva strip risarja Charlesa Addamsa in so prvič osvojili gledalce v danes že klasični televizijski nadaljevanki.

Sonnenfeld je režiral tudi komedijo For love and money, v kateri je igral Michael J. Fox. Preden se je začel ukvarjati z režijo, je bil priznan kamerman. Z Dannyjem DeVitom je sodeloval pri Vrzi mamom z vlaka. V oko svoje kamere je ujel tudi Ko je Harry srečal Sally in Misery v režiji Roba Reinerja ter Velik Penny Marshall. Kot direktor fotografije je sodeloval še pri nekaj filmih bratov Coen: Blood Simple, Raising Arizona, Millerjevo križišče ter pri Three O'Clock High Phila Joanouja.

Režiral je tudi številne reklame, dve med njimi sta prejeli nagrado Clio: Dog za Nike in Tennis Ball za Reebok.

Za svoje snemalne podvige pri oddaji Out of Step je leta 1985 prejel nagrado emmy.

Rick Baker (maska) je dobil oskarja za filme Ed Wood, Možje v črnem, Trčeni profesor, Harry in Hendersonovi, Ameriški volkodlak v Londonu in Grinch. Nominiran je bil še za Princ odkriva Ameriko, Life in Planet opic. S primati se je srečal še pri Gorilah v megli, Greystoku, legendi o Tarzanu in Mogočnem Joeu Youngu (nominacije za oskarja).

V njegovi bogati filmografiji pa najdemo še filme Trčeni profesor 2, Divji, divji zahod, Hudičev advokat, Volk, Rocketeer, Gremlini 2, Mož z zvezde in prizor v kantini v Vojni zvezd.

Na televiziji je delal pri Harry and the Hendersons, Something is Out There, Lepotica in zver, Werewolf, Thillerju Michaela Jacksona ter The Autobiography of Miss Jane Pittman, za katero je dobil emmyja.

Danny Elfman (glasba) je napisal glasbo za devet filmov Tima Burtona: Pee Wee's Big Adventure, Batman (grammy), Batman se vrača, Beetlejuice, Predbožična mora (grammy), Edward Škarjeroki, Ed Wood, Mars napada in Planet opic.

Za oskarja je bila nominirana še njegova glasba iz Dobrega Willa Huntinga ter Mož v črnem. Napisal pa je še skladbo za filme Dokaz življenja, Family Man, Anywhere But Here, A Civil Action, A Simple Plan, Dolores Claiborne, Dick Tracy, Darkman, Sommersby, Dead Presidents, Black Beauty, Ženska za umret, Misija: nemogoče in The Freighteners.

Elfman je ustanovni član Oingo Boingo, ki igrajo energetičen, eklektičen in individualističen rock že več kot

Komentarji

17.1. 2009 ob 14:51

zakaj ni posli prijatelju

— jon

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.