Kolosej
Film distribucije Blitz Film & Video Distribution

Michael Clayton

drama / triler
Resnico je mogoče prirediti.
Podnapisi
Na sporedu od: 29.11.2007, Kolosej Ljubljana
13.12.2007, Kolosej DeLuxe Kranj
1h 59min / 119min
Leto: 2007
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Scenarij: Tony Gilroy
Režija: Tony Gilroy
Michael Clayton je uspešen odvetnik priznane odvetniške pisarne, kjer mora opravljati najbolj umazana dela loščenja ugleda strank, ki se znajdejo na drugi strani zakona. Na žalost si zaradi dolgov in ločitve ne more privoščiti, da bi opustil nehvaležno službo, toda usoda ga postavi pred dokončno moralno dilemo. Njegov kolega namerava zaradi napada slabe vesti izgubiti pomembno tožbo, a Michael med raziskovanjem primera ugotovi, da bi utegnilo njegovo posredovanje škoditi številnim nedolžnim ljudem.

Sinopsis

Michael Clayton (George Clooney) je "urejevalec" v Kenner, Bach & Ledeen, enem največjih podjetij za korporacijsko pravo v New Yorku. Po naročilu enega izmed ustanoviteljev podjetja Martyja Bacha (Sydney Pollack) mora kot bivši javni tožilec iz družine policistov, opravljati najbolj umazana dela. Pospravlja nered za strankami, pri čemer se ukvarja z vsem od ubeglih povzročiteljev nesreč, škodljivih zgodb v medijih do kleptomanskih soprog in pokvarjenih politikov. Čeprav je izčrpan in nezadovoljen s službo, je Clayton neločljivo povezan s podjetjem.

V agrofarmacevtskem podjetju U/North je kariera glavne svetovalke Karen Crowder (Tilda Swinton) odvisna od razrešitve procesa, za katerega se zdi, da ga podjetje Kenner, Bach & Ledeen že pelje proti uspešnemu zaključku. Ko najboljši pravnik v podjetju, briljantni Arthur Edens (Tom Wilkinson), doživi živčni zlom in skuša sabotirati primer, Bach pošlje Michaela Claytona v boj s to katastrofo. Ob tem pa se Clayton sooči z realnostjo tega, kdo je postal.

Samuels Media in Castle Rock Entertainment predstavljata produkcijo Mirage Enterprises / Section Eight, v kateri igrajo oskarjevec George Clooney (Syriana), oskrajevski nominiranec Tom Wilkinson (V pasti), Tilda Swinton (Zgodbe iz Narnije) in Sydney Pollack (Prevajalka).

Scenarist in režiser je Tony Gilroy (scenarist filmov Bournova identiteta, Bournova premoč in Bournov ultimat), producenti Sydney Pollack, Jennifer Fox, Steven Samuels in Kerry Orent, izvršni producenti pa Steven Soderbergh, George Clooney, James Holt in Anthony Minghella.

Za kamero so bili še direktor fotografije Robert Elswit (Syriana), scenograf Kevin Thompson (Bolj čudno kot fikcija), montažer John Gilroy (Suspect Zero) in kostumografinja Sarah Edwards (Prevajalka). Glasbo je napisal James Newton Howard (Vas ob gozdu).

O produkciji

George Clooney igra naslovno vlogo Michaela Claytona, "urejevalca" pri podjetju Kenner, Bach & Ledeen, enem najpomembenjših podjetij za korporacijsko pravo na Manhattnu. Kot bivši javni tožilec iz delavske soseske je Clayton neke vrste anomalija v "podjetju belih čevljev"; kljub petnajstletni karieri ga še niso povišali v partnerja in ga verjetno tudi nikoli ne bodo. Njegov šef, Marty Bach, nanj sicer gleda kot na neprecenljivo premoženje podjetja, vendar le znotraj njegove "niše", ki je zadolžena, da hitro in tiho čisti umazane situacije podjetja.

"Michaelu gre reševanje težav drugih ljudi odlično od rok, toda film ga ujame na vrhuncu njegovega nezadovoljstva z lastno kariero," je povedal George Clooney, ki je bil tudi izvršni producent filma. "Začel je z ambicijami, da bo postal odvetnik na sodišču, ampak z leti se je spremenil v nič več kot asistenta za reševanje najbolj umazanih težav."

"Michael Clayton je 45-letni tožilec, ki čuti, da s svojim življenjem ni naredil tistega, kar bi lahko; počasi začenja misliti, da bi bil moral početi kaj drugega, da bi mu lahko šlo bolje," je povedal scenarist in režiser Gilroy. "Sprejel je nekaj slabih odločitev in veliko kompromisov. Prišel je do točke v življenju, ko bo naslednjih nekaj njegovih odločitev odločilo, kdo sploh je. Kako ljudje sprejemamo te odločitve – kako nas pri tem ženejo strah, želja po udobju, inercija in samoohranitveni nagon – to je gorivo zgodbe o Michaelu Claytonu," je pojasnil Gilroy.

V tem obdobju njegovega nezadovoljstva Michaela Claytona pošljejo preprečit škodo, ki bi jo lahko naredil Arthur Edens, glavni pravnik podjetja Kenner, Bach & Ledeen. Kot zagovornik v primeru U/North je Arthur nenadoma doživel krizo vesti, saj je našel neizpodbiten dokaz o moralni pokvarjenosti svoje stranke. Vlogo je odigral oskarjevski nominiranec Tom Wilkinson, ki je opazil: "Gre za trenutek razodetja. Arthur je vrhunski strokovnjak, ki že leta igra to igro, ampak nenadoma spozna, da je zagovarjal raka."

"Glede na neskončno število uničujočih moralnih odločitev, ki jih vsakodnevno sprejemajo ljudje, ki se zavedajo, da je to, kar počnejo, narobe, me je vedno presenečalo, da na svetu ni več ljudi, ki bi takšno početje razkrinkali. Ko upoštevaš, koliko stvari na tem svetu je narobe, kako zelo narobe so, in kolikšen delež teh napravijo ljudje, ki gredo nato domov, plačajo davke in se ljubeče igrajo s svojimi otroki, ali ni neverjetno, kako malo od teh ljudi dejansko stopi čez rob in stori kaj proti temu?" se je vprašal režiser Gilroy. "Tomov lik je eden tistih čudovito inteligentnih norcev, ki lahko prepričajo vsakega sodnika, poroto ali tožilca, da opusti ali zaključi primer. Prav zato je tako dober pri tem, kar počne, in prav zato služi toliko denarja. Ampak kakšni so dejanski stroški tega na koncu dneva?"

Razvoj scenarija

Izvirni navdih za Michaela Claytona je Tony Gilroy dobil med obiski newyorških pravnih podjetij, ko je raziskoval temo za film The Devil’s Advocate. Tega se spominja takole: "Ko sem se sprehajal po tistih gigantskih newyorških pravniških pisarnah, me je pretreslo spoznanje, koliko stvari se odvija povsem v zakulisju. Vsa podjetja imajo ogromne ‘urejevalske’ oddelke, ki štiriindvajset ur na dan skrbijo samo za to, da jih obdržijo nad gladino."

Med razvijanjem scenarija je Gilroy preživel veliko časa v pogovorih z različnim pravniškim in pisarniškim osebjem, vključno s tožilci, pomočniki odvetnikov in partnerji. O tem je povedal tudi to: "Slišal sem zgodbo o podjetju, ki je bilo vpleteno v zelo velik korporacijski pravni proces, ki se je vlekel skoraj desetletje. Šlo je za več kot milijardo dolarjev. Stvari so šle že tako daleč, da je pravniško podjetje začelo prazniti sobe z dokumenti, kjer so bili tudi vsi papirji o primeru. Dva dni pred končnim podpisom poravnave, ob štirih zjutraj, pa je družabnik, ki je bil pri podjetju šele tretje leto, našel dokument, ki ga v procesu še niso uporabili. To je bil zelo slab dokument, ki bi pomenil popoln preobrat v procesu. Dokument nikoli ni ugledal luči dneva, tisti družabnik pa je doživel najhitrejše povišanje v partnerja v zgodovini podjetja."

"Hotel sem vedeti, kakšen tip človeka vstane ob štirih zjutraj, da bi zaščitil podjetje," je nadaljeval Gilroy. "Kdo zapolni vse tiste vrzeli in opravi vse tiste telefonske klice? Kaj vse še morajo početi? Kako daleč lahko to gre? In kaj bi to naredilo iz vas, če bi imeli takšno službo? Iz odgovorov na ta vprašanja je nastal Michael Clayton."

"Tonyjev scenarij mi je bil takoj izjemno zanimiv," je povedal Sydney Pollack, ki je bil eden prvih producentov, ki jih je projekt pritegnil, v filmu pa poleg tega tudi igra, v vlogi Martyja Bacha. "Relevanten je, v srce teh zadev se spusti brez pridiganja, poleg tega pa odlično pove zgodbo, ki vsebuje pristen suspenz tudi neodvisno od moralnih tem."

Gilroy je poudaril: "Michael Clayton ni pridigarski film. Sploh ne gre za ideološko debato. Nobenega junaka ni, ki bi se boril za neko višje dobro. Na eni strani imate zbor strahu in samoohranitve, na drugi pa osamljeni glas maničnega, nezdravljenega virtuoza. Michael Clayton pa predstavlja nas ostale, ki smo v sredini. Kaj bo storil?"

Producent Steven Samuels je dodal: "Užival sem v Tonyjevem realističnem pristopu k pripovedovanju zgodbe. To je odsev našega sveta danes. Glavni liki v filmu Michael Clayton so izbrali karierne poti, s katerimi pridejo določene nagrade, pa tudi določeni kompromisi. Ogromno poguma je treba, da nekdo tvega izgubo vsega, da bi naredil pravo stvar."

Igralci in vloge

"Urejevalec"

"Michael Clayton je zapleten lik; ni junak, ki vedno napravi pravo stvar," je povedal Gilroy. "Vse značilnosti, ki so mu prej tako dobro služile – njegov šarm, sproščenost in avtoriteta – mu v nadaljevanju zgodbe ne pomagajo več. Vsa karizma tega sveta ti ne bo pomagala najti poti domov, ko se izgubiš. Veliko igralcev pravi, da si želijo igrati takšne vloge, ampak potrebuješ veliko poguma in ambicioznosti, da si obesiš zanko okrog vratu in to tudi dejansko storiš."

"Ena izmed stvari, ki je pritegnila mojo pozornost pri tem projektu, je bilo to, da je Tony ta scenarij hranil zase, da ga je želel režirati sam," je povedal George Clooney. "Tony je požel že veliko uspeha kot scenarist, in je v poslu že dovolj dolgo, da ve, kaj hoče. Očitno ga je nekaj gnalo, da posname prav ta film, in to njegovo zaupanje je bilo res navdihujoče."

Producentka Jennifer Fox je povedala: "George ima tisto iskrico, ki Michaelu Claytonu omogoča očarati ljudi do te mere, da mu verjamejo, da bo kar odgnal njihove težave."

Gilroy je pripomnil: "George je imel vse, kar je potrebno, saj je inteligenten in šarmanten. Zelo prepričljiv je tudi kot nekdo, ki je v konfliktu s samim seboj, zato je bil idealen za vlogo."

"Moje prvo srečanje s Clooneyem je trajalo enajst ur," se spominja režiser. Oba imata rada kinematografijo sedemdesetih let 20. stoletja, zato sta se velik del svojega maratonskega sestanka pogovarjala o vplivih, ki so ju navdihnili; strinala sta se predvsem glede režiserjev, kakršni so Alan J. Pakula, Sydney Pollack in Sidney Lumet. "V načinu ustvarjanja filmov v sedemdesetih je bila neka elektrika. Liki so bili kompleksni. Filmi so bili lepi, hkrati pa ne osladni. Stvari se na koncu filma niso vedno neproblematično razpletle," je povedal Gilroy.

"To je bil čas velikih družbenih sprememb in filmski ustvarjalci so to izražali," je dodal Clooney. "Michael Clayton se z družbeno zavestjo ukvarja na zabaven način. Scenarij je napisan z resnično strastjo filmskega ustvarjalca, in takšnih scenarijev ne dobiš pogosto v roke."

Navdih za stransko zgodbo Michaela Claytona pa je Gilroy črpal iz osebnih izkušenj: "Odraščal sem v Washingtonvillu, pravem mestu policajev in gasilcev na obrobju mesta New York. Vsak otrok na mojem šolskem avtobusu je imel očeta, ki je bil bodisi policaj bodisi gasilec. Michael Clayton izhaja iz ponosne delavske soseske; njegov oče je bil policaj, njegov brat Gene je šel po njegovih stopinjah. Michael je prvi moški v družini, ki ni policaj."

Michaelova izbira poklica je ustvarila razdaljo med njim in družino. Njegova odločitev, da bo vsaj 15 let življenja posvetil podjetju Kenner, Bach & Ledeen, začenja terjati svoj davek. Komaj kdaj si vzame čas, da vidi svojega 10-letnega sina, nad katerim si deli skrbništvo z bivšo ženo, še redkeje pa obišče svojega bolehnega očeta. Še več, mlajši brat Timmy, ki je alkoholik, je uničil njun obetaven posel in Michaelu nakopal 80.000 dolarjev dolga, ki ga mora poplačati v manj kot tednu dni, če se želi izogniti strašnim posledicam. Clooney je o tem povedal: "Michaelovo edino upanje, da bo nekoč ubežal svoji sedanji službi, je s tem uničeno."

Obramba

Za vlogo Arthurja Edensa, partnerja v podjetju Kenner, Bach & Ledeen in glavnega ustvarjalca obrambe v primeru U/North, je Clooney predlagal oskarjevskega nominiranca Toma Wilkinsona. "Tom je bil prvi igralec, na katerega sem pomislil," je povedal Clooney. "Že v svojih prejšnjih vlogah je bil tako močan; popoln je bil za to nosilno vlogo."

"Tom je brezmadežen filmski igralec," je komentiral Gilroy. "V filmu morate dobesedno čutiti Arthurjevo inteligenco, videti morate prebliske njegove genialnosti. Hkrati pa sem hotel, da se občinstvo temu liku približa z naklonjenostjo. Tom vam zleze pod kožo. Vaše srce gre s tem k Arthurju." "Tom je vlogi vdihnil veliko življenja," je dodal Pollack. "Ni namreč lahko povedati zgodbe o morali brez poceni moraliziranja in didaktike."

Wilkinsona sta k projektu pritegnila tema in Gilroyev slog pisanja. "Ni bilo dvoma, da je bil to eden najboljših scenarijev, kar sem jih kdaj prebral," je povedal. "Zelo bistroumno je napisan. Posebej zanimivo se mi zdi to, da je Arthur tako kot mnogi začel s poklicom pravnika z močnimi ideali in plemenitimi nameni, leta kasneje pa zagovarja tisto, česar ni mogoče zagovarjati in je popolnoma drugačen, kot je bil nekoč – naredil bi vse za denar in ohranjanje določenega življenjskega sloga. Svoji duši je dovolil, da se je zmaličila, pokvarila do neprepoznavnosti."

Gilroy je dodal: "Obstaja veliko dostojnih ljudi, ki vsak dan počnejo neodpustljive svinjarije. Ni težko razumeti ljudi, ki so vse vložili v kariero, a preseneča, koliko zla so pripravljeni narediti, ne da bi rekli: ‘Dovolj mi je!’ Arthurju je dovolj in to pove na način, ki ga ni nihče pričakoval."

Arthurju je pred kratkim umrla žena, s hčerko si nista blizu, zadnje čase je manično depresiven. Kot eden najboljših odvetnikov v podjetju se zadnjih šest neprestano posveča branjenju podjetja U/North. Stranski učinki njegovih odločitev uhajajo izpod nadzora vseh, celo Claytona. Film se začne z Arthurjevim priznanjem. "Gre za izbruh vesti," je pojasnil Wilkinson. "Arthur čuti divjo željo, da bi razodetje sporočil Michaelu, saj njemu zaupa in ga spoštuje."

Arthurja in Michaela povezuje posebna vez, ki se je utrdila v letih skupnega dela v podjetju Kenner, Bach & Ledeen. Michaelova sposobnost učinkovitega reševanja kriz je Arthurja pred osmimi leti rešila propada. Od takrat Arthur pristaja na jemanje predpisanih zdravil in gre k Michaelu, če čuti, da se mu stanje poslabšuje. "Tokrat pa Arthur brez dogovora z Michaelom opusti zdravila, doživi živčni zlom in začne pripravljati primer za drugo stran," je povedal Pollack. "Postavi se torej vprašanje, ali bo Michaelu tudi tokrat uspelo razrešiti zoprno situacijo."

Stranka

Na strani klienta v primeru U/North je Karen Crowder, ki jo igra nagrajena Tilda Swinton. Karen je agresivno ambiciozna pravnica, ki je pravkar napredovala v funkcijo glavne svetovalke pri U/North in šteje za svojo dolžnost, da se mora proces končati dobro za podjetje.

Gilroy je povedal, da lika Karen ni vpeljal zato, da bi korporacijo prikazal kot očitnega zlikovca. "Karen imam zelo rad," je povedal, "kakorkoli čudno že to zveni. Ta služba ji pomeni vse. Komaj dohaja razvoj dogodkov, ko se sooči z Arthurjevim izbruhom. Zlomi se, ker je izgubljena. Zlomi se, ker se stvari odvijajo prehitro. Ker jo prepravljata ambicioznost in strah. In nenazadnje, zlomi se zato, ker jo obvladuje iluzorna predstava korporacije. Vzemite to kombinacijo strupov, jo dajte nekomu emocionalno pohabljenemu in dobili boste skorajda žrtev."

Glede izbire igralke je Gilroy povedal: "Obstaja veliko odličnih igralk, toda ves čas sem mislil le na Tildo. Ona je dovolj močna, da lahko nosi breme samotnih prizorov. Hkrati pa je zelo prepričljiva v upodabljanju nekoga, ki ima globoke psihične rane."

Swintonova je opazila: "Karen je zelo ambiciozna, privlačita jo denar in moč. Menim, da je med poslovneži veliko podobnih ljudi, ki bodo zelo dobro razumeli njen napad panike. Gre za tri milijarde dolarjev, in takšna številka lahko res zamegli človekovo sposobnost presojanja."

Gilroy je poudaril, da je to vlogo napisal posebej za žensko, saj je želel raziskati tudi vlogo spola v svetu korporacij. "Hotel sem, da se vidi, da se Karen na vso moč trudi zapolniti čevlje svojega predhodnika pri U/North, ki je starejši in – moški," je povedal Gilroy. "Čeprav je inteligentna in uspešna, si precej popačeno predstavlja moško vedenje v tej službi."

Swintonova se je na vlogo dobro pripravila: "Govorila sem s številnimi pravnicami na visokih položajih in vse so zelo dobro razumele pritisk, ki ga čuti ženska v situaciji, v kakršni je Karen. Hoditi moraš po zelo tanki črti, ob tem pa se počutiš, kot da vsi budno spremljajo vsak tvoj gib in si želijo, da bi ti spodrsnilo. Karen popolnoma obvladuje želja, da bi vsem pokazala, da zmore. Tako jo je strah neuspeha in tako je obsedena z dokazovanjem, da ne zaprosi za pomoč, saj se boji, da bo videti šibka, še posebej zato, ker je ženska."

"Ne verjamem, da je Karen sama po sebi zlobna," je povedal Fox, "le neverjetno zvesta je podjetju U/North. Kar dela njen lik resnično zanimiv, je njena obupna želja po uspehu. Ko pritisk postane premočan, obupani ljudje sprejemajo obupne odločitve."

Partner

Poleg Karen Crowder lahko v nastali krizni situaciji največ izgubi Marty Bach, eden izmed ustanoviteljev podjetja Kenner, Bach & Ledeen, ki ga igra Sydney Pollack.

"Lik, ki ga igram, je zelo odvisen od Michaela Claytona," je povedal Pollack. "Martyjevo ime je napisano na vratih, do incidenta z Arthurjem pa pride prav v kritičnem času, ko je njegovo podjetje sredi povezovanja s podjetjem v Londonu, ki bi za Martyja pomenilo mirno upokojitev z veliko cvenka pod palcem. Zato zelo pritiska na Michaela, naj obvalada Arthurja."

Pollack, z oskarjem nagrajeni režiser in producent, je najprej pristal na sodelovanje pri projektu Michael Clayton kot producent, prek svoje produkcijske družbe Mirage Enterprises. Gilroyu ga je šele kasneje uspelo prepričati, da je sprejel tudi vlogo Martyja. "Potreboval sem nekoga z resnično avtoriteto, nekoga, ki bo ustrahoval Michaela Claytona. Le kdo bi bolje odigral vodjo vrhunskega newyorškega pravniškega podjetja kot spoštovan in nagrajen režiser? Po veliko prepričevanja, moledovanja in jokanja je le pristal," se je zasmejal Gilroy.

"Ko me je Tony poklical z željo, da bi igral v filmu, sem bil prepričan, da nimam časa za to," se spominja Pollack, "saj smo imeli ogromno dela v družbi Mirage. Vendar pa sta bili Tonyjevi energija in odločenost nalezljivi, zato ga nisem mogel zavrniti."

Kraljestvo in zavojevanje

Medtem ko glavne like igrajo vrhunski in preizkušeni filmski igralci, so vlogo Henryja, sina Michaela Claytona, zaupali desetletnemu Austinu Williamsu. Henry je bister fant z bogato domišljijo in navdušen bralec fantazijskega romana Kraljestvo in zavojevanje. Slednji na nepričakovan način vpliva tako na Arthurja kot na Michaela.

Za ta del zgodbe je Gilroya navdihnilo druženje z lastnim sinom: "Moj sin je bil velik del otroštva prav obseden s fantazijskimi romani, stripi in računalniškimi igrami – leta in leta sem bil obkrožen s temi stvarmi," je povedal scenarist in režiser. "Nekatere izmed njih so briljantne. Veliko pa je seveda tudi neizvirnih. Ampak bralca različne potrebe kar vlečejo k temu žanru. Dovoljuje namreč eskapizem, vsebuje epska potovanja in, na subtilnejši ravni, vsebuje neko hrepenenje po vrlinah. Dejstvo, da se Henry prav s pomočjo fantazijskega romana poveže s pravnikom sredi njegovega maničnega zloma, verjetno govori samo zase."

Kar se tiče Michaela Claytona, je Gilroy povedal: "Ni presenečenje, da s tem, ko nekdo izgubi nedolžnost, privlačnost takšnih zgodb zanj zbledi. Zgodba Kraljestvo in zavojevanje veliko pomeni Henryju Claytonu. Michael pa je ne more slišati."

Ker sta želela, da bi bila tudi ta stranska zgodba dobro premišljena, sta Gilroy in scenograf Kevin Thompson veliko energije posvetila podrobnostim zgodbe fantazijskega romana. "Že ko sem prvič prebral scenarij, sem vedel, da bo ta zgodba ključnega pomena. V filmu je nič manj kot metafora za resnico in pravico," je pojasnil Thompson.

Da bi si čim bolj jasno predstavljali podrobnosti fantazijskega romana, je Thompson ustvaril nekaj izvirnih podob, ki so jih navdihnili nemški ekspresionistični lesorezi, Gilroy pa je celo napisal po prvi dve strani za tri poglavja knjige. Šla sta celo tako daleč, da sta ustvarila igro s kartami Kraljestvo in zavojevanje za prizor s Henryjem in Michaelom. Thompson je pojasnil: "Ta podrobnost je bila za Tonyja zelo pomembna, saj se v lastnem življenju tudi sam na poseben način povezuje s sinom s pomočjo podobnih romanov in iger."

O scenaristu in režiserju

Po številnih uspehih kot scenarist se je Tony Gilroy odločil soočiti še z izzivom režije celovečernega filma, vključno s prijetno nalogo sodelovanja z odlično igralsko ekipo vrhunskih profesionalcev, izmed katerih sta dva poleg tega tudi priznana režiserja.

Clooney, ki je leta 2002 posnel svoj celovečerni režijski prvenec Izpovedi nevarnega uma, ve, kako uspešno prestopiti z nekega drugega področja na področje režije. Povedal je: "Kot režiser si general. Biti moraš dovolj bister in predvsem dovolj prepričljiv, da vsi verjamejo vate. Takoj ko je Tony vstopil v pisarno, sem pomislil: ‘Ta tip mi je všeč, videti je pameten. In kar je še pomembneje, očitno ve, kaj hoče.’ Tony se ni bal sam sprejemati odločitev."

Pollack je povedal: "Včasih je bolje delati z režiserjem, ki ni scenarist, spet drugič pa je bolje delati z režiserjem, ki je scenarist. Težko je, ko scenaristi ne gledajo objektivno na svoje delo. Ampak s Tonyjem je zelo sproščeno in lahko mu je zaupati, nima na primer težav s prenizko samozavestjo in zmedenostjo, ki pogosto mučita ljudi, ki prvič režirajo."

Samuels je dodal: "Tony preprosto vzbuja zaupanje. Res ga. V očeh mu vidiš, da mu lahko verjameš. Iskren je tako glede svojega znanja kot glede svojega neznanja. Predvsem pa se ne boji samemu sebi zastavljati vedno novih, vedno višjih ciljev."

Onkraj pozitivnih prvih vtisov pa je Gilroy priznal: "Ob misli, da bom pri svojem režijskem prvencu sodeloval z ekipo tako visokega kalibra, sem imel kar malce treme. Na srečo pa sem imel veliko podpore v skupini, na katero sem se popolnoma zanesel. George in Tom, Sydney in Tilda, Jennifer, Steven in Kerry, Robert Elswit, Kevin Thompson in moj brat, John Gilroy; okrog tega projekta se je zbralo toliko pametnih glav, da res ni bilo veliko prostora za strah."

Mesto in podeželje

Snemanje Michaela Claytona se je začelo januarja 2006 v New Yorku. "Da greš snemat film sredi zime v New Yorku, moraš biti res zelo pogumen. V načrtu smo imeli 71 lokacij, zato smo potrebovali veliko sreče z vremenom. Na srečo smo jo tudi imeli," je povedal Gilroy.

Ker imajo številna najpomembnejša pravniška podjetja na svetu pisarne v New Yorku, si je Gilroy snemanje zamislil med škatlastimi nebotičniki, ki oblikujejo glavno arterijo središča Manhattna: na Aveniji Amerik, ki je bolj znana kot Šesta avenija. "V graditeljskem bumu šestdesetih in sedemdesetih let 20. stoletja se je rodilo okolje 50-nadstropnih steklenih zgradb, ki se vrstijo druga ob drugi," je opazil Gilroy, "na neki poseben, lep, a tudi strašljiv način."

"Ko začneš raziskovati velika pravniška podjetja, si kmalu presenečen, kako mogočna so; ugotoviš, da so to v bistvu skoraj samozadostni svetovi," je povedal scenograf Kevin Thompson. "Ljudje gredo v svoje pisarne zjutraj in jih do večera ali celo noči redko zapustijo. Tudi vse obroke pojedo tam, domov se gredo le stuširat in naspat. Hoteli smo pokazati, kako lahko pravniško podjetje postane neke vrste vzporedni univerzum ter kako se lahko ob tolikšnem pomanjkanju stika z zunanjim svetom tam zaredijo ozko mišljenje in skorumpirani ideali."

Ustvarjalci so se odločili večino filma posneti na lokacijah. Ogledali so si pisarne številnih pravniških podjetij, na koncu pa so se odločili kombinirati posnetke iz treh različnih pisarn. Za prizore v konferenčni dvorani na začetku in koncu filma je Gilroy izbral pisarne Dewey Ballantine, enega najstarejših in najbolj spoštovanih podjetij v New Yorku. Stavba na Manhattnu ima pisarne za 300 odvetnikov in ogromno konferenčno dvorano, ki obsega celotno stran 22. nadstropja, ki je obrnjena proti Šesti aveniji, z razgledom v tri smeri.

Pisarno Martyja Bacha so posneli v isti stavbi, a v višjem nadstropju, v pisarni finančne družbe Oaktree Capital Management. "Hoteli smo pisarno z dramatičnim razgledom na Central Park, da bi s tem poudarili moč Martyjevega položaja," je pojasnila Jennifer Fox.

Zunanje prizore Arthurjevega domovanja so posneli v Tribeci, notranje pa v surovem prostoru Little Italy. "Tony je hotel namigniti, da je Arthur prej živel na Upper East Side, a se mu je po smrti žene svet porušil," je povedal Thompson. "V drugo sosesko se je preselil, da bi začel znova, ampak tu se nikoli ni zares udomačil. Verjetno je nekoč nameraval obnoviti hišo, ampak je postal tako vpleten v primer U/North, da se ni nikoli spravil k temu, zato je njegovo imetje videti skoraj zapuščeno. Ruševinam gradu podobno stavbo smo poskusili simbolno povezati tudi z vizualnim imaginarijem fantazijskega romana Kraljestvo in zavojevanje."

Prizore v nasprotju z urbanim okoljem so posneli severno od New Yorka. "Iskali smo divje in bukolične pokrajine," je povedal Thompson. "Prizor na polju se v filmu pojavi dvakrat. To je velik trenutek v zgodbi," je pojasnil Gilroy. "Sredi iskanja je moj brat šel obiskat starše. Prosil sem ga, naj z mobilnim telefonom posname prostore, kjer sva odraščala. Tam je čudovita dolina, ki jo preči dramatična stoletna konstrukcija železniškega mostu."

"Štiriindvajset ur kasneje sem bili tam z ducatom ljudi, ki so se spraševali, kako si bomo lahko privoščili pet dni snemanja tako daleč od mesta," je nadaljeval Gilroy. "Rešitev je bila, da na tem ‘izletu’ posnamemo še nekaj drugih prizorov. Zato smo spotoma posneli še hišo, v kateri je odraščal Michael Clayton, in sicer v hiši, v kateri sem si predstavljal, da je Michael Clayton odraščal, to pa je seveda hiša, v kateri sem odraščal sam. Verjemite mi, ni bolj nadrealistične izkušnje, kot ko pripelješ Georgea Clooneya in kamere v sosesko iz svojega otroštva."

O igralcih

George Clooney (Michael Clayton / izvršni producent) je z oskarjem nagrajeni igralec, ki je hkrati zelo spoštovan tudi kot scenarist, režiser in producent.

Pred kratkim je zaključil produkcijo Leatherheads, romantične komedije, postavljene v čas začetkov ameriškega profesionalnega nogometa, kjer je sodeloval kot režiser, producent in eden od scenaristov, pa tudi igral poleg Renée Zellweger in Johna Krasinskega. Leatherheads je prvi film v produkciji družbe Smoke House, ki jo je Clooney z Grantom Heslovom ustanovil lani. Clooneyev naslednji projekt je črna komedija bratov Coen Burn After Reading, v kateri igra poleg Brada Pitta in Frances McDormand. To bo že njegovo tretje sodelovanje z bratoma Coen.

Leta 2006 si je Clooney prislužil tri nominacije za oskarja: za najboljšega režiserja in najboljši izvirni scenarij za film Lahko noč in srečno ter nominacijo za najboljšega stranskega igralca za vlogo v filmu Siriana. Prvič v zgodovini oskarjev se je zgodilo, da je bil nekdo nominiran kot režiser in igralec pri dveh različnih filmih. Osvojil je oskarja za Siriano.

Ista filma sta Clooneyu prinesla tudi veliko drugih priznanj. Za Lahko noč in srečno si je prislužil po dvoje nominacij za nagrade zlati globus, BAFTA in Critics’ Choice v kategorijah najboljše režije in najboljšega scenarija; nominacije za nagradi Ameriškega združenja režiserjev in Ameriškega združenja scenaristov; nominacijo za nagrado Independent Spirit za najboljšega režiserja; in nominacijo za nagrado Screen Actors Guild za igralsko ekipo. Združenje Broadcast Film Critics je Clooneyu za Lahko noč in srečno podelilo tudi nagrado svobode. Poleg tega je dobil zlati globus in nominacije za nagrade BAFTA, SAG in Critics’ Choice za vlogo v Siriani.

Filma sta nastala pod okriljem družbe Section Eight, v kateri je Clooney partner s Soderberghom. Družba je leta 2002 producirala Izpovedi nevarnega uma, Clooneyev režijski prvenec, za katerega je dobil nagrado National Board of Review za posebne dosežke. Med filmi Section Eight so še Insomnia in Daleč od nebes, kjer je bil Clooney izvršni producent; Oceanovih enajst, dvanajst in trinajst; Umiranje; Randevu; in Dobrodošli v Collinwoodu.

Clooney je pred tem osvojil zlati globus za najboljšega igralca za vlogo v komediji bratov Coen iz leta 2000 Kdo je tu nor? Kritiki so hvalili tudi njegovi vlogi v nagrajeni drami Trije kralji in v za oskarja nominiranem filmu Daleč od oči, pri katerem je prvič sodeloval s Soderberghom. Med Clooneyevimi vlogami so še tiste v filmih Loči me in zapelji, Solaris, The Peacemaker, Batman in Robin, Tistega čarobnega dne in Od mraka do zore.

Clooney je igral tudi v številnih televizijskih nadaljevankah, med drugim pet let v Urgenci; vloga dr. Douglasa Rossa mu je prinesla nominacije za nagrade zlati globus, emmy in SAG.

Tom Wilkinson (Arthur Edens) je nagrajeni gledališki in filmski igralec. Za nepozabno vlogo v drami Todda Fielda V pasti, v kateri je igral poleg Sissy Spacek, je bil nominiran za oskarja za najboljšega igralca. Za isto vlogo je dobil tudi nagrado Independent Spirit, posebno nagrado žirije na festivalu Sundance in nagrado New York Film Critics Circle ter bil nominiran za nagrado BAFTA. Pred tem je dobil nagrado BAFTA za vlogo v britanskem hitu iz leta 1997 Do nazga ter si naslednjega leta prislužil še nominacijo za vlogo v filmu Zaljubljeni Shakespeare, ki je bil nagrajen z oskarjem za najboljši film. Leta 2003 je bil Wilkinson nominiran za nagradi emmy in zlati globus za vlogo v HBO-jevem filmu Normal, kjer je igral poleg Jessice Lange.

Kmalu ga bomo lahko videli v romantični komediji Dedication, poleg Colina Farrella in Ewana McGregorja v filmu Woodyja Allena Cassandra’s Dream ter v HBO-jevi miniseriji John Adams, kjer bo igral Benjamina Franklina. Trenutno pa snema kriminalko Guya Ritchieja RocknRolla in dramo Bryana Singerja o 2. svetovni vojni Valkyrie, kjer igra poleg Toma Cruisea.

Pred tem je med drugim igral v filmu Christopherja Nolana Batman na začetku; Večno sonce brezmadežnega uma poleg Kate Winslet in Jima Carreya; Zadnji poljub poleg Zacha Braffa; Odrska lepotica; Wilde; The Governess; Razsodnost in rahločutnost Anga Leeja; Smilla’s Sense of Snow; Oscar in Lucinda; Ride with the Devil; Važno je imenovati se Ernest; Dekle z bisernim uhanom poleg Scarlett Johansson in Colina Firtha; Patriot; Dobra ženska; Ripley Under Ground; Hudič v Emily Rose; in Zakonske laži poleg Emily Watson.

Tilda Swinton (Karen Crowder) je začela kariero leta 1985 v filmu angleškega režiserja Dereka Jarmana Caravaggio. Z Jarmanom je sodelovala še osem let, do njegove smrti, med drugim pri filmih The Last of England, The Garden, War Requiem in Wittgenstein. Leta 1990 je za vlogo v filmu Edward II. osvojila nagrado na Beneškem filmskem festivalu.

Swintonova je zaslovela leta 1992 z nepozabno upodobitvijo Orlanda v režiji Sally Potter. Nato je igrala v filmih Lynn Hershman-Leeson Conceiving Ada in Teknolust; Female Perversions Susan Streitfeld; The War Zone Tima Rotha; in Možni svetovi Roberta Lepagea. Leta 2000 je z Davidom Siegelom in Scottom McGeheejem posnela The Deep End in za vlogo prejela številne nagrade, nominirana pa je bila tudi za zlati globus za najboljšo igralko.

Kasneje je igrala v filmih Prilagajanje Spikea Jonzea, Mladi Adam Davida Mackenzieja, Palec moj najdražji Mikea Millsa, Constantine Francisa Lawrencea in Strti cvetovi Jima Jarmuscha. Leta 2005 je blestela v vlogi Ledene čarovnice v svetovni uspešnici Zgodbe iz Narnije: lev, čarovnica in omara. Swintonovo je zaposlil tudi sloviti madžarski režiser Béla Tarr, in sicer v filmu Mož iz Londona, ki je bil premierno prikazan letos v Cannesu.

Pred kratkim je odigrala naslovno vlogo v trilerju Julia Ericka Zonce, v filmu Davida Fincherja The Curious Case of Benjamin Button pa je igrala poleg Brada Pitta. Trenutno poleg Pitta, Clooneya in Frances McDormand sodeluje pri filmu bratov Coen Burn After Reading.

Sydney Pollack (Marty Bach / producent) je nagrajeni režiser in producent. Leta 1985 je za romantično dramo Moja Afrika prejel oskarja za najboljšega režiserja in najboljši film, film pa je prejel še pet oskarjev in štiri nominacije. Nagrajen je bil tudi s tremi zlatimi globusi, vključno za najboljši film, in bil nominiran še v treh kategorijah, tudi za najboljšega režiserja.

Pollack je prvo oskarjevsko nominacijo za najboljšega režiserja dobil za dramo Tudi konje streljajo, mar ne?, v kateri je igrala Jane Fonda. Leta 1982 je Pollack režiral, produciral in igral v filmu Tootsie, ki si je prislužil 10 oskarjevskih nominacij, med njimi tudi za najboljšega režiserja in najboljši film, osvojil zlati globus za najboljši film in nagrado Nacionalnega združenja filmskih kritikov za najboljši film. Pollack je bil v kategoriji najboljšega režiserja nominiran tudi za nagradi zlati globus in BAFTA, osvojil pa je tudi nagrado newyorških filmskih kritikov.

Sydney Pollack je dobil za režijo tudi nagrado emmy ter številne nagrade na mednarodnih filmskih festivalih v Cannesu, Berlinu, Bruslju, Beogradu, San Sebastianu, Moskvi in drugod. Leta 2000 mu je združenje Directors Guild of America podelilo častno nagrado John Huston. Režiral je tudi filme Prevajalka, Sabrina, Firma, Absence of Malice, The Electric Horseman, Trije kondorjevi dnevi, The Way We Were in Jeremiah Johnson.

Leta 1985 je ustanovil družbo Mirage Enterprises. Pod njenim okriljem je produciral filme kot Nedokazana krivda, Fantastična brata Baker, Bela palača, Major League, Ponovno mrtev, Iskanje Bobbyja Fischerja, Razsodnost in rahločutnost in Nadarjeni gospod Ripley. Leta 2000 je Pollackov partner pri Mirage Enterprises postal režiser, scenarist in producent Anthony Minghella. Od takrat sta sodelovala pri filmih kot Iris, Mirni Američan, Hladni vrh in Nepovabljen; pri zadnjih dveh je bil Minghella tudi scenarist in režiser. Trenutno poteka produkcija komične drame The No. 1 Ladies Detective Agency, ki jo prav tako režira Minghella.

Pollack je tudi zelo priznan igralec, med drugim je igral v filmih Možje in žene Woodyja Allena, Igralec Roberta Altmana, Smrt ji lepo pristoji Roberta Zemeckisa, Pravda za vsako ceno Stevena Zailliana, Široko zaprte oči Stanleya Kubricka in Nevarna smer Rogerja Michella.

Pollack je poleg tega eden od ustanoviteljev inštituta Sundance, častni predsednik Ameriške kinoteke in ustanovitelj odbora Artists’ Rights pri združenju Directors Guild. Je tudi član predsedstva Film Preservation Board ter fundacije Motion Picture & Television Fund.

O drugih filmskih ustvarjalcih

Tony Gilroy (scenarist in režiser) je z Michaelom Claytonom posnel svoj režijski prvenec. Priznani scenarist je sedem let življenja posvetil delu pri svetovno uspešni trilogiji ‘Bournovih filmov’: Bournova identiteta, Bournova premoč in Bournov ultimat.

Gilroy je napisal tudi tri scenarije za režiserja Taylorja Hackforda: Dolores Claiborne, ki temelji na romanu Stephena Kinga, v filmu pa igrata Kathy Bates in Jennifer Jason Leigh; Hudičev odvetnik, v katerem igrajo Keanu Reeves, Al Pacino in Charlize Theron; in Dokaz življenja, v katerem igrata Russell Crowe in Meg Ryan in kjer je bil Gilroy tudi izvršni producent.

Poleg tega je napisal scenarije za blagajniško uspešnico Michaela Baya Armageddon, v kateri so igrali Bruce Willis, Ben Affleck, Liv Tyler in Billy Bob Thornton; film Michaela Apteda Skrajna meja, v katerem so igrali Gene Hackman, Hugh Grant in Sarah Jessica Parker; film Zlate olimpijske sanje, v katerem sta igrala D.B. Sweeney in Moira Kelly; ter televizijski film For Better and for Worse, v katerem sta igrala Patrick Dempsey in Kelly Lynch.

Gilroy je odraščal v New Yorku. Je sin dobitnika Pulitzerjeve nagrade, dramatika in filmskega ustvarjalca Franka D. Gilroya. Tonyjev brat Dan Gilroy je tudi scenarist, drugi brat John Gilroy pa je montažer in je prav tako sodeloval pri Michaelu Claytonu.

Steven Soderbergh (izvršni producent) je leta 2000 dobil oskarja za najboljšega režiserja za dramo Preprodajalci. Istega leta je bil za oskarja v kategoriji najboljšega režiserja nominiran kar dvakrat; druga nominacija je bila za film Erin Brockovich, v katerem je igrala Julia Roberts, ki je za to vlogo dobila oskarja. Pred tem je bil Soderbergh nominiran za oskarja za najboljši izvirni scenarij za film Seks, laži in videotrakovi, ki je bil njegov režijski prvenec. Film je osvojil tudi zlato palmo na mednarodnem filmskem festivalu v Cannesu leta 1989.

Med Soderberghovimi filmi so tudi Oceanovih trinajst, Dobri Nemec, Bubble, Oceanovih dvanajst, Solaris, Randevu, Oceanovih enajst, The Limey, Daleč od oči, Gray’s Anatomy, Schizopolis, The Underneath, King of the Hill, Kafka in Ekvilibrij.

Anthony Minghella (izvršni producent) je priznan režiser, producent in scenarist. Najbolj znan je po oskarjevskem filmu Angleški pacient, za katerega je napisal scenarij po romanu Michaela Ondaatjeja in ga tudi režiral. Film je prejel več kot 30 mednarodnih nagrad, med drugim kar devet oskarjev, vključno s tistima za najboljši film in najboljšega režiserja; šest nagrad BAFTA, tudi za najboljši film in najboljši scenarij; nagrado The Writers Guild of Great Britain za najboljši scenarij; in nagrado The Directors Guild of America za najboljšega režiserja.

Že Minghellin scenaristični in režijski celovečerni prvenec Truly Madly Deeply je požel priznanje kritikov ter prejel številne nagrade, med drugim nagrado BAFTA za najboljši izvirni scenarij. Minghella je znan tudi kot režiser in scenarist filma Nadarjeni gospod Ripley, ki ga je priredil po romanu Patricie Highsmith. Slednji je bil nominiran za pet oskarjev, vključno s tistim za najboljši prirejeni scenarij, in sedem nagrad BAFTA, vključno s tistimi za najboljši film, najboljšega režiserja in najboljši prirejeni scenarij.

Od decembra 2002 je Anthony Minghella predsednik British Film Instituta. Ima častne doktorate univerz Hull, Southampton in Bournemouth.

Komentarji

26.11. 2007 ob 19:28

ful dobr film....sem ga gledala na liffe...
vredn ogleda!

— gost
30.11. 2007 ob 20:15

kdaj bo ta film v Kopru?

— x
4.12. 2007 ob 17:45 zvezdica

Zelo dober film, vreden ogleda. dogajanje je napeto in film ima neko močno sporočilo kako nas določene korporacije zavajajo in kako močni so pri tem.
Priporočam!

— en_B
8.12. 2007 ob 19:28 zvezdica

Film, ki ima blesteč scenarij in bi lahko bil uspešnica. Toda z drugimi igralci. Tale Kluni je mimo!

— senca2007
10.12. 2007 ob 20:14 zvezdica

....končno se nekdo izmed "malih" ljudi upre krutemu sistemu kapitalizma in njegove korupcije.

...film ni nič posebnega. je pa vsekakor vreden ogleda.

...dober konec!

— marko22
22.12. 2007 ob 12:10

Zelo dober film!!! oglejte si ga!

— Paikea
22.12. 2007 ob 12:32

Zelo dober filem....vreden ogleda!!!!!!!!!

— paikea
27.12. 2007 ob 18:36

zelo, zelo dober film, končno! če bi se pa ljudje malo manj basali s kokicami, bi bil pa še boljši. mene namreč zelo moti, verjetno tudi druge obiskovalce, zato naj kolosej malo premisli o tem.

— ona
8.1. 2008 ob 11:26 zvezdica

Dober film z dobrim scenarijem:Priporočam ogled

— adi
10.6. 2008 ob 2:00

Filma nisem razumel. Zato pa še ne rečem da je slab.

— Sarimari
21.7. 2008 ob 16:17 zvezdica

ne vem, lah mi rečete da ne znam ocenjevat al karkoli, ampak da je bil ta film nominiran za oskarja, hmmmm... je nenavadn na nek način, čeprav mene ni prepričal. saj je za pogledat, dobri prepleti, sam da za oskarja nomineran,ne bi rekla.

glede igre George Clooney ne rečem, dobra; ampak da si je Tilda Swinton za to vlogo prislužila oskarja za stransko vlogo, a-a, ji ga res ne bi dala. ne rečem da je slabo, ampak tok dobr pa spet ni, pa tud zlo malo igra, ne vem če igra polnih 20 minut... ampak dobr sej hollywood ma itak kriterije razred zase 7-8/10

— lyla
30.7. 2010 ob 12:41

Filma nisem razumela ... ej, sej ni slab samo je ful monoton res prav se vleče in nikakor ne pride do vrha ... torej bom rekla [-] monoton, nerazumljiv [+] dobra igralska zasedba, scenarij, neko sporočilo ima

— lala ej

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.