Kolosej
Film distribucije Continental Film

Identiteta

triler
Na sporedu od: 26.6.2003, Kolosej Ljubljana
1h 30min / 90min
Leto: 2003
Država: ZDA
Scenarij: Michael Cooney, James Mangold
Režija: James Mangold
Producent: Cathy Konrad
Misteriozna grozljiva kriminalka producentov trilogije Krik bo okupirala vaše male sive celice. Vreme pokvari načrte desetim tujcem, ki se morajo sredi ameriške prerije umakniti v zapuščen motel. A tam se začnejo dogajati skrivnosti...

Kaj če je bila vsaka odločitev, ki jo sprejmemo, je sprejeta namesto nas? Kaj če naključja v življenju res ne obstajajo in je naša usoda že vnaprej določena? James Mangold, režiser in scenarist Policajev in Girl, Interrupted, ter Cathy Konrad, producentka franšize Krik, predstavljata Identiteto, srhljivko, ki kravžlja možgančke s šokantnim in vznemirljivim preobratom. O filmu

Med viharjem se snide deset neznancev s skrivnostmi: voznik limuzine (John Cusack), televizijska zvezda osemdesetih (Rebecca DeMornay), policaj (Ray Liotta), ki pelje morilca (Jake Busey), prostitutka (Amanda Peet), mladoporočenca (Clea DuVall in William Lee Scott) in družina v krizi (John C.McGinley, Leila Kenzle, Bret Loehr). Zatečejo se v neobljuden motel, ki ga vodi živčni nočni upravitelj (John Hawkes).

Olajšanje, ker so tako hitro našli zatočišče, hitro zamenja strah, ko začne deseterica popotnikov umirati, eden za drugim. Kmalu spoznajo, da morajo za preživetje odkriti skrivnost, ki jih je pripeljala skupaj.

Klasična psihološka srhljivka s preobratom

"V Identiteti je nekaj drznih zamisli," pravi režiser James Mangold. "Poigrava se s klasičnimi koncepti napetosti in pretresov. Ponudila mi je priložnost za delo v posebni zvrsti filma, ki jo občudujem, srhljivki, ki se dogaja na eni sami lokaciji (Dvoriščno okno Alfreda Hitchcocka, Osmi potnik Ridleya Scotta, Stvor Johna Carpenterja). Izziv je ohranjati en kraj zanimiv skozi celoten film."

Srhljiva izvirnost scenarija Michaela Clooneya je zapeljala producentko Cathy Konrad. "Gre za klasični film - sestavljanko, kdo je morilec s šokantno presenetljivim preobratom. Hkrati je bilo na njem nekaj rušilnega in nevarnega," pravi. "Poleg tega so bili liki drugačni. Običajno pri takem filmu služijo zapletu, pri tem filmu pa so zaplet liki sami."

Mangold in Konradova sta s Clooneyem sodelovala pri nastajanju scenarija, dodala dimezije in nianse likom. "Jim je poudaril gledišča posameznikov in jih postavil na ključno točko njihovih življenj," pravi Konradova. "Material je zelo bogat, a pretanjen. O teh ljudeh v kratkem času zvemo zelo veliko."

"Vsakemu liku sem želel dati napako in skrivnost," pravi Mangold, "nekaj, česar se bojijo, nekaj, kar varujejo, nekaj, kar nanje meče sum."

Še en izvirni vidik Identitete, ki je pritegnil Mangolda, je bilo pretresljivo razodetje, ki se zgodi veliko pred koncem filma. Trenutek v filmu povezuje "s tistim utapljajočim trenutkom v mori, ko se vam zdi, da tla pod vami izginjajo. Komaj sem čakal, da posnamem te prizore in jih zmontiram."

"Film je vrhunsko zasnovan," obljublja Konradova. "Občinstvo ne bo uspelo predvideti večine presenetljivih zapletov in preobratov. Gledali bodo drugam. A sledi in namigi so tam že od prvega prizora, zaradi česar je film zabaven in pravi izziv."

Mangold je za film hotel močne igralce. Za vlogo Eda se je obrnil na Johna Cusacka. "John daje tudi najbolj resnim vlogam pretanjeno človeškost, toplino, ki bi bila po mojem mnenju krasna pridobitev za zgodbo, ki je na trenutke precej temačna in grozljiva," pravi Mangold. "Johna na platnu res opaziš. Njegova igra je polna nasprotij, kar dela like prepričljive, hkrati pa njihova očarljivost skoraj skoči s platna," dodaja Konradova.

Tako kot Mangolda in Konradovo je tudi Cusacka scenarij takoj prevzel. "Nikoli nisem videl filma, kjer bi se preobrati zgodili na začetku tretjega dejanja in je pred nami še velik del filma," pravi Cusack. "Kar naprej nas preseneča. Ima zelo veliko ostrine."

Mangold in Liotta sta skupaj delala že pri Policajih. "Ray oblikuje zares izjemne like, može, ki prekipevajo od duhovitosti in inteligence, ki pa so tudi potencialni nasilneži," razlaga Mangold. "Za Rayevimi očmi se skriva eksplozivnost, ogenj, kar je bilo idealno za njegov lik Rhodesa."

"Mene je najbolj pritegnila priložnost za ponovno sodelovanje z Jimom," pravi Liotta, "pa tudi žanr, s katerim se še nisem spopadel. Liki so izjemno zanimivi. Borijo se, da bi našli svojo pot v svetu. Tudi glede ritma je film nekaj posebnega. Že po nekaj minutah skoči v višjo prestavo in nikoli ne upočasni."

Še eden od ključnih likov je nekdanja prostitutka Paris, ki sanja o novem življenju. Amanda Peet ima "ravno dovolj surove energije in vihravosti zanjo," pravi Konradova. "Je rojena igralka in se zna tako kot John brez napora premikati od komičnih k dramatičnim trenutkom."

"Ko sem prebrala scenarij, me je bilo zelo strah," priznava Amanda. "Po stanovanju sem preverjala, ali so vsa vrata zaklenjena in okna zaprta. Scenarij je zelo inteligenten. In resnično se poigrava z vami."

Vsak član ansambla je prinesel nov odtenek, nov element zgodbe, kar je bilo ključnega pomena za končni izid. "Igralcem gre priznanje, da si občinstvo želi videti stvar do konca tudi po razkritju resnice," pravi Konradova, "da izvedo, kakšna usoda jih je doletela."

O snemanju

Prevladujoči lik v Identiteti je po besedah režiserja Mangolda prav lahko motel, kjer so ujeti vsi glavni filmski liki. "Skozi film mora motel vzbujati občutek živosti. Barve, odtenki in oblika sob morajo dajati videz resničnosti, poudarjati pa tudi strah likov."

"Pravo okolje lahko sproži tudi čustevi odziv igralcev," razlaga Mangold. "Liki so na nek način obupanci in pritepenci. Fascinantno je soočiti igralce v zaprtem prostoru. Nikakor ne morejo, kajti voda in narava sta jih priklenili na to nočno moro. Nemočni so. Občutek take klavstrofobije lahko sproži ognjemet."

Pri oblikovanju takega obcestnega motela je Mangold že drugič sodeloval s scenografom Markom Friedbergom (Kate and Leopold, Ice Storm, Far From Heaven). Slednji pravi, da je bila njegova osnovna naloga "oblikovati eno samo prizorišče dovolj zanimivo, da bo skozi ves film ohranjalo pozornost gledalcev (povprečen filma ima okrog 50 prizorišč)."

Motel so v celoti izgradili v studiu 27, drugem največjem studiu Sony Pictures v Culver Cityju - za posnetke prihodov avtov in uvodne prizore pa so izbrali kalifornijsko puščavo, kakšnih 35 kilometrov od Palmdala. Ker se večina filma dogaja med nevihtno nočjo, sta se Mangold in Konradova strinjala, da je okolje najbolje nadzorovati, če večino časa snemajo notri. To bi še pripomoglo h klavstrofobičnemu neladodju, ki ga občutijo liki.

Friedberg je z ekipo osem tednov gradil motel, porozno prizorišče dogajanja. Zgradili so ga tako, da voda skozenj ni mogla curljati in da se je dež, ki je padal ves čas, posušil, ne da bi uničil tla in stene. Tla so izdelana iz materiala, iz katerega delajo bazene. "Želel sem, da voda obdaja igralce in okvir kamere," pravi Friedberg. "Čeprav dež deluje kot pregrada za like, saj jim onemogoča pobeg, težko daje videz prepričljivosti," pravi Konradova. "Zato je bilo potebno narediti sistem skozi inštalacijo dežnih cevi nad prizoriščem, ki je omogočal nadzor nad količino in smerjo vode."

"Dež je ohranjal vzdušje, kar je bilo učinkovito zaradi scenarija," pravi Cusack. "Zgodaj zjutraj smo prišli na kavo, ki nas je predramila pred začetkom snemanja in potem smo bili ves dan premočeni. Zato z ohranjanjem pozornosti nismo imeli težav."

Seveda je Cusackov lik Ed edini, ki v filmu nosi dežni plašč, zaradi česar so ostali igralci negodovali. "Kako hudirja je Ed vedel, da bo deževalo, vsi ostali pa ne?" se v šali sprašuje Ray Liotta. "Dež je bil neprijeten, to je res, a je pripomogel k vzdušju. Kot bi ves dal stal pod hladnim tušem in včasih je bilo to prav poživljajoče."

Friedberg je vzdušje poudaril tudi s pomočjo notranje opreme. "Občinstvo tega morda ne bo opazilo, a tapete z vzorcem prepletenih vrtnic so v nekaterih sobah videti kot verižna ograja, če jih gledate z razdalje," pravi Konradova. "Druge sobe imajo tapete s črtami, ki smo jih namenoma izbrali, da so videti kot rešetke, ki so ujele ljudi. Film je tako bogat s podrobnostmi, da so vsi obiskovalci prizorišča snemanja rekli isto: Občutek imam, da sem bil tu med enim od cestnih popotovanj."

O igralcih

John Cusack (Ed) je nastopil v filmih The Grifters, Eight Men Out, Say Anything, The Sure Thing, The Player, Bob Roberts, Max, The Runaway Jury, Seredipity, America's Sweethearts, High Fidelity (bil je tudi koscenarist in koproducent Zvestobe do groba) - za vlogo je bil prvič nominiran za zlati globus, Being John Malkovich, Cradle Will Rock, The Jack Bull (scenarij zanj je napisal njegov oče Dick Cusack, bil je tudi koproducent projekta), Pushing Thin, The Thin Red Line, Grosse Point Blank, Con Air, Midnight in the garder of good and evil, animiranem filmu Anastacia, City Hall, Shadows and Fog, Bullets over Broadway, Fat Man and Little Boy, The Road to Wellville, Map of the Human Heart, Money For Nothing in True Colors.

Je ustanovitelj New Crime Theatre Company s sedežem v Chicagu. V ovkiru gledališča je režiral štiri predstave.

Ray Liotta (Rhodes) je nastopil v filmih Cop Land (Policaji), Corrina, Corrina, Something Wild (filmski prvenec) - nominacija za zlati globus, Dominick and Eugene, Field of Dream (Polje sanj), Goodfellas, Unlawful Entry, The Rat Pack, Hannibal, John Q, Blow, Heartbreakers, Unforgettable, Operation Dumbo Drop, No Escape in Article 99.

Tiara Blue Productions je ime produkcijske hiše, ki jo vodi z ženo, igralko Michelle Grace, in Diane Nabattoff. Pod njenim okriljem so posneli film Narc, ki so ga lani prikazali na Sundanškem festivalu. Nastopil je tudi v nadaljevanki Pa me ustreli.

Amanda Peet (Paris) je posnela filme Igby Goes Down, Changing Lanes, High Crimes, The Whole Nine Yards, Isn't She Great, Southie, One Fine Day, Body Shots, Simply Irresistible, Saving Silverman in nadaljevanko Jack in Jill. Trenutno snema novo romantično komedijo s Keanujem Reevesom, Jackom Nicholsonom, Diane Keaton in Frances McDormand. Nastopala je tudi v gledališču.

O režiserju

James Mangold: Identiteta je njegov peti film. Režira različne žanre, v filmih pa vedno zbere odlično igralsko zasedbo, filme odlikuje tudi izjemna scenografija in tematika outsiderjev.

Komedija Kate in Leopold je temeljila na komedijah štiridesetih in petdesetih, ki so mu pri srcu. Film je pravljica o ljubezni, usodi in pozabljeni umetnosti kavalirstva.

Predtem je posnel Girl, Interrupted po romanu Susanne Kaysen. Pripoveduje o dveh letih, ki jih je avtorica preživela v bolnišnici za duševne bolezni. Angelina Jolie je za vlogo v filmu dobila oskarja za stransko vlogo.

Njegov drugi film je bil Cop Land, za katerega je napisal tudi scenarij. To je mitična drama o predmestnem šerifu iz New Jerseya, ki je razpet med spoštovanjem zakonov in newyorške policaje, ki zakonov ne spoštujejo in naseljujejo njegovo mesto.

Lirični prvenec Heavy (1996) je skoraj brez besedila, kritiki so ga opisali kot tihi filmski čudež, kot zgovorni potres. Nastajal je pod vodstvom Miloša Formana, prikazali so ga festivalu v Sundancu.

Mangold je sin priznanih slikarjev. Diplmoral je iz filma in igre na Kalifornijskem inštitutu umetnosti. Zahvaljujoč številnim kratkim filmom je pri 21-tih podpisal pogodbo z Disneyem za režiranje in pisanje scenarijev. Napisal je scenarij za film in animirani musical Oliver and Company.

Nato je na univerzi Columbia magistriral.

Zdaj ima 37 let. Z ženo in partnerko Cathy Konrad živita v Los Angelesu. Skupaj sta posnela njegove zadnje 4 filme in trenutno pripravljata Walk the Line, film o viharnem življenju legendarnega glasbenika Johnnyja Casha.

Komentarji

8.2. 2006 ob 21:25

Kratek, vendar zaradi stalne napetosti izredno dolg.

— Kušak
10.4. 2006 ob 15:46

meni je film ful zanimiv

— klavdija
26.12. 2009 ob 8:44

zelo dober film

— laura

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.