Kolosej
Film distribucije Fivia

Raj

drama
"V raju... Sem kot v raju. Srce razbija mi, besede vse duši..." -- Cole Porter
Na sporedu od: 10.7.2003, Kolosej Ljubljana
1h 36min / 96min
Scenarij: Krzysztof Kieslowski, Krzysztof Piesiewicz
Režija: Tom Tykwer

Kratka vsebina

Pretresljiva osebna in hkrati resnicoljubna družbena drama Raj režiserja Toma Tykwerja (Teci, Lola, teci) združi osamljenega mladega policista Filippa (Giovanni Ribisi - Tista druga sestra, Reševanje vojaka Ryana) in vdovo Philippo (Cate Blanchet - Elizabeta, Gospodar prstanov), ki zaradi nemoči, da bi s pomočjo predstavnikov zakona ustavila uglednega meščana, ki nemoteno obvladuje trgovino z mamili, zagreši zločin, v katerem umrejo štirje nedolžni ljudje. Skozi njen lik se film brez zadržkov poda na obupan in napet pohod v iskanju odgovora, ali je na svetu za časa življenja posamezniku sploh mogoče ne le preživeti, temveč predvsem najti resnico, pravico, pokoro in ljubezen. To iskanje je deloma srhljiva pripoved o usodi ženske, ki je prisiljena vzeti pravico v svoje roke, deloma pa vznemirljiva ljubezenska romanca, prepletena z iskanjem višje oblike resnicoljubnosti.

O produkciji...

Raj pa je hkrati mešanje in prepletanje dveh neponovljivih filmskih vizij. Prva je vizija obetavnega mladega režiserja Tykwerja, ki je znan po svojem energičnem in strastnem vizualnem slogu v filmih Teci, Lola, teci in Princesa in bojevnik (The Princess and the Warrior). Oba sta razkrila njemu lastno sposobnost preigravanja z usodo, možnostjo in sposobnostjo ljubezni, ki lahko spremeni še tako zakrknjenega človeka. Druga pa je vizija pokojnega Krzysztofa Kieslowskega, ki ga ljubitelji filma poznajo po njegovih ganljivih raziskovanjih človekovih stanj, zlasti odločitev, ki jih sprejme v svojem življenju. Spomnimo se samo trilogije Rdeča, Bela in Modra ter Dvojnega Veronikinega življenja.

Leta 1996 je avtor Kieslowski nenadoma preminul zaradi srčne kapi, za seboj pa je pustil svoje zadnje delo Raj, ki naj bi se nadaljevalo s Peklom in Vicami. Napisal ga je v sodelovanju z dolgoletnim partnerjem Krzysztofom Piesiewiczem. V scenariju se bogate teme osredotočajo na pravico, svobodo posameznika, samovoljno kaznovanje krivcev, krivdo, izgubo in strast in se združijo v dveh nepozabnih osebnostih: v ženski, čigar jeza in žalost sta jo gnali v grozljiv zločin, in v mladem policistu, ki ga zaslepi globoko hrepenenje in pahne v življenje na begu. Tako kot vsa dela Kieslowskega, tudi Raj ponuja številna znamenja in slutnje, nikakor pa ne površne razlage za nevarne in pogosto obupane odločitve, ki jih sprejmeta ona, on ali oba skupaj.

Zgodba se začne v Torinu v Italiji, kjer Philippa (Cate Blanchett) poučuje angleščino. Vsa njena modrost in trezna potrpežljivost splahni, ko dolgo časa nemočno opazuje njej ljube mladostnike umirati zaradi prekomernih odmerkov težkih drog. Hkrati jo vedno bolj prevzema nemočen bes zaradi brezbrižnosti policije, ki ne stori ničesar, da bi ustavila "uglednega" meščana v njegovem nizkotnem, donosnem in nezakonitem poslu. Zato nastavi bombo v njegovo pisarno, ki pa jo po usodnem naključju odstranijo iz pisarne, tako da ubije več nedolžnih ljudi, zločinec pa jo spet odnese brez praske in nekaznovan. Philipa se ne vedoč za to sama preda policiji, med zaslišanjem pa se nanjo usodno naveže mladi policist Filippo, ki sodeluje kot tolmač. Njun pobeg ju vodi od prvobitnega maščevanja v iskanje resnične pokore, potovanje skozi labirint moralnih in telesnih preizkušenj, iz katerega pa ni pravega izhoda.

Že veliko pred svojo nenadno smrtjo je Kieslowski poudarjal, da bi na režiserskem stolčku trilogije veliko raje videl mladega režiserja iz generacije novih talentov, kot pa bi se s tem delom spoprijel sam. Uresničitve svojih sanj ni dočakal, toda francoska produkcijska hiša Noe, ki ima v lasti pravice za ta film, je sklenila storiti vse, da zadosti njegovi viziji. Anthony Minghella (Angleški pacient), ki je postal producent Raja, zatrjuje: "Včasih sem se res zbal, da bo film produkt spopada dveh povsem nasprotujočih si videnj. Vendar samo dotlej, dokler nisem spoznal, da je bilo moje razumevanje prvotne situacije povsem zgrešeno. Kieslowski in Tykwer sta si v bistvu zelo blizu - zdaj vidim, da sta njuna umetniška svetova skoraj identična."

"Scenarij za Raj se mi zdi kot pisanje, ki sem ga od nekdaj hotel ustvariti sam..." -- T. Tykwer

Scenarij je mladega režiserja pritegnil, kot bi bil njegov. Raj je njegov prvi film, ki ni v domačem nemškem jeziku. "Vedel sem natanko, kam meri zgodba. Ne le nedvoumno, temveč tudi kaj naznačuje, kaj daje slutiti s svojo atmosfero, onkraj vseh moralnih konfliktov in pripovednih dejstev. Zlahka sem zaslutil svoj odsev v njej. Obe tem se me je polastil občutek, da se navezuje na teme, ki sem jih obdeloval v svojih prejšnjih filmih, vendar na način, s kakršnim se jih še nisem lotil. Nisem omahoval, ali naj sprejmem ta izziv ali ne."

Tykwer je bil prepričan, da je notranji boj Philippe, ki jo v nemočnem poskusu, da bi se zoperstavila brezdušnemu prekupčevalcu z mamili, pahne na pot zločina, ključni moment filma. Temu videnju v dobro je tudi igralka Cate Blanchett podredila svoje raziskovanje lika. Celoten proces nastajanja filma je razumela kot osebno iskanje resnice v sodelovanju s soigralci in ekipo.

"Pri tej zgodbi bi bilo predvidevanje, da veš vse odgovore, pot v ustvarjanje enodimenzionalnega filma." -- T. Tykwer

Cate Blanchett, ki jo ljubitelji filma morda najbolj poznajo po vlogi kraljice Elizabete v zgodovinski drami Shekharja Kapurja in vilinke Galadriel v epskem spektaklu Gospodar prstanov Avstralca Petra Jacksona, se je filmu zapisala s študijem dramskih umetnosti v Sidneyju. Svojo prvo opaznejšo vlogo je odigrala v vojni drami Paradise Road Bruca Beresforda. Režiserka Gillian Armstrong ji je nato ponudila delo v filmski priredbi Oscarja in Lucinde ob Ralphu Fiennesu, v katerem je ustvarila eno svojih nepozabnih vlog. Z isto režiserko je ponovno sodelovala v osebni drami iz 2. svetovne vojne Charlotte Gray, ki smo jo imeli priložnost videti na lanskem filmskem festivalu v Ljubljani. V slovenskih kinih smo igralko pred kratkim videli v gangsterski komediji Bandits ob Brucu Willisu, pred tem pa v priredbi romana Patricie Highsmith Nadarjeni Ripley Anthonyja Minghelle. Zaigrala je tudi v priredbi romana Oscarja Wilda Idealni soprog, s filmom The Man Who Cried ob Johnnyju Deppu in Christini Ricci pa je leta 2000 sodelovala na beneškem filmskem festivalu.

"Bilo mi je v izjemno čast in zadovoljstvo sodelovati s skupino tako izjemnih ustvarjalcev in igralcev, ki so vsi po vrsti čutili pripadnost temu filmu. Prav zaradi tega sem uživala v delu z Giovannijem Ribisijem in upam, da smo naredili film, ki se bo ljudi dotaknil tako vizualno kot po svoji notranji, spiritualni plati. Njegov namen je, da vas prisili v razmišljanje, ne pa da vam ponudi zlahka razumljive odgovore."

Tom Tykwer je pričakoval, da bo iskanje igralca, ki bo znal upodobiti mladega policista, ki zaradi sodelovanja in pomoči pri pobegu Philippe tvega vse, težje in dolgotrajnejše. Toda Giovanni Ribisi je vzel pobudo v svoje roke in namesto njega opravil vse delo.

"Takoj, ko sem prebral scenarij, sem začel preganjati Toma. Prevzela me je predvsem njegova preprostost, ki ni prenesla nikakršnega opravičevanja. To je snov, ki se vedno znova vrača v vseh filmih Kieslowskega, in bil sem odločen, da se spoprimem s tem izzivom."

Giovanni Ribisi sodi med najobetavnejše igralce mlajše hollywoodske generacije. Spominjamo se ga po opazni vlogi v Spielbergovi vojni drami Reševanje vojaka Ryana. Mlajšim obiskovalcem kinodvoran se je morda najbolj vtisnil v spomin z vlogo v akcijskem spektaklu Samo 60 sekund (Gone in 60 Seconds) ob Nicolasu Cagu. V trilerju The Gift Sama Raimija je že zaigral s soigralko iz Raja Cate Blanchett. Največje priznanje kritikov pa je požel z vlogo morilčevega brata v televizijski priredbi romana Mikala Gilmora Shot in the Heart, in pa zaostalega mladeniča v drami Tista druga sestra Garryja Marshalla, kjer je zaigral ob Juliette Lewis. Videli smo ga tudi v prvencu Toma Hanksa That Thing You Do, pa v izvrstnem Lost Highway Davida Lyncha, postapokaliptičnem spektaklu Kevina Costnerja Poštar in v zelo hvaljenem režijskem prvencu Sofie Coppola The Virgin Suicides.

"Moj vtis je bil, da je scenarij Krzyzstofa Kieslowskega prebral s popolnoma enakimi očmi kot jaz, le da on kot igralec in jaz kot režiser." --Tom Tykwer

Komentarji

24.3. 2007 ob 23:20 zvezdica

Zdi se mi, da je film zelo dobro, narejen, ima dobro zgodbo in je tudi dobro odigran. V filmu je prikazanih veliko elementov sodobnega življenja, kot so skorupcirana policija, preprodaja mamil, povezanost policije z mafijo... Še posebaj zanimjivo se mi zdi, da sta glavan junaka dejansko, dokaj nasprotujoča si lika on je iz družine, kjer je oče policist, se pravi pod vplivom vzgoje v smeri poštenosti... Ona je učiteljica angleščina, dobra in pravična, ki pa prestopi zakon v želji po maščevanju, za krivice, ki se dogajajo okrog nje, ker se nihče za to ne zmeni. Film je dokaj napet in zanimjiv!

— miso

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.