Kolosej
Film distribucije Continental Film

Elizij

akcijski znanstvenofantastični triler
Podnapisi
Na sporedu od: 14.8.2013, Kolosej Ljubljana
1h 49min / 109min
Leto: 2013
Država: ZDA
Jezik: angleščina
Scenarij: Neill Blomkamp
Režija: Neill Blomkamp
Režiser Z-F akcije Okrožje 9 predstavlja nov neusmiljen prikaz človeške samouničevalnosti, postavljen 40 let v našo prihodnost. Izbrana elita živi na velikanski vesoljski postaji Elizij, kjer ni kriminala, nasilja in bolezni, med tem ko se revna večina človeštva na prenaseljeni Zemlji vsak dan bori z revščino, lakoto in smrtjo. Bivši avtomobilski tat Max med delom v tovarni zboli za rakom, zato se odloči poiskati način, kako priti na Elizij, kjer bi lahko ozdravel. Da bi premagal vojsko robotov, ki nadzorujejo ljudi, si Max nadene močan robotski oklep in se sooči z armadami neusmiljene upraviteljice Delacourte.

Leta 2154 obstajata dva razreda ljudi: zelo bogati, ki živijo v brezhibni vesoljski postaji Elizij, ki jo je zgradila človeška roka, in ostali, ki živijo na prenaseljenem, uničenem planetu. Zemljani si obupano želijo pobegniti pred zločinom in revščino, ki sta se razdivjala po svetu. Edini moški, ki ima možnost uvesti enakopravnost med tema dvema svetovoma, je Max (Matt Damon), povsem običajen moški, ki si na vsak način želi priti do Elizija. Ker je njegovo življenje ogroženo, se z zadržkom poda na nevarno misijo – na kateri se mora zoperstaviti Elizijevi sekretarki Delacourt (Jodie Foster) in njenim okrutnim silam. A če uspe, lahko reši ne le lastno življenje, ampak tudi milijone življenj ljudi na Zemlji.

O filmu

Neill Blomkamp je leta 2009 eksplodiral na sceni v prvim celovečercem Okrožje 9, ki so ga kritiki in občinstvo izjemno dobro sprejeli. Kritiki so hvalili njegov filmski slog, občinstvo pa je z obiskom v kinu dokazalo, da ceni izvirnost in inovativnost. Glavni razlog pa je bil v tem, da so bile v filmu teme, ki so prevzele občinstvo: način, kako je film brezhibno združil žanr o invaziji nezemljanov s tehtnim družbenim komentarjem. Okrožje 9 je bilo nominirano za oskarja za najboljši film in za najboljšo priredbo scenarija.

V svojem novem filmu Elizij je Blomkamp zarisal dva različna in ločena svetova: prenaseljeno, uničeno Zemljo, in Elizij, vesoljsko postajo, ki jo je za izjemno bogate naredila človeška roka. Medtem ko leta 2013 šest astronavtov živi in dela na mednarodni vesoljski postaji, ki kroži 300 kilometrov nad Zemljo, se čez 150 let v Blomkampovi viziji ti skromni začetki razširijo in postanejo dom z vsem najboljšim za bogate. “Zamisel je po svoje trapasta,” pravi Blomkamp. “Zamisel, da vzameš, kamen, beton, malto in bazene – in vse, kar potrebujete za izgradnjo teh graščin na vesoljski postaji – je satirična. Hkrati samo podkrepi osrednjo idejo filma – ljudje Elizija imajo nepredstavljivo bogastvo in te svoje vire uporabijo za izgradnjo ločenega, umetnega, skoraj hermetično zaprtega okolja zase. Na nek način je Elizij na glavo postavljena zgodba o invaziji nezemljanov – še vedno gre za ljudi, ki se trudijo zaščititi svoj način življenja, a namesto da bi se borili za Zemljo, to počnejo tako, da gredo v vesolje.”

Blomkamp je zamisel za popoln svet, ločen od opustošene, uničene Zemlje, zasnoval na resničnih konceptih: “V sedemdesetih so se ljudje dejansko pogovarjali o zamislih, da bi zapustili Zemljo in zgradili vesoljske postaje, na katerih bi potencialno lahko nekoč živeli. Eden od najboljši odgovorov na ta izziv je bil Stanford Torus. Všeč mi je bilo, da smo dobro znano zamisel o vesoljskem habitatu, ki je nastala pri NASI, ozaljšali z diamanti in graščinami v slogu Bel Aira – zamisel, podoba, da smo te precenjene, trapaste graščine postavili na vesoljsko postajo v obliki krofa, se mi zdi grozno smešna, in postala je nekaj, o čemer sem hotel posneti film.”

Simon Kinberg, eden od producentov pravi, da se non stop akcija in politični podton Elizija dobro prepletata, kar samo dokazuje, kako dober scenarist in režiser je Blomkamp. “Elizij je v prvi vrsti akcijski film, a Neilla pač tudi zelo zanimata svet in politika. V filmu so teme, ki niso značilne za poletni akcijski film, a upam, da bodo filmski gledalci videli film in uživali v akcijski izkušnji, da pa bodo vsrkali tudi nekaj resnic o realnem svetu.”

“Rad mečem stvari v zrak ravno toliko, kot imam rad resne teme,” pravi Blomkamp. “Predvsem sem vizualni umetnik. Nočem snemati preveč resnih filmov in pri tem se pri meni začne. Hkrati pa me zanima politika. Ko torej zarišem svet in začnem oblikovati like in zgodbo, si v vse to utrejo pot še politične ideje, ki me zanimajo. Teme, ki me zanimajo, so veliki, sociološki koncepti na način, ki ni moreč ali pridigarski – upam, da bo občinstvo na teme, ki sem jih vtaknil v ta film, gledalo zdaj z druge perspektive. Zame je najbolj pomembno, da je film zabaven, da pa ima hkrati tudi tehtno zgodbo.”

“Želim si, da sporočilo filma vliva upanje” pravi Matt Damon. “Celo v prihodnosti, ko se vsak bori samo zase, se je človek še vedno zmožen oklepati svoje človeškosti.”

Tako kot je film Okrožje 9 raziskoval tematike družbenih pravic, razrednega ločevanja in odnosov med rasami, Elizij zastavlja pomembna vprašanja o tem, kje smo zdaj v kontekstu tega, kam gremo. »Celoten film je alegorija,« pravi Blomkamp. “Veliko razmišljam o temah, kot so razlike v bogastvu in kako to vpliva na selitve, in mislim, da dlje ko bomo hodili po poti, po kateri smo se podali, bolj bo svet podoben temu v Eliziju. Mislim, da so zato v tem smislu vprašanja, ki podčrtujejo film, zelo točna.”

Pravzaprav je Blomkamp prepričan, da je srčika konflikta bolj realna, kot si predstavljamo. “Ko ljudje vidijo bogastvo Elizija v primerjavi z revščino na Zemlji, bodo mnogi mislili, da je ta razlika bolj ekstremna kot v resnici – vendar ni. Na Zemlji ta trenutek obstaja dve stvari. V Mexico Cityju, v Johannesburgu, v Riu imamo žepe velikega bogastva, ograjene skupnosti, sredi morja revščine. Mislim, da bodo sčasoma taka tudi mesta v ZDA – zato se film dogaja v Los Angelesu. Vendar to neskladje ne more trajati. In ne vem, kaj bomo dobili – ali se bomo potegnili naprej, ali pa se bomo sesuli sami vase. Elizij je morda tista prepreka na cesti, ki nam bo pomagala sprevideti določene stvari.”

O igralcih

MATT DAMON (Max) je posnel filme Nepremagljiv, Špicelj!, Kupili smo živalski vrt, Pravi pogum, Usodni, Vesele nogice, Kužna nevarnost, Kdo je Bourne?, Bournova prevlada, Bournov ultimat, Che, Onostranstvo, Zelena cona, Dvoja igra, Dobri pastir, Siriana, Mystic Pizza, Šolske vezi, Mojster za dež, Reševanje vojaka Ryana, Nadarjeni gospod Ripley, Dogma, Legenda o Baggerju Vancu, Vsi ti lepi konji, Kot rit in srajca, Brata Grimm, Rounders, Behind the Candelabra, Promised Land, Geronimo: An American Legend, Rising Son, The Good Old Boys, Chasing Amy. Z Benom Affleckom sta dobila oskarja za scenarij filma Dobri Will Hunting.

JODIE FOSTER (sekretarka Delacourt) je prejela oskarja za nastopa v filmih Obtožena in Ko jagenjčki obmolknejo. Kariero je začela v reklami za Coppertone in nadaljevala v serijah Mayberry RFD, The Courtship of Eddie’s Father, My Three Sons in Paper Moon. Njen prvi film je bil Napoleon and Samantha. Stara je bila osem let. Nase je zares opozorila z vlogo v Alice ne živi več tukaj in seveda v Taksistu, za vlogo v katerem je bila nominirana za oskarja. Sledili so filmi Bugsy Malone, Echoes of Summer, Little Girl Who Lives Down the Lane, Masaker, Nim’s Island; Neustrašna, Insajder, Pogrešana na letalu, Zelo dolga zaroka, Soba za paniko, Ana in kralj, Stik, Nell, Maverick, Sommersby, Sence in megla, Pet kotov, Tom Sawyer, Freaky Friday, Foxes, The Hotel New Hampshire, The Blood of Others. Režirala je filme Little Man Tate, Home for the Holidays in The Beaver.

SHARLTO COPLEY (Kruger) je južnoafriški igralec, producent in režiser, ki je produciral ali sorežiral kratke filme, ki so jih predvajali na cannskem filmskem festivalu, pa tudi reklame in glasbene spote. Okrožje 9 je bilo njegov igralski prvenec. Leta 2010 je nastopil tudi v filmu A ekipa.

O režiserju

NEILL BLOMKAMP: njegov režijski prvenec Okrožje 9 je po svetu prislužil več kot 200 milijonov dolarjev in bil za oskarja nominiran v kar štirih kategorijah (med drugim za film in scenarij). V Južni Afriki rojeni Blomkamp se je v Kanado preselil pri 18-tih. Kariero je začel kot specialist za vizualne učinke pri filmu in na televiziji. Veljal je za enega največjih mladih talentov v industriji. Za svoje izjemno delo pri vizualnih učinkih je bil pri 21-tih nominiran za nagrado emmy. Kmalu zatem se je začel ukvarjati z režijo glasbenih spotov in reklam. S svojim edinstvenim talentom je hitro pritegnil pozornost, saj je brezhibno združil računalniške podobe z živo igro, hkrati pa v svoje izdelke vnesel čustva, humor in razpoloženje. Posnel je večmilijonske reklame za Nike, Citroen, Gatorade, Panasonic in Namco. Blomkamp je režiral tudi kratke filme, kot je Tempbot, ki so dobili številna priznanja

Komentarji

10.7. 2013 ob 23:35

Vsaj po izgledu močno spominja na Mass Effect.

— Tomozuki
12.7. 2013 ob 20:54

One of the films I'm most excited to see this year! Can't wait!

— Dave
22.7. 2013 ob 23:41

samo za orentacijo... ce prav vem, naj bi bil tale filem pradstavljal dogajanje pred filmom PANDORUM... upam, da mam prov saj filem pandorum je zelo dober in prav tako govori o tej ladji.

— andrej
28.7. 2013 ob 20:35

Nevem od kje ti informacija, da naj bi bil ta film kakorkoli povezan s Pandorumom,
razen tega, da se vesoljska ladja v slednjem prav tako imenuje Elysium..?

Ali pa nas na koncu morda čaka kakšen preobrat, za katerega pred ogledom filma
niti nočem vedeti (zato brez spoilerjev!!).

In ja, po mojem bi bil režiser več kot primeren za film po Mass Effectu...

— Carlyle
15.8. 2013 ob 22:18

Odličen!! Vreden ogleda.Pokaže dilemo, ki jo lahko vidimo tudi v današnjem času glede moralnih in etičnih perspektiv v zdravstvu...

— Brigita
17.8. 2013 ob 17:10

Eden od dveh filmov, ki sem si jih pogledal v kinu ( drugi je Svetovna vojna Z ) in morem zapisat, da film odlično predstavi bedo v kateri živijo revni na zemlji in vse udobje, ki ga imajo bogataši na Elizi-ju.

Film je zelo odber, Jodie Foster sem zasovražil, ker odigra odlično svojo vlogo. Well done Jodie.

— filmozaver
25.8. 2013 ob 19:59

Ali mogoče kdo ve, če obstaja knjiga?

— Andreja
25.8. 2013 ob 22:25

a je ta film u trideju??

— RTDS
29.8. 2013 ob 16:41

samo okostje zgodbe še ima potencial, izvedba pa peša na vseh ravneh. Gre za video igro, brezglavo dirjanje h končnemu cilju, ki ga vemo že od samega začetka (toliko o zapletu). Očitno nihče več ne zna narediti dobrega ZF filma, ne da bi celoten izdelek skoraj izključno slonel na CGI (Computer Generated Images). Že na polovici filma mi je bilo zelo dolgčas in sem komaj dočakal (predvidljiv) konec. Preskočiti.

— borko
11.9. 2013 ob 9:24

Končno spet en dober ZF film, ki te drži v pozornosti od začetka do sicer malce predvidljivega konca. Igra je odlična, sama zgodba pa originalna in obenem še kako primerljiva z realnostjo. Vse to se žal zares dogaja tukaj in zdaj. Že vnaprej se veselim novih filmov tega režiserja.

— Miška

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.