Kolosej
Film distribucije Ljubljanski kinematografi

Dva obraza

triler
Na sporedu od: 25.5.2006, Kolosej Ljubljana
1h 38min / 98min
Leto: 2005
Država: Francija, Belgija
Scenarij: Harry Cleven, Isabelle Coudrier-Kleist, Sophie Hiet, Yann Le Nivet in Jérôme Salle
Režija: Harry Cleven
Matyas je odraščal v sirotišnici, zato ga zelo preseneti novica o nedavni smrti njegove matere. Ob tem odkrije, da ima tudi brata dvojčka, Thomasa, s katerim sta skupaj odraščala do 6. leta starosti. Medtem ko Matyas išče izgubljene spomine, se Thomas izkaže za zelo pozornega moža in očeta, kar v Matyasu vzbudi strahove, da bi poleg lastne identitete lahko izgubil tudi družino.

Zgodba

Fotograf Matyas, mladi očka, ob visoko noseči ženi Claire in malem Pierru živi življenje, za kakršno je bil prikrajšan. Odraščal je namreč v sirotišnici in se zgodnjega otroštva sploh ne spomni. Ko dobi uradni poziv v zvezi z dedovanjem, izve, da mu je nedavno umrla mama, za katero je bil dotlej prepričan, da je skupaj z očetom umrla v prometni nesreči, ko mu je bilo 6 let. Pri notarju izve tudi, da ima brata dvojčka Thomasa, ki pa je rasel pri starših.

Poslej Thomas vztrajno nadomešča izgubljeno, Matyas, ki je odkril svoj drugi jaz, pa poskuša sestaviti delčke svojega otroštva. Bolj ko se mu preteklost jasni, mračnejša postaja prihodnost. Ko se Matyas končno najde, se morda tudi izgubi.

O filmski ekipi

Belgijski režiser Harry Cleven (rojen leta 1956) je končal študij igre na Kraljevi akademiji v Ličgeu in je sprva veliko nastopal v gledaliških predstavah, istočasno pa že snemal na televiziji in sodeloval z znanimi režiserji (Zulawski, Godard). Posnel je tri dolgometražne filme in sicer Abracadabra (1991), Pourquoi se marier le jour de fin du monde (Zakaj poroka na sodni dan - 1999) in Trouble (2005).

Idejo za Dva obraza (Cleven je tudi avtor scenarija in dialogov) mu je dal prijatelj dvojček, ko mu je dejal: "Introjeciral sem brata. Ko gledajo brata, vidijo mene." Torej je ponotranjil bratovo podobo. Gre za znani fenomen zrcalnih dvojčkov. Ta problem identitete (s katerim je Cleven "obseden", kot pravi, v vseh svojih filmih in ima korenine v njegovih otroških strahovih pred temno in nasilno platjo svoje notranjosti, ko je bil mami na ljubo vedno prijazen ) je skombiniral z zgodbo prijatelja notarja o dveh "navadnih" bratih (nista bila dvojčka). Iztočnica je bila: "In če se v mojem življenju pojavi še en jaz? Sem jaz neresničen? Je vse, kar vidim, laž?"

Izbral je strukturo klasične pripovedi s stališča glavne osebe, tako da gledalec skoraj nikoli ne ve več kot protagonist. Osredotočil se je na prikaz notranjega občutenja z vizijami in sanjami (ki pa se jih glavni lik ne spominja): dialogi so pičli, brez razlag, poudarek je na naravnih "organskih" zvokih. Precej je uporabljal bližnje posnetke, zlasti oči in telesa nasploh. Vsaka oseba ima svojo govorico telesa in čutnost - Cleven pravi, da je skušal ujeti njeno živalskost. Film je sneman iz roke, kar po mnenju režiserja poudarja občutek resničnosti. Tudi pri zvoku in montaži se je režiser vseskozi spraševal, kakšen bo učinek na gledalca.

Za vlogo enojajčnih dvojčkov je Cleven raje kot prava dvojčka izbral Benoîta Magimela, ki je pri 14 letih debitiral v filmu La vie est un long fleuve tranquille (Življenje je dolga mirna reka), nato snemal tudi televizijske filme (La colline de mille enfants - Grič tisočerih otrok) in serije (Jalna), leta 2001 pa prejel igralsko nagrado v Cannesu za vlogo v Učiteljici klavirja (La Pianiste). Čeprav Benoît rad igra tako v umetniških kot v popularnih filmih, je bila ta vloga zanj zelo zahtevna, zlasti tehnično.

Matyas je zaprt vase, tih, malce okoren, nerahločuten, nezaupljiv do žene, negotov vase, zato se ne pogovarja. Vse se mu počasi ruši, kar žena tudi čuti. Nasprotno je Thomas svetel, zgovoren, uglajen, pozoren, vse ga zanima, vendar tudi manipulira. V bistvu sta oba žrtvi svojih staršev. Preteklost vidita vsak po svoje.

Režiser je Magimelu svetoval, naj bratov ne igra, temveč naj ju čuti. Manj ko pokaže, bolj bo zanimivo in skrivnostno. Bistvena je igralčeva iskrenost, še zlasti, ko gre za čustvi jeze in nasilnosti. Tehnično je razliko med bratoma upodobil predvsem z nežnejšimi in višjimi nastavki glasu, nekoliko svetlejšo barvo kože in večjo zunanjo urejenostjo. Pri snemanju prizorov med bratoma so se posluževali različnih prijemov: od prisotnosti dvojnika (Morgan Perez), playbacka, različnih posebnih efektov, do snemanja brez soigralca, kjer je bil največji problem obvladovanje prostora, premikov in časovne usklajenosti. Med pripomočki sta bili, recimo, tudi pingpong žogici na zelenem ozadju, da sta se brata gledala naravnost v oči...

Vlogo Matyasove žene Claire je režiser zaupal Natachi Régnier, katere priljubljenost je zelo narasla potem, ko je skupaj z Elodie Bouchez leta 1998 v Cannesu prejela nagrado za glavno žensko vlogo v filmu La vie revée des anges (Življenje, kot ga sanjajo angeli) Ericka Zonce. Za isto vlogo je dobila tudi cezarja za najbolj obetavno mlado igralko.

Claire je v osmem mesecu nosečnosti in je zato še bolj občutljiva. Predvsem ne prenese grobosti in nasilja in ko mož, s katerim je sicer srečna, nenadoma izgubi stik z realnostjo in ga začne doživljati kot nasilnega, se temu ne zna postaviti po robu. Ničesar ne razume in popolnoma nasede Thomasovi manipulaciji, ko ji hoče odtujiti Matyasa.

V manjših vlogah nastopajo še Olivier Gourmet (oče), Nathan Lacroix (mali Pierre) in Hanna Novak (Elina)...

Tema dvojčkov je za filmske ustvarjalce dokaj zanimiva (David Cronenberg, Shinya Tsukamoto), vendar odnosov med njimi ni še nihče obdelal na tako originalen način in za gledalca tako prepričljivo kot mojster filmskega jezika Harry Cleven, ki je za ta francosko-belgijski psihološki triler januarja 2005 prejel veliko nagrado žirije na 12. festivalu fantastičnega filma v Gérardmeru.

Komentarji

5.6. 2006 ob 11:11

Mene pa nekaj zanima!Od kod vam prevod?

— Eh nima smisla!
23.6. 2006 ob 17:08

SwetovNi FiŁm Se Ga spŁaČa PogŁeat...

— AnYa
17.2. 2007 ob 10:11

Film je odlicen ze dolgo dolgo casa nisem gledala tako dobrega trilerja tako da ga priporocam vsem ki imajo radi filme nasploh i vsem ki imajo radi dober triler.

— odlicen film

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.