Kolosej
Film distribucije Ljubljanski kinematografi

Za vsako ceno (2000)

drama
Za vsako ceno: sodobni gladiatorji
Na sporedu od: 7.9.2000, Kolosej Ljubljana
2h 30min / 150min
Leto: 2000
Država: ZDA
Scenarij: John Logan, Oliver Stone
Režija: Oliver Stone
"Vsako nedeljo lahko zmagaš ali izgubiš. Toda - ali znaš zmagovati in izgubljati častno?" -- Tony D"Amato, trener miamijskega nogometnega moštva Morski psi

Za vsako ceno je pogled Oliverja Stonea na moderno družbo skozi dinamično prizmo profesionalnega ameriškega nogometa. Kljub akcijskemu okvirju se film poglobi tudi v zasebna življenja sodobnih gladiatorjev, njihovih družin in trenerjev, ki jim krojijo usodo bogati lastniki moštev in korporacije, ki poskušajo nadzirati velike nogometne posle, ter lačni mediji.

V ospredju zgodbe je predani trener Tony D"Amato, ki že dolga leta živi samo za nogomet in za svoje moštvo. Njegovo zasebno življenje je prazno, zakon mu je že zdavnaj razpadel, otroci so se odtujili od njega. Zdaj pa je v krizi tudi njegovo moštvo, ki je še pred leti pobiralo pokale na prvenstvih.

Miamijski Morski psi doživljajo poraz za porazom predvsem zaradi poškodovanega podajalca Jacka "Capa" Rooneyja, gonilne sile in legendarnega junaka moštva, ki se pri 39 letih ne more sprijazniti s tem, da se njegova kariera bliža neizbežnemu koncu. Mlada lastnica moštva Christina Pagniacci, ki je prevzela mesto svojega pokojnega očeta, je neizprosna in nima posluha za D"Amatove ideale; moštvo, ki izgublja, je zanjo pač slaba naložba.

Ko mora Cap Rooney zaradi hudega udarca iz igre, ga zamenja mladi Willie Beamen, ki po negotovih začetkih proti vsem pričakovanjem zablesti z odlično igro, s tem pa ogrozi kariero Capa Rooneyja in zamaje D"Amatova načela o osebni in profesionalni zvestobi. D'Amato trdno verjame, da pri nogometu ne gre samo za zmago, domišljavi Beamen pa tu ne vidi kakšnih višjih ciljev. Na razočaranega D'Amata tako pritiska z ene strani Beamen, z druge Christina Pagniacci, s tretje pa stari podajalec Cap, ki bi na vsak način rad še naprej igral. Morda je prišel čas, ko bi moral D'Amato svoje moštvo prepustiti novemu, mlajšemu trenerju.

O produkciji

Stone se je v svojih filmih loteval že najrazličnejših tematik: vojne (Salvador, Platoon-vod smrti), ekonomije (Wall Street), glasbe (The Doors), zgodovine in politike (JFK, Nixon), budizma (Nebo in zemlja). "Pri tem se tudi izobražujem," pravi režiser, "z vsakim filmom se veliko naučim."

Ena od Stoneovih strasti, ki ga spremlja že od otroštva, je tudi nogomet. S producentom Danom Halstedom sta začela o filmu na to tematiko razmišljati pred štirimi leti. Stoneu so prišli v roke trije sorodni scenariji: Monday Night nekdanjega profesionalnega nogometaša Jamieja Williamsa in športnega novinarja Richarda Weinerja, On Any Given Sunday chicaškega dramatika Johna Logana ter Playing Hurt Richarda Donnerja in Lauren Shuler Donner. Iz vseh treh je Stone izluščil najzanimivejše elemente in spisal končni scenarij.

"Film v bistvu pripoveduje o življenju," si razlaga njegovo večplastno zgodbo Jamie Foxx, ki ga je Stone postavil v osrednjo vlogo Willieja Beamena. "V življenju se moramo vsi boriti. Zdaj si na vrhu, že naslednji trenutek si lahko na dnu."

James Woods, ki je z Oliverjem Stoneom sodeloval že pri petih filmih, pravi: "Nogomet v filmu ne igra tako velike vloge, kot bi pričakovali. Poudarek je na časti, na določenih moralnih vprašanjih in odločitvah."

Cameron Diaz dodaja: "Vsi junaki se za nekaj borijo in so postavljeni pred življenjske odločitve. Oliver pripoveduje zgodbe o ljudeh iz različnih družbenih slojev. Za ozadje si je tokrat pač slučajno izbral nogomet."

"Nogomet je konflikt v popolnoma ritualizirani obliki," pojasnjuje režiser. "Je ameriška verzija gladiatorskih iger rimskega imperija. Nagrade prvenstva v filmu nismo zaman poimenovali 'pokal Panteon'. Nogomet je še vedno poganski ritual, v katerem lahko moški - in ženske - izganjajo svoje demone. Na igrišču si lahko divjak, v tem je po mojem tudi del njegovega čara. Nogometaši so junaki, ker prestanejo ta divji ritual, čeprav jih fizično in psihično uniči. Toda pomembno je moštvo, ne posamezni zvezdniki, ki prihajajo in odhajajo. Dobro moštvo je kot dober film - celota je boljša kot katerikoli posamezni del." Stone izpostavlja predvsem tradicijo, spremembe ter konflikt med posameznikom in moštvom. "Glavni junaki doživljajo spremembe, to pa je nekaj, česar se v življenju vsi bojimo."

Pred kamero

Al Pacino je v zadnjem času igral v drami

Prebujena vest Michaela Manna, v srhljivki Hudičev advokat in v gangsterski drami Donnie Brascpio, ki je požela velike hvale kritikov. Pred kratkim je zaključil film Chinese Coffee, ki ga je tudi režiral in produciral. Pred tem je režiral igrani dokumentarec V iskanju Richarda, v katerem je tudi igral, ter gledališko produkcijo Hughie Eugenea O'Neilla, v kateri je prav tako igral.

Pacino je bil že osemkrat nominiran za oskarja, od tega petkrat za glavno vlogo; po filmih ...And Justice For All, Boter 2, Pasje popoldne in Serpico je zlati kipec končno prejel za vlogo polkovnika Franka Sladea v Vonju po ženski. Trikrat se je uvrstil v oskarjevski izbor najboljših stranskih igralcev (Boter, Dick Tracy, Glengarry Glen Ross).

Med številnimi filmi v njegovi bogati in izjemni igralski karieri so še Two Bits, Vročina, Golo mesto, Carlitov zakon, Frankie & Johnny, Boter 3, Morje ljubezni, Revolucija, Brazgotinec (po Stoneovem scenariju), Author! Author!, Bobby Deerfield in Strašilo (nagrada za najboljšo moško vlogo v Cannesu l. 1973). Debitiral je l. 1971 s filmom The Panic in Needle Park. Po Za vsako ceno je sprejel vlogo v filmu City By The Sea, ki ga režira Michael Caton-Jones.

Pacino je odraščal v newyorškem Bronxu in med študijem igre honorarno delal kot gledališki biljeter. Enako uspešno kot filmu se vseskozi posveča tudi gledališču.

Cameron Diaz si je z glavno vlogo v komediji Nori na Mary prislužila nominacijo za zlati globus, kar ji je še utrdilo sloves ene najobetavnejših ameriških igralk.

Ko je pri 21 letih debitirala na filmu, je imela za sabo uspešno petletno kariero manekenke in tako rekoč nobenih igralskih izkušenj. Prijavila se je na avdicijo za majhno stransko vlogo v Maski, namesto nje pa je dobila glavno žensko. Komedija je postala ena največjih uspešnic z Jimom Carreyjem, za Cameron pa ni bilo več poti nazaj. Po Maski je igrala v majhnem neodvisnem filmu The Last Supper, črni komediji Okus po Minnesoti, romantični komediji She's the One, trilerju Head Above Water, veliki uspešnici Moj bivši se poroči, v Odštekanem življenju ter po Nori na Mary še v črni komediji Totalni pokvarjenci in Being John Malkovich.

Po Za vsako ceno je sprejela vlogo v neodvisnem filmu The Invisible Circus.

Dennis Quaid z vsako vlogo potrjuje, da je eden najbolj nadarjenih in karizmatičnih ameriških igralcev. Leta 1998 je požel hvale kritikov z vlogo plačanca, ki reši bosansko siroto, v Stoneovi produkciji Rešitelj. Leta 1998 je igral tudi v remakeu klasike The Parent Trap in debitiral kot režiser s TV filmom Everything That Rises za TNT.

Igrati je začel že med šolanjem v Houstonu. Prva hollywoodska vloga je bila Breaking Away, ki so ji sledili filmi Jezdeci na dolge proge (z bratom Randyjem), 9/30/55, Crazy Mama, Dreamscape, All Night Long, Our Winning Season, Caveman, Nikoli ti nisem obljubljala rožnega vrta, Tough Enough, The Night The Lights Went Out in Georgia, Enemy Mine, Pot v vesolje Phillipa Kaufmana, Innerspace Joeja Danteja, D.O.A. Annabel Jankel in Rockyja Mortona, The Big Easy Jima McBrida, Suspect Petra Yatesa, Everybody's All-American Taylorja Hakcforda, Great Balls of Fire, Pridi pogledat raj Alana Parkerja, Razglednice iz pekla Mikea Nicholsa, Wilder Napalm, Undercover Blues, Flesh and Bone, Wyatt Earp (v katerem je nepozabno upodobil Doca Hollidayja), Čenče, Zmajevo srce, Swithchback in Gang Related.

Po Za vsako ceno je sprejel glavno vlogo v filmu Frequency, ki ga režira Gregory Hoblit.

James Woods je z Oliverjem Stoneom že sodeloval pri filmih Salvador - za glavno vlogo je bil nominiran za oskarja - in Nixon. V zadnjem času je igral v filmih Vampirji Johna Carpenterja, True Crime Clinta Eastwooda, Generalova hči, The Virgin Suicides (režiserski prvenec Sofie Coppola) in Another Day in Paradise Larryja Clarka. Med najvidnejšimi vlogami njegove dvajsetletne kariere, v kateri je bil dvakrat nominiran za oskarja (Salvador in Ghosts of Mississippi) in dvakrat nagrajen z emmyjem, so Casino, Bilo je nekoč v Ameriki, Čebulno polje (zlati globus), Killer - A Journal of Murder, Stik, Specialist, Pobeg, Curse of the Starving Class, Diggstown, The Hard Way, Immediate Family, The Boost, Best Seller, True Believer, Against All Odds, Joshua Then and Now, Videodrome, The Black Marble, Cop, The Choirboys, Stephen King's Cat's Eye, Fastwalking, Distance, Split Image, Eyewitness, Night Moves in Alex and the Gypsy.

Jamie Foxx že četrto sezono ustvarja in producira The Jamie Foxx Show za TV mrežo Warner Brothers. Zaslovel je s serijo In Living Color. Igral je v filmih The Great White Hype, The Truth About Cats and Dogs, Booty Call in Bait. V Any Given Sunday odpoje tudi dve pesmi.

Matthew Modine je v zadnjem času igral v filmih Blondinka Toma DiCilla in The Blackout Abela Ferrare. Po Za vsako ceno je sprejel vlogo v Very Mean Men. Za njim je že več kot trideset vlog, med katerimi so Birdy, Poročena z mafijo, Vision Quest, Full Metal Jacket, Gross Anatomy, Kratke zgodbe, The Browning Version in Pacific Heights. Režiral je tri kratke filme (When I Was a Boy, Smoking in Ecce Pirate) in enega celovečernega, If...Dog...Rabbit, za katerega je napisal tudi scenarij in igral v njem. Za vlogi v TV filmih What the Deaf Man Heard in And the Band Played On je bil nominiran za zlati globus.

Za kamero

Oliver Stone je bil kot režiser, scenarist ali producent že enajstkrat nominiran za oskarja, trikrat pa je bil s kipcem tudi nagrajen (scenarij za Polnočni ekspres, režija filmov Rojen četrtega julija in Platoon-Vod smrti). Dobil je tri zlate globuse za režijo (Platoon-Vod smrti, Rojen četrtega julija in JFK) in enega za scenarij (Polnočni ekspres) ter še številne druge nagrade.

Pred Za vsako ceno je režiral filme U-Turn, Nixon, Rojena morilca, Nebo in zemlja, JFK, The Doors, Rojen četrtega julija, Talk Radio, Wall Street, Platoon-Vod smrti, Salvador, The Hand in Seizure. Scenarist ali koscenarist je bil pri filmih Nixon, Evita, Rojena morilca, i, The Doors, Rojen četrtega julija, Talk Radio, Wall Street, Salvador, Zmajevo leto, Konan barbar, Seizure, Nebo in zemlja, Platoon-Vod smrti, Brazgotinec, The Hand in Polnočni ekspres.

Kot producent, izvršni producent ali koproducent je sodeloval še pri filmih The Corruptor, Gravesend, Savior, Freeway, Killer: A Journal of Murder, Ljudstvo proti Larryju Flyntu, The New Age, Klub srečnih žensk, South Central, Zebrahead, Iron Maze, Blue Steel in Reversal of Fortune.

Lauren Shuler Donner je kot filmska producentka debitirala leta 1983 z uspešnico Mr. Mom, ki so ji sledili Ladyhawke, Elijev ogenj, Lepotica v rožnatem, Three Fugitives, The Favor, Radio Flyer, Dave, Willy z obema nadaljevanjima, Profesionalec, Vulkan, Čaka te pošta in najnovejši X MEN, The Movie.

Clayton Townsend je z Oliverjem Stoneom sodeloval že pri filmih Talk Radio, Rojen četrtega julija, The Doors, JFK, Nebo in zemlja, Rojena morilca, Nixon in U-Turn. Med drugim je opravljal producentska dela še pri filmih The Money Pit, Orli pravice, A New Life, Trije moški in zibelka in Jakobova lestev groze. V zadnjem času je bil tudi producent filma The Blackout Abela Ferrare.

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Bodi prvi in napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.