Prilagajanje
Vsebina
Kljub uspehu svojega prvega scenarija za film "Biti John Malkovich", za katerega je bil nominiran za oskarja, se Charlie Kaufman sooča z nezaupanjem v samega sebe, tako v zasebnem kot v poklicnem življenju. Ko ga studio najame za priredbo knjige "The Orchid Thief" o fanatičnem gojitelju orhidej Johnu Larochu, je povsem zbegan. Čeprav knjiga ob površnem branju daje vtis, da pripoveduje zgolj o dogodivščinah nabiralca rož v zaščitenem floridskem področju Everglades, pa njen globlji pomen razodeva hrepenenje vseh nas po strastnem izkustvu, po nečem, kar bi si tako silno želeli, da bi bili za to pripravljeni zastaviti vse, kar premoremo. To hrepenenje žene tako avtorico knjige Susan Orlean kot tudi Charlija Kaufmana, kar kmalu doume tudi sam. Charlijev brat dvojček Donald Kaufman njegovo zagato in negotovost le še zaostri, ko napove, da se bo tudi on posvetil pisanju scenarijev. In medtem ko se Charlie bojuje s hudo ustvarjalno blokado, Donald lahkotno tipka stran za stranjo svojega bebavega scenarija o serijskem morilcu z motnjami razcepljene osebnosti. Donald svoj scenarij takoj proda za več kot bogat honorar in zaslovi kot "novi in obetavni pisec" v mestu. In kot da se Charlie še ne počuti dovolj ponižanega, si Donald kaj hitro najde tudi dekle, s katero se v Charlijevem stanovanju redno (in glasno) dajeta dol, Charlie pa ne uspe priti niti do poljuba. Nato pa ga nekega dne prešine navdih obupanca - kot okvir scenarija o Larochu in Orleanovi mu bo služila njegova lastna dilema. Toda s tem, ko se na papirju začno vrstiti besede in začne zgodba dobivati obliko, Charlie sproži vrsto dogodkov, ki usodno vplivajo na življenja vseh vpletenih.
Igralci
Celotna igralska zasedba je svoje delo opravila izjemno, zlasti Nicolas Cage, čeprav je na nek način najbolj nenavadna izbira od vseh sodelujočih. Njegova kariera je, odkrito povedano, v zadnjih nekaj letih doživela veliko padcev, na primer, v vojni drami Windtalkers in v ljubezenski romanci Captain Corelli's Mandolin. Odgovorni za zasedbo vlog ga ne oblegajo več kot nekdaj, ko je osvojil oskarja za vlogo v drami Leaving Las Vegas. Toda njegova upodobitev Charlija in Donalda Kaufmana v Prilagajanju je izjemna. Prepričljivo je upodobil prvega kot introvertiranega umetnika in drugega kot ekstrovertiranega povprečneža, hkrati pa mu je uspelo ujeti prefinjene poteze podobnosti med njima. Kot osvežujoč vetrič se je v tem filmu na veliko platno po dolgi odsotnosti vrnila Meryl Streep (njen zadnji film je bil Music of the Heart iz leta 1999) v vlogi briljantne in zmedene Susan Orlean. Pred kratkim je presenetila še z vlogo Clarisse Vaughan v Urah do večnosti. Igralka je v svojem liku združila pravšnjo mero razuma, osamljenosti in obupa, ko se trudi doumeti, kakšno je njeno mesto v svetu. Če poskušamo določiti kote tega nenavadnega trikotnika, je Laroche (Chris Cooper je s to vlogo osvojil oskarja) neke vrste temelj - "bit", meseni del zgodbe, medtem ko se ostala dva trudita odkriti globlji pomen življenja. Cooper (Lepota po ameriško) se je pri upodobitvi Larocha z manjkajočimi sprednjimi zobmi in preznojenimi majicami povsem "znebil" lastne osebnosti in uprizoril izjemno predstavo. Kot izvrsten karakterni igralec je z oskarjem končno dobil vsaj skromno in dolgo pričakovano priznanje.
Režija
Če je v tem varljivem filmskem svetu nedvoumna vsaj ena stvar, je to dejstvo, da Being John Malkovich ni bil napaka in tudi ne neuspeh. S Prilagajanjem je nadarjeni par Spike Jonze & Charlie Kaufman ustvaril še eno čistokrvno filmsko doživetje. Tokrat je doslej strogi in minimalistični režiser uporabil poetično koreografijo, od prelepih posnetkov fantomskih orhidej do Charlijevih preznojenih in nervoznih trenutkov stiske. Prilagajanje je pravzaprav film Charlija Kaufmana, pripoved o resničnem Kaufmanu, če takšen sploh obstaja (mimogrede, je kdajkoli sploh kdo že videl njegovo fotografijo?). Njegova stvaritev je nezaslišana, narcistična, neposredna in perverzna, a vendar se kaj lahko izkaže za enega izmed najbolj edinstvenih scenarijev, kar si jih je človek zamislil ali sanjal o njih. Za katerega koli pisca - scenarista, romanopisca, filmskega kritika - je ta film primer prave slike, ki brez olepševanja kaže agonijo boja z besedami in ki nenazadnje postane standard zanjo. Hkrati pa je Prilagajanje popolnoma samozadostno in samovšečno. Na koncu se zvije samo vase, hkrati pa nam ponudi nekaj resnično čistih doživetij pravega hollywoodskega trilerja. Z vidika strokovnjaka se prepričljivo norčuje Iz filmske industrije in jo razgalja v vsej njeni iztirjeni vsemogočnosti.
Končna ugotovitev
Pripravite se na enega od najbolj izvirnih in resnično domiselnih filmov tega leta. Prilagajanje je divje in "odštekano" miselno, čutno in čustveno popotovanje avtorjev filma Biti John Malkovich, v katerem ni nič nemogoče. Morda ga boste morali videti več kot enkrat, da ne boste spregledali ničesar in ga doumeli v celoti in kot celoto.
Knjižna predloga
Prilagajanje temelji na knjigi The Orchid Thief poročevalke in dopisnice tednika New Yorker Susan Orlean... kar pa velja le za polovico filma.
Pisateljica o knjigi pravi: "Leta 1994 sem se odpravila na Florido, da bi raziskala zgodbo o Johnu Larochu, ekscentričnem prekupčevalcu z rastlinami, ki so ga aretirali s skupino Indijancev iz plemena Seminole zaradi nedovoljenega nabiranja zaščitenih vrst orhidej v močvirjih južne Floride. Niti najmanj si nisem mislila, da bom naslednji dve leti preživela v Larochevi družbi in spoznavala skrivnosten, nenavaden in strasten svet fanatičnih ljubiteljev orhidej. Zadnja stvar, na katero bi tedaj pomislila, je bilo prostovoljno pohajanje po floridskih močvirjih - toda to je povsem normalna posledica pisanja knjige. Svojemu projektu sem postala vdana v enaki meri, kot so fanatiki z orhidejami nori na svoje rože. Moja knjiga govori predvsem o tem. S ponosom lahko pripomnim, da je postala književna uspešnica časnika New York Times, najpomembnejše odkritje založbe Barnes & Noble, dodelili so ji častno priznanje Ameriške zveze knjižničarjev in po njej posneli film za naslovom Prilagajanje - Adaptation."
Tvoj komentar
Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z .
S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.
krrrrrr nek i