Kolosej

Revolucija Matrice

27. 3. 2003
Pred štirimi leti sta Larry in Andy Wachowski z Matrico naredila revolucijo akcijskega žanra. Leto 2003 je spet leto Matrice: prihajata še dva filma, videoigra in spremljevalni DVD, ki vabi oboževalce še globlje v domišljijski svet, kakršnega še niso videli.

Februarja 2001 so v starem mornariškem oporišču v Alamedi, Kalifornija, začeli graditi dve milji dolgo avtocesto z vsemi podrobnostmi, oznakami za odcepe in nadvozom. Na tem mestu so bile postavljene nove meje akcijskega žanra in vizualnih efektov. To je prizorišče najdrznejšega pregona z avtomobili v zgodovini filma, kot so ga opisali v Newsweeku. Pregona, ki se lahko zgodi samo v Matrici - tako kot vse drugo, kar bomo videli v dveh najtežje pričakovanih filmih leta 2003. Divja dirka, na desetine razbitih avtomobilov, nevaren kungfu v drvečih vozilih, negativci, ki lahko upravljajo katerikoli avtomobil na cesti - česa podobnega na filmu še ni bilo. Toda vse to je šele košček sveta, ki nam ga ponujata Larry in Andy Wachowski, scenarista in režiserja trilogije norih vizualnih efektov, s katero sta ponovno izumila akcijski žanr in poskrbela za svež adrenalin v svetu filmov in videoiger.

Oboževalci so čakali pet let, zdaj pa je Matrica spet tu. Najprej Matrix Reloaded, prvo nadaljevanje, ki prihaja v kinematografe 22. maja. Istega dne bo navdušence razveselila tudi videoigra Enter The Matrix. Junija lahko pričakujejo DVD z naslovom Animatrix, zbirko izvirnih animiranih kratkih filmov, ki prinašajo nove razsežnosti sveta, ki sta ga ustvarila brata Wachowski. Trilogijo bo novembra, komaj šest mesecev po drugem filmu, zaključil Matrix Revolutions, ki bo prinesel odgovore na mnoge od neštetih vprašanj, ki so ostala odprta po prvih dveh delih.

Fenomen

Leta 1999 sta scenarista in režiserja Larry in Andy Wachowski, ki sta do tedaj za veliko platno ustvarila le temačni triler Bound, presenetila s filmom, ki je na novo definiral akcijski žanr in prinesel nov slog borilne koreografije, vizualnih efektov in modnih trendov. Podobno kot nič hudega sluteči protagonist filma Neo (Keanu Reeves), ki mora osvoboditi svoje misli, da se mu izjasni pogled, so gledalci prepoznali krasni novi svet - svet Matrice, zapletene računalniške simulacije, ki so jo ustvarili stroji, da bi podjarmili človeško vrsto. Neo je vse življenje spal, ko pa se prebudi, odkrije, da je nekakšen mesija, ki mu pravijo Tisti, in da mu je usojeno rešiti svet.

Matrica je prinesla v blagajne več kot 456 milijonov dolarjev, kar je bil rekord v zgodovini studia Warner Bros. Še en rekord je Matrica dosegla ob izidu na DVD-ju, ki je bil takrat relativno nov format: prvič je bilo prodanih milijon izvodov. V letih, ki so sledila, so oboževalci oblegali spletno stran whatisthematrix.com, iskali pomene najbolj skrivnostnih podrobnosti filma in nestrpno čakali na čas, ko bodo lahko spet vstopili v Matrico. Končno so ga dočakali. V Matrix Reloaded bodo srečali vse junake, ki so v prvem filmu preživeli. Šest mesecev pozneje pa jih čaka Matrix Revolutions.

"Oboževalci bi bili jezni, če bi jih pustili čakati dlje," je povedal producent Joel Silver. "Reloaded se konča v zares napetem trenutku."

Po sedmih tednih snemanja v oporišču Alameda in na drugih lokacijah v severni Kaliforniji se je začelo maratonsko 270-dnevno snemanje v Avstraliji, kjer sta bila v letih 2001 in 2002 sočasno posneta oba filma. Vsebina je bila skrbno varovana skrivnost, celo zvezdniki so do konca snemanja videli samo nekaj odlomkov filma. Ustvarjalci tega velikega dela so morali predvidevati daleč vnaprej, natančno načrtovati in skrbno usklajevati živo igro z računalniškimi efekti.

Razkritja

Oboževalci se delijo na tiste, ki si želijo izvedeti kar največ o nadaljevanjih, in druge, ki si nočejo pokvariti užitka ob gledanju. Nekaj podrobnosti je kljub vsemu pricurljalo na dan.

Reloaded se začne tam, kjer se je Matrica končala. Strojem je uspelo nekaj strašnega: odkrili so, kje se nahaja Zion, zadnje človeško mesto, skrito blizu Zemljinega jedra. Čez 72 ur bo na tisoče čuvajev - lovkastih sond iz prvega dela - prodrlo do njega in ga uničilo. Edino upanje ljudi je, da izsledijo skrivnostnega Ključarja, ki ga stražita nevarna morilca Dvojčka (Neil in Adrien Rayment), ki lahko izginjata in se spet pojavljata kot duhova. Starim znancem - Neu (Reeves), Morfeju (Lawrence Fishburne), Trojici (Carrie-Anne Moss), agentu Smithu (Hugo Weaving) in Oraklju (pokojna Gloria Foster) - se v Reloaded pridružujejo novi liki: Seraf (Lung Yun Chou), ki spominja na Budo, Morfejeva nekdanja ljubica Niobe (Jada Pinkett Smith) in usodna zapeljivka Persefona (Monica Bellucci), ki se zapiči v Nea.

V zadnjih dveh filmih je veliko razkritij. Reloaded prvič razkriva razsežnosti same Matrice - velemesto je več kot desetkrat večje od New Yorka. Stroji so postali še močnejši, še bolj neizprosni. Agent Smith se zna po novem množiti kot virus - v nekem posrečenem prizoru, ki so ga posneli z najnovejšo tehnologijo, se pred Neom pojavi sto agentov Smithov. Reloaded se konča v najbolj napetem trenutku in pušča gledalce v nestrpnem pričakovanju zadnjega dela trilogije, Revolutions.

Matrix Revolutions je ena sama vojna med ljudmi in stroji. Reloaded se odvija v glavnem znotraj Matrice, Revolutions pa v ruševinah resničnega sveta prihodnosti. Veliki producent Joel Silver, ki je med drugim stal tudi za filmsko serijo Smrtonosno orožje, obljublja akcijo, ki je ne bomo mogli primerjati z ničimer, kar smo doslej videli v filmih.

Ustvarjalci

Brata Larry (37) in Andy (35) Wachowski sta si Matrico zamišljala kot trilogijo, že ko sta delala prvi film. O njiju ne vemo veliko. Silver - ki sta ga pooblastila, da govori v njunem imenu - pravi, da sta vizionarja, ki sta za Matrico ustvarila svet neštetih zgodb in tem, od katerih se jih film nekaj komaj dotakne. Igralci in drugi ustvarjalci filma so si edini, da sta brata dva dela ene celote. Vedno najdeta skupni jezik, ogromno bereta - Larry filozofske knjige, Andy znanstveno fantastiko.

Pri snemanju obeh nadaljevanj so se v filmski ekipi spet znašli mojstri, ki so ustvarjali že prvo Matrico: nadzornik vizualnih efektov, dobitnik oskarja John Gaeta, nadzornik specialnih efektov Steve Courtley, direktor fotografije Bill Pope, scenograf Owen Paterson, montažer, dobitnik oskarja Zach Staenberg, kostumografinja Kym Barrett, snemalec zvoka, dobitnik oskarja David Lee in koreograf, mojster borilnih veščin Yuen Wo Ping (Prežeči tiger, skriti zmaj).

Tehnologija

John Gaeta je imel nalogo uporabiti in v nekaterih primerih iznajti popolnoma novo tehnologijo vizualnih efektov, da bi nova filma osupnila gledalce prav tako kot pred leti Matrica. Gaetova prejšnja družba Manix je z Matrico osvojila oskarja za vizualne efekte, čeprav je bil s filmom Vojna zvezd - Grozeča prikazen v igri tudi velikan efektov Industrial Light and Magic. Za zahteve naslednjih dveh poglavij trilogije pa je bila družba Manix premajhna, zato je Gaeta ustanovil večjo, Esc, ki deluje v Alamedi, Kalifornija, v ogromnem hangarju, kjer ima nad oddelkom za pirotehniko svoje prostore tudi sam mojster.

Več kot 2500 posnetkov družbe Esc in še šestih družb za specialne efekte - mnoge so delali kar tri leta - bo zasenčilo 412 digitalnih posnetkov v Matrici. Nova tehnologija briše mejo med resničnim in tistim, kar je ustvaril računalnik. Vsaka podrobnost do zadnjega kodra las ni le približek - je popolna. Gaetova ekipa lahko ustvari karkoli - ljudi, avtomobile, prostore, vozila, kakršno koli okolje ali predmet. Tudi gledalci se bodo znašli v svetu, kjer ne bo mogoče zaznati razlike med tistim, kar je resnično, in tistim, kar ni.

Vplivi

V svetu Matrice je čutiti vplive različnih virov - predvsem stripov, japonskih animejev (npr. Ghost in the Shell Mamoruja Ošiija), kiberpank fikcije (npr. dela vizionarja Williama Gibsona) in azijskih kungfu filmov, v precejšnji meri pa tudi grške mitologije in Biblije.

Takoj po prvem filmu leta 1999 pa je tudi Matrica postala vir navdiha, tako za reklame kot za druge filme, ki se poslužujejo značilnih efektov, pri katerih se zdi, da se kamera vrti 360 stopinj okrog osrednje podobe. Uporabljali so jih pri borilni koreografiji v Charliejevih angelčkih ter jih parodirali v filmih Shrek in Film, da te kap. TV mreža Fox je uporabila to tehnologijo pri prenašanju tekem Superbowla 2002. Množično posnemanje je spodbudilo brata Wachowski, da sta se za drugi in tretji film potrudila ustvariti podobe, ki jih ne bo mogel nihče kopirati.

Leto Matrice

Jeseni leta 1999, ko je Matrica navdušila gledalce po vsem svetu, sta brata Wachowski že imela načrt za dve nadaljevanji, spletno stran www.thematrix.com in še za vrsto dodatnih projektov, s katerimi sta nameravala razširiti svet Matrice še na druge medije. Najprej sta načrtovala zbirko kratkih animiranih filmov, postavljenih v svet Matrice. Izid sta nameravala pospremiti z videoigro Enter the Matrix. Sama sta napisala scenarije za štiri od devetih animiranih filmov zbirke Animatrix, ki jo pričakujemo letos poleti na DVD formatu, ostalih pet pa sta osebno odobrila. Poslednji let Osirisa s fotorealistično računalniško animacijo ustvarjalcev animiranega filma Final Fantasy bo prišel najprej na filmska platna kot spremljevalec filma Brez povratka 2 (Final Destination 2). Druga renesansa, prvi in drugi del, v režiji Mahira Maede, pripoveduje zgodbo o prevladi strojev iz perspektive samih strojev. Dvodelna pustolovščina bo že pomladi na ogled na spletni strani www.theanimatrix.com.

Brata Wachowski sta napisala tudi 244-stranski scenarij za videoigro Enter the Matrix, za katero sta z isto filmsko ekipo in na istih prizoriščih kot filme posnela v celoti novo gradivo. Glavna junaka sta Niobe (Jada Pinkett Smith) in Duh (Anthony Wong), s katerima igralec podoživlja napetost filma, dih jemajočo akcijo, tek po stenah navzgor in mojstrske obrate v zraku - koreografijo Yuena Woja Pinga in njegove hongkonške ekipe kaskaderjev. Igralec lahko s pomočjo ukazov vstopi v Matrico, napreduje z junaki in razkriva skrivnosti igre. Shiny, družba, ki razvija to igro, jo opisuje kot način za globlje razumevanje sveta, v katerega nas popeljejo filmi.

Ob prepletanju filma in drugih medijev bo svet Matrice nedvomno pritegnil pozornost, ki si jo zasluži. Zato je leto 2003 leto Matrice.

Matrica Reloaded svetovna premiera 15. maja, v Sloveniji 22. maja 2003!

Več o Animatrici...