"V svojih delih se sprašujem, kaj je sploh realno. Bombardirajo nas z navideznimi realnostmi, ki jih izdelajo zelo izkušeni ljudje z uporabo visoko razvitih elektronskih mehanizmov. Ne skrbijo me njihovi nameni. Skrbi me njihova moč. Gre za osupljivo moč: moč ustvarjanja celih vesolj, kozmosov uma. Jaz to dobro vem. Tudi sam to počnem." -- Philip K. Dick, avtor novele "Paycheck" (1953)
O zgodbi
Michael Jennings je na begu pred preganjalci, a sploh ne ve zakaj. Jennings je svetovno znan tehnik, ki ga mogočne korporacije najamejo za posebne projekte na področju visoke tehnologije. Po vsakem od teh projektov, je Jennings pogodbeno vezan na strog pogoj, preden lahko prejme svoje bogato plačilo: njegov spomin od začetka projekta do sedanjosti bo izbrisan - in z njim vsi podatki o metodi izdelave specifičnih projektov.
Za najnovejši projekt, ki je trajal tri leta, pričakuje Jennings neverjetno plačilo v znesku najmanj 10.000.000 dolarjev. Toda ko je skrivnostnega projekta konec, je vse, kar zbegani Jennings dobi pred sabo navadna ovojnica s predmeti, ki mu ne pomenijo popolnoma nič. Uslužbenka v banki, kjer naj bi dvignil svoje plačilo, ga opozori, da je svoje plačilo sam preklical.
Jennings se seveda ne spomni ničesar, kar se je zgodilo v zadnjih treh letih in je popolnoma izgubljen. A sčasoma spozna, da so predmeti, ki jih ima v ovojnici, pravzaprav ključi do njegove preteklosti. S pomočjo lepe Rachel, sodelavke, ki jo je tri leta ljubil, se Jennings spusti v boj proti času, da bi sestavil posamezne drobce svoje preteklosti, in proti svojemu nekdanjemu delodajalcu, ki ga hoče ubiti.
Z originalno kombinacijo "futurizma" in "realizma" ustvarja Paycheck svet eksotične tehnologije, v katerem najdemo naprave za brisanje spomina, naprave, ki poustvarjajo vreme, in cigarete, ki ne spuščajo dima. Režiser John Woo spretno združi svoj značilni prefinjeni stil in dodelano, skoraj koreografsko akcijo z genialno vizijo sveta v prihodnosti, kakršno izraža znameniti pisatelj znanstvene fantastike Philip K. Dick. Gre za zelo "človeški" akcijski triler, ki izpostavi človekovo soočanje s samim sabo in spoznavanje samega sebe ter odkrivanje ljubezni.
Kot je ocenil glavni igralec Ben Affleck (dobitnik oskarja za scenarij filma Good Will Hunting), film ponuja številna zanimiva, predvsem etična, vprašanja: Kdaj človek pravzaprav pravilno izkoristi vse, kar mu ponuja življenje? Ali je res pomembno, da si zapomnimo vse malenkosti, ki jih doživimo? Če bi lahko imeli popoln nadzor nad svojo bodočnostjo, bi sploh še imelo smisel kar koli spreminjati?
O knjižni predlogi
Za svoj najnovejši film se je John Woo zgledoval po kratki zgodbi Philipa Dicka, enega najbolj priljubljenih in cenjenih avtorjev znanstvenofantastičnih zgodb. Woo tudi ni prvi, ki je pri njem dobil navdih. Potem ko je Dick leta 1982 umrl, se je njegova vizija sveta trdno zasidrala v svetovni kinematografiji, zlasti s svetovnimi uspešnicami, kot sta Total Recall in Minority Report, in z že legendarnim filmom Blade Runner.
S približno 30 romani in 100 kratkimi zgodbami je Dick revolucioniral žanr znanstvene fantastike in se uveljavil kot izjemen opazovalec in raziskovalec človekove podzavesti. Ravno Dickova analizira posledic manipuliranja s spominom in zlorabe tehnologije je v Johnu Wooju zbudila strastno željo, da bi "Paycheck" prenesel na veliko platno.
"Kot oboževalec Dickovih knjig sem bil najbolj navdušen nad provokativnimi moralnimi vprašanji, ki jih postavlja 'Paycheck'. Njegovi junaki so zelo človeški, realistični, ne pa nadčloveški kot v številnih znanstvenofantastičnih zgodbah," poudarja John Woo.
O likih
Michael Jennings ni nikakršen superjunak ali vohun. Je navaden računalničar, ki uporablja svoje znanje za obratno sestavljanje izdelkov, ki so že na trgu. Dejansko jih ponaredi, potem ko ugotovi, kako so bili sestavljeni, in podoben princip uporabi pri reševanju lastnih težav - moral bo "delati od konca nazaj, da bo lahko spoznal svojo preteklost," razlaga Ben Affleck, ki pravi, da je v delu z Woojem naravnost užival.
Na drugem koncu Jenningsove moralne dileme stoji mož, ki mu je ponudil najbolj mamljivo plačilo od vseh doslej: podjetnik, mogotec, in Jenningsov prijatelj iz časov gimnazije Jimmy Rethrick, ki ga igra Aaron Eckhart. Rethrick se je z leti pustil podkupiti od preobilnega denarja in neobvladljive vplivnosti in ambicije. Nekoč sta z Kennigsom želela rešiti svet, a zdaj je Rethrickov glavni cilj, da bi svet spremenil.
Gre za izrazito makiavelističen lik, ki vidi v novem izdelku svoje družbe dar za človeštvo, ki bo spremenil usodo sveta. To ni popolnoma zloben človek, kar je značilno za večino Woojevih protijunakov. Kot je pojasnil producent Terence Chang, je bil Eckhart odlična izbira za tako vlogo, saj je primerno karizmatičen in zna istočasno izraziti notranji boj človeka, ki je pokvarjen in ne more nazaj.
Pri opazovanju Jenningsovega ravnanja in odločanja je videti, kot da je Jennings otopel in pasivno sprejema, kar mu življenje ponuja - vse dokler ne sreča prikupne Rachel, ki jo igra Uma Thurman. Njen like je Woo namenoma izpostavil kot ključni katalizator za Jenningsovovim etičnim preobratom. Uma premore umirjeno inteligenco in hkrati močno telesnost, kar je odlična kombinacija za tako pomemben stranski lik, poudarja Woo.
Thurmanova je svoj lik označila kot ključnega spremljevalca v Jennigsovem potovanju spoznavanja samega sebe, saj je najmočnejši člen verige, ki ga lahko pripelje do njegove preteklosti. Čeprav sta že tri leta zaročena, Jennings - ki beži pred morilci in državnimi agenti, ki ga na podlagi dokazov, ki so jih zbrali, imajo za izdajalca - o tem ne ve več nič, saj so v Rethrickovi firmi izbrisali vse njegove spomine zadnjih treh let, in če želi najti svojo preteklost, mora najprej najti Rachel.
O produkciji
Akcijski prizori v Paychecku so bili za ustvarjalce pravi izziv, zlasti prizor, kjer Jennings in Rachel bežita pred zasledovalci na motorju, po prometnih cestah Vancouvra. Woojevi akcijski prizori so sicer že legendarni, mnogi se po njih pogosto zgledujejo. Večletni strokovnjak za orožje pri Woojevih filmih, Robert Galotti, je bil zadolžen za prizore streljanja, ki sodijo med najbolj napete - tako za publiko kot za snemalce in zasedbo, saj zahtevajo veliko mero zbranosti in seveda varnosti.
"Ljudje mislijo, da pištole, ki jih vidijo v filmih, niso pravo orožje, da so reprodukcije, a ni tako. Gre za pravo orožje, ki pa ga strokovnjaki nastavijo tako, da strelja slepe naboje. Toda deluje kot pravo orožje," poudarja Galotti.
Zanimivo je, da ob vsem tem, sam John Woo ni nikoli imel ali celo uporabljal orožja. "Večkrat sem ga povabil na strelišče, da bi izkusil streljanje v cilj, a čisto vsakič odkloni. Zaslovel je zaradi svojih akcijskih filmov in prizorov z orožjem, nima pa nikakršne želje, da bi se naučil streljati," pravi Galotti.
Za prikazovanje Jenningsovih spominov si je Woojev supervizor za vizualne efekte, Gregory McMurry, med drugim pomagal s sanjami. Med člani snemalne ekipe je izvedel notranjo študijo, da bi ocenil, kako se sanje (oziroma načini sanjanja) razlikujejo med sabo. "Mnogi celo sanjajo, kako sami sebe opazujejo, na nek način se razdvojijo" je ugotovil McMurry.
Zelo pogosto so spomini, ki jih imamo o svojih sanjah, prej vtisi kot zveste in natančne podobe, kakršne naj bi imeli v spanju, povzema McMurry in dodaja, da so zato v filmu uporabili tako eno kot drugo. Naše interpretacije sanj niso vedno pravilne, in prav tako se izkaže, da so prvi zaključki, ki jih potegne Jennings pri rekonstrukciji svoje preteklosti, prenagli in zavajajoči.
"Številne znanstvenofantastične zgodbe prikazujejo velike zamisli, kot na primer potovanje od enega planeta do drugega, a Dickove pripovedi so pogosto zgodbe o tem, kdo smo in kaj nas žene," poudarja McMurry, "Paycheck ni le zgodba o tem, kakšen vpliv lahko ima na nas poznavanje prihodnosti, ampak predvsem o tem, kako lahko mi sami, kot posamezniki, vplivamo na razvoj prihodnosti."
O igralcih
Ben Affleck (Michael Jennings) je eden mlajših hollywoodskih igralcev in piscev. Z Mattom Damonom si deli oskarja za scenarij filma Good Will Hunting (1997), v katerem je ob Damonu odigral eno glavnih vlog. Film je bil za oskarja nominiran kar v devetih kategorijah. Nazadnje je nastopil v Gigli z Jennifer Lopez in Daredevil ob Colinu Farrellu.
Zaslovel je leta 1997, ko se je ob Joeyju Laurenu Adamsu pojavil v glavni vlogi v komediji Chasing Army, ob Jeremyju Daviesu pa v Going All the Way, filmski priredbi knjižne uspešnice Dana Wakefielda. Oba filma sta bila premierno prikazana na filmskem festivalu Sundance. V naslednjih letih je z Bruceom Willisom in Michaelom Bayjem igral v hitu Armageddon, s Sandro Bullock v romantični komediji Forces of Nature, nastopil pa je tudi v filmih Dogma Kevina Smitha, 200 Cigarettes, Mall Rats, Cruz, Dazed and Confused, School Ties, Shakespeare in Love, Boiler Room, Reindeer Games, Bounce, Pearl Harbour in The Sum of All Fears.
Affleck se je uveljavil tudi kot scenarist. Napisal je scenarij za komedijo Balling the Jack po istoimenski noveli Franka Baldwina in v njej odigral eno od glavnih vlog. Pred nedavnim je z Mattom Damonom, Chrisom Mooreom in Seanom Baileyjem ustanovil podjetje LivePlanet Inc. Njihov prvi projekt Project Greenlight so prikazali na HBO, požel je sanjske kritike, govori pa o zakulisnih težavah novinca, ki preko medmrežnega natečaja dobi priložnost posneti svoj filmski prvenec. Affleck in Bailey sta sodelovala pri nastajanju scenarija pilota za interaktivno dramo Push, Nevada, ki so je pred nedavnim prikazali na ABC. Naročili so pet nadaljnjih scenarijev.
Aaron Eckhart (Jimmy Rethrick) je pozornost občinstva in kritikov po vsem svetu zbudil z vlogo v filmu Erin Brokovich. Nedavno je nastopil z Gwyneth Paltrow v filmu Possession v režiji Neila LaBouta, s katerim je sodeloval že v filmih In the Company of Men, Your Friends & Neighbors in Nurse Betty. Poleg tega se je izkazal v filmih The Pledge, Any Given Sunday, The Core in Molly.
Njegova zadnja glavna vloga je bila v filmu The Missing, kjer ob njem igrata Tommy Lee Jones in Cate Blanchett, kmalu pa ga bomo videli v Suspect Zero ob legendarnem Benu Kingsleyu.
Uma Thurman (Rachel Porter) je hčerka psihologinje in univerzitetnega profesorja. Odraščala je v Amherstu v Massachusettsu in v Woodstocku v New Yorku. Pri petnajstih sta jo odkrila dva newyorška agenta. Pri šestnajstih se je vpisala na Professional Children's School v New Yorku in se posvetila igralstvu.
Med najpomembnejše filme, v katerih je nastopala, spadajo: Johnny Be Good, The Adventures of Baron Munchausen, Dangerous Liaisons, Henry & June, Mad Dog and Glory, Even Cowgirls Get the Blues, A Month by the Lake, The Truth about Cats and Dogs, Batman & Robin, Gattaca, Les Miserables, The Avengers, Sweet And Lowdown, Vatel, The Golden Bowl, Tape, med vloge, ki so jo morda najbolj zaznamovale pa sodi črnolasa Mia Wallace v sodobno klasičnem Pulp Fiction Quentina Tarantina. Z njim je posnela tudi film Kill Bil Vol. 1, ki je trenutno na sporedu pri nas. Bila je producentka in glavna igralka televizijskega filma Hysterical Blindness v režiji Mire Nair. Vloga ji je leta 2000 prinesla zlati globus.
Režija
John Woo (1946) je svojo kariero začel v Hong Kongu, kjer je posnel skoraj 30 celovečercev, predvsem komedij. Sredi osemdesetih let je zaslovel s serijo odličnih gangsterskih filmov. Njegov prvi hollywoodski film je bil Hard Target (1993), v katerem je glavno vlogo odigral Jean-Claude Van Damme. Leta 1994 je s Terencem Changom ustanovil produkcijsko hišo WCG Entertainment, v sklopi katere je ustvaril filme Broken Arrow z Johnom Travolto in Face Off s Travolto in Nocholasem Cagem. Predvsem slednji je bil za režiserja pomemben mejnik, saj je bil priljubljen pri občinstvu in pri kritikih.
Naslednji film, ki ga je Woo posnel, je bila uspešnica Mission: Impossible 2 s Tomom Cruisem. Med enim celovečercem in drugim je Woo posnel nekaj reklam za televizijo, leta 2000 pa se je s Changom spustil v ambiciozen projekt in ustanovil hišo Lion Rock Productions, v sklopu katere je posnel film o drugi svetovni vojni Windtalkers ter produciral film Bulletproof Monk.
Tvoj komentar
Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z .
S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.
Film je dokaj uredu ni pa kej extra zanimiv!Vsaj men ni bil.