Kolosej

Zbornica

znanstveno fantastični, triler
Na sporedu od: 28.10.1999, Kolosej Ljubljana
1h 44min / 104min
Scenarij: Kevin Williamson

Vsebina

Kot v večini današnjih šol je tudi gimnazija Herrington že videla boljše čase. Njeni zidovi so umazani, učbeniki preživeti in učitelji izživeti. Ni denarja za ekskurzije, za nove računalnike ali za dramski oddelek. Pa vendar se njeni razpadajoči hodniki tresejo pod koraki tistih, ki predstavljajo prihodnost Amerike - samotarji, voditelji, boemi, piflarji, geniji in šaljivci.
Tako kot najstniki po vsem svetu se tudi dijaki gimnazije Herrington mučijo s svojimi starši, ki jih ne razumejo, zavrtimi učitelji in hormoni, ki nikoli ne mirujejo.
Poleg vseh problemov pa jih čaka še ena preizkušnja. Znajdejo se na pragu grozljivega odkritja, ki bo potrdilo njihove najmračnejše slutnje, da so njihovi učitelji resnično z drugega planeta.
Pri filmu Zbornica, znanstveno fantastičnem trilerju, ki združuje najstništvo z moderno komedijo in specialnimi efekti, sta združila moči režiser Robert Rodriguez in scenarist Kevin Williamson. Prvi je znan predvsem po režiji nizko proračunskih in zato še toliko bolj uspešnih akcijskih filmih (El Mariachi, Desperado, From Dusk Til Dawn), drugi pa se je proslavil s scenarijema za kultni najstniški grozljivki Krik in Krik 2.
Prav režiser in scenarist, skupaj z nekaterimi mladimi, priznanimi ali šele vzhajajočimi zvezdami, naj med njimi omenimo Elijaha Wooda (Deep Impact), Famke Janssen (Rounders) in Salmo Hayek (Desperado), so pomembni aduti filma. Tako kot oba Krika tudi Zbornica cilja predvsem na najstniško publiko, ki se bo z lahkoto poistovetila s težavami, ki jih v šoli doživljajo glavni junaki. Le kateremu mlademu učencu se kdaj pa kdaj ne zazdi, da so njegovi učitelji vse prej kot "normalni" ljudje. Glede na pričakovano občinstvo tudi ni čudno, da so za glavno glasbeno temo filma izbrali prav skladbo legendarnih Pink Floydov - Another Brick In The Wall.

Produkcija

To, kar je s filmom Krik naredil zvrsti grozljivk, je želel scenarist Williamson z Zbornico ponoviti pri zvrsti znanstveno fantastičnega trilerja. Kot sam pravi, želi podoben način napasti prav vsak žanr. "To je moj življenjski cilj!" se pošali. Ob Williamsovem scenariju in z eksplozivno vizualno govorico in energijo, ki je značilna za režiserja Roberta Rodrigueza, je uspelo temu paru edinstvenih kinematografskih umov s filmom Zbornica ponovno oživiti znanstveno fantastični triler. Kot pravi Williamson je film od samega začetka predstavljal timsko delo. Ko je Williams naredil prvi osnutek scenarija, se je Rodriguez lotil režije. Williamson se spominja, da mu je prav Rodriguezovo znanje o filmskih nezemljanih omogočilo skonstruirati nekakšno "znanost o nezemljanih". "Z Rodriguezovo pomočjo sem se želel z Zbornico pokloniti enemu od mojih najljubših filmov - Invasion of the Body Snatchers. Nekaj je v temi spopada med uniformiranostjo in individualnostjo, kar je brezčasno. Zakaj torej ne bi poskušali prenesti McCarthyjevo temo v gimnazijo sredi devetdesetih let?" se sprašuje scenarist.
Williamson je za znanstveno fantastične sladokusce pripravil veliko dobrega. Tako je v zgodbi nekaj iz filma The Thing, pa Forbidden Planet in filma The Puppet Masters. "Toda tudi če niste pristaš znanstvene fantastike, boste uživali v filmu. Podobno kot pri Kriku, kjer vam kot otroku ni bilo potrebno gledati vseh teh grozljivk Enostavno se lahko zanesete na to, da jih je gledal scenarist." zagotavlja Williamson Rodriguez si je že dolgo želel delati z Williamsonom, še posebej, ko je videl Krik.
"Rad imam žanrske filme in še posebej način, kako jih dela Kevin. Gre za nov pristop k znanstveno fantastičnem trilerju, obogatenim z njegovim smislom za humor." Začetna scena v filmu je v trenutku pritegnila Rodrigueza. "Je kot majhen film pred začetno špico z napisi. Vsi moji filmi imajo takšno uvodno sceno, podobno kot filmi o Jamesu Bondu. V filmu From Dusk Till Dawn je to devet minutna scena v trgovini. V Desperadu je to scena v baru. Kevinova uvodna scena je super. Tako dobro je učinkovala na papirju, da je lahko na platnu z živimi igralci samo še boljša."
Postaviti zgodbo v okolje resnične grozljivke - v gimnazijo, je pomenilo dodatni čar za Rodrigueza: "Spomine na srednjo šolo najraje potlačimo, ker so tako grozni. Večina filmov jih predstavlja kot nekaj glamuroznega, v resnici pa gre za mučenje. Takšne spomine sem uporabil v zgodbi." In nadaljuje: "Večina otrok se v šoli ne počuti ravno najbolje v lastni koži, ko šele dobro spoznavajo, kdo v resnici so. Gre za prava čustva nemoči in brezupa, skupaj s podivjanimi hormoni in fizičnimi spremembami. V tistem času se prenehaš identificirati z lastnimi starši, ki ti zato ne morejo pomagati - ali pa misliš, da ti ne morejo. To je lahko zelo osamljen čas. Zgodba je kot paranoična nočna mora, v kateri ne moreš biti nikoli zagotovo prepričan, da ne bo tvoj današnji prijatelj jutrišnji smrtni sovražnik. Konec koncev bi bil že film, katerega dogajanje je zgolj postavljeno na gimnazijo, zelo strašen film."
Pri izbiri igralcev je Rodriguez za vloge učencev poiskal nove obraze, medtem ko je vloge učiteljev zaupal preizkušenim profesionalcem. "Od začetka je Rodriguez želel neznane igralce za vloge učencev," pravi producentka Elizabeth Avellan, ki dela z Rodriguezom od leta 1991 in je z njim tudi poročena. "Zelo osvežujoče je videti mlade ljudi, ki so tako pametni in načitani. To niso zgolj lepi obrazi. Jordana Brewster je stara komaj sedemnajst let, pa je vendar tako samozavestna in profesionalna. Resnično sem bila prijetno presenečena, kako so bili pripravljeni na svoje vloge. Vsi so bili še pred kratkim sami na gimnazijah, tako da so dobro vedeli, kakšno je tam resnično življenje."
Rodriguez je pri svojem delu že večkrat dokazal, da ima oko za nove, mlade talente, Tako je za glavna igralca v filmu Roadracers (1994) izbral Davida Arquetta in Salmo Hayek, ki nastopa tudi v Zbornici. "Nekateri menijo, da te mladi igralci pri delu predvsem ovirajo in s tem upočasnijo. Toda v njih in njihovem delu je toliko svežine, ki se prenese na celotno ekipo.
Zato pa delo z izkušenimi igralci prinaša druge vrste zadovoljstvo, ki ga znaš ceniti šele, ko si delal z ljudmi, ki ne vedo, kako daleč lahko gredo in kaj naj počnejo s prizorom, v katerem igrajo," zagotavlja Rodriguez, ko pojasnjuje svojo izbiro igralcev, ki so nastopili v vlogi učiteljev.
Večino od 52 snemalnih dni je ekipa filma preživela v Austinu, Texax in na nekaterih lokacijah dveh sosednjih mest, Lockhart in San Marcos. Produkcija je vključevala tudi nočna snemanja, ki so se znala zavleči na celo noč. Ob zavijajočem vetru in kot črnilo temnim nebom, so bile noči resnično strašljive. Še posebej v leseni teksaški šoli, ki je predstavljala Herrington High pri zunanjih in tudi nekaterih notranjih posnetkih. Celo primestna Lockhard High, kjer je bila posneta nogometna scena, je prevzela skrivnostni videz ob z meglo ovitimi šolskimi avtobusi in kot ptiči velikimi insekti. "Ljubim noči," pravi Rodriguez "In vsakdo, s katerim delam, na koncu postane ponočnjak" Kot ponavadi je večino dela Rodriguez opravil kar sam. Poleg režije je opravljal kamero in naredil končno montažo filma. Čeprav se to sliši kot zelo težaško delo je to način, na katerega rad dela. "Vem, da to ni v navadi," priznava Rodriguez. "Toda dejstvo, da sam delam montažo, spremeni način, na katerega načrtujem snemanje. Enostavno se držim tistega, kar mi ustreza. Nekje sem nekoč prebral, da je edina prava tehnika tista, ki so jo sam izumil. In to še posebej velja zame."
Nekatere člane ekipe je takšen način dela režiserja zelo zabaval. Elijah Wood se spominja: "Domov je nosil delčke tistega, kar smo posneli, jih med vikendom zmontiral in nam jih nato vrtel. Bilo je resnično zanimivo gledati dele filma, medtem ko smo še snemali. "
Rodriguez razlaga svojo tehniko rokovanja s kamero: "Večinoma zelo rad snemam obraze od blizu in jim tako pustim, da prevladajo na platnu. Ko sem začenjal, sem na ta način zakril pomanjkljivosti scenografije. Posnetke na tem filmu sem razširil, tako da lahko začutite okolje in atmosfero v njem - in vse delo, ki ga je v sceno vložila ekipa scenografov. Toda po nekaj posnetkih sem že nazaj na obrazih, kjer je samo tam pravo dogajanje. Hočem biti znotraj akcije in ne zunaj nje."
Pomembna gonilna sila vseh Rodriguezovih filmov je glasba in tudi Zbornica je podprta z veliko odlične glasbe. "Moj cilj je, da imam glasbo, ki ponazarja vse glavne like, kot nekakšen osebni sountrack, ki igra v njihovih glavah. Kaj boste slišali je odvisno od tega, kdo bo osrednji lik dogajanja." CD z glasbo iz filma Zbornica prinaša, poleg številnih drugih dobrih skladb, novo verzijo znane Another Brick in the Wall, ki so jo izvajali še bolj slavni Pink Floydi, tokrat v izvedbi Class of 99.

Pred kamero

Jordana Brewster ( Delilah)
Kot vodja navijačic in urednica šolskega glasila, Delilah vedno primanjkuje časa. Konec koncev je dekle samo tako dobro, kot so dobri njeni prijatelji in sodelavci. "Srečala sem kar nekaj deklet, ki so rade izbrale določene ljudi, da so nato manipulirale z njimi," pravi Jordana Brewster o svojem liku. Zbornica je njej prvi film. Tri leta je preživela na snemanju nanizanke As the World Turns kot Nikki Munson. Čeprav jo je TV Guide označil kot "najlepšo dekle današnjega časa" se ne zanaša samo na svoj videz. Tako se je vpisala na univerzo Yale. Rojena v Braziliji je mladost preživela v Londonu, nato pa se je z družino preselila v New York.

Josh Hartnett (Zeke)
Igra inteligentnega in hladnokrvnega Zeka, ki prtljažnik svojega avtomobila spremeni v priročno trgovino s cvetočim poslovanjem. Pri svojih devetnajstih letih je prepričan, da je videl vse. Revež ne ve, kaj ga čaka!
Harnett je prvič nastopil v filmu Halloween: H20, kjer je igral Johna, sina Laurie Strode (Jamie Lee Curtis). Po končanem snemanju filma Zbornica se je pridružil ekipi režiserke Sophie Coppola pri snemanju njenega prvenca Virgin Suicides.

Salma Hayek (Nurse Harper)
"To je moj peti film z Robertom Rodriguezom in vsakič je boljši. Vem, kaj hoče od mene in na kakšen način želi narediti stvari - lahko berem njegove misli!" Njuno sodelovanje se je začelo s filmom Roadracers, ki jo je vodil k glavni vlogi ob Antoniu Banderasu v filmu Desperado. Sledila sta filma From Dusk Till Dawn in Four Room. Poleg vloge v filmu Zbornica bo nastopila še v filmu Wild Wild West in Dogma.
Preden je pred petimi leti nadaljevala svojo kariero v ZDA, je bila Hayek uspešna igralka v Mehiki, kjer je igrala v seriji "Teresa". V tem času še ni znala besedice angleščine. V svojem sledečem filmu Frida bo zaigrala v Mehiki rojeno umetnico in kulturno ikono Frido Kahlo.

Famke Janssen (gospodična Burke)
Mlada gospodična Burke ljubi predmet, ki ga uči - angleščino, študenti in njeni kolegi pa so povsem druga zgodba. Kot pravi Famke Janssen: "Ne more navezati stikov v zbornici in študentje ji presedajo"
Janssen lahko (ob kopici drugih zvenečih imenih) v slovenskih kino dvoranah trenutno gledamo v komični drami Woddyja Allena Celebrity. Skupaj z Mattom Damonom in Edwardom Nortonom je nastopila v pokeraškem filmu Rounders.
Nastopila je v filmu o Jamesu Bondu GoldenEye, pa v City Of Industry, Gingerbread Man, Deep Rising, Lord of Illusions in Fathers and Sons.

Robert Patrick (trener Willis)
Robert Patrick je tudi sam preizkusil življenje gimnazijskih športnikov in o tem pravi: "Deležni ste vse pozornosti. Vse mesto vas pride gledat na petkovo večerno tekmo. Vedno ste zvezda šolskega časopisa. In vaše dekle je vodilna navijačica."
V lanskem letu smo ga lahko gledali v policijski drami Copland. Nepozaben je bil kot glavni nasprotnik Arnolda Schwarzeneggerja v drugem delu filma Terminator: The Judgement Day. Nastopil je filmih Fire in the Sky, Die Hard 2, Wayne"s World in drugih.

Za kamero

Robert Rodriguez - režija, montaža
Zbornica je njegov šesti film in prvi po pogodbi z Miramaxom, ki vključuje pet filmov. Leta 1991, ko je bil študent na univerzi v teksaškem Austinu, se je odločil, da bo posnel svoj prvi film. Napisal je scenarij in se lotil režije. Tako je leta 1993 nastal film El Mariachi, ki ga je Rodriguez režiral, posnel, zmontiral in zvočno obdelal. Vse skupaj je stalo 7.000 $. Povsem po naključju je za film izvedela Columbia Pictures, ki je prevzela njegovo distribucijo in z Rodriguezom podpisala dvoletno pogodbo. Film je bil prikazan na festivalu Sundance, kjer je bil kot najboljši film nagrajen z nagrado občinstva. Postal je najcenejši film, ki ga je v distribucijo prevzel kateri od velikih studiov in prvi ameriški film v španščini.
Čeprav je bil to odličen dosežek za triindvajsetletnega Rodrigueza, pa to ni bil njegov prvi filmski poskus. Kot tretji od desetih otrok je svoje številne brate in sestre kar nekajkrat uporabil za igralce v svojih domačih filmih. Tako njegove tri sestre nastopajo tudi v 16 minutnem filmu Bedhead.
Po uspehu filma El Mariachi so sledili Roadracers, Desperado, The Misbehavers in Four Rooms. Skupaj z Quentinom Tarantinom je posnel šokantni From Dusk Till Dawn. Sledi njegovo nadaljevanje.

Kevin Williamson - scenarij
Po uspehu prvega in drugega Krika, se je že zaobljubil k izdelavi scenarija za tretje nadaljevanje. Ekskluzivna pogodba z Miramaxom mu nalaga obilico dela tudi v prihodnosti.
Letos se bo predstavil s svojim režiserskim prvencem Killing Mrs.Tingle, po novem Teaching Mrs. Tingle, za male ekrane pa pripravlja eno urno dramo o Los Angelesu v začetku stoletja.
Po noveli Loisa Duncana je priredil provokativno dramo, ki govori o manjšem obalnem mestecu in bo svojo premiero doživela še letos.

Elizabeth Avellan - Producent

Enrique Chediak - Direktor fotografije

Michael T. Boyd - Kostumografija

Marco Beltrami - Glasba

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Bodi prvi in napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.