Kolosej
Film distribucije Fivia

Tsotsi

drama
Dobitnik oskarja 2006 za tuji film
Na sporedu od: 15.6.2006, Kolosej Ljubljana
1h 34min / 94min
Leto: 2005
Scenarij: Gavin Hood po romanu Athola Fugarda
Režija: Gavin Hood
Neusmiljeni mladi vodja zločinske tolpe v južnoafriškem Johannesburgu se je prisiljen soočiti s posledicami svojih nepremišljenih dejanj. Na begu pred nasilnimi prijatelji in slabimi spomini iz preteklosti ugrabi avto, v katerem je dojenček. Ker ga ne želi pustiti umreti, ga vzame s sabo in skuša zanj skrbeti, ob čemer počasi spoznava, da tudi v njem tiči nekaj dobrega. Film je prejel oskarja za najboljši tujejezični film.

Kratka vsebina

Film spremlja šest dni v življenju mladega vodje tolpe, ki se odloči ukrasti avto neke ženske z dojenčkom na zadnjem sedežu. 19-letni Tsotsi (Presley Chweneyagae) - njegov vzdevek pomeni v slengu nasilnež ali gangster - je potlačil vse spomine, celo svoje pravo ime. Osirotel je že kot majhen otrok in odrasel na najbolj surov način. Potisnjen na rob družbe je otrdel, je brez kakršnih koli čustev do drugih. Pri ravnanju ga vodijo le trenutni vzgibi in nagoni. Brez imena, brez preteklosti in načrtov za prihodnost živi za zdaj, za svojo jezo. Odrinjen na rob družbe se druži z drugimi odpadniki: faliranim učiteljem (Mothusi Magano), hladnokrvnim morilcem Mesarjem (Zenzo Ngqobe) in rahlo omejenim Aapom (Kenneth Nkosi).

TSOTSI režiserja Gavina Hooda je odličen prikaz življenja v johannesburških predmestnih getih in zgodba o upanju in zmagi ljubezni nad jezo. Posneli so ga po literarni predlogi priznanega pisatelja in dramatika Athola Fugarda.

Film je bil prikazan na mnogih mednarodnih filmskih festivalih, med drugim v Torontu, Edinburghu, Portlandu in Bagkoku. Prejel je oskarja za najboljši tujejezični film in People's Choice Award ter bil nominiran za zlati globus in bafto (najboljši tujejezični film), za nagrado Carla Foremana, zlato žabo in Screen International Award.

O režiserju

Gavin Hood je po diplomi iz prava v Južni Afriki nekaj časa delal kot igralec. Kmalu se je preselil v Združene države in na kalifornijski univerzi v Los Angelesu začel študirati pisanje scenarijev in režijo. Leta 1993 je za svoj scenaristični prvenec A Reasonable Man prejel Diane Thomas Screenwriting Award. Scenarij je navdihnil primer ritualnega obreda. V žiriji so bili Steven Spielberg, Michael Douglas in Kathleen Kennedy.

Po končanem študiju se je Gavin Hood vrnil v Južno Afriko, kjer je režiral (in zanje pisal tudi scenarije) izobraževalne oddaje o AIDS-u za ministrstvo za zdravje. Za svoje delo je prejel nagrado Artes (južnoafriška različica emmyja) in zanjo bil tudi nominiran.

Leta 1998 je posnel kratkometražni prvenec, 22-minutni The Storekeeper. Na mednarodnih festivalih je zanj prejel 13 nagrad, med drugim tudi veliko nagrado žirije na melbournskem filmskem festivalu in se uvrstil v predizbor za oskarja.

The Storekeeper je odprl vrata nizkoproračunskemu celovečercu A Reasonable Man, za katerega je napisal scenarij, ga režiral, koproduciral in v njem tudi zaigral ob boku z oskarjevim nominirancem sirom Nigelom Hawthornom. Film je na afriških filmskih nagradah leta 2001 prejel nagrado za najboljšega igralca, za najboljši scenarij in za najboljšega režiserja. Leto poprej je Variety na filmskem festivalu v Sundanceu uvrstil Gavina Hooda med deset najobetavnejših režiserjev.

Leta 2001 so ga najeli, da bi predelal in režiral epsko mladinsko zgodbo, ki se odvija v Afriki, posneto po romanu V puščavi in goščavi poljskega nobelovca Henryka Sienkiewicza. Čeprav je bilo dogajanje filma postavljeno v Afriko, kjer je Gavin Hood odraščal, pa je moral biti posnet v poljščini. Hood je priložnost, da bo snemal s super 35 mm kamero, zagrabil z obema rokama, in moči združil s poljskim prevajalcem. Film je postal eden najdonosnejših na Poljskem in je na čikaškem mednarodnem festivalu mladinskih filmov leta 2002 prejel nagrado za najboljši film.

Leta 2003 mu je producent Peter Fudakowski ponudil pisanje scenarija po romanu Tsotsi najbolj priznanega južnoafriškega dramatika Athola Fugarda. Film so v celoti posneli v Južni Afriki v drugi polovici leta 2004. Leto pozneje je bil izbran za uradni tekmovalni program v Torontu in Edinburghu.

O igralcih

Presley Chweneyagae (Tsotsi) ni šolan igralec. Pred glavno vlogo v Tsotsiju je igral v šolskem in občinskem dramskem krožku. Za North West Arts (zdaj Mmabana Arts Foundation) je igral v številnih produkcijah, med drugim v Senu kresne noči in Kartah na umetniškem festivalu v Grahamstownu. Na televiziji se je prvič pojavil leta 2000 v Orlandu. Tsotsi je njegov prvi celovečerec.

Terry Pheto (Miriam) je študirala dramo in opravila specializacijo iz improvizacije. Zaigrala je v dramah Amasiko in Park to Dawn na umetniškem festivalu v Grahamstownu in mnogih drugih. Trenutno sodeluje pri gledaliških delavnicah. Tsotsi je njen prvi celovečerec.

Kenneth Nkosi (Aap) je prvič stopil na odrske deske v občinskem domu. Leta 1993 se je vpisal v Market Theatre Laboratory v Johannesburgu. Debitiral je dve leti pozneje s komedijo Afrodizzia v johannesburškem Civic Theatru. Z njim in z The Market Theatre je sodeloval pri mnogih produkcijah. Na televiziji je nastopal v izjemno gledani telenoveli Isidingo, pojavil pa se je tudi v Saints, Sinners and Settlers in The Toasty Show. Zaigral je tudi v filmu Fela's TV.

Mothusi Magano (Boston) je začel igrati že pri petih letih, in sicer v pantomimi A Dragon for Dinner. Pozneje se je vpisal na šolo dramskih umetnosti in je igral v Deklici in smrt (kot Gerardo Escobar) in Mali prodajalni groze (kot Audrey Dve). Leta 2003 je igral Harryja Limea v Tretjem človeku. Kmalu ga je opazil agent Moonyeenn Lee. Od takrat se je pojavil v filmih Gums and Noses in Hotelu Ruanda.

Zenzo Ngqobe (Mesar) je začel igrati pri Mmabana Arts Foundation in se pojavil v številnih dramah in nastopal na več festivalih, med drugim tudi v Kralju Learu in Kartah. Po srednji šoli se je preselil v Pretorijo, kjer je obiskoval različne delavnice in sodeloval z južnoafriškim državnim gledališčem pri Hamletu in Juliju Cezarju.

Komentarji

30.5. 2006 ob 11:07

Film je res vredn ogleda. Svaka čast.

— Romc
18.6. 2006 ob 23:55

Tsotsi me je razočaral. Od tujega filma, ki je nagrajen z oskarjem, pričakujem odločno več.

— krjavl
30.6. 2006 ob 18:11 zvezdica

Film, ki je več kot realen. Res, da je zgodba že videna(nekaj podobnega v filmu Božje mesto), kar pa ne odstrani dejstva, da se le te dogaja izven filmskega traku. Da ima lahko tudi razbojnik čustva, saj so le ti nesrečne žrtve bednih razmer. In misel: Dobrodošli na zemlji.

— Seba
5.7. 2006 ob 0:42 zvezdica

jaz pa mislim da je film zasluženo dobil oskarja. je poln resničnosti in prizorov, ob katerih človek ne more ostati ne prizadet, še posebaj ob misli, da se takšne stvari res dogajajo na tem svetu. ob gledanju se zavemo, da danes še zmerom obstajajo resni družbeni problemi. film je definitivno vreden ogleda.

— Star
9.12. 2006 ob 10:15 zvezdica

film je ful dobro narjen. zgodba, ki se te resnično dotakne in ob kateri lahko sočustvuješ z liki v filmu; zgodba, ki ti pokaže razmere, ki dejansko obstajajo pred katerimi si nevede/nalašč zatiskamo oči ter dogodke, ki se dogajajo. vreden ogleda.

— /me
20.1. 2007 ob 23:25

Ganljivo,pretresljiv o,fenomenalno..

— roska79

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.