Kolosej
Film distribucije Continental Film

Špangleščina

romantična drama
Komedija z lastnim jezikom.
Na sporedu od: 24.3.2005, Kolosej Ljubljana
2h 10min / 130min
Leto: 2004
Država: ZDA
Scenarij: James L. Brooks
Režija: James L. Brooks
Ko vse kaže, da se je družina Clasky povsem izgubila in da ji vse bolj grozi razpad, se k njim skupaj s hčerko kot hišna pomočnica priseli Flor. Čeprav Mehičanka Flor ne zna niti besedice angleščine in ji mora pomagati hči, za družino ostaja edino upanje, ki jih še lahko spravi k zdravi pameti.

Zgodba

Lepa Mehičanka Flor (Paz Vega) postane gospodinja premožne družine Clasky, ki ima kupico težav. Rezultat je duhovita študija o trku kultur in vrednot ter osvežujoče odkrit vpogled v tako življenje spremijajoče obveznosti kot so poroka, starševstvo in predanost družini.

V dobesednem pomenu je špangleščina hibrid španščine in angleščine, dialekt, ki ga govori skoraj štirideset milijonov ljudi latinskega porekla, ki živijo v ZDA. Izraz iz naslova nove komedije Jamesa L. Brooksa pomeni mešanje dve zelo različnih kultur, ki pogosto živita pod isto streho. Kot pravi Brooks: "Med tema kulturama je izjemno veliko neverjetnih razlik in ta film pripoveduje o njunem srečanju in tem, da do stika včasih sploh ne more priti. Stik se lahko zgodi na točki, kjer se snideta John in Flor, in to je vzgoja njunih otrok. Oba se strinjata, da imajo otroci v njunih življenjih glavno vlogo."

Na začetku filma ima Flor bore malo denarja in pičlo število opcij kot mati samohranilka ljubljene šestletne hčerkice Cristine. Brooks razloži: "Flor se počuti krivo, ker se je poročila z moškim, ki ni zmogel biti dober roditelj, in zakoplje vse svoje potrebe mlade ženske in se preda otroku. Ta predanost ni ne žrtvovanje ne mučeništvo, ampak zanjo najbolj naravna stvar na svetu."

Iščoč boljše življenje za hčerko, zbeži iz Mehike in se nastani v latinski skupnosti v Los Angelesu, ki je nikoli ne zapusti. Dejansko ostane zakoreninjena v svetu in jeziku, ki sta ji znana, in stikov z ameriško kulturo nima, dokler ne dobi službe pri Claskyjevih. Kot pravi pripovedovalka (Christina, šest let po tistem, ko se film konča): "Po vsem tem času v Ameriki je končno vstopila na tuja tla."

John in Deborah Clasky (Adam Sandler in Téa Leoni) imata težave v zakonu. John je ljubeč, potrpežljiv in umirjen. Je glavni kuhar in lastnik vse bolj priljubljene restavracije. Deborah je pred kratkim izgubila službo in se je znašla v krizi identitete. Kariera ji je omogočila kanalizirati nekaj njene nervozne energije. Brez tega ventila pa njena negotovost ogroža stabilnost družine. Kot poudarja Brooks: "Deborah preživlja res veliko krizo zgodnjih srednjih let (je v poznih tridesetih), kar vpliva na vse okrog nje."

Dobronamerna, a zelo napeta in nezavedno trčena, se Deborah ves čas trudi, da bi potrdila svojo vrednost, vendar se ji to ves čas izmika. Njena dva otroka, Bernice in Georgie (Sarah Steele in Ian Hyland), sta žrtvi njene idealizirane predstave o tem, kakšna naj bi bila. Deborahina mati Evelyn (Cloris Leachman) se boleče zaveda hčerkinega notranjega kaosa in njegovih posledic - a njena svarila naletijo na gluha ušesa. Evelyn je bila včasih dokaj uspešna jazz pevka, ki se spopada s trenutnim položajem: živi v hiši med nenehnim neodobravanjem lastne hčerke, saj je predana in prikupna pijanka. "Na določeni točki prav Evelyn sprevidi, kaj se bo zgodilo," pravi Brooks. "Posveti se ji prej kot ostalim protagonistom. Med drugim reče Flor: Rada te imam. Rada imam nas. In to me ubija."

Flor se zdi Deborahino sicer dobronamerno, a zbegano obnašanje čudno in ga težko prenaša. Neznanje angleščine ji pride čisto prav, da zgolj tiho opazuje obnašanje svoje delodajalke iz varne distance. "Zasebnost in dostojanstvo sta za Flor ena in isti stvar," razlaga Brooks. "Svojega življenja Clanskyjevim ne razkriva. Niti tega jim ne pove, da ima hčerko, dokler ni v to prisiljena."

A neizogibno se Flor zaplete v življenje družinskih članov. V ne tako pretanjenem poskusu spodbuditi Bernice k hujšanju, Deborah hčerki kupi za eno številko manjša oblačila. Bernice je obupana. Flor tako spusti ščit in priskoči Bernice na pomoč. Popravi ji oblačila, da se ji prilegajo, s tem pa prestopi obrambno črto, ki jo je sama zarisala.

Ravno v tistem času ugledni časopis oceni Johnovo restavracijo s štirimi zvezdicami in ga označi za najboljšega kuharja v Ameriki. John to sprejme z mešanimi občutki, saj je svojčas delal v newyorški restavraciji, ki je prav tako dobila štiri zvezdice in kot pravi: "To je stlakovalo pot med butalce. Spremenili so se celo naglasi ljudi." Prepričan je, da bi bile tri zvedice in tričetrt ravno pravšnje: "Dovolj spoštovanja ti ohranjajo, da dobri ljudje še delajo zate. Posel je dober, ne pa nor. Si tik pod radarjem, kjer se brigaš zase. To je dobro življenje."

Claskyjevi v Malibuju čez poletje najamejo hišo ob morju, do katere ne vozi avtobus. Deborah predvideva, da se bo Flor za tisti čas preselila k njim. Flor to odkloni in takrat prvič razkrije, da ima hčerko. Deborah ji predlaga, da lahko obe živita pri njih. Če se ne preseli, bo ob službo. Flor se tako ukloni njeni želji.

Deborah je takoj navdušena nad Cristino in deklico vzame pod svoje okrilje. Kot pripomni Brooks: "Cristina je zlato dete. Sijajna, prelepa in Deborah jo občuduje. Ženski začneta tekmovati za otrokovo dušo in značaj."

Zaradi Deborahinega vse bolj neprimernega obnašanja se Flor in John zbližata, med njima pa vzklije tudi naklonjenost. "Flor in Johna veže ljubezen do otrok," pravi Sandler. "Trudita se, da bi bili vsi srečni."

Brooks dodaja: "John je tako vdan roditelj kot Flor. Z veliko mero optimizma je pripravljen postati tako oče kot mati svojim otrokom, ko se Deborah začne nevarno posvečati sama sebi. Čeprav ju ločuje jezikovna pregrada (včasih je Cristina prav zabaven tolmač med njima), Flor in John odkrijeta, da ju povezuje nezlagana predanost otrokom. "Spodobnost je lahko seksi," se zahihita Brooks. "In prav to se zgodi med tem dvema likoma. Drug drugega osupneta z odkritostjo in spodobnostjo in to na način, na kakršnega v filmih običajno osupneta drzna obleka in zapeljiv videz. Dobrota drug drugega ju dobesedno knockoutira."

Težave pri komuniciranju in jezikovne ovire otežujejo prav vsak odnos v tem filmu. Izvršna producentka Christy Haubegger pripominja: "Težave s sporazumevanjem imata John in Deborah, Deborah in Flor, Flor in Cristina, John in Flor, itd. Beseda špangleščina je metafora za trk kultur znotraj tega gospodinjstva. Ne glede na to, ali govorimo isti jezik, do neke mere vedno interpretiramo obnašanje drugega človeka."

Čeprav imata John in Flor težave pri jezikovnem sporazumevanju, nagonsko razumeta obnašanje drug drugega in sočustvujeta drug z drugim. "Kulturne razlike v našem talečem kotlu so lahko res globoke," pravi Brooks. "A pri Johnu in Flor so globoke podobnosti."

Leonijeva se s tem strinja: "Stik dveh kultur, njun trk, to je en vidik tega filma. A mislim, da se Jim predvsem poigrava z našo nesposobnostjo komuniciranja, razumevanja in tega, da ljudem, ki so nam najbližje, sploh ne znamo prisluhniti."

Posebna vez med staršem in otrokom je rdeča nit številnih Brooksovih filmov, še posebej v Obdobju nežnosti, I‘ll Do Anything ter v Bolje ne bo nikoli. V Špangleščini je temu dodal še en nivo, kompleksnost kulturne integracije. Kot pripominja Ansellova: "Flor vzgaja hčerko v skladu z določenimi moralnimi vrednotami. S prihodom v Ameriko, še posebej pa z vstopom v hišo Claskyjevih, so te vrednote ogrožene. Flor se boji, da bodo na hčerko vplivale povsem drugačne vrednote - take, v katere ne verjame in ki jih tudi nič kaj ne ceni."

O igralcih

Nobeden od igralcev ni niti za hip pomišljal sprejeti vloge v Špangleščini, saj je že toliko igralcev dobilo oskarje prav za vloge v Brooksovih filmih: Shirley MacLaineIn Jack Nicholson v Obdobju nežnosti, Jack Nicholson in Helen Hunt za Bolje ne bo nikoli, številni za bili za oskarje nominirani.

Adam Sandler (John Clasky) je v industriji zabave dosegel izjemen uspeh kot igralec, scenarist, producent, režiser in glasbenik. Najprej je požel priznanje kot član Saturday Night Live. Za vlogo v Punch-Drunk Love Paula Andersona je bil nominiran za zlati globus.

Rodil se je v Brooklynu, New York, in odraščal v Manchestru, New Hampshire. S komedijo se je prvič srečal pri 17-tih, s spontanim nastopom v Boston Comedy Club. Od takrat je "zasvojen", saj je redno nastopal po komičnih klubih, na newyorški univerzi pa je diplomiral iz lepih umetnosti.

Na filmu je debitiral v Cornheads. Sčasoma je postal skoraj samozadostni mini studio, saj se ukvarja skoraj z vsemi vidiki filmskega ustvarjanja. Happy Gilmore je bil eden najuspešnejših filmov leta 1996. Poročiva se (The Wedding Singer) je bil prva uspešnica leta 1998, sledili so mu Mamin sinko (The Waterboy), Očka po sili (Big Daddy) in Mr.Deeds.

Sandler je s scenaristom Timom Herlihyjem sodeloval pri scenarijih za Happy Gilmore, Little Nicky, Billy Madison, Big Daddy, The Wedding Singer in The Waterboy. Billy Madison je kultna klasika za študente, ki prirejajo Billyjeve noči in Sandlerjeve festivale.

Sandler je bil izvršni producent Deuce Bigelow: Male Gigolo, The Animal, Joe Dirt, The Master of Disguise, The Hot Chick in Dickie Roberts: Former Child Star.

Sandlerjeva produkcijska hiša Happy Madison Productions je nedavno podpisala pogodbo s Columbia TriStar Domestic Television za razvijanje raznih oddaj.

Nazadnje smo ga videli v Besu pod kontrolo in Petdesetih prvih poljubih.

Kadar ne snema filme, je Sandler v glasbenem studiu. Več njegovih albumov so prodali v multiplatinasti nakladi. Do zdaj so prodali več kot 6 milijonov izvodov. Pred leti je lansiral AdamSandler.com. To spletno stran tedensko dopolnjuje z mini filmi o sebi, osebju Happy Madison in svojem psu Meatballu - o njihovih dnevnih rutinah.

Téa Leoni (Deborah Clasky): spomladi jo bomo videli v scenaristično-režiserskem prvencu njenega moža Davida Duchovnyja House of D. Trenutno snema remake Zabavo z Dickom in Jane z Jimom Carreyjem.

Posnela je še filme Zadnji udarec, People I Know, Hollywood Ending, Jurski park 3, The Family Man, Flirting With Disaster, Switch, A League of Their Own, Wyatt Earp in Podli fantje.

Leonijeva nadaljuje družinsko tradicijo in je ambasadorka UNICEFA. Med ustanovitelji ameriškega fonda UNICEF leta 1947 je bila tudi njena babica. Tea vodi AIDS Action Team v okviru UNICEFA. Ta oddelek pomaga otrokom, ki so zaradi aidsa osiroteli, poskuša preprečiti mladim, da bi se okužili, in se trudi preprečiti prenos okužbe z matere na otroka.

Paz Vega (Flor) je začela kariero v dveh uspešnih nadaljevankah Companion in 7 Lives. V kino je prodrla z Beyond the Garden Pedra Oleana in Nobody Knows Anybody Matea Gila. Ddokončno se je uveljavila s Sex and Lucia Julia Mendema. Za vlogo je dobila nagrado Goya (španski ekvivalent oskarju). Nastopila je tudi v filmih Mine Alone, Govori z njo, The Other Side of the Bed, Di Que Sí.

O režiserju

James L. Brooks je dobitnik treh oskarjev. Za oskarja je bil nominiran še osemkrat, za nagrado emmy petnajstkrat. Televizijsko kariero je začel kot scenarist odmevnih serij, kot so bile Taksi, Mary Tyler Moore, Rhoda, Lou Grant, Room 222, The Tracey Ullman Show in Simpsonovi. Bil je tudi producent in scenarist televizijskega filma Thursday's Game.

S filmi se je začel ukvarjati leta 1979, ko je napisal scenarij za Starting Over, pri katerem je bil koproducent z Alanom J. Pakulu. Leta 1983 je bil scenarist, producent in režiser Obdobja nežnosti, za katerega je prejel tri oskarje in sicer za najboljši prirejeni scenarij, najboljši film in najboljšega režiserja. Leta 1987 je bil producent, scenarist in režiser Televizijskega dnevnika. V okviru Gracie Films je bil izvršni producent prvenca Camerona Crowa Say Anything, bil je producent Vojne zakoncev Rose in koproducent komedije Velik.

Leta 1990 je bil Brooks producent in režiser svoje prve igre Brooklyn Laundry, v kateri so igrali Glenn Close, Woody Harrelson in Laura Dern.

Brooksovo podjetje Gracie Films je s Sony Pictures leta 1990 sklenilo pogodbo. Brooks je bil producent dveh serij televzijske družbe ABC (animirane The Critic z Jonom Lovitzem, ter Phenom z Judith Light, Williamom Devanom in Angelo Goethals). Za Columbia Pictures je režiral I'll Do Anything, v katerem so igrali Nick Nolte, Albert Brooks in Julie Kavner.

Leta 1996 je bil Brooks izvršni producent prvenca Wesa Andersona Bottle Rocket in producent Crowovega Jerryja Maguireja. Leta 1997 je bil koscenarist, producent in režiser Bolje ne bo nikoli, v katerem so nastopili Jack Nicholson, Helen Hunt in Greg Kinnear. Film je bil nominiran za sedem oskarjev, Nicholson in Huntova sta oba dobila oskarja.

Komentarji

11.3. 2005 ob 20:40

Noja, bi rekla, da je to en zmeden film. Nerodno je posnet- zgodba je še kr, ampak temu filmu manjka duša.

— Tea
19.3. 2005 ob 19:10 zvezdica

Film, ki prihaja izpod rok reziserja in avtorja As Good as it Gets in Simpsonov, ne more biti slab. Ta film resnicno ni za odmet. res da se zdalec ne doseze nivoja komike, prikazane v Bolje ne bo nikoli, ampak je v tem, kar je, nadvse korekten. Vesel sem za Sandlerja. Ocitno se je sposoben spopasti tud s konkretnejsimi vlogami, kot je bila npr. Wedding Singer. O cem film govori? ... O cem pravzaprav NE govori? Spopada se s temami, kot so locitve, alkoholizem, zahodnjaska odtujenost in vrednote druzinske povezanosti kot protiutez materialisticnim utvarami, da si je moc spostovanje in ljubezen otrok kupiti. Film je po mojem mnenju narejen za mlade zakonce z druzinami. Je tudi obvezno ctivo za matere samohranilke v srednjih letih (obvezna oprema so robcki).

— Stone
21.3. 2005 ob 12:46

Jest tle nekej ne štekam.Predn prideš sm tam piše:Komedija z lastnim jeziko.Poj tam pa piše romantična drama.Čist strinjam se pa z Teo ki pravi da je to film brez duše.

— Hudec
27.3. 2005 ob 14:45

ooo to bomo šli s šolo gledat...kašn film je to sploh??

— like i know...
29.3. 2005 ob 13:27

Fatalno predolga, premalo očarljiva, zmedena, premalo zabavna in razvlečena komična drama, ki jo iz zagate vlečeta le Tea Leoni in Cloris Leachman. Spanglish, sicer film, ki je hotel iz Adama Sandlerja narediti resnega igralca in film, ki ne zna nikoli zares dobro premešati komedije ter drame, teče počasi, razvlečeno, moteče in zoprno. Kot Američan, ki ne razume špansko. In kot Španec, ki ne zna angleško. Pač zgodba o Američanu, o kuharju Adamu Sandlerju, ki ga zmeša mehiška služkinja Paz Vega, kar je jasno, saj njegovi ženi Tei Leoni pride prehitro. Pred njim. Takoj. Tako hitro, da njemu še vstane ne. Toda pozor, Paz Vega se dela lepo. Kljub temu, da je igrala v filmu Lucia y el sexo. Kljub temu, da nima ne moža, kaj šele ljubimca. Rezultat je jasen. Rezultat je impotentno frigidna komedija, kjer je seksi samo Cloris Leachman, ostarela mama Tee Leoni, ki pravi, da ima rada prav vse

— iztok gartner
30.3. 2005 ob 19:04

fak ta film je kr neki

— kr neki
31.3. 2005 ob 20:13

ej folk jz se nism vidu tok strasenga filma kot je ta k to je noooro!ej nism mogel spati en teden k mi je cist psiheral v glav.morte it gledat, morte it gledat res!

— litjan
1.4. 2005 ob 13:28

ok no bol bednga filma pa še nism gledala!!

— .
1.4. 2005 ob 13:31

ta film je tok neumn pa bedn ej da res bol ne mor bit!

— bla bla
1.4. 2005 ob 14:44

FAK KER BEDN FILM EJ NE MORŠ VRJET TM SEDIŠ 2 URE PA SPIŠ DOBESEDNO! NE PRIPOROČAM! KR NEKI! JURJA ZA ENO BEDARIJO EJ NKOL VEČ!

— DANKY,SIMONKO,LYLY
1.4. 2005 ob 14:54

edin kar me je ohranjal pr zavesti je biu simonkotov rojstn dan!hihi

— m
1.4. 2005 ob 17:34

Film je biu kr neki...kr ena usebina

— bla bla
1.4. 2005 ob 17:38

Ker bedn film, za crknt k skor zaspiš zravn(hočm rečt dobesedno zaspiš) zeh...zeh...

— zeh...zeh...
2.4. 2005 ob 15:38 zvezdica

Že samo zaradi odlične (ne preveč trezne) Cloris Leachman (razumski katalizator disfunkcionalne ameriške družine, ki poka po vseh šivih) si film zasluži ogled, res neverjeten občutek za komičnost je pokazala že v preteklosti (predvsem so ji ustrezale vloge obsedenih in sadističnih medicinskih sester, npr. Visoka napetost), stara igralska šola še ni za odmet. Scenarij - inteligentno, natančno odmerjeno (humor), zabavno, vendar namenjeno hitri pozabi. Politično korektno, televizijsko naravnano in neškodljivo razvedrilo brez ostrih robnikov. Adam Sandler - veliki vložki, zelo skromni učinki, zasluži si pohvalo za trud, vendar karakterni igralec ne bo nikoli. Paz Vega - velike težave z jezikom, še večje z igranjem, nekakšna novodobna Penelope Cruz, zanimivo pa je, da tudi v resnici ne obvlada angleščine. Téa Leoni - tako nevrotična in hiperaktivna, da bi zlahka razbila vsako družino v nekaj dnevih, prava tempirana bomba. James L. Brooks : scenarist takšnega kova bi bil v naši zakotni deželici zelo koristen, njegov izdelek naj si ogledajo predvsem slovenski režiserji, in mogoče bodo dojeli, kaj je to soliden in natančno izdelan scenarij (slovenski film v letu 05 je ena sama samovšečna ruševina)

— Nakladač
7.4. 2005 ob 15:26

Sploh ne vem kva je z vm tm gor narobe!Raj drugič probite uživat u filmu al pa pejte domov če vas tok dovgočas ta film!se čist srinjam s tabo litjan!

— pejte gledat
11.4. 2005 ob 22:09

kva? hočš rečt da se strinjaš s temle komentarjem cist hudo! 31.3.2005 | litjan ej folk jz se nism vidu tok strasenga filma kot je ta k to je noooro!ej nism mogel spati en teden k mi je cist psiheral v glav.morte it gledat, morte it gledat res! fak pa ti nisi resn človk!!! to ni nč "strašn film"... em.to je romantična drama.ampak kaj čš eni so pač.raj da ne rečem.sploh pa ena bedna romantična drama! zelo bedna!

— .
12.4. 2005 ob 3:13

Ravno snemam movie... Upam, da Sandler ni razočaral.

— Don
12.4. 2005 ob 12:01

FILM JE ZLODEJSKO CGXDG

— NHB
18.4. 2005 ob 12:50 zvezdica

Pa še ta ocena se mi zdi previsoka. Film me je res zelo razočaral, pričakovala sem mnogo več, sploh ko sem prebirala komentarje na film ki so večinoma pozitivni. Strinjam se z nakladačem, da je bila Cloris Leachman več kot odlična (pa babnica ma že skoraj 80 let, vsaka ji čast), vsi drugi pa so bili nekam izgubljeni. Tea Leoni sicer ni bila tako zelčo napačna, če ne bi preveč pretiravala v svojem pretiravanju. Adam Sandler je povedal vsaj 50% preveč stvari za katere nisi čisto točno vedel kam sodijo, tako da je bilo to že malo nadležno. Paz Vega se bo morala pa še krepko potruditi da bo njena igra lahko primerljiva z njeno lepoto! Suma sumarum, film se mi je zelo vlekel in bil na trenutke zelo dolgočasen, je pa res da ima nekaj svetlih trenutkov, zaradi katerih je morda vseeno vreden ogleda.

— Lenča
19.4. 2005 ob 17:14 zvezdica

nad tem filmom sem bil zelo presenecen. pricakoval sem komedijo (kot pise) in zato sem rabil kako tretjinino filma da sem dojel kaj se dogaja. Od takrat naprej me je film prevzel: je nekaj posebnega. Ima zmedeno vzdusje (za normalnega cloveka), ampak odlicno prikaze druzinske odnose, ki so ponavadi v resnicnem zivljenju prikriti. Pod zmedenim povrsjem je to zelo custven film in ne komedija.

— neki neznanec
31.1. 2009 ob 18:37

ej to je na enih delih tko romantičn film da te pobere vsaj mene!

— lizie
28.3. 2009 ob 0:00

zelo lep film. kljub temu d je komedija te resnično gane. Film je zelo globok in se človeka dotakne. Usaj mene je spravil do solz.

— touch

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.