Kolosej
Film distribucije Cenex

Mogočni Joe Young

akcijski, avantura, spektakel
Film je posnet po motivih priljubljene klasike iz leta 1949
Na sporedu od: 10.6.1999, Kolosej Ljubljana
1h 54min / 114min
Scenarij: Mark Rosenthal, Lawrence Konner
Režija: Ron Anderwood
vsebina | produkcija | specialnih efekti | o režiserju | o glasbi | igralci | za kamero

Vsebina:

Za mnoge ljudi je Joe le mit; legenda, ki govori o velikanski gorili, skrivnostnem in svetem varuhu male afriške vasice ob vznožju planine Pangani. Za njegovo edino prijateljico Jill (Charlize Theron) pa je zaščitnik, tovariš in edini družinski član, saj so njuni mami ubili divji lovci na isto nesrečno noč pred 20 leti. Ko na velikansko, 900 kg težko gorilo naleti zoolog in pustolovec Gregg O"Hara (Bill Paxton), sta z Jill prisiljena odpeljati Joea iz njegovega naravnega okolja v zatočišče za divje živali v Los Angeles. Divji lovci so mu namreč spet na sledi. Tudi v zatočišču ni dolgo varen. Brezobzirni roparji ga najdejo in ogroženi Joe pobegne. Na svojem begu pušča za seboj opustošenje in razbitine in Jill in Gregg ga morata spet iskati in mu končno najti varen kraj, kjer bo lahko kvalitetno in nemoteno živel do konca svojih dni.

Ko je ob neki priložnosti predsednik studia Walt Disney Joe Roth spoznal Teda Hartleyja, predsednika RKO Pictures, ki ima v svoji zakladnici tudi priljubljeno ameriško klasiko Mighty Joe Young iz leta 1949, sta se moža zapletla v navdušen pogovor o tem, da bi bilo treba priljubljeno zgodbo o humanosti in ljubezni do vsega živega posodobiti in podariti zdajšnjim generacijam. V teh naporih ju je podprl producent Tom Jacobson, saj ga je prevzel scenarij in je bil voljan prevzeti izziv. "Joe je izjemna žival, ki ti s svojo pojavo nažene strah v kosti, a v tej zveri bije nedolžno in ljubeče srce. Je nerazumljena pošast, kar pa je kvaliteta, ki daje zgodbi izjemen potencial in širino," pripoveduje producent.

O produkciji:

Snemanje se je začelo na otoku Oahu na Havajih, ki je že nekaj časa priljubljena točka filmarjev, vse od Jurskega parka dalje. Džungla in planine otoka Oahu so nadomestile prizorišča Panganija in tanzanijskega pragozda; nekaj dodatnih posnetkov pa jim je priskrbel otok Kauai. Čeprav so nekaj časa razmišljali o snemanju v Afriki, so jim raziskave potrdile, da zemljišče, barve in rastlinje odogovarjajo tistim v Afriki; tehnične zmožnosti in bližina Havajev pa so bile odločujoče. Za vizualno podobo filma je v sodelovanju z režiserjem Ronom Anderwoodom odgovoren Michael Corenblith. Priznal je, da tudi Havaji niso idealno prizorišče, saj so jim na sceno večkrat vdrle črede krav, pri snemanju v gosti džungli pa so jih ovirali mrčes, pajki in še posebej nadležni komarji. Največja skrb pa je veljala glavni zvezdi, gorili Joeu. Če je snemanje prekinila nenadna ploha, je ekipa najprej zdrvela k njemu, ga ogrnila z velikansko pelerino in zaščitila njegovo glavo z goriljim dežnikom. Šele potem, ko je bil Joe na toplem in na suhem, so poskrbeli zase in se spravili v zavetje pred dežjem. Joe je bil nasploh deležen največje pozornosti med snemanjem. Imel je svoj bivalnik, pravzaprav kar pet bivalnikov, svoje pomočnike in oskrbnike; "ljudje so si dali strašno veliko opraviti z njim in so mu ves čas krtačili dlako," se spominja producent Tom Jacobson. "Vsekakor je največji zvezdnik, s katerim se delal; največji, najtežji in najbolj kosmat." "Res so mu posvečali veliko pozornosti," pravi Charlize Theron. "Kadarkoli sem posnela prizor z njim, so ga po Ronovem vzkliku Rez! vsi zasuli s hvalo. Kako odličen da je bil v prizoru - ste opazili tisto, kar je naredil z očmi? - mene pa kot da ni. Sama sem jih morala opomniti, da sem bila v prizoru tudi jaz." Za prizore v zatočišču in Joevega razdiralnega bega so se preselili v Kalifornijo in snemali v okolici Los Angelesa. Izbrali so zgodovinsko prizorišče Mannovega kitajskega gledališča, tri ulice bulevarda Hollywood, pa še nekatere druge, med njimi Playo Visto, nekdanjo letalsko tovarno Howarda Hughesa in dele obale Long Beach in Marina. Nočno snemanje na Hollywood Bulevardu je pritegnilo veliko radovednežev in je bilo zelo zahtevno. Uskladiti so morali množico statistov s prizori prevrnjenih tovornjakov, zahtevnega zasledovanja in prometne gneče; vsi pa so, kot vedno, najbolj občudovali velikega Joea Younga. Za dramatične prizore v zabaviščnem parku je režiser Anderwood potreboval kraj ob morju, da bi gledalcem pričaral občutek, da so Joea prignali na konec sveta, od koder nima več kam uiti. Uspelo jim je najti obmorski kraj na Long Beachu. Najbolj zahtevno pa je bilo snemanje prizora, ko se zruši ogromen vrtiljak z Joem vred. Zahteval je večplastno sodelovanje različnih strokovnjakov, ki jih je vodil in nadzoroval mojster tovrstnih del, "čarovnik Allen Hall. Allen je svoje znanje posodil tako zahtevnim akcijskim filmom, kot sta Povratni ogenj in Wilder Napalm. Sam prizor, ko se vrtiljak zruši v eksplozijo in plamene, so posneli s 16 kamerami iz različnih zornih kotov. Še najmanj težav s to vrsto prizorov je imel verjetno Bill Paxton, saj se v njih počuti kot doma. Vloge v Terminatorju, Osmem potniku 2, Resničnih lažeh in ne nazadnje tudi v Twisterju, so mu dale neprecenljive izkušnje.
"Bill takoj razume, kaj mora v takih prizorih storiti in kaj se od njega zahteva. Bil nam je v veliko pomoč in užitek je delati z njim, " priznava Ron Underwood.
Vse pa je k filmu privedla predvsem zaskrbljenost zaradi izredno hitrega zmanjševanja števila gorskih goril, ki izginjajo zaradi krčenja gozda in drugih krutih posegov v njihovo naravno okolje. "Vse od izvirnega filma Mighty Joe Young pa do današnjih dni, se je njihovo število drastično zmanjšalo zaradi krčenja gozda in divjega lova," opozarja producent Ted Hartley. "Upam, da bo ljudem film všeč in da bodo vsak na svoj način pripomogli k boju za ohranitev ogroženih živalskih vrst."

O specialnih efektih

Največji izziv tega filma je vsekakor 4 m in pol velika gorila Joe. Da so mu vdihnili življenje, so se združili najbolj izurjeni strokovnjaki in čarovniki specialnih učinkov, kar jih premore filmska industrija.
Joe je postal "gorila z več obrazi": neverjetna kreacija, ki jo je zgradil tim nadarjenih animatroničnih dizajnerjev, tehnikov, izvedencev za računalniško grafiko, lutkarjev in igralcev s pomočjo vrhunske tehnologije in tehnike specialnih efektov. Režiser priznava, da je delo na filmu, ki vsebuje 40% zamišljenega in 60% prave akcije, izredno naporno in nepredvidljivo. Igralca Johna Alexandra, ki je, preoblečen v gorilo, zaigral Joea, so oblekli v kostum velikosti 40% filmskega Joea Younga in ga posneli v počasnejši tehniki, saj je moral v gibanju dajati vtis izredne teže in velikosti. Kljub temu pa je bilo pri prehodu s 24 slikic na sekundo na 32 slikic na sekundo, marsikaj narobe in prizore so ob množici matematičnih izračunov večkrat ponavljali. Z oskarjem nagrajeni mojster vizualnih efektov Rick Baker je priznal, da je Joe Young njegova najbolj ambiciozna stvaritev doslej. "Še nikdar nisem zgradil velike, hidravlično vodene živali doslej. Dela sem se lotil z navdušenjem in strahom. Do zdaj sem bil prepričan, da so Gorile v megli naše najboljše delo, toda Joe je, po mojem mnenju, najboljša "umetna" gorila doslej."
Rick Baker je najboljši masker-protetik na svetu in hkrati izvedenec za vedenjske navade goril. "On je nič več in nič manj kot bog za gorile," ga hvali producent Jacobson. Potem ko so določili njegove dimenzije, so izdelali tri Joeje, ki so ga ponazarjali v različnih situacijah. Imeli so spečega Joea, sedečega Joea in velikega Joea, ki pa je bil najzahtevnejši od vseh. Osem (8) pletilcev je 10 mesecev šivalo dlako na kostum, ki so ga sešili v Bostonu.
Najbolj zanimivo je, da so zahtevno nalogo zmogli opraviti le 100 let stari stroji, ki so jih nekdaj uporabljali za pletenje puloverjev. Ti stroji so iz konjske in jakove dlake spletli Joevo krzno, ki je izgledalo presenetljivo naravno. Zaradi izredne zahtevnosti vloge je imel Joe več pomočnikov kot kateri koli drug "igralec". Ves čas so ga česali in krtačili in mu mazali ustnice, da bi se ne izsušile.
Baker se spominja: "Bil je tudi vzdržljiv popotnik. Spraviti 900 kg težko opico na deževno in blatno planino na Havajih, je bil sila naporen izziv. Toda Joe je preživel. V Los Angelesu smo ga selili z ene lokacije na drugo in tudi to je dobro prenesel." Hoyta Yeatmana je privlačilo predvsem dejstvo, da so z efekti morali ponazoriti tudi Joejev karakter. Gibanje igralca Alexandra je bilo potrebno obdelati z računalniško grafiko do te mere, da je lahko počel vse nemogoče stvari, na primer: plezati po vrtiljaku in se usesti (in stlačiti) na avtomobil. Ob tem pa nismo pozabili na izraze na obrazu in na specifičnost gibanja goril. Druga največja težava pa je bila osvetlitev prizorišča. Uporabili so ogromne modre zaslone, da so ustvarili realistično iluzijo dnevne svetlobe, Joejeva črna dlaka pa se je morala naravno svetiti. Če bi uporabili običajne reflektorje, bi se Joejeva dlaka (z Johnom Alexandrom v njej) že po 40 sekundah začela smoditi.

Za prepričljivo samostojno gibanje dlake so uporabili računalniški program, imenovan Yeti, ki so ga razvili pri Dream Questu. Ta je vdihnil realistično dinamiko Joevi dlaki vzdolž celega telesa. "Pri pišu vetra se je vsaka dlaka posebej na Joevem telesu gibala, kot bi bila resnična. Opravili so neverjetno delo," je navdušen Jacobson.

O režiserju:

je svoj krst doživel z znanstveno fantastičnim filmom Tremors s Kevinom Baconom in Fredom Wardom v glavnih vlogah. Film je nepričakovano postal uspešnica; za njim so prišli Mestni kavboji (City Slickers), ki so Jacku Palanceu prinesli oskarja za stransko vlogo. Režiral je tudi grenko- sladko fantazijsko komedijo Heart and Souls, v kateri so zaigrali Robert Downey jr., Charles Grodin, Kyra Sedgewick in Alfre Woodard. Pred Mogočnim Joejem Youngom je vodil še Geeno Davis in Michaela Keatona v Speachless.
Underwood je diplomiral na filmski šoli univerze v južni Kaliforniji. Že kot otrok je snemal filme in v najstniških letih osvojil nagrado Eastman Kodak Filmmaking. Svojo "pravo" kariero je začel z izobraževalnimi filmi in jih zrežiral več kot 100. Kmalu se je posvetil otroški televiziji za TV postajo The Disney Channel. Njegov film za ABC Weekend Special The Mouse and the Motorcycle je bil nagrajen z nagradama Peabody in Emmy.

O glasbi:

James Horner je napisal in dirigiral glasbo, ki spremlja Joevo pustolovščino in pot v svobodo. Je eden najbolj ustvarjalnih skladateljev filma. S Titanikom je osvojil dva oskarja: za izvirno pesem My Heart Will Go On in filmsko glasbo. Med nominiranci za oskarje pa se je vpisal že s filmi Apollo 13, Pogumno srce Mela Gibsona, Polje sanj, Osmi potnik 2 in Ameriška pravljica. Z dramo Slava Edwarda Zwicka je osvojil nagrado grammy za najboljšo instrumentalno kompozicijo in pesem, s celovečerno risanko Ameriška pravljica pa grammyja za najboljšo pesem Somewhere Out There. Grammyje je pobral tudi z glasbo za Polje sanj in Osmi potnik 2.
Med njegova cenjena dela sodi tudi glasba iz filmov Jesenska pripoved, Zoro, Seme zla, Zadnji udarec, Odkupnina, Spitfire grill, To Gillian On Her 37th Birthday in drugih. Med starejšimi naj omenimo še Pelikanovo poročilo, Neposredna nevarnost, Patriotske igre, Searching For Bobby Fisher, A Far Off Place, I Love You To Death, Willow, Ime rože in še kar precej drugih.

O igralcih:

Bill Paxton (Gregg O"Hara) se je uveljavil kot eden najboljših igralcev pustolovsko akcijskih vlog. Verjetno je k tej njegovi slavi veliko pripomogel James Cameron, na katerega Billa veže globoko spoštovanje in privrženost.
Pred kratkim je zaigral v TV filmu A Bright Shining Lie po istoimenski knjigi, nagrajeni s Pulitzerjevo nagrado. Z očetovo pomočjo in neomajno podporo je končno uspel realizirati neodvisni projekt A Simple Plan po odličnem romanu z istim naslovom. Že pred leti mu ga je poslal oče s pripisom, da bi moral igrati enega od obeh bratov v knjigi. V filmu je zaigral z odličnim Billyjem Bobom Thornthonom.
Po vrsti stranskih, a opaznih vlog v Resničnih lažeh, Terminatorju, Osmem potniku 2, The Evening Star, Apollo 13 in drugih, je končno dočakal glavno vlogo v uspešnici Twister Jana De Bonta (Hitrost). Sam pa se najraje spominja glavne vloge v kritiški uspešnici One False Move Carla Franklina in sodelovanja v Prepovedanem prehodu Walterja Hilla, s katerim je že delal pri filmu Streets of Fire.
Začel je kot postavljalec scene pri filmu Big Bad Mama Rogerja Cormana. Pri Mogočnem Joeu Youngu pa je z veseljem sodeloval zaradi priložnosti, da spozna svojega velikega vzornika Bena Johnsona, ki je njegov lik Gregga O"Hare zaigral v izvirniku iz leta 1949. Ves prosti čas med snemanjem sta tičala skupaj in Bill Paxton je vneto požiral njegove zgodbe iz časov , ko je delal z Johnom Fordom in Johnom Wayneom. V drami Evening Star, v kateri je Johnson odigral svojo zadnjo vlogo, sta lahko zaigrala skupaj.

Rade Šerbedžija (Strasser) se vztrajno vzpenja po lestvici iskanih hollywoodskih igralcev. Zaenkrat mu radi ponujajo vloge negativcev, kot je bila njegova prva opaznejša v akcijskem trilerju Svetnik, kjer je zaigral ruskega milijonarja in nesojenega diktatorja Ivana Tretniaka. Jeseni ga bomo lahko videli ob Tomu Cruiseu in Nicole Kidman v težko pričakovanem zadnjem filmu filmskega genija Stanleyja Kubricka Eyes Wide Shut.
Zaigral je tudi v Premirju Francisca Rossija ob Johnu Torturru, v Poljski nevesti z Leno Olin, Gabrielom Bryneom in Claire Danes, v neodvisnih filmih Broken English, Prague Duet in Manifesto in seveda v odličnem Pred dežjem, nominirancem za oskarja za tuji film Milčeta Mančevskega. Na spoštovano in cenjeno angleško igralko Vanesso Redgrave ga veže pristno prijateljstvo. Na odrskih deskah The Moving Theatre v Londonu sta zaigrala skupaj v delih Liberation of Skopje in Brecht in Exile. Izdal je štiri knjige svoje poezije in pet zgoščenk s svojimi pesmimi.

Ljubitelji filma so lepo Charlize Theron (Jill Young) prvič opazili kot krhko ženo Keanuja Reevesa v nadnaravnem trilerju Hudičev advokat. Rojena je v Južni Afriki, kjer se je dolgo ukvarjala z baletom, potem pa se je preselila na manekenske steze. Po prihodu v Los Angeles je bila njena prva opazna vloga v 2 Days in the Valley, v katerem je zaigrala ob Jamesu Spaderju, Ericu Stoltzu in Jeffu Danielsu. S slednjim je spet sodelovala leta 1997 v drami Trial and Error Jonathana Lynna. Po Hudičevem advokatu jo je v svoj prvenec That Thing You Do povabil Tom Hanks. Po Mogočnem Joeu Youngu jo je v svoj film Celebrity povabil Woody Allen, pravkar pa končuje dramo The Astronaut's Wife z Jonnyjem Deppom. Pred tem je zaigrala še v The Yards ob Marku Wahlbergu, Joaquinu Phoenixu, Jamesu Caanu in Faye Dunaway, in Cider House Rules po romanu Johna Irvinga.

Peter Firth (Garth) je prvič stopil pred kamere ob Richardu Burtonu v drami Slepi konji in si prislužil nominacijo za oskarja za stransko vlogo. Spominjamo se ga po vlogah v Amistadu, Lovu na Rdeči oktober, Pismu Brežnjevu in v Deželi senc ob Anthonyju Hopkinsu in Debri Winger. Za vlogo v Tess Romana Polanskega je požel pohvale kritikov.

Za kamero:

Scenarista Mark Rosenthal in Lawrence Konner pripravljata projekt Dirty White Boys za režiserja Johna Frankenheimerja in takoj za njim za The Tenth Justice v produkciji 20th Century Fox. Med filmi, za katere sta pisala scenarij, je potrebno omeniti For Love or Money, Desperate Hours, Dragulj z Nila, Superman 4, The Legend of Billie Jean in Merkurjev srd.

Rick Baker (maska in lik Joea Younga) je bil sedemkrat nominiran za oskarja in ga petkrat uspel osvojiti. Njegovo delo ste lahko občudovali v Ameriškem volkodlaku v Parizu, Harry and the Hendersons, Edu Woodu, Trčenem profesorju, Greystoke: Tarzan, kralj opic in drugih. Odlično delo je opravil v video spotu Johna Landisa Thriller Michaela Jacksona in v Volku Mikea Nicholsa z Jackom Nicholsonom.
Za odlično dramo Gorile v megli je ustvaril lutke goril, hkrati pa je sodeloval kot producent. Zraven je bil tudi pri novejši verziji King Konga z Jessico Lange in Jeffom Bridgesom. Povabili so ga tudi k prihajajoči uspešnici letošnjega poletja Wild Wild West s Kevinom Klineom in Willom Smithom.

Komentarji

15.5. 2005 ob 20:50

ja ta film bi tut gledu

— nik držanič

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.