Kolosej
Film distribucije A.G. Market

Memento

kriminalka, drama, misteriozni, triler
Nekatere spomine je najbolje pozabiti!
Na sporedu od: 16.5.2002, Kolosej Ljubljana
1h 53min / 113min
Scenarij: Christopher Nolan, Jonathan Nolan

Kratka vsebina

Srhljiv umor se na platnu odvrti v obratni smeri: proces razvijanja fotografije teče nazaj in ta se vrne v bliskajoč polaroidni fotoaparat; prelita kri steče nazaj v človeške žile in cev puške se odmakne od izkrivljenih ust. Prvi trenutki filma Memento, eksplozivnega novega trilerja Christopherja Nolana, so časovno prikazani v obratni smeri: kot prispodoba za utripanje časa skozi film; čas narašča in upada v ritmu potovanja človeka skozi kaos izgubljenega spomina. Nolan je napisal scenarij za film po kratki zgodbi svojega brata Jonathana. Memento govori o življenju, ki ga usmerjajo fotografije, mapa z dokumenti o preiskavi, na hitro zabeležena sporočila in tetovaže. Memento je pretresljiv in močan triler, v katerem igrajo Carrie-Anne Moss, Joe Pantoliano in Guy Pearce v vlogi Leonarda, človeka, ki se bori, da bi ponovno našel samega sebe med razbitimi delci preteklosti.

Film Memento postavlja na glavo tolažilne pojme o identiteti in tradicionalno vlogo pripovedovalca v zastrašujoč, močan in presenetljivi prikaz nastajanja filma. Film je finančno podprlo podjetje Newmarket, izvršni producenti so Aaron Ryder, Will Tyrer in Chris Ball, producirala pa ga je neodvisna produkcijska hiša Team Todd (Suzanne Todd in Jennifer Todd).

O zgodbi

Leonard Shelby nosi draga oblačila znanih kreatorjev, vozi najnovejši model jaguarja, živi pa v cenenih, obcestnih motelih. Čeprav daje vtis uspešnega poslovneža, je njegova edina zaposlitev in glavni motiv za življenje poiskati človeka, ki je posilil in ubil njegovo ženo ter se mu maščevati. Ker je policija zavrnila njegove sume, da je bil v ženin umor vpleten še nekdo, Leonardovo življenje postane iskanje pravice, ki ga povsem prevzame. Vendar pa težave pri iskanju morilca otežuje dejstvo, da Leonard trpi za zelo redko, neozdravljivo obliko izgube spomina. Čeprav se podrobno spominja stvari iz svojega življenja pred tragičnim dogodkom, se Leonard ne more spomniti, kaj se je zgodilo pred petnajstimi minutami, kje se trenutno nahaja, kam je namenjen, niti zakaj.

Nekdanji zavarovalniški detektiv se zaveda svoje hibe. Vendar mu z močno samodisciplino in motivacijo, za kar mu služi spomin na poslednje trenutke življenja njegove ljubljene soproge, to uspeva nadoknaditi. Obseden s tem, kar je izgubil, ponovno zgradi svoje življenje, ki je sestavljeno iz kartic - smerokazov, fotografij, fascikli s spisi, tetovažami in drugimi pripomočki in navadami, ki mu služijo namesto spomina, ga postavljajo v čas in prostor ter ga povezujejo z njegovim poslanstvom.

Leonard se mora zanesti na druge ljudi - na klepetavega Teddyja in zapeljivo natakarico Natalie, čeprav je v celoti onemogočen, da bi precenil njune motive ali vsaj spoznal njune osnovne značajske lastnosti.

Leonard se spominja svoje preteklosti do točno določenega trenutka. Toda, kdo je postal po tem, ko je izgubil sposobnost, da ohrani skupaj koščke svojega jaza? Memento minira ta psihološki teren ter pri tem uporablja nelinearno vlogo pripovedovalca za izražanje Leonardovih naporov, da bi pojasnil razmetane delčke dokazov, ki jih je zbral. Umor, ki ga v obratni smeri spremljamo v prvih kadrih filma, je, kot odkrijemo kasneje, v resnici končna točka Leonardove zgodbe. Tisto, kar izvemo, izhaja iz neke pretekle točke v času, nekoliko trenutkov in stavkov pred dogodkom, ki nam je bil prikazan. Z odvijanjem Leonardove zgodbe pa se začne spreminjati tudi pomen dogodkov. Zavezniki, sovražniki, žrtve, mučitelji - njihove vloge se skoraj kalejdoskopsko spreminjajo.

Leonardova zgodba je povedana v izmeničnih barvnih in črnobelih scenah. Leonardovo življenje v neznani motelski sobici, kjer sam iz delcev sestavlja svojo preteklost, je predstavljeno v črnobeli tehniki. Kasneje, ko Leonardo potuje skozi nerazumljivi, predatorski, resnični svet neprozornih likov kot sta Natalie in Teddy, Memento dobi barvo.

Ko Leonardova zgodba dobiva na zamahu in se vzporedni liki ponovno pojavljajo in razvijajo, nam postane jasno, da vemo manj, kot smo mislili. Ali je njegova želja po maščevanju junaški boj proti neverjetnim oviram ali pa je izguba spomina simptom Leonardove nevroze? Ali je Natalie njegova zaveznica v iskanju pravice ali pa ga samo izkorišča za dosego lastnih ciljev? Prav tako je tudi Teddyjevo prijateljstvo ves čas sumljivo. Je policist, majhen kriminalec, oboje ali ne eno ne drugo? V svetlobi Leonardovega prepričanja, da lahko navade, zapiski in občutek poslanstva nadoknadijo njegovo izgubo, težko pojasnimo, da je več žrtev, kot pa krivcev. Ali lahko v pomanjkanju spomina namerno izbran skupek dogodkov proizvede resnično moralno osebo, ki naj bi razlikovala med dobrim in zlim, med resničnim in neresničnim?

O produkciji

"Prav gotovo je Memento zahteven film," potrjuje producentka Jennifer Todd. "No, to je material, s katerim se resnično splača delati - je edinstven, prisili te, da delaš, postavlja nova vprašanja," nadaljuje producentka. "Deloma je razlog, zakaj smo se s Suzanne želele vključiti v projekt prav scenarij, ki, čeprav tako poseben, na koncu prinese zadovoljstvo:"

Scenarist in režiser Christopher Nolan je zbral kvalifikacije za resno, umetniško ustvarjanje filmov s svojim prvencem iz leta 1999 The Following. J. Todd pravi: "Zelo smo zadovoljni, ker delamo z njim. Je tip režiserja, ki se posveča zgodbi, likom, umetniškem procesu, ima vizijo in jo želi uresničiti. Na snemanju je bil čudovit - odločen, a spet dovolj velikodušen in fleksibilen, da je dopuščal članom ekipe, da eksperimentirajo, razmišljajo, da lahko tudi vsak od njih dodal nekaj svojega h končni podobi filma."

Jonathan Nolan, katerega zgodba je predstavljala osnovo za scenarij, pravi, da je "žanr kriminalnega trilerja postal svojevrstna devetdeset-minutna seansa interaktivnega odnosa z gledalci: slednji poznajo vse zanke in trike - in to iz vseh strani. Vprašanje, ki se v trilerjih vedno pogosteje postavlja, je: kaj se bo zgodilo v naslednjem trenutku. Toda Memento, v katerem je mnogo preobratov in obratov, v katerih lahko gledalci resnično uživajo, postavlja drugačno vprašanje: vemo, kaj se bo zgodilo - prvi kadri filma so zadnje sekunde zgodbe. Vprašanje, ki se nam postavlja, je - zakaj? Kaj vodi Leonarda k umorom? Umor je dejstvo, vprašanje je motiv." Jonathan meni, da je v procesu odgovarjanja na to vprašanje Chris uspel doseči dve stvari: "Prvič je ustvaril krimi-triler, v katerem se lahko uživa, in hkrati je posnel film, ki nas prisili, da se vprašamo, zakaj sploh uživamo v trilerjih. V Mementu obstaja nekaj zelo vznemirjajočega, saj je to film, ki spretno koristi pasti svojega žanra, da bi poudaril ta isti žanr."

Nolan pohvali zvezde svojega filma Guya Pearcea, Carrie-Anne Moss in Joea Pantolianoja za njihovo popolno predajo likom, ki so jih igrali in katerih nedoločnost je osrednja identiteta filma. "Eden izmed naših ciljev pri ustvarjanju tega filma je bilo postaviti gledalce v vlogo protagonistov - prisiliti jih, da se vprašajo o eksistenčnih okoliščinah identitete in vsakodnevnega procesa učenja ter spominjanja," pripoveduje Nolan. "Pearce je bil še posebej čudovit," pravi Nolan. "Njegov dosežek v tej zahtevni vlogi je bilo nenehno odkrivanje samega sebe - toda na način, ki vključuje gledalce, jih potegne v film, jih prisili, da sodelujejo, izzivajoč občasno identificiranje in močne občutke nelagodja ter tesnobe."

Memento je precej nizko proračunska produkcija, ki je bila posneta v petindvajsetih dneh po predvidenem razporedu. Snemanje je potekalo v Altadeni, Pasadeni, Pacoimi in nekaterih delih doline San Fernardo. "Burbank je s svojimi trgovskimi centri, bencinskimi črpalkami, cenenimi moteli in obiljem betona predstavljal idealno mesto za naše neprepoznavno mestece na obali," se spominja Nolan. Kljub nenavadno topli jeseni, zaradi katere so bili izčrpani od vročine in vratolomnega tempa snemanja, je snemanje filma potekalo gladko in enostavno. "Vsi člani ekipe so se posvetili ustvarjanju Chrisove vizije in zelo težko bo še kdaj doživeti takšno resnično neverjetno izkušnjo," pravi producent Aaron Ryder.

Ob osredotočenosti, sposobnosti in velikodušnosti režiserja tudi J. Todd zelo hvali vse tri glavne igralce. "Guy je povsem predan svojemu poklicu. V celoti se je posvetil filmu in je bil nosilec celotne produkcije." Razpored snemanja je zahteval intenzivno koncentracijo in številne priprave. "Guy je včasih obdelal tudi po devet strani scenarija dnevno. To, kar naredi še večji vtis, in kar boste lahko videli ob gledanju filma, je popolna časovna izgubljenost, v kateri se zrcali zrcali Leonardova negotovost. Pearce je moral lik voditi do skrajnih meja ter pri tem ohranjati svoj položaj, motivacijo in občutljivo zvezo med svojim likom in njegovim spominom. Moral je biti junak in hkrati nekdo, ki resnično vzbuja strah - nekdo, za katerega navijate in ki je hkrati sposoben nasilja ter resnično groznega obnašanja. "

Carrie-Anne Moss v vlogi prilagodljive natakarice je postala zelo iskana igralka po vlogi v filmu Matrica, s katero se je prebila. "Carrie je vložila neverjetno veliko truda in energije, da bi vrinila naših mesec dni snemanja v svoj povsem natrpan urnik." Kot se spominja J. Todd: "Srečni smo, da smo jo dobili, čeprav je takoj izjavila, da je to projekt, v katerem želi sodelovati." Prav tako kot Pearcev je tudi njen lik kompleksen in zahteven. Nolan poudarja, da lik ni definiran v črno belih okvirih. "Obstaja temeljna dvojnost njenih motivov," zaključi. Je slab človek, katerega tarča je Leonard, ali pa je v osnovi poštena, vendar prisiljena početi slabe stvari, da bi preživela? Carriejino delo na raziskovanju te dvojnosti je navdušujoče - je močna, a tudi ranljiva, seksi in poželjiva ter istočasno kruta in manipulativna."

"Joe nam je rekel, da je za našo produkcijo talisman, ki prinaša srečo," se smeji J. Todd. No, če pogledamo nazaj, bi lahko bila njegova trditev dosti več kot le golo hvalisanje. "Joejev lik Teddy predstavlja grožnjo, vendar je hkrati tudi komičen. Potrebovali smo nekoga, ki bi lahko združil to grožnjo in komične elemente." V vlogo negativca je Joe vnesel svojo energijo, smisel za humor in kameleonski videz. "Joe je zelo zaposlen in izkušen karakterni igralec - zelo smo srečni, da je bil z nami in vsak dan smo bili hvaležni, da je tako kot mi verjel v material."

Nolan napol v šali poudari, da je film čudovit za gledanje na DVDju. "Uporaba flashbeckov, ki nas vodijo v preteklost in zloraba junakovih spominov v nas zbudijo željo, da bi film ustavili, prevrteli in ponovno pogledali." "Kratka zgodba mojega brata Jonathana mi je dala idejo, ki sem jo razvil v scenarij: preiskovanje funkcije spomina v umetnosti pripovedovanja. Leonardov lik s svojo rekonstrukcijsko osebnostjo in oblikovanjem prihodnosti iz podatkov, zabeleženih v preteklosti, je pravzaprav samo močno poudarjen prikaz tistega, kar vsak izmed nas počne v resničnem življenju." Jonathan je zadovoljen z načinom, na katerega je Christopher razširil prvotno zgodbo. "Je filmar v pravem smislu besede: v filmu ni posebnih trikov, posebnih efektov in drugih modnih neumnosti - samo dve sliki in zahtevna, fasctinantna zgodba. Memento je klasični žanrski film, primer mojstrskega pripovedovanja. Istočasno pa uničuje samo bistvo pripovedovanja: zgodbo, ki jo hočemo poslušati; zgodbo, ki jo pripovedujemo, da bi se spomnili, kdo smo."

O igralcih

Guy Pearce (Leonard Shelby) je redkost med vodilnimi igralci; je igralec, ki neprestano ponovno ustvarja samega sebe, kar mu odlično uspeva. Od vloge, s katero se je predstavil gledalcem severne Amerike (po svetu je bil že znan po vlogi Mika v avstralski seriji Neighbours) vloge v filmu Priscilla, kraljica puščave, vloge nepopustljivega detektiva v filmu LA Zaupno, pa vse do najnovejše glavne vloge v hvaljenem filmu neodvisne produkcije A Slipping Down Life, je Pierce pokazal veliko sposobnost in nadarjenost.

Dvaintridesetletni igralec, po rodu iz Anglije, dela brez oddiha. Najprej je pet let igral v seriji Neighbours, ki so jo začeli prikazovati 1986. Po Priscilli je Pierce nadaljeval z igranjem v avstralskih in britanskih filmih, preden je prišel v Hollywood in prevzel vlogo Eda Exleya ter zaigral ob Kevinu Spaceyu in Kim Basinger. Pred nedavnim je končal z delom pri filmu Rules yof Engagement, v katerem igra skupaj s Samuelom L. Jacksonom in Tommyjem Lee Jonesom ter horor komediji Ravenous. Pri nas ga bomo lahko kmalu videli v filmu studia Warner Bros Grof Monte Cristo, ki ga je režiral Kevin Reynolds.

Carrie-Anne Moss (Natalie) je postala prepoznavna in iskana filmska igralka po vlogi v znanstvenofantastičnem trilerju Matrica, uspešnici iz leta 1999, v katerem je igrala skupaj z Keanuom Reevesom. Od tedaj je njena kariera krenila strmo navzgor. Dobila je glavne vloge v gangsterski komediji Barryja Sonenfielda in Barryja Josephsona The Crew, v kateri so igrali tudi Burt Reynolds in Richard Dreyfuss, ter znanstvenofantastičnem filmu Red Planet, v katerem je igral Val Kilmer, zaigrala pa je tudi v romantični komediji Čokolada.

Lepa igralka, po rodu iz Vancouvra, je bila v svojih mladih letih fotomodel in dekle z naslovnic, potem pa je dobila vlogo v seriji Dark Justice. Po tem, ko se je preselila v Los Angeles, je igrala v številnih televizijskih serijah, vključno s serijo Aarona Spellinga Models Inc. Za vlogo v seriji Due South (1996) je bila nominirana za nagrado gemini za najboljšo izvedbo. Pred filmom Matrica je igrala v filmih New Blood in The Secret Life of Algernon.

Joe Pantoliano (Teddy) je veteran karakternih vlog z opaznimi in obsežnimi uspehi pri filmu, na televiziji in v gledališču. Igral je v več kot sedemdesetih filmih, vključno z Risky Business, Midnight Run, Empire of the Sun, The Fugitive, Bound in US Marshalls. Prvo vlogo je dobil v filmu Let nad kukavičjim gnezdom iz leta 1972. Igral je v več kot štiridesetih gledaliških predstavah v New Yorku ter drugod in je za svoje delo prejel številne nagrade. Pantoliano je na malih ekranih prisoten že več kot dvajset let. V novejšem času je igral v epizodi Zgodbe iz grobnice, in v serijah NYPD Blue, Zakon v Los Angelesu, Civil Wars in v nekaj mini serijah.

Igral je v filmu Matrica, lahko pa smo ga videli še v filmih Taxman, Black and White, Sugar Hill, The Life Before This, New Blood in Ready to Rumble.

O ustvarjalcih filma

Christopher Nolan (scenarist in režiser) si je s svojim prvencem filmom noir Following prislužil priznanje kritikov za svoje stilsko in inovativno pripovedovanje; začeli so ga primerjati s Nicolasom Roegom in Stanleyem Kubrickom. "...Oponaša Hitchckove klasike...no, Nolanova zgodba je agresivnejša in prodornejša od teh trilerjev," je napisal Brce Diones v časopisu The New Yorker.

Devetindvajsetletni Chris Nolan je začel snemati filme, ko je bil star sedem let in si pri tem sposojal očetovo 8-milimetrsko kamero. Medtem ko je študiral angleško književnost na vseučetilišču v Londonu, je Nolan na 16-milimetrski trak snemal filme za študenstko filmsko društvo. Po velikem uspehu filma Following na številnih mednarodnih filmskih festivalih, so film predvajali po vsem svetu.

Team Todd (producent) je produkcijska hiša Suzanne in Jennifer Todd, veterank filmskega ustvarjanja. Oni dve sta zaslužni za izjemno popularnega Austina Powersa, katerega drugi del Austin Powers: Vohun, ki me je nategnil je eden najuspešnejših filmov filmske kompanije The New Line Cinema, s katero ima Team Todd dvoletno pogodbo.

Team Todd je od leta 2000 napravil nekaj filmov: Boiler Room, Ko bi zidovi lahko govorili 2, White Trash Christmas in Arcadia. Pred ustanovitvijo podjetja Team Todd je bila Suzanne Todd partnerica Demi Moore v produkcijski hiši Moving Pictures. V tem času so nastali filmi G.I. Jane in Now and Then, pred tem pa je delala na filmih National Lampoon's Loaded Weapon 1, Live Wire in Mighty Morphin Power Rangers, kot koproducentka sodelovala pri filmu Ricochet ter bila pomočnica producentom filmov Umri pokončno 2, Smrtonosno orožje 2, Hudson Hawk, Predator 2 in Adventure of Ford Fairlane.

Jennifer Todd je sodelovala s Suzanne v Warner Brosu in bila nato izvršna producentka v Miramaxu, kjer je delala na uspešnih filmih Romeo is Bleeding in The Opposite of Sex. Pred partnerstvom s Suzanne, je vodila produkcijsko kompanijo Brucea Willisa, Flying Heart Films.

Komentarji

30.10. 2004 ob 18:08

je film pri katerem morš uklučt možgančke... preprosto dobr je, da o glavnm igravcu ne govorim=) težko je mislt ob njem, ampak je šlo!=) zanimiu... vredn ogleda!

— supergirl
24.4. 2005 ob 13:54

ej ta film ti resnično da za mislit. meni se je zdel ful dobr, sam pojnt je da se je to res zgodilo, fak stari

— lucijana
1.5. 2006 ob 0:31

za vse z dobrim spominom :) vreden ogleda

— nincha
8.11. 2006 ob 17:21

vredn ugleda sam ful težk film. Film se odvija nazaj. Kej takšna še nism vidla. Film za oskarje. Priporočam Das eksperiment. Ta film je za tiste k so jim všeč taki filmi k je Memento.

— zakon film
15.12. 2006 ob 19:02 zvezdica

filem je izvrsten. Sama zgodba, ki teče nazaj je že tako ali tako pretresljiva, poleg tega pa se je nekemu človeku to dobesedno zgodilo. Vreden je ogleda!!! sploh če si želite dobre, napete in težke zgodbe-kakršen film tudi je!

— unknown

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.