Kolosej

Jaz, Irene & jaz

komedija
Na sporedu od: 5.10.2000, Kolosej Ljubljana
1h 56min / 116min
Scenarij: Bobby Farrelly, Peter Farrelly, Mike Cerrone

Brata Bobby in Peter Farrelly, ki sta iz občinstva izvabljala salve smeha z nezaslišanima komedijama Butec in Butec ter Nori na Mary, tokrat predstavljata komedijo - nezaslišano, kakopak - Jaz, Irene in jaz. V glavni vlogi, pardon, v dveh glavnih vlogah, nastopa Jim Carrey.

Naj vam predstavimo Charlieja Baileysgatea (Carrey), ki je s sedemnajstletnim službovanjem pri policiji Rhode Islanda že pravi veteran mož v modrem. Charlie je lepo vzgojen, delaven, vedno pripravljen priskočiti na pomoč ter predan in ljubeč oče treh sinov.

Na žalost je Charlie večplastna osebnost, saj takoj, ko mu zmanjka zdravil, skoči na plano njegov drugi jaz.

Naj vam predstavimo Hanka Baileysgatea (Carrey), ki je Charliejev hiper-agresivni alter ego. Je nesramno gobezdalo, pije kot žolna, mlati vse, kar leze in gre ter uživa v umazanem, umazanem seksu.

Charlie in Hank nimata nič skupnega... z izjemno Irene Waters (Renee Zellweger), lepotice na begu, v katero se oba zaljubita. Zato si Hank in Charlie napovesta vojno za naklonjenost zmedene Irene.

Brata Farrelly se skratka vračata, zopet širita meje komedije in postavljata nova merila s svojim edinstvenim smislom za humor v filmu Jaz, Irene in jaz. V njem nam ponujata neobičajen pogled na križe in težave ljubezni.

Naj gre za Jeffa Danielsa, ki se olajša v pokvarjeno straniščno školjko v Butcu in butcu, za tandem Woodyja Harrelsona z mlečnimi brčicami in zadovoljnega bika v Kingpinu ali za Bena Stillerja, ki se z zadrgo lastnih hlač skoraj kastrira v Norih na Mary, brata Farrelly znata na svojstven način spraviti filmsko občinstvo do solz - smeha.

Butec in butec je zgolj v ZDA prislužil več kot 100 milijonov dolarjev, Nori na Mary pa je bil četrti najbolj gledan film leta 1998 in edini v vsej filmski zgodovini, ki je splezal na vrh osem tednov po premieri.

Nori na Mary je navdušil tudi kritike; Newyorški kritiki so Cameron Diaz razglasili za najboljšo igralko; film je prejel People’s Choice Award za najboljšo komedijo, dve nominaciji za zlati globus (Cameron Diaz in za najboljšo komedijo) in štiri nagrade MTV-ja, med drugim za najboljši film. Zveza lastnikov kinodvoran je bratoma Farrelly na srečanju ShoWest lani podelila tudi priznanje za scenarista leta.

Zvrst humorja Farrellyjev vedno preseneti - včasih celo člane njune igralske ekipe. "Obstaja dober okus, slab okus in potem še Farrellyjev okus," vzklikne Renee Zellweger. "Nikoli v življenju nisem počela česa podobnega, nikoli! Ne morete si predstavljati, česa vsega si ta dva tipa ne domislita. Še vedno mi ne gre v glavo. Moj oče sploh ne bo mogel verjeti, sploh ne sme videti tega filma. Veste, lotita se tabujev in jih razgalita in mi se temu smejemo, ker se vsi zavedamo, da so prisotni, a se jih ne lotimo. Farrellyja pa jih vržeta na veliko platno in to je prav histerično smešno. To namreč, da privlečeta na plano reči, ki se jih po malem bojimo ali ki se jih sramujemo kot ljudje. A ko se s tem soočite na platnu, si ne morete pomagati, da se ne bi smejali."

"Po mojem ljudje besede ‘zrela’ ne uporabljajo pogosto, kadar govorijo o nama," se šali Bobby Farrelly.

"Verjeli ali ne, prva reč, na katero pomisliva, ni smeh, ampak liki," razkriva Peter Farrelly. "Čeliva ustvariti like, ki bi jih občinstvo imelo dovolj rado, da bi jim oprostilo celo umor. To je na prvem mestu. Greva samo tako daleč, kolikor nama dopuščajo liki. To, kar želiva in potrebujeva pri najinih filmih, je, da imate radi like. Tako kot vam je pri srcu Ben Stiller v Norih na Mary ali Jim Carrey v Butcu in Butcu, tako želiva tudi, da vam je pri srcu Charlie v Jaz, Irene in jaz. Čeliva, da se ljudje veliko smejejo in se na koncu dobro počutijo."

Bobby Farrelly se strinja: "Ljudi zgolj skušava spraviti v smeh. Dandanes je to težko, ne da bi kršili obstoječa pravila. To morate storiti ali celo postavljati nova, prikazati nekaj, česar ljudje ne pričakujejo. Po mojem midva to počneva in upam, da prednjačiva v tovrstni komediji."

"Seveda nekaj ljudi užaliva," vskoči Peter Farrelly. "A najino splošno pravilo je: Če žaliva več, kot ne žaliva, to konča na tleh sobe za montiranje. Kot sva odkrila na najinih testnih projekcijah, se ljudje ne smejejo tistemu, kar je zares žaljivo."

"Kako vse skupaj ohranjata v mejah okusa?" se sprašuje producent Bradley Thomas. "To sploh ne počneta. Gresta čez rob... še kako gresta čez. Vesta, kdaj morata odnehati, ampak norce brijeta iz vseh. Oblikujeta zares prikupne like, ni pa nujno, da so že na prvi pogled zmagovalci. A prav ti ljudje, ki se jih je dolgo časa držala smola, se na koncu izkažejo za čisto solidne ljudi."

Nesrečniki filma Jaz, Irene in jaz so kar nekaj časa potovali do velikega platna. Izvirni scenarij, ki je bil napisan leta 1990, so izpilili po uspehu Norih na Mary. Hkrati sta brata Farrelly razmišljala še o enem projektu, Stuck on You, kot o njunem naslednjem režijskem poskusu. A ko se je za Jaz, Irene in jaz začel zanimati Jim Carrey, je ta postal osrednja skrb. Farrellyja sta ponovno popravila scenarij, tokrat s prijateljem iz otroštva Mikeom Cerronom, ki je pomagal zasnovati zgodbo že pred desetletjem.

"Vedeli smo, da je dobra, pa tudi to, da scenariju nekaj manjka, ker se je tako dolgo časa valjal naokrog," pojasnjuje Cerrone. "Potem ga je prebral Jim Carrey in navezal stik z Bobbyjem in Petrom. To je omogočilo nastanek filma."

Čeprav je imel Carrey kasneje istega leta še eno obveznost, je bila ekipa Irene odločena, da ga dobi. Thomas pravi: "Irene je film, ki potrebuje zvezdo velikanko, je projekt, na kakršnega komični igralec le redko naleti. Potrebovali smo nekoga, ki bi lahko igral dve osebnosti. Vedel sem, da bo pritegnil veliko zvezdo. Kar vpil je po Jimu Carreyu."

V Jaz, Irene in jaz Carrey po besedah Petra Farrellyja igra "najprijaznejšega možakarja na svetu. Uspešen je in ima krasno sužbo. Vsi ga imajo radi. Poroči se z žensko, na katero je nor, in ona je nora nanj. Stvari se spremenijo, ko se ona zaljubi v pritlikavega temnopoltega šoferja limuzine, ki ju vozi naokrog na njun poročni dan. Zbeži z njim in Charlieja pusti samega."

"In Charlie ima povsem zlomljeno srce," nadaljuje Peter Farrelly. "Vendar se s tem nikoli ne sooči, nikoli ne izgubi živcev oziroma ljudem ne pokaže, kako zelo jezen je. To preprosto zatre, ker je zanj preveč boleče, da bi pogledal resnici v oči. Končno pa to petnajst let kasneje privre na dan kot njegova druga osebnost, Hank. Vsa ta agresija, ki jo je zatiral v sebi vseh teh petnajst let, pride na plano v tej drugi osebnosti. To je naš pogled na Tri Evine obraze, le da mu rečemo Dva obraza Barneya Fifeja po šerifovem namestniku iz The Andy Griffith Show, ki ga je igral Don Knotts."

"Če od začetka smo menili, da bo ta komedija najbolj vžgala, če jo bomo prikazali kot tradicionalen ljubezenski trikotnik," dodaja Bobby, "med dekletom in dvema tipoma, ki se borita zanjo. V tej situaciji je običajno eden prijeten in eden malce poreden. In dekle se ponavadi ogreje za podleža. Mi pa smo menili, da moramo scenarij napisati tako, da občinstvo sploh ne bo vedelo, kateri bo dobil dekle."

Carrey je scenariju dodal nekaj lastnih komičnih domislic. "Sam se je domislil določenih vedenjskih potez in drugih značilnosti, po katerih se razlikujeta Charlie in Hank," nadaljuje Bobby Farrelly. "Zlobnež Hank govori tiho, skoraj šepeta, a je zelo odločen. Preprosto poskuša zlesti v Irenine spodnjice. Charlie je zelo odkrit, takšen, kot smo Jima Carreyja vajeni - zelo prijazen, prijateljski, spodoben fant."

"To je zelo zahtevna vloga," meni Peter Farrelly, "saj Jim ni imel nikakršnih pripomočkov ali maske, s katerimi bi razločeval oba lika. To ni ravno preprosto početi. Pomagal si je s spremembo glasu, še največ pa z govorico telesa."

Renee Zellweger, ki je pred kamero skoraj vsako sekundo prebila s svojim soigralcem, razlaga: "Jim je genialen. Nikoli še nisem videla nikogar, ki bi počel to, kar počne on. Posnela sva prizor in že v naslednjem trenutku je bil povsem drugačen in nerazpoznaven. Bilo je skoraj srhljivo, saj so bile drugačne celo njegove oči. Prav čarobno je bilo opazovati, česa vsega je zmožen."

Ko se je projektu priključil Carrey, sta Farrellyja vrgla oči na Zellwegerjevo. Bobby Farrelly izjavlja: "Kot drugi najini filmi je tudi ta road movie in ker se večino dogajanja odvije v avtu, smo potrebovali nekoga, ki bi bil domiseln, zanimiv in zabaven, a ki bi znal očarati občinstvo. Čeleli smo dobiti žensko, v katero bi se čedalje bolj zaljubljali, dlje ko bi jo gledali. Renee je taka."

Z izbiro Zellwegerjeve sta se Farrellyja tako kot že v prejšnjih filmih znova odločila za nekomičnega igralca, ki dopolnjuje komičnega. Tako sta denimo ob bok Jimu Carreyju v Butec in Butec postavila Jeffa Danielsa, Randyja Quaida ob Woodyja Harrelsona v Kingpin ter Matta Dillona kot nasprotnika Bena Stilletja v Norih na Mary.

"Tega recepta se rada drživa. Ko imaš komika, ga postaviš ob nekoga, ki je znan po bolj resnih vlogah in to predstavlja za komika izziv, da tudi zares igra," pravi Bobby Farrelly. "Drug drugega spodbujata, da se podajata v nove vode. Mislim, da so najini filmi mešanica prave in komične igre."

A Zellwegerjeva je bila vse prej kot resnobna ob Carreyju. Bradley Thomas se spominja: "Vedel sem, da ima Renee komične sposobnosti, le tega nisem vedel, koliko jih je v preteklosti pokazala. Vedeli smo, da smo z Jimom pridobili veliko humorja, za Renee pa smo vedeli, da je zelo nadarjena igralka, ki bo filmu vdahnila veliko srčnosti."

Zellwegerjeva pravi, da je bil največji izziv nastopanja ob Jimu Carreyu "ohranjati resen obraz, ko ga je začel lomiti. Ko sem šla vsak dan na delo in se trudila, da se ne bi smejala, ampak se osredotočila na jokanje - to je bil v primerjavi z mojimi ostalimi filmi dobrodošel izziv."

Film je bil dobrodošel izziv tudi za stranska igralca Chrisa Cooperja in Roberta Forsterja. Forster, ki je bil leta 1997 nominiran za oskarja za stransko vlogo v Jackie Brown, trdi, da "še nikoli nisem videl tako smešnega filma, kot je Nori na Mary. Nikoli se še nisem tako krohotal. In ko je moj agent omenil, da mi Farrellyja ponujata nastop v njunem filmu, sem pograbil priložnost - čeprav se mi je zdelo, da se heca, saj nisem še nikoli posnel komedije."

Farrellyja sta bila tudi navdušena, ker jima je uspelo dobiti Chrisa Cooperja: "Z nekaterimi karakternimi igralci, ki jih od nekdaj občudujeva, nisva imela priložnosti sodelovati," priznava Peter Farrelly. "In Chrisa sva videla v tolikih vlogah. Vedno je bil fantastičen."

"Ne morem se spomniti, da bi se kdaj lotil komedije," pravi Cooper. "Farrellyja sta tako rekoč moja soseda v Massachusettsu. Priložnosti sodelovati z njima, Jimom Carreyem, Renee Zellweger in Richardom Jenkinsom sem se zares veselil."

Jenkins, ki je igral apatičnega psihiatra Bena Stillerja v Norih na Mary, je v Irene znova združil moči z bratoma Farrelly kot agent Boshane, sumljivi preiskovalec Agencije za varovanje okolja, ki je ravno tako za petami Charlieju in Irene.

Jenkins je tako kot številni drugi igralci že večkrat delal s Farrellyjema. "Vsi na snemanju ju poznajo," pravi. "Ko sem koga preganjal s pištolo, sem se enkrat zaletel v statista, ki je z Bobbyjem hodil v šolo, drugič v koga, ki je Peteov najboljši prijatelj. Snemanje filmov je zanju zabava."

Farrellyjevo druščino običajnih osumljencev dopolnjujejo še osemdesetletni Herb Flynn (ponoreli starček, ki ustreli kitarista ob koncu Norih na Mary), komik Jackie Flynn (policaj, ki izvede racijo v lokalu homoseksualcev v Mary), Richard Tyson in Rob Moran (detektiva, ki zaslišujeta nič hudega slutečega Stillerja v Mary), Daniel Greene (skrbni očka kegljaša Roya Munsona v Kingpinu) in nekdanji hokejski zvezdnik Cam Neely (motorist Seabass v Butcu in butcu - v Irene policist Seabass).

Čeprav sta vpoklicala veliko igralcev, ki sta jih že poznala, med stranskimi igralci najdemo tudi nove obraze. Pripadajo Michaelu Bowmanu, učitelju iz Massachusettsa (in igralskemu novincu), ki je albin; Tonyju Coxu, enemu hollywoodskih veteranskih pritlikavih igralcev; ter triu nadarjenih mladih igralcev - Anthonyju Andersonu, Mongu Brownleeju in Jerodu Mixonu, ki igrajo Carreyeve temnopolte sinove trojčke.

Kako, prosim?

Charlie se na začetku filma zaljubi v žensko, ki mu zlomi srce, ko pobegne s temnopoltim pritlikavcem. Še prej rodi trojčke in jih pusti Charlieju. A ta ima fante rad, zato jih sam vzgaja, skupaj pa sestavljajo zabavno družinsko mešanico. Ne le, da ti otroci niti približno niso podobni svojemu očetu, imajo tudi inteligenčni kvocient genijev. Kljub njihovim sijajnim umom ljubeči očka zahteva, naj se izražajo v pouličnem jeziku in tako ohranjajo svojo kulturo.

"Mongo, Anthony in Jerod so bili sijajni," pravi Bobby Farrelly. "Krasno so se ujeli." Brat Peter dodaja: "To so trije najzabavnejši pobje, s katerimi sem kdajkoli delal. Zdelo se je, kot bi se zadnjih 75 let preiskušali v vaudevillu."

Vragolije je začinil še Tony Cox, majhna osebica, med čigar več kot štiridesetimi filmi so tudi Jedijeva vrnitev in Willow. Cox igra intelektualnega šoferja limuzine, ki nehote razdre Charliejev zakon.

Pomembno vlogo odigra tudi psihotični albin, natakar Whitey. Filmarja sta sprva mislila vlogo dodeliti uveljavljenemu komiku, a sta se nazadnje odločila za prebivalca Massachusettsa Michaela Bowmana, ki poučuje avtistično mladež in ki v prostem času obiskuje igralske tečaje. "To je bila verjetno pri tem projektu najina najboljša odločitev," pravi Peter Farrelly, "ker je resnična oseba z resničnimi čustvi in ki razume svoj lik."

O snemanju

Farrellyja sta prve štirinajst dni za prizorišče snemanja izbrala rodni Rhode Island. Tam so deloma posneli tudi komediji Butec in Butec ter Nori na Mary. Tokrat sta se mudila izven Providencea in se odločila za nekaj vasic, ki obkrožajo veličastno obmorsko letovišče Newport, med drugim Jamestown in Grand Island. Tam so lokalni prebivalci pošteno zajeli sapo in se pripravili na val aktivnosti, ki je na zasebni otok za teden dni naplavil stodvajsetčlansko ekipo na čelu z Jimom Carreyem.

Carrey je prebivalce očaral z novim videzom; kratkimi, na krtačko pristriženimi lasmi in policijsko uniformo. Kostumografka Pamela Withers uniform ni mogla preprosto kupiti v kakšni trgovini z rabljenimi uniformami, izdelati jih je morala posebej za film, pri čemer je ostajala zvesta uniformam državne policije Rhode Islanda.

Po dveh tednih snemanja na Rhode Islandu se je ekipa preselila na sever v idilično, smaragdno pokrajino Burlingtona v Vermontu, kjer je več vasic v dolini Champlain (vse so nastale med ameriško revolucijo) poziralo kot država New York.

"Čelela sva nov videz," se vmeša Bobby. "Skušala sva najti kraj, ki ne bi spominjal na tistega iz reklame za pivo, ki ste jo videli prejšnji teden. Nekaj krajev so že uporabili za različne filme in vedela sva, da je Vermont čudovita država. Ima reke, jezera in zelene planine. Bilo je božansko."

O igralcih

JIM CARREY (Charlie/Hank) je z bratoma Farrelly posnel že Butec in Butec. Njegovo filmografijo poleg tega sestavljajo filmi Ti,ti lažnivec, Ace Ventura 1 in 2, Zgaga, Batman za vse čase, Maska, Mož z lune (zanj je dobil zlati globus), Trumanov show (prav tako zlati globus, nominacije za katerega sta mu prinesla še nastopa v Maski in Ti,ti lažnivec).

Carreyev naslednji film bo animirano igrana priredba klasike dr.Seussa How the Grinch Stole Christmas v režiji Rona Howarda.

Carrey je kariero začel pred dvajsetimi leti v komičnih klubih Toronta. Pri petnajstih je pustil šolo in se odpeljal dobrih dvesto kilometrov do Toronta, da bi izpilil svojo obrt. Potem ko je štiri leta blestel v kanadskih komičnih krogih, se je preselil v Los Angeles in tam redno nastopal v Mitzi Shore’s Comedy Store.

Kmalu po prihodu v Los Angeles je storil prve korake z odra k filmu, ko je dobil vlogo v humoristični nadaljevanki kratkega roka The Duck Factory. Z njo je vseeno opozoril nase in dobil ob Lauren Hutton vlogo v satirični grozljivki Once Bitten, ki so ji sledili Peggy Sue se je poročila, Zemljake so lahke ter The Dead Pool, zadnji film iz serije o Umazanem Harryju, v katerem je igral samodestruktivnega rock zvezdnika.

Na televiziji je navdušil še v lastni komični oddaji Unnatural Act in nato kot alkoholik v drami Doing Time on Maple Drive. Potem se je pridružil ekipi komične serije In Living Color.

RENEE ZELLWEGER (Irene) je iz sveta neodvisnega filma potegnil Cameron Crowe za nastop v Jerryju Maguireju. Potem je ob Meryl Streep nastopila v One True Thing. Temu so sledili A Price Above Rubies, The Whole Wide World, Love and a.45. Med njenimi novejšimi filmi sta še The Bachelor in Nurse Betty.

Zellwegerjeva, ki je prva generacija Američanov, katerih starši so v šestdesetih emigrirali iz Skandinavije, je na univerzi v Austinu v Teksasu diplomirala iz angleške literature.

O filmskih ustvarjalcih

PETER FARRELLY in BOBBY FARRELLY (režiserja/scenarista) sta združila moči že za četrti film: Butec in butec (ki je leta 1994 priigral po svetu 340 milijonov dolarjev), Kingpin ter Nori na Mary in sedaj za Jaz, Irene in jaz.

Najprej sta uspela s prodajo scenarijev za dve epizodi nadaljevanke Seinfeld in jih prodala še pol ducata, preden sta na veliko platno treščila Butec in butec. Peter je z njim debitiral kot režiser, brat Bobby pa je bil koproducent.

Bobby, ki je leto dni mlajši, je diplomiral iz geološkega inženiringa (s pomočjo hokejske štipendije), preden je na tržišče spravil svoj prvi izum, prvo okroglo brisačo za plažo.

Peter je diplomiral iz kreativnega pisanja. Izdal je dva romana, The Comedy Writer ter Outside Providence, ki sta ga brata priredila in koproducirala v film Bruc iz province v režiji Michaela Correnteja. V okviru svoje produkcijske hiše Conundrum Entertainment sta bila producenta komedije Say It Isn’t So s Heather Graham in Chrisom Kleinom in v režiji J. B. Rogersa, ki je bil pri prvih treh filmih bratov Farrelly prvi asistent režije.

Tudi za kamero sta brata Farrelly zbrala stare znance. BRADLEY THOMAS je bil tudi producent Kingpina, Norih na Mary ter Butec in butec. Je tudi predsednik Conundrum Entertainment. Scenarist MIKE CERRONE se je pojavil v Kingpinu, Brucu iz province ter v Jaz, Irene in jaz kot policist Stubie. MARC S. FISCHER je bil že koproducent Norih na Mary in Kingpina.

Tako kamerman MARK IRWIN kot montažer CHRISTOPHER GREENBURY in kostumografka PAMELA WITHERS so s Farrellyjema sodelovali pri vseh njunih filmih.

Komentarji

13.10. 2006 ob 20:26

bedn film še bul pa igralci

— penis
25.12. 2006 ob 8:04

Jaz sem film gledala že desetkrat pa se ob njem še vedno nasmejim. Meni je ful zakon film!!!

— Brez imena
26.9. 2009 ob 19:52

fajn za punuret

— mihc
28.10. 2009 ob 12:42

BREZVEZNI FILMM KAR ZASPIM POLEG AAAAAAAA LAHKO NOČ

— GALA LOLIPOP

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.