Kolosej
Film distribucije Cenex

Jake, Brian in Anna

komedija, romantični
Na sporedu od: 28.9.2000, Kolosej Ljubljana
2h 8min / 128min
Scenarij: Stuart Blumberg
Režija: Edward Norton

Zgodba

temelji na iskrenem prijateljstvu, ki se je spletlo med Jakeom, Brianom in Anno že v rosnih otroških letih in ni popustilo navkljub ločitvi, ko se je Anna s starši v najstniških letih morala preseliti v Kalifornijo. Fanta odrasteta v mlada in uspešna dušna pastirja; v barvitem newyorškem predelu Upper West Side vodita vsak svojo čredico. Jake je rabin, ki iz dneva v dan preseneča judovsko skupnost z nekonvencionalnim obnašanjem in s prodornimi ter drznimi idejami; njegova priljubljenost med obiskovalci sinagoge narašča, kar se odraža tudi v njihovem številu, hkrati pa povzroča negodovanje in nestrpnost med judovskimi veljaki, svojemu mentorju in učitelju, strpnemu rabinu Lewisu, široke volje in odprtega srca, pa povzroča nemalo težav. Ker je Jake samski in ker tudi njegovemu videzu ničesar ne manjka, se predvsem ženski del njegove skupnosti vneto trudi, da mu najde nevesto. Brian mu je v vseh pogledih podoben, sooča se s podobnimi uspehi in težavami, le da kot katoliški duhovnik ni pod stalnim pritiskom, da si mora izbrati življenjsko družico. Ta mu je namreč po verskem stanu prepovedana.

Zdi se, da je njuno prijateljstvo z leti dozorevanja postalo še močnejše in da ga nič na tem svetu ne more okrniti. Dokler se v New York ne vrne Anna kot mlada, lepa in uspešna poslovna ženska. Vse njene čudovite lastnosti, zaradi katerih sta jo vdano sprejela medse v otroških letih, so se le še okrepile, njena iskriva duhovitost in neposrednost pa se zdi, da kar tekmuje z njeno privlačno zunanjostjo. Jakeova in Brianova prijateljska čustva počasi, a nezadržno preraščajo v ljubezen, ki bo zamajala temelje, na katerih sta hotela graditi svoje življenje.

Zamisel o filmu

se je porodila Stuartu Blumbergu zaradi številnih šal na račun rabinov in duhovnikov. Zaupal jo je prijatelju Edwardu Nortonu že v času, ko je ta začenjal z delom pri drami Generacija X (American History X). Za vlogo v tem filmu je bil Norton že drugič nominiran za oskarja. Igralec je bil nad idejo navdušen. Junija 1997 je Blumberg, s katerim sta dobra prijatelja vse od časov, ko sta obiskovala univerzo Yale, napisal prvo verzijo grobega scenarija o rabinu in duhovniku, ki sta najboljša prijatelja in ki se zaljubita v isto žensko.

"Spominjal me je na stare dobre zgodbe o ljubezenskem trikotniku, kot sta Jules in Jim ter Broadcast News. Rad imam osebnosti, ki so na nek način zunaj vsakdanje resničnosti, čutijo in izražajo pa tisto vsesplošno človečnost, ki nas vse povezuje," se spominja Norton.

Takoj po dokončanju Generacije X sta se Blumberg in Norton lotila piljenja scenarija, saj je odločitev, da bosta film skupaj denarno podprla in da bo Norton odigral vlogo katoliškega duhovnika, že padla. Čeprav je znan predvsem po težavnih vlogah, kot so tiste v thrillerju Primal Fear ali v drami Generacija X, pa je morda prav v zadnji, v kontroverznem Klubu golih pesti dokazal, da je nadarjen tudi za komedije. Sam priznava, da nikoli ne izbira vlog, ki bi mu bile po "duši" blizu. "Iščem kar največ značilnosti, ki so različne od mojih izkušenj," razlaga igralec. "Zato se moram potruditi in raziskati svoj lik in ga tudi razumeti."

In kako je padla odločitev, da bo film tudi režiral? Tega dela se resda loteva prvič, je pa že večkrat režiral v gledališču. Čeprav je igral v komaj šestih filmih, je že delal z legendami, kot so Woody Allen, David Fincher in Miloš Forman. Slednji je iz prijateljskih nagibov pristal na manjšo vlogo očeta Havela v prvencu nadarjenega igralca.

"Ne bi si mogel želeti boljših učiteljev. In kadarkoli smo se pogovarjali o režiji, so vsi trdili isto: Če misliš, da bi bil režiji kos, zagrabi prvo priložnost, ki se ti ponuja in film režiraj," dodaja Norton.

Ekipi se je na povabilo Edwarda Nortona takoj ob začetku produkcije pridružil njegov prijatelj prekaljeni producent Hawk Koch. "Spoštujem ga, ker je eden redkih ljudi, ki še lahko deluje na obeh straneh producentskega udejstvovanja, ustvarjalni in utečeno strogi produkciji," trdi Norton. Hawk Koch je sodeloval z vrsto uspešnih hollywoodskih režiserjev Warrenom Beattyjem, Paulom Mazurskyim, Petrom Fondo in drugimi. Niti enkrat ni podvomil v režiserske sposobnosti mladega igralca. "Bil je bolj pripravljen od večine začetnikov, s katerimi sem imel priložnost delati," trdi Koch, ki je scenarij poslal Rogerju Birnbaumu in Garyju Barberju v produkcijsko družbo Spyglass Ent. Bila sta navdušena in sta se odločila praktično v eni noči.

"Zdel se nama je predvsem zelo smešen, hkrati pa poln čustvenega naboja, ki vedno pritegne ljudi," se spominja Birnbaum, ki je svoj prodorni smisel na dobre in uspešne filme dokazal z zadnjo uspešnico družbe Spyglass, s Šestim čutom. Njegov partner in soustanovitelj družbe Spyglass, Gary Barber, pa dodaja: "Film ima globalni potencial. Oba sva rekla, da bova film takoj naredila (takega, kakršnega sva dobila), ne pa da ga bova razvila." Tudi glede sodelovanja Kocha in Blumberga nista imela pomislekov: "Gre za Edwarda (Nortona), ki je zagotovo eden najbolj nadarjenih mladih igralcev dandanes. On je izbiral ljudi, s katerimi je delal in povsem sva mu zaupala. Vse ideje, ki so nama jih predstavili on, Hawk in Stuart, sva sprejela. Imele so osnovo, rep in glavo in bile so razumne."

Jake, Brian in Anna je združila tudi dva legendarna igralca starejše generacije, ki sta tokrat prvič zaigrala skupaj, odkar sta se na testnem snemanju pred mnogimi leti potegovala za svoji prvi vlogi. Anne Bancroft je zaigrala Brianovo preveč zaščitniško in svojeglavo mamo, tipično newyorčanko, ki si le stežka pusti "blizu".

"Imeli smo srečo, da smo jo dobili," priznava Norton. "In kar je najpomembneje, zaradi samega lika, ki ga je upodabljala, je bilo kar pripravno, da jo občudujemo, a se je hkrati malce bojimo in se ob njej počutimo majhni. Prav to se je dogajalo na snemanju: imeli smo jo radi, neskončno smo jo občudovali, ves čas pa smo se je na nek način tudi bali," pripoveduje novopečeni režiser.

Eli Wallach pa vsaj glede tega mlajši generaciji ni delal težav. Še zlasti Ben Stiller se je veselil dela z njim, saj je g. Wallacha poznal od otroških let kot pristnega družinskega prijatelja. "Neverjetno razburljivo in hkrati pomirjujoče je delati s človekom, ki ti je blizu in ki je igral v celi vrsti odličnih filmov. Daje ti občutek kontinuitete in zadovoljstva z delom, ki ga opravljaš," priznava Stiller.

Jake, Brian in Anna je film o New Yorku in njegovi etnično pestri in kulturno zelo bogati četrti Upper West Side. Wynn P. Thomas, ki ga spoštujejo zaradi dela pri mnogih filmih Spikea Leeja in ki je skrbel za scenografijo, pripoveduje: "Namenoma smo izbrali cerkve, sinagoge in trge v West Sideu, da bi ostali zvesti njegovemu duhu in avtentičnosti zgodbe."

Za notranje in zunanje posnetke Jakovega svetišča so izbrali B"nai Jeshurun na Zahodni 88. ulici, kjer sta zgodaj v predprodukciji Thomas in Norton prisostovala večernemu petkovemu obredu. Prevzela ju je njegova eksotična bizantinsko-romanska notranjost in predvsem živahen obred, ki sta mu bila priči.

Brianovo cerkev upodablja cerkev Kristusovega vnebohoda na Zahodni 107. ulici, ki je Thomasa prevzela predvsem zaradi ljudi, ki so jo obiskovali. "Zdelo se mi je, da bi Nortonov lik, ki se trudi narediti nekaj bistvenih sprememb, delal prav v taki četrti, ki jo zaznamujejo različni ljudje, tako po etničnih kot po kulturnih koreninah."

Navkljub podrobnemu in premišljenemu izbiranju krajev snemanja, kostumografije in podobnih "tehničnih" zakonitosti filma, pa se oba producenta strinjata, da film odlikuje predvsem izredna skladnost med tremi glavnimi igralci. "Vsi trije mladi igralci se med seboj dopolnjujejo in med njimi vlada izredna ubranost in neverjetna "kemija", ki si jo želi doseči vsak režiser," priznava Koch. "Prepričan sem, da so se zelo zabavali."

"Še nikoli nisem ne bral ne slišal zgodbe o ljubezenskem trikotniku med rabinom, duhovnikom in dekletom, ki ni Židinja," pripoveduje Ben Stiller. "Toda kljub temu gre za resnične ljudi, za osebe iz vsakdanjega življenja, s katerimi se ni težko poistovetiti. Njena največja odlika je, da bo gledalce nasmejala, hkrati pa jim bo dala misliti in bo ostala z njimi še dolgo potem, ko bodo odšli iz kinodvorane."

O igralcih...

Igralec in režiser Edward Norton (oče Brian Finn) je svoj igralski krst doživel v thrillerju Primal Fear ob Richardu Gereu. Za izjemno igro je dobil zlati globus za stransko vlogo in bil nominiran za oskarja. Takoj za njim ga je k sodelovanju povabil Woody Allen (Everyone Says I Love You) in kmalu zatem še Miloš Forman. Zaigral je v njegovi izvrstni drami Ljudstvo proti Larryju Flyntu v družbi Woodyja Harrelsona. Z temi tremi vlogami si je mladi Norton prislužil nagrado za najboljšega stranskega igralca in sicer s strani National Board of Review, združenj newyorških, bostonskih in teksaških filmskih kritikov. Lani je Edward Norton zaigral v dveh filmih: v Kvartopircih (Rounders) Johna Dahla in v Generaciji X, kjer si je spet prislužil nominacijo za oskarja. Njegov zadnji film je bil kontroverzni Klub golih pesti kultnega režiserja Davida Fincherja, v katerem je zaigral ob Bradu Pittu in Heleni Bonham Carter.

O svoji vlogi pravi: "Gre za fenomen ljudi, ki so zaradi svoje izredne energije in mladostniškega idealizma hitro veliko dosegli. Določene stvari v življenju začnejo jemati preveč samo po sebi umevne. Zgodba pripoveduje o "trku" treh takih "uspešnežev", ki se s tem, da so si vedno bliže, prisilijo soočati z nekaterimi "udobnimi" in preveč površnimi pogledi na življenje."

Bena Stillerja (rabin Jake Schram) se prav gotovo marsikdo spominja po vlogi v huronski komediji Nori na Mary (There"s Something About Mary). Ben je igralec, režiser in pisec scenarijev. Njegov najnovejši film je Mistery Men, v katerem je zaigral glavno vlogo. Pred kratkim pa je dokončal snemanje komedije Meet The Parents v režiji Jayja Roacha ob strani Roberta De Nira, Teri Polo, Blythe Danner in Jamesa Rebhorna. Kritiki so ga opazili in pohvalili za vlogo v Permanent Midnight po kontroverznih spominih na Hollywood Jerryja Stahla. Tudi ob njegovi igri v Your Friends And Neighbours Neila LaButea niso ostali ravnodušni.

Kmalu je ustanovil svojo produkcijsko družbo Red Hour Films, saj je želel snemati filme po svojih zamislih, in za katero piše, producira in režira. Med njegovimi projekti sta The Suburbans z Jennifer Love Hewitt in The Hardy Men, sodobna različica nekdaj uspešne komedije The Hardy Boys.Njegov najuspešnejši režijski poskus je bil Zgaga (The Cable Guy) z Jimom Carreyjem, debutiral pa je leta 1994 z odličnim Reality Bites, v katerem so zaigrali Winona Ryder, Janeane Garofalo in Ethan Hawke.

Videli smo ga še v Zero Effect Jakea Kasdana, pa v Flirting With Disaster in v epski vojni drami Imperij sonca Stevena Spielberga.

Stiller je rojen newyorčan, kjer še vedno živi in kjer je študiral gledališče na univerzi UCLA.

Pri liku rabina Jakea ga je najbolj pritegnilo dejstvo, da ga bo lahko igral prvič v svoji karieri. "Priložnosti, da bi igral rabina, še nisem imel, razen v The Chosen in v romantični kriminalki The Stranger Among Us. Toda zamaskirali so me s tako gostima bradama, da me je nemogoče prepoznati."

O Jenni Elfman (Anna Reilly) imata tako Stiller kot Norton zelo visoko mnenje.

"Spominja me na Carole Lombard, Lucille Ball in Kathrine Hepburn. Vse so bile zelo lepe in slavne igralke, v svojem bistvu pa v prvi vrsti odlične komedijantke," trdi Edward Norton. Jenna si je, tako kot Ben Stilller, močno želela igrati v prvencu Edwarda Nortona. "Scenarij me je spominjal na stare klasične komedije, ki jih obožujem," pripoveduje Jenna. "Lik Anne zaznamuje čaroben pečat brezčasnosti, ki me je najbolj prevzel."

Scenarist Blumberg pa dodaja: "Ko je Jenna stopila v sobo, smo si rekli: Vov, to je Anna in nobena druga. Jenna uteleša nekakšno drzno karizmo, ki vsakogar pritegne. Bistra je, smešna, ostroumna in neposredna, a kljub temu nežna in ranljiva."

Še vedno se ji lahko do solz nasmejimo v uspešni nanizanki Dharma in Greg televizijske hiše ABC. V drugi sezoni je za vlogo Dharme prejela zlati globus.

Njen filmski debut je bila komedija Skrivnostno pleme (Krippendorf"s tribe) ob Richardu Dreyfussu in Lily Tomlin. Manjšo vlogo je dobila v trpko smešnem thrillerju Grosse Pointe Blank ob Johnu Cusacku in Minnie Driver.

Pred kratkim smo jo lahko videli v drami Rona Howarda EdTV, prav zdaj pa dokončuje snemanje filma Town and Country z Warrenom Beatyjem, Diane Keaton in Goldie Hawn.

Svojo kariero je začela s snemanjem reklamnih spotov za ugledna podjetja in z vlogami v televizijskih serijah. Elfmanova se je rodila in odraščala v Los Angelesu in je tudi klasično izšolana balerina.

Komentarji

8.9. 2005 ob 16:08

to je tok dobr film .gledala sm ga že večkrat.res.priporoč am da si ga ogledate

— pikica

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.