Kolosej
Film distribucije Cenex

V slabi družbi

akcijski, komedija, kriminalka
Svet je v dobrih rokah...
Na sporedu od: 12.9.2002, Kolosej Ljubljana
1h 56min / 116min
Scenarij: Michael Browning, Mick Garris, Jason Richman
Režija: Joel Schumacher

Zakaj v slabi družbi?

Že v poznih osemdesetih letih prejšnjega stoletja je Jerry Bruckheimer razmišljal o zgodbi, ki temelji na nenavadnem sodelovanju neizkušenega agenta, po sili razmer vrženega v nevarno dogajanje z grožnjo nuklearnega uničenja, in izkušenega "starega mačka", ki ima zelenca na grbi, pa si tega niti najmanj ne želi. Eden najuspešnejših producentov zadnje dekade v Hollywoodu priznava, da je najtežavnejši del ustvarjanja vsakega filma pridobitev dobrega scenarija. "V tem niti najmanj ne pretiravam," pripoveduje Bruckheimer. "V zadnjih nekaj letih sem slišal neskončno dobrih idej, toda ko je treba to dobro idejo preliti v vsaj tako dober, če ne še boljši, scenarij, se je vedno zataknilo. Zlasti kadar gre za mešanje različnih žanrov, predvsem komedije."

Tu je najbrž odločilno vlogo odigral režiser Joel Schumacher, ki je s svojimi številnimi uspešnicami, od Batmana za vedno, Tanke linije smrti, Prostega pada in Časa za ubijanje prepričal producente, da je pravi za to delo. Njega samega pa je pritegnila izjemna kombinacija glavnih igralcev, Anthonyja Hopkinsa in Chrisa Rocka. Trdi, da ga je po razgovoru z Bruckheimerjem, ko je izvedel, da naj bi film kljub napeti vohunski zgodbi deloval komično, prepričal prav igralski par v glavnih vlogah. Chris Rock je priznan komik, Hopkins pa izvrsten igralec, ki se je uveljavil predvsem z najtežjimi dramskimi vlogami; njuno sodelovanje pred kamero je moral režirati, saj "podobne priložnosti najbrž ne bom več dobil. V slabi družbi je vsekakor napet akcijski film, ne bi pa mogel trditi, da gre za klasično formulo dveh vodilnih moških prijateljev. Ta dva si vsaj v začetku niti najmanj nista všeč in se le stežka privajata drug drugemu. Gre za nekaj novega, svežega in hkrati sodobnega," pripoveduje Joel Schumacher.

Oakes in Kevin Pope sta izkušena agenta CIE, zadolžena za najtežje naloge. Že dolgo časa se trudita izpeljati nalogo razkrinkati nezakonito preprodajo najnevarnejšega orožja terorističnim skupinam in kriminalcem. Sta na sledi prodaji nuklearnega orožja; Kevin Pope (Chris Rock) se izdaja za bogatega prekupčevalca s starinami, Michaela Turnerja, Oakes je eden njegovih najbogatejših kupcev. Takoj po pomembnem srečanju s ponudnikom Adrikom Vasem (Peter Stormare) Michael/Kevin pade pod kroglami najetih morilcev. Posel je treba izpeljati do konca in ker barabe ne vedo, da je Michael mrtev, je njegov brat dvojček kot naročen za to, da "skoči v njegovo kožo". Težave nastopijo, ker Jake sploh ne ve, da ima brata, in ker je vzgojen povsem drugače, kot je bil vzgojen Michael. Jake ni hodil v drage zasebne šole, saj ga je vzgajala ulica. V življenju mu pomenita vse njegova krušna mati in dekle Julie, preživlja se s preprodajo dragih vstopnic za najbolj obiskane tekme nogometa, košarke in golfa, spretno igra (in goljufa) šah za denar in se nasploh ne ukvarja z ničemer, kar bi bilo podobno poštenemu in častivrednemu delu. Toda bister je in, kot pravi Oakes, poln izkušenj, ki mu jih je dala ulica, pri tem pa neverjetno dosleden, zagrizen in... pošten.

Oakes je že vrsto let na vrhu seznama najboljših Ciinih agentov; tudi svoje nadrejene in njihove slabosti ima v malem prstu in že dolgo več ni tako naiven, da bi verjel v neomadeževano poštenost organizacije, ki ji služi. Je praktično poročen s svojo službo, ki jo večinoma opravlja miže, čeprav vedno buden in pripravljen na najhujše. Toda pod svojo trdo in grobo zunanjostjo skriva mehko jedro; smrt mladega Michaela ga je prizadela in odločitev, da v umazano igro pritegnejo še neizkušenega Jaka, mu ni bila po volji.

"Mislim, da je Jake tiste vrste mladenič, ki si niti v sanjah ne bi mislil, da bo stal v vrstah CIE," pripoveduje režiser Schumacher. "Odgovorni mu povedo le toliko, kolikor se njim zdi potrebno, lažejo o smrti njegovega brata, skrivajo nevarnost naloge, v katero ga potegnejo, imajo ga za vabo najbolj krvoločnim in brezvestnim morilcem. Seveda mu ponudijo precej denarja in Jake sprejme vlogo, saj mu grozi, da ga bo zapustilo dekle, ki je dobila ponudbo za dobro plačano delo v mestu na drugem koncu države. Njegova največja napaka pa je v tem, da naivno verjame, da bo iz godlje lahko odšel, če se mu bo tako zahotelo."

"Oakes je izkušen in prebrisan agent, ki natanko ve, kaj hoče," se spominja Sir Anthony Hopkins. Že večkrat je imel opraviti z mulci, kakršen je Jake, in ima neskončno potrpljenja z njimi, ker uvidi njihove vrednote. Ve, da jih mora trdo vzgojiti in jim vbiti vso potrebno znanje v čim krajšem času, saj bodo le tako imeli možnost, da preživijo. Ta naloga je v Jakovem primeru toliko težja, ker imata na voljo samo nekaj dni. Chris me je s svojo igro prepričal zlasti v prizorih neusmiljenega pregona, ko je pokazal tudi plašno Jakovo plat. Ko se ni bal zaigrati strahopetca in ko je znal obdržati pravšnjo mero humorja."

In kaj je bilo tisto, kar je pritegnilo Chrisa Rocka k tej vlogi? "Jerry Bruckheimer, seveda. Je izjemen človek in drzen producent. Ko se mi je ponudila priložnost delati s človekom, ki je v kina poslal vse velike uspešnice zadnjih tridesetih let, je nisem smel izpustiti. Kadarkoli sem bil v kinu z drago vstopnico v roki in s pokovko na kolenih, sem za svoj denar dobil tisto, kar sem pričakoval - velik film v vseh pogledih. In vedno sem se zraven tudi zabaval. Zdaj sem tudi sam lahko sodeloval v enem izmed njih."

O produkciji

"Edina slaba stran dela z Jerryjem Bruckheimerjem je ta, da se kaj hitro razvadiš. Ne vem, koliko filmov mi je v življenju še namenil bog, toda če bi dobil predse pogodbo, po kateri bi bili vsi Bruckheimerjevi, bi jo mirno podpisal. In bil bi zelo srečen človek," trdi Joel Schumacher.

Zgodba se odvija večinoma v zaprtih prostorih, deloma pa v New Yorku in v Pragi. Ni bilo dvoma, da je vse prizore potrebno posneti v avtentičnem okolju. Ko je ekipa pripotovala v Prago, so mnogi dvomili, da bodo dobili dovoljenje za snemanje na nekaterih kočljivih prizoriščih. Toda Bruckheimerjevo ime (in najbrž tudi denar) je odprlo vsa vrata. Posneli so tudi zahtevne prizore na strehi Narodne praške opere, kjer do tedaj še ni stala nobena filmska ekipa.

Producent je imel izjemno srečno roko pri izbiri tehnične ekipe. Za posebej dragocenega sodelavca se je izkazal snemalec Dariusz Wolski. Z Bruckheimerjem je že sodeloval pri nastajanju Škrlatne plime in nazadnje pri snemanju Mehičanke z Julio Roberts in Bradom Pittom. Tudi režiser ga je že večkrat vabil k sodelovanju; želja se mu je tokrat vendarle izpolnila. Po njegovem mnenju je Dariusz edini, ki zna v oko kamere ujeti vse lepote Zahoda in Vzhoda: "Enako izvrstno se je izkazal v New Yorku kot v Pragi in pri tem ni trpela akcijska plat filma."

Kerry Washington, ki je zaigrala Jakovo dekle Julie, pa je pripomnila: "Malce žalostna sem bila, ker po scenariju nisem sodelovala v praških prizorih. Ker pa so tudi prizore na centralni železniški postaji v New Yorku posneli v Pragi, sem vendarle odpotovala tja. Kakšna ironija, da sem morala obiskati Prago zato, da sem se v filmu pojavila v New Yorku!"

Del filmskega dogajanja se odvija v samostanu Chotesov v bližini Prage in na kmetijskih površinah znanega središča za predelavo odličnega češkega piva; glede stranskih učinkov bližine tovrstnih pijač ni ničesar zapisanega. Ekipo pa je najbolj prevzelo pokopališče Olsany, ki je eno največjih in najstarejših v Evropi. Poleg tega je filmski trak zabeležil orjaško poslopje opuščene plinarne v Kladnu, ki so ga po končanem snemanju podrli do tal. Prav tam je igralec Gabriel Macht spoznal nekaj neprijetnih plati igranja v akcijskih filmih. Njegova vloga agenta Seala je zahtevala, da se spoprime z veliko večjim in močnejšim nasprotnikom, ruskim plačanim ubijalcem Dariusom, ki ga je zaigral več kot 2 m visoki in 125 kg težki judoist, olimpijec Petr Jakl. "Petr ni poznal majhnih trikov pretepanja pred kamero," se spominja Macht. "Zato me je premetaval sem in tja in me metal ob železje kot vrečo peska. Ko je scenarij to zahteval, me je zgrabil za vrat in davil, da sem skoraj izpustil dušo. Ves čas sem mu govoril:' Hej, malo bolj nežno, prosim. Imej bolj mehke roke.' Pa ni nič zaleglo. Fant se sploh ni zavedal svoje moči. Čeprav imam izkušnje s tovrstnih snemanj, igral sem Mercutia v odrski uprizoritvi Romea in Julije, pa z brati smo se vse življenje za hec pretepali v slogu Jamesa Bonda, sem jo na koncu odnesel z odrgninami in modricami od glave do peta."

Siru Anthonyju Hopkinsu so vsekakor bolj prizanašali, zato je vse kaskaderske vložke odigral sam. "V dobri formi sem in skoraj vse takšne prizore v filmih sem odigral sam. Resda se ne vidim rad v situacijah, ko skačem čez avtomobile, z drvečega vlaka ali z dirjajočega konja, toda imam pogum in kondicijo za te stvari. Nekoč sem si natrgal ahilovo tetivo, si pri padcu s konja zlomil roko in si enkrat skoraj zlomil vrat. Jasno, da so poškodbe del akcijskih prizorov, so pa tudi vražje zabavni, ko se jih lotiš."

Pred kamero

Anthony Hopkins bi si kot igralec zaslužil več strani, da bi ga popolneje opisali. Tako naj le na kratko omenimo nekaj njegovih najpomembnejših vlog v dolgi karieri, ki se je resno začela leta 1960, ko so ga poklicali na avdicijo pred Sira Laurenca Olivierja, tedaj direktorja londonskega narodnega gledališča Old Vic. Dve leti pozneje je zaigral v Strindbergovi drami Dance of Death. Filmski debut je doživel leta 1967 kot Richard Levjesrčni v drami Lev pozimi s Petrom O'Toolom in Katharine Hepburn. Film je prejel več nominacij BAFTA in oskarja za najboljši film. Od tedaj je šla pot decembra 1938 rojenega sinu pekovskega mojstra iz Port Talbota v Walesu strmo navzgor. Le kdo bi ga mogel spregledati kot Hannibala Lecterja iz srhljivke Ko jagenjčki obmolknejo (leta 1992 je prejel oskarja) in Hannibala? To leto napovedujejo tretje nadaljevanje iz te serije. Prejel je več nominacij in različnih nagrad za vloge v izvrstnih dramah Ostanki dneva (z Emmo Thompson), Dolina senc (z Debro Winger), Spielbergovem Amistadu, pa v Nixonu in številnih drugih. Med njegove zgodnje vloge sodijo tiste v filmih Človek slon, Most predaleč, The Bounty, Desperate Hours. Kot zanimivost naj omenimo, da je leta 1995 tudi sam segel po režiji in posnel filmsko priredbo Strička Vanje Antona Čehova z naslovom Avgust. Pred nedavnim je zaigral v drami Martina Bresta Ko pride Joe Black, kjer se je drugič srečal z Bradom Pittom (po Jesenski pripovedi), in pa v Instinktu Jona Turteltauba. Leta 1999 je zaigral v filmski priredbi Shakespearovega Titusa Andronicusa z Jessico Lange.

Chris Rock ima v življenju dva vzornika: boksarja Sugarja Ray Leonarda in komika Eddieja Murphyja. S slednjim je doživel svoj filmski debut v Policaju z Beverly Hillsa. Sledili so Boomerang, Panter, New Jack City in I'm Gonna Git You Sucka!. Poletje 1998 je Rocka ugledalo v dveh velikih uspešnicah, v Smrtonosnem orožju 4 in v Dr. Doolittlu. Ena njegovih zadnjih vlog je bila v črni komediji Betty (Nurse Betty), kjer je z Morganom Freemanom zaigral plačanega morilca na sledi priči njunega zločina. Film je lani prejel zlato palmo za najboljši scenarij.

Leta 1997 je izšla tudi njegova knjiga Rock This!, ki se je dolge mesece zadržala na 1. mestu najbolj branih del po izboru New York Timesa in Wall Street Journala.

Gabriel Macht, ki je imel v Slabi družbi očitno telesno najbolj zahtevno vlogo, je pred kratkim zaigral v vojni drami Za sovražnikovo črto (Behind Enemy Lines) z Genom Hackmanom in Owenom Wilsonom v glavnih vlogah. Kmalu ga bomo videli kot izobčenca Franka Jamesa v akcijski komediji American Outlaws ob Colinu Farrellu in Kathy Bates, pozno jeseni pa v drami z Al Pacinom in Colinom Farrellom The Recruit. Med njegove prve uspehe sodi tudi romantična komedija z Jennifer Aniston Želim si te, na televiziji pa se je pojavil v uspešni seriji Seks v mestu kot Barkley.

Komentarji

19.2. 2005 ob 16:23

zabaven film, men je fil ful všeč

— nina

Tvoj komentar

Si film že videl in želiš svoje vtise deliti z drugimi? Napiši svoj komentar! Zanimive ocene filmov bo urednik nagradil z zvezdica.

Preostali znaki: 4000

S komentarji obiskovalci izražajo svoja mnenja, ki niso povezana z uradnimi stališči podjetja. Pridržujemo si pravico do neobjave komentarjev, ki se v vsebinskem smislu ne navezujejo na obravnavani film, ki so žaljivi, opolzki ali brez kakršnega koli pomena. Enako velja tudi za komentarje, ki izražajo in spodbujajo nestrpnost, navajajo h kriminalnim dejanjem ipd. Komentarje izločamo po lastni presoji. Za mnenja ne odgovarjamo.